کد خبر: ۹۳۰۹۳
زمان انتشار: ۰۰:۳۱     ۲۴ آبان ۱۳۹۱

 ندای انقلاب-  پهپادها؛ پرنده های بدون سرنشین با قابلیت عکس برداری و جهت اطلاع پیدا کردن از مواضع دشمن بعد از جنگ ویتنام توسط نیروی هوایی امریکا مورد استفاده قرار گرفته است. تلفات گسترده در جنگ ویتنام طراحان آمریکایی را بر آن داشت تا به سمتی بروند تا از تلفات انسانی بکاهند. ظهور پرنده هایی بی سرنشین پاسخی به این نیاز بود. پهپاد های اولیه عمدتا تنها قابلیت تهیه عکس از مناطق را داشت اما امروزه با ظهور فناوری هایی همچون دوربین های پیشرفته دیجیتال و ارتباطات ماهواره ای و انتقال زنده تصاویر به مرکز این مشکل نیز هموار شده است.

"پرودیتور" یکی از معروفترین پهپادهای شناسایی بشمار میرود که امروزه به دلیل قتل عام هزاران زن و کودک به وسیله موشک های هدایت شونده خود به شهرت جهانی رسیده است.

«پهپاد پرودیتور آمریکایی»

پهپاد امریکایی پرودیتور(NQ-۱ )که چندی پیش مشغول پرسه زدن در اطراف جزیره خارک بود و پیش بینی شده که علاوه بر اهداف نظامی، مشغول جمع آوری اطلاعات از جزیره خارک و اطلاعات نفتی و اقتصادی منطقه بوده و عبور و مرور نفت کش ها را زیر نظر داشته است با شناسایی رادارها و عکس العمل به موقع جنگنده های ایرانی مجبور به فرار شد.

پهپاد متجاوز به آسمان ایران را مدل «NQ-۱» معرفی کرده اند و می توان نگاهی به ویژگی‌های این پرنده بدون سرنشین داشت. تفاوت این مدل با مدلهای قبلی خانواده پردیتور این است که این پرنده می تواند علاوه بر تجهیزات مربوط به شناسایی، تسلیحاتی را نیز حمل کند. البته با توجه به گزارش‌های موجود مشخص شده است که پهپاد آمریکایی متجاوز به حریم ایران غیر مسلح بوده و تنها به قصد عملیات جاسوسی به آسمان ایران نفوذ کرده است. این پهپاد می تواند به مدت ۲۴ ساعت و با سرعتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بر فزار منطقه مورد نظر خود به پرواز پرداخته و به انجام ماموریت بپردازد.

شناسایی پهپاد امریکایی توسط رادار غدیر و فراری دادن این هواپیمای جاسوسی نشان از مجهز شدن ایران به ابزار نظامی پیشرفته است که نشریه صهیونیستی"اسرائیل دیفنس"در گزارشی اذعان کرده است: "روشن شد كه صنعت نظامي ايران پيشرفته‌تر از آن است كه غرب ارزيابي كرده است. آنچه ايراني‌ها براي اولين بار بخصوص رادار چندمنظوره «غدير» را به نمايش گذاشتند، وجود قدرت تكنولوژي موثر از نوع درجه يك را ثابت مي‌كند".

«رادار غدیر»

رادار چند منظوره غدیر که به تازگی رونمایی شده است یکی از نشانه های پیشرفت نظامی ایران بشمار می رود. رادار غدير براي كشف اهداف هوايي، هواپيماهاي رادارگريز، موشك‌هاي كروز و موشك‌هاي بالستيك و نيز ماهواره‌هاي در مدار پايين (لئو) طراحي و ساخته شده است.
طال عنبر عضو مركز موسوم به مركز پژوهش‌هاي راهبردي هوا-فضاي اسرائيل (فيشر) با تاكيد بر قدرت فناوري ايران می گوید: "كشورهاي اندكي در دنيا چنين رادار پيشرفته‌اي دارند كه قادر باشد در آن واحد اهدافي متعدد را دنبال كند".

رادار چندمنظوره، راداري بسيار پيشرفته به حساب مي‌آيد. اشعه‌هايي كه اين رادار ارسال مي‌كند، الكترونيكي است و نيازي به چرخش يا انحراف خود رادار ندارد.

اين سامانه پس از آنكه در ماه‌هاي گذشته مورد آزمايش‌هاي هوايي قرار گرفته بود در مرحله دوم رزمايش پيامبر اعظم (ص) ۶ نيز براي رهگيري موشك‌هاي شليك شده از آن بهره‌برداري شد.

اما از سوی دیگر از ابتدای ایجاد رژیم صهیونیستی با اشغال سرزمین های فلسطین و سپس اجرای برنامه های توسعه مناطق اشغالی و انتقال یهودیان از کشورهای مختلف به این سرزمین ها با وعده های گوناگون، همواره فراهم کردن امنیت برای این افراد از دغدغه های سران این رژیم بوده است. بخصوص با بروز جنگ های متعدد در ۶ دهه گذشته حساسیت ساکنان اشغالگر نسبت به وجود آرامش بسیار بیشتر شده است.
رژیم صهیونیستی برای تامین امنیت و حالت تدافعی خود، ساخت گنبد آهنین را آغاز کرد، که هدف آن ایجاد سامانه موشکی برای انهدام راکت های کوتاه برد و تسلیحات توپخانه ای بود.

حال با وجود ادعاهای رژیم صهیونیستی در جهت توانایی امنیتی گنبد آهنین می توان ،عبور ایران از این خط قرمز اسرائیل را ضعف رژیم اشغالگر قدس در برابر جمهوری اسلامی ایران دانست.

«پهپاد ایوب»

پهپاد ایوب بانفوذ بر گنبد آهنین رژیم صهیونیستی توانسته بر مرزهای این رژیم وارد شود و وحشت مسئولان این رژیم را برانگیزد.

پهپادها تصاويري که مي‌گيرند مي‌توانند به صورت همزمان آن را منعكس کنند که اين نيز بخشي از توانمندي جمهوري اسلامي ايران است. تصاوير ارسال شده توسط "پهپاد ايوب" صرفا مربوط به مراکز هسته‌اي نبوده و طبيعتا وقتي اين پهپاد وارد محوطه‌اي مي‌شود از همه مناطق حساس عکس برداري مي‌کند.

اما در پایان می توان نتیجه گرفت هرچند رژیم غاصب صهیونیستی و دولت آمریکا از پیشرفت های زیادی در امور نظامی برخوردار شده اند اما تجربه نشان داده جمهوری اسلامی نیز از این پیشرفت ها عقب نمانده است و تا کنون هر آفندی را از سوی دشمن با یک پدافند به موقع و جانانه پاسخ داده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها