کد خبر: ۹۳۲۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۲۴ آبان ۱۳۹۱
غلامعلی حداد عادل با اشاره به مشکلات اقتصادی و کمبود کاغذ در کشور گفت: نگران‌ایم رشدی که در کتاب‌خوانی در کشور به وجود آمده، به دلایل اقتصادی صدمه ببیند و این گرانی کاغذ همه ما را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در بیستمین جشن ملی کتاب که در برج میلاد و با حضور کتابداران کتابخانه‌های سراسر کشور برگزار شده است، با ادای احترام به حضرت سیدالشهدا (ع) به مناسبت قرار گرفتن در آستانه محرم، خطاب به کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: خوشحالم که در میان و خدمت کسانی هستم که عمر خود را وقف کتاب و کتاب‌خوانی و صرف ترویج مطالعه‌ کرده‌اند.

او با بیان این‌که در دو ماه اخیر این دومین‌بار است که به دعوت منصور واعظی - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور - در جمع کتابداران حاضر شده است، اظهار کرد: شما می‌دانید که مسلمانان از افتخارات‌شان این است که دین‌شان با کتاب آغاز شده و اولین کلمه‌ای که به پیامبر (ص) ما از آسمان نازل شد، «بخوان» بوده است و قلم امر مقدسی شمرده شده که خداوند به آن قسم یاد کرده است.

حداد عادل در ادامه با اشاره به نقش قرآن و قرآن خواندن بعد از ظهور اسلام، عنوان کرد: از روز اولی که اسلام متولد شد، نوشتن با اسلام همراه بوده است و هر آیه‌ای که نازل می‌شد، کاتبان وحی ملزم بودند آن را بنویسند.

او با بیان این‌که کتاب موتور محرک فرهنگ و تمدن اسلامی است، با اشاره به نقش قرآن در ساختن تمدن قلمرو وسیع و پهناور اسلامی، عنوان کرد: وقتی قرآن در چنین قلمرو وسیعی خوانده شود، باید کاغذ تولید شود. مردم خواندن و نوشتن و ترجمه بدانند. همچنین همه فنون تولید کتاب در چنین فرهنگ و تمدنی رشد پیدا کرد و صنایع مربوط به بازار کتاب و انواع هنرهای مرتبط با کتاب به طور طبیعی به وجود آمد و رشد پیدا کرد و باعث تولید کتابخانه‌ها شد. بعد از آن صحبت از تفسیر قرآن شد و بحث‌های کلامی که اقتضای تولید کتاب است، به وجود آمد و دایره کتاب وسعت پیدا کرد و از همین جهت است که از همان قرن‌های اول شاهد پدید آمدن کتابخانه‌های بزرگ در جهان اسلام هستیم.

حداد عادل گفت: قرآن در شرایطی به پیامبر (ص) نازل شد که گفته شده در آن زمان فقط 17 نفر خواندن و نوشتن می‌دانستند. در چنین شرایطی در چنین محیطی بعد از مدت کوتاهی کتابخانه‌های تخصصی بزرگ به وجود آمد.

او در ادامه عنوان کرد: از همان آغاز که کتاب و کتابخانه‌ به وجود آمد، کتابدار هم به وجود آمد، بنابراین شما که امروز در این جمع حضور دارید، وارث یک سنت دیرینه هستید.

او همچنین گفت: در ایران قبل از اسلام نیز کتابخانه‌های بزرگی وجود داشته است که با ورود اسلام این کتابخانه‌ها توسعه پیدا کرده، چنان‌چه همه سلاطین‌ کتابخانه داشته‌اند و در اماکن متبرکه و زیارت‌گاه‌هایی این کتابخانه‌ها به وجود آمده‌اند.

رییس فرهنگستان زبان در ادامه قدیمی‌ترین کتابخانه ایران را که در حال حاضر به حیات خود ادامه می‌دهد، کتابخانه آستان قدس رضوی دانست و گفت: از روزی که مشهد مقدس مدفن امام رضا (ع) شده، در این شهر کتابخانه وجود داشته است.

او در ادامه اظهار کرد: اگر می‌خواهید بدانید بضاعت و پیشینه ما در کتاب چه اندازه است، من در یک رقم ساده عرض می‌کنم که در حدود 100 سال قبل و در ناآرامی‌های اطراف کاشان نوشته‌اند که تنها در یک کتابخانه 7000 نسخه خطی‌اش سوخته است.

حداد عادل در ادامه متذکر شد: امروز که ما به نام جمهوری اسلامی کار می‌کنیم، در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی مسؤولیت سنگینی داریم. بنابراین توصیه می‌کنم هر جایی که محروم‌تر است، به کتاب نیازمندتر است و شما به آن‌ها توجه کنید.

او سپس با اشاره به بیت‌هایی از مولانا که در ان در رابطه با اندیشه و تفکر سخن گفته شده است،‌ عنوان کرد: ای کاش ما آدم‌ها با اندیشه‌مان با هم زندگی می‌کردیم. اگر هر آدمی صاحب اندیشه و تفکر شود، مزاحمت‌های مادی از سر اندیشه مادی کنار می‌رود و حرص و آز و دروغگویی و بدبینی از بین می‌رود و هر آدمی به یک اندیشه تبدیل می‌شود. دنیای کتاب دنیای آدم‌هایی است که به اندیشه مبدل شده‌اند یعنی این آرزو اگر در جامعه محال است، اما در کتاب محقق شده است. بنابراین هر چه کتاب بهتر و بیش‌تر نشر پیدا کند و گسترده‌تر شود، جامعه منطقی‌تر و فکر ارجمندتر می‌شود و ما بهتر می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم. بخشی از این مسؤولیت در کشور بر عهده شما کتابداران است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی و کمبود کاغذ در حوزه نشر در چند ماه اخیر عنوان کرد: امروز ما نگران‌ایم رشدی که در کتاب‌خوانی در کشور پیدا شده، بر اثر مشکلات اقتصادی صدمه ببیند و این گرانی کاغذ هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی همه را نگران کرده است، چون علاوه بر نقش فرهنگی کتاب، میلیون‌ها نفر نیز در سراسر کشور از طریق صنعت نشر و چاپ ارتزاق می‌کنند، بنابراین اگر به آن کمک نشود، جای نگرانی جدی وجود دارد. امیدواریم در سال‌هایی که اسلام و نظام به کتاب و کتاب‌خوانی اهتمام داشته، وزیر ارشاد، دولت و رییس‌جمهور نیز در حد امکان کاری کنند که این افق روشنی که پیش چشم ما وجود دارد و با توجه به این‌که شاخص‌های کتاب‌خوانی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی پنج برابر و در دولت نهم و دهم دو برابر شده است، متوقف نشود و سیر نزولی پیدا نکند. ما هم اگر در مجلس کاری برآید، دریغ نمی‌کنیم. البته باید سعی کنیم ضایعات آن کم‌تر شود.

‌در ادامه این مراسم با حضور حداد عادل و منصور واعظی از تعدادی از کتابداران و اعضای نهادهای کتابخانه‌های سراسر کشور تجلیل شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها