کد خبر: ۹۳۵۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۲۵ آبان ۱۳۹۱
به گزارش پایگاه 598، افزایش جمعیت و ارتقای نرخ باروری موضوعی است که امروزه در تمام محافل سیاسی مورد بحث قرار گرفته و هرکس نظری در این خصوص می دهد و برخی دیگر با ارائه طرح ها و بسته های تشویقی افزایش جمعیت را مورد توجه قرار می دهند.

نگرانی از کاهش جمعیت برای اولین بار از سوی رئیس جمهور اعلام شد. احمدی نژاد در این خصوص گفت: من مخالف شعار دو بچه کافی است، هستم و باید ایران به سمت افزایش جمعیت پیش رود.

مهرخانه در این باره نوشت: اولين و آخرين سياست جمعيتي كشورمان در سال 1372 همراه با اولين برنامه توسعه كشور تدوين شد و به اجرا درآمد. از دهه 7۰ تاكنون هيچ گونه بازبيني در سياست كنترل جمعيت با شعار «فرزند كمتر، زندگي بهتر» صورت نگرفته است.

تداوم بي وقفه اين سياست موجب شد كه بين سال هاي 60 تا 90، نرخ رشد جمعيت از 3.2 به 2.3 تنزل پيدا كند و در حال حاضر به نرخ رشد زير 2 درصد رسيده ايم.

علي اكبر محزون مديركل دفتر اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال كشور معتقد است: بين سال هاي 60 تا 70 هدف گذاري شده بود كه از نرخ رشد 3.2 درصد كاسته شود كه اتفاقا اين هدف به نحو مطلوبي محقق شد، اما با شروع دهه 70 بايد استمرارش بررسي مي شد كه متاسفانه تا يكي دو سال اخير چنين اقدامي صورت نگرفت.

وي مي گويد: شاخص ميزان باروري در سال هاي دهه 60، 6.5 بوده كه در سال هاي دهه 80 به 4 رسيده و الان حدود 1.7 است. يعني از هر ده مادر يا بيست زوج هفده فرزند متولد مي شود.

زمزمه های کاهش نرخ باروری و افزایش جمعیت سالمند پس از اعلام سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 هشدار رئیس مرکز آمار ایران در خصوص كاهش جمعیت كشور بیشتر شد تا جایی که رهبر انقلاب خواستار تجدیدنظر در سیاست‌های جمعیتی کشور شدند.

پس از آن بود که همه دستگاه ها، بسته های پیشنهادی خود را در زمینه افزایش جمعیت ارائه دادند و مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون جمعیت و تنظیم خانواده سال 1372 را در دستور کار خود قرار داد. البته بررسی این قانون از اواخر مجلس هشتم آغاز شده بود ولی تصویب و تغییر آن نصیب مجلس نهم شده است.

با وجود این هشدار ها، سازمان تامین اجتماعی همچنان حاضر به بیمه کردن فرزند چهارم به بعد خانواده ها نیست. چرا که معتقدند مبنای کار ما هنوز همان قانون سال 1372 به شمار می رود.

بر طبق این قانون، مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن برای فرزندان چهارم و بعد که پس از یکسال از تصویب این قانون متولد می شوند، از مرخصی استحقاقی موجود و آتی کارگر کسر خواهد شد، به علاوه اینکه هزینه نگهداری فرزندان کارگران زن در مراکز نگهداری برای فرزندان چهارم و بعد به عهده کارگر خواهد بود و از همه مهمتر اینکه حق بیمه این فرزندان، بصورت جداگانه تعیین و مطابق تعرفه تامین اجتماعی از بیمه شده دریافت می گردد.

محروم بودن فرزند چهارم به بعد از بیمه و برخی مزایای دیگر، از مهمترین نکاتی است که در قانون سیاست های جمعیتی و تنظیم خانواده سال 72 به چشم می خورد.

صمداله فیروزی نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در این خصوص به واحد مرکزی خبر می گوید: دولت آذرماه سال گذشته، همزمان با تغییر سیاست ها و تشویق ایرانیان به زاد و ولد، لایحه ای را به مجلس فرستاده که قرار است مشکلات محروم شدن فرزند چهارم به بعد از امکانات و امتیازات اجتماعی را برطرف کند. لایحه ای که البته هنوز به تصویب مجلس نرسیده است .
حالا یازده ماه از ارسال این لایحه به مجلس می گذرد و هنوز معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار بیمه فرزندان چهارم به بعد است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها