کد خبر: ۹۳۹۶۷
زمان انتشار: ۰۰:۰۴     ۲۸ آبان ۱۳۹۱
انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، موضع‌گیری وزیر خارجه ایران درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه، اعلام جرم علیه یک ایرانی در آمریکا به اتهام تلاش برای صدور قطعات هواپیما به ایران، کمک مالی ایران به لبنان برای ساخت سد و ازسرگیری صادرات گاز ترکمنستان به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران اختصاص دارد. در این باره، همان گونه که انتظار می‌رفت، خط اصلی رسانه‌ای بر هراس‌افکنی درباره نزدیک‌تر شدن ایران به توانایی ساخت سلاح هسته ای است.

در یکی از آخرین موارد از این دست، روزنامه «آیریش ایندیپندنت» صبح امروز تیتر «ایران به ساخت کلاهک هسته ای نزدیک‌تر می‌شود» را برای مطلب خود برگزیده است. در این مطلب با تفسیری آزاد از گزارش جدید آژانس آمده: «بر پایه آخرین اطلاعات به دست آمده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تا مدت چند ماه خواهد توانست، هسته یک کلاهک اتمی را بسازد». البته لحن یکجانبه‌گرای این مطلب به همین جا محدود نمی‌شود. در بخش پایانی این خبر اشاره شده که ایران همواره بر این که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست تأکید کرده، اما در عین حال ادعا شده ایالات متحده و «دیگر کشورها» به گونه‌ای دیگری می‌اندیشند! 

این نمونه‌ای از اطلاع‌رسانی جریان بیشتر مطبوعات غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران است که با اندکی پس و پیش، این خبر در بیشتر آنها به همین گونه انتشار یافته است.


موضع‌گیری‌های ایران درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه نیز از دیگر مواردی است که در روزهای اخیر و از زمان وقوع این حملات، مورد توجه شماری از مطبوعات، به ویژه مطبوعات اسرائیلی قرار می‌گیرد. امروز نیز روزنامه «یدیعوت آحارانوت» موضوع ابراز تمایل وزیر خارجه ایران برای بازدید از غزه را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه به نقل از خبرگزاری‌های ایرانی می‌نویسد، علی اکبر صالحی در تماس تلفنی با «رمضان عبدالله»، دبیر کل سازمان جهاد اسلامی، تمایل خود به بازدید از نوار غزه در حمایت از فلسطینی‌ها را ابراز داشته است. این روزنامه می‌افزاید صالحی همچنین در تماس تلفنی با دبیر کل سازمان ملل، از وی خواسته برای متوقف کردن جنایات صهیونیست‌ها در غزه، اقدام فوری کند.


اما در ادامه اقدامات تحریمی غرب و به ویژه آمریکا علیه ایران، روزنامه «شیکاگو تریبیون» امروز از اعلام جرم مقامات آمریکایی علیه یک شهروند ایران به اتهام تلاش برای صادرات غیرقانونی قطعات هواپیما به ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، دادگاهی در منهتن مدعی شده علیرضا معظمی گودرزی، 28 ساله، متهم است که تلاش داشته با خرید قطعات هوایپما، آنها را به ایران انتقال دهد؛ بنابراین، وی در اکتبر 2010 با فرستادن ایمیلی به یک شرکت آمریکایی، تقاضای خرید این قطعات را مطرح کرده؛ اما این شرکت مقامات دولتی را در جریان این موضوع گذارده ست. 


روزنامه «دیلی استار» لبنان، در مطلبی از کمک چهل میلیون دلاری ایران به این کشور برای ساخت سد خبر داده است. به نوشته این روزنامه، قرارداد دادن این کمک مالی، روز گذشته و در جریان سفر مجید نامجو، وزیر نیروی ایران به بیروت و دیدار وی با همتای لبنانی خود امضا شده است. انتظار می‌رود، این پروژه که در منطقه «بارتون» لبنان اجرا خواهد شد، تا سه سال تکمیل شود و یک شرکت لبنانی وظیفه ساخت این سد را بر عهده خواهد داشت. در این دیدار، همچنین درباره احتمال صادرات برق با ولتاژ بالا به لبنان از راه سوریه بحث و گفت‌و‌گو شده است.


 روزنامه «گالف تایمز» قطر موضوع برقرار شدن دوباره صادرات گاز ترکمنستان به ایران را مورد توجه قرار داده است. پس از آنکه برخی اخبار در روزهای گذشته از قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران خبر دادند، این روزنامه می‌نویسد ترکمنستان پس از انجام تعمیراتی در این خط لوله که به توقف موقت آن منجر شده بود، بار دیگر عرضه گاز به ایران را از سر گرفته است. این روزنامه همچنین با ارائه گزارشی از تعاملات گازی ایران و ترکمنستان، اشاره کرده که نزدیک یک سوم گاز صادراتی ترکمنستان، به ایران عرضه می‌شود.



در پایان، «وال استریت ژورنال» از زبان یکی از متخصصان غربی به بررسی عواقب مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای پرداخته است. پاول براکن که در تحلیل‌های بازی اتمی بین ایران و غرب شرکت داشته می‌گوید در این بازی‌ها چند متخصص، هر کدام نقش رهبران یک کشور را بر عهده می‌گیرند و سناریوهای مختلف را بازی می‌کنند. در یکی از این بازی‌ها در مورد عواقب مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای، بازی به جایی می‌رسد که ایران با خارج کردن مردم از شهرهای بزرگ، خود را برای حمله اتمی به اسرائیل آماده می‌کند ولی اسرائیلی‌ها جایی برای رفتن ندارند. بر پایه چنین تحلیل‌هایی، وی نتیجه می‌گیرد که به هر طریق ممکن باید جلوی مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای گرفته شود اما وی می‌پذیرد اگر ایران بمب بسازد چنان موقعیت سختی برای طرف مقابل پیش خواهد آمد که حتی نمی‌خواهد به آن فکر کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها