کد خبر: ۹۴۳۰۱
زمان انتشار: ۱۹:۵۳     ۲۸ آبان ۱۳۹۱
از چهارشنبه هفته گذشته نرخ بليت پروازهاي خارجي به شرکت هاي هواپيمايي به دليل اعمال ارز با نرخ مبادله اي به دو برابر افزايش يافت.
به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ نرخ سوخت پروازهاي خارجي 2500 تومان شد، اين خبر که ديروز در رسانه ها اعلام شد به معني افزايش قيمت 900 توماني سوخت پروازهاي خارجي بعد از اينکه چند روز پيش نرخ سوخت پروازهاي داخلي افزايش پيدا کرد و قيمت تورهاي داخلي را يک تکان اساسي داد اين ابلاغيه جديد سازمان هواپيمايي کشور شوک دوم را به ايرلاين ها وارد کرد.

از چهارشنبه هفته گذشته نرخ بليت پروازهاي خارجي به شرکت هاي هواپيمايي به دليل اعمال ارز با نرخ مبادله اي به دو برابر افزايش يافت.

با دو برابر شدن نرخ ارز تخصيص يافته به بليت پروازهاي خارجي شرکت هاي هواپيمايي هم نرخ بليت خود را دو برابر کرده اند با اين اتفاق آژانس ها در حال حاضر از دو نوع بازار براي بليت ها صحبت مي کنند بليت هاي سيستمي که قيمتشان نسبت به گذشته بالا رفته و بليت هاي چارتر که با قيمت پائين تري عرضه مي شود.

* اوضاع تورهاي خارجي چطور است؟

از چهارشنبه گذشته بخشنامه اي به آژانس هاي هواپيمايي ابلاغ شد که براساس آن نرخ بليت هواپيمايي پروازهاي خارجي براساس هر دلار 2 هزار و 492 تومان محاسبه خواهد شد.

پيش از اين تاريخ نرخ ارز تخصيص يافته براي پروازهاي خارجي براساس دلار 1226 توماني محاسبه مي شد اين اتفاق باعث شده قيمت تورهاي خارجي به خصوص تورهاي اروپايي افزايش پيدا کند.

به طور مثال پرواز رفت و برگشت تهران- استامبول-فرانکفورت 1150 دلار بوده و  هست. 

اما با توجه به اعمال نرخ دلار 2492 توماني نرخ خريد اين بليت 105 در صد افزايش مي يابد که اين افزايش نرخ ها از 24 آبان اعمال شده و بليت ها با نرخ جديد فروخته مي شود.

از سوي ديگر هزينه هتل و اقامت و گردشگري هم بالا رفته است . 

براي اطلاع از قيمت تورهاي خارجي با يکي از آژانس هاي مسافرتي تماس مي گيريم و آنها براي 3 شب اقامت در يکي از هتل هاي 3 ستاره دبي 795 هزار تومان به ما قيمت مي دهند . 

از کارشناس اين تور مي پرسيم آيا اين قيمت شامل افزايش قيمت هاي اخير هم مي شود؟

افزايش قيمت اخير روي پروازهاي سيستمي تاثير آنچناني نداشته است . 

در پروازها ي چارتر ، مشتري به هيچ وجه نمي تواند بليت را کنسل کند يا به تاخير بيندازد اما در پروازهاي سيستمي هزينه کنسلي مثلا 50 دلار به نرخ دلار حواله اي محاسبه مي شود. 

او توضيح مي دهد: قبلا هم ما با نرخ دلار حواله اي هزينه ها را محاسبه مي کرديم ، دلار در مقطعي که به 3600 تومان رسيد هزينه هاي ما به شدت بالا رفت اما الن قيمت ها تا 2800 تومان پائين آمده، البته 6-7 ماه قبل مثلا تور دوبي که الان 795 هزارتومان قيمت دارد حدود 500 هزارتومان هزينه داشت.

* دو نوع بليت براي مسافران 

با اين افزايش قيمت بليت ها آژانس هاي مسافرتي بسته به مسافران خود دو نوع بليت پيشنهاد مي کنند.

نوع اول بليت هاي سيستمي يا همان بليت هايي است که شما مي توانيد روز و ساعت پرواز خود را تغيير دهيد.

افزايش قيمت هاي شديد شامل اين دسته از بليت ها شده اما بليت هاي چارتر با تفاوت زيادي مواجه نشده است.

بيشتر شرکت هاي هواپيمايي داخلي براي آنکه مسافران بيشتري را جلب کنند ترجيح داده اند پروازهاي چارتر برقرار کنند تا قيمت ها پائين تر باشد به عنوان مثال قيمت بليت رفت و برگشت سيستمي امارات 1 ميليون و 100 هزارتومان است اما آژانس هاي هواپيمايي بليت پرواز ماهان چارتر ( رفت و برگشت) به دوبي را 570 هزارتومان به فروش مي رساند.

اوضاع براي کشورهاي پرطرفدار ديگر هم به همين صورت است.

تهران- کوالالامپور که بليت سيستمي آن 2 ميليون و 400 هزارتومان است به صورت چارتر با پرواز داخلي 780 هزارتومان به فروش مي رسد.

چارتر تهران- بانکوک هم 1 ميليون و 100 هزارتومان است در حالي که بليت سيستمي امارات آن 2 ميليون و 400 هزارتومان به فروش مي رسد.

نرخ بليت رفت و برگشت براي پروازهاي آنتاليا هم که از سوي ترکيش ايرويز انجام مي گيرد 1 ميليون و 393 هزارتومان است و نرخ بليت استانبول براي شرکت هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران فعلا همان حداقل 372 هزارتومان است.

*مسافرت هوايي با وام

همين چندي پيش بود که اعلام شد قيمت بيلت پروازهاي داخلي 56 درصد افزايش يافته است . اعلام اين خبر بازتاب گسترده اي در رسانه ها داشت و در همان روزها مدير يکي از ايرلاين ها در گفتگو با هفت صبح اعلام کرد: اين افزايش قيمت باز هم کافي نيست و براي تامين هزينه ها بايد آزاد سازي قيمت ها صورت گيرد هنوز موج اين خبر و اظهار نظرهاي پيرامون آن نگذشته بود که اعلام شد قيمت سوخت هواپيما ها از 200 به 700 تومان افزايش پيدا کرده است. اين اتفاق به معني چالش تازه براي ايرلاين ها است.

 مدير عامل ايران ايرتور ديروز اعلام کرد اميدوار بوده با افزايش قيمت بيلت ها بتواند شرکتش را توسعه بدهد اما با اين افزايش قيمت سوخت دوباره به بن بست مي خورد. در شرايط فعلي نکته مبهم ديگري که وجود دارد وضعيت آژانس ها و تورهاي مسافرتي است. اين مسئله باعث شد مجلس هم وارد شود و از وزير راه در مورد افزايش قيمت بيلت هواپيما توضيح بخواهد.

 از سوي ديگر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام کرد براي جلوگيري از ريزش آمار مسافران هوايي طرحي را در نظر دارد که مردم با گرفتن وامي با سود 11 درصد بتوانند سفر کنند. طرحي که فعلا جزئيات آن مشخص نيست وبايد ديد آمار مسافران تورها با توجه به فرا رسيدن ايام عزاداري و شرايط موجود کاهش پيدا مي کند يا خير؟ آژانس ها مي توانند اميدوار باشند چه زماني شرايط آنها به روال قبل باز گردد؟

*اوضاع تورهاي داخلي چطور است؟

براي اطلاع از وضيعت تورها در شرايط موجود با يکي از آژانس هاي مسافرتي تهران تماس مي گيريم. خانم برزن يکي از مسئولان اين آژانس به هفت صبح مي گويد: اگر با سال هاي پيش مقايسه کنيم، در ايام محرم، سفرهوايي به شهرهاي مذهبي مثل مشهد افزايش پيدا مي کرد اما امسال بدليل افزايش قيمت بيلت ها تعداد مسافران کاهش پيدا کرده است. قبلا اين روزها فرصت خوبي بود براي فروش بيلت هاي چارتر، چون روي اين بيلت ها قيمت نمي خورد، آژانس ها مي توانستند سود خوبي روي آن بکنند اما الان اصلا شرايط فروش خوب وجود ندارد.
 
او در مورد قيمت هتل ها هم توضيح مي دهد: قيمت هتل ها فعلا تغيير نداشته است و تغييرات آن سال به سال انجام مي شود.

آژانس ها معمولا تعداد مشخصي اتاق از يک  هتل را براي يک سال گارانتي مي کنند و هتل چه مسافر باشد و چه نباشد هزينه خود را از آژانس مي گيرد و با اين شرايط اگر آژانس ها به تعداد کافي مسافر نداشته باشند متضرر مي شوند.

جدول قيمت جديد بليت رفت و برگشت ايرلاين هاي خارجي

مقصد(تومان)

امارات اير(تومان)

قطرايرويز(تومان)

شرکت هاي داخلي چارتر(تومان)

تهران- دوبي

1100000

1200000

570000

تهران- بانکوک

2400000

2300000

110000

تهران-کوالامپور

2400000

2300000

780000

تهران-لندن

2400000

2400000

990000

تهران- فراکفورت

2456000

265000

845000

تهران-پکن

2942000

2810000

1270000سيتمي

هزينه تورهاي خارجي براي اقامت يک نفر

استانبول

800هزار تومان

دوشب و سه روز، هتل سه ستاره

دوبي

795هزار تومان

سه شب و چهار روز، هتل سه ستاره

تايلند

يک ميليون و 670 هزار تومان

هفت شب و هشت روز، هتل چهار ستاره

مالزي

يک ميليون و 380 هزار تومان

هفت شب و هشت روز، هتل سه ستاره

در مورد پروازهاي داخلي نيز در آژانس ها بعضا از همين روش براي پايين آوردن قيمت ها استفاده مي شود.
منبع: روزنامه هفت صبح
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها