کد خبر: ۹۴۵۹۱
زمان انتشار: ۰۰:۵۶     ۳۰ آبان ۱۳۹۱
عبدالباری عطوان:
عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب موضع کشورهای عربی در قبال کشتار رژیم صهیونیستی در نوار غزه را شرم آور خواند و گفت: نتانیاهو بازنده بزرگ جنگ خواهد بود.

به گزارش 598 به نقل از فارس، عطوان در سرمقاله خود در روزنامه القدس العربی چاپ لندن از وحشت سران عرب از حمله اسرائیل به غزه خبر داد و گفت: شرم آور است که حاکمان عرب نه رژیم صهیونیستی و آمریکا بلکه مقاومت را تحت فشار قرار دهند.

به گزارش العالم، عبدالباری عطوان در مقاله خود به حملات موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین به مناطق صهیونیست‌نشین در فلسطین اشغالی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به نوارغزه اشاره کرد و نوشت: موشک‌های غزه همه را در منطقه و خارج از منطقه در تنگنای شدیدی قرار داده است.

وی افزود: در این باره حتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که به عرب‌ها و مسائل آن‌ها پشت کرده است، خود را در مرکز توفان دیده و برای برقراری آتش بس از طریق تماس تلفنی با سران برخی کشور‌ها تلاش می‌کند.

عبدالباری عطون نوشت: اوباما ابتدا با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه سپس با محمد مرسی رئیس جمهور مصر و در آخر با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته عطوان، نتیجه تنش آفرینی کنونی هر چه باشد، نتانیاهو بازنده بزرگ است زیرا وی همانند ایهود اولمرت (نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی) که در سال 2006 تانک‌های خود را به جنوب لبنان و بعد از آن در زمستان سال 2008 به غزه فرستاد، در محاسبات خود کاملا اشتباه کرده است.

این نویسنده افزود: نتانیاهو اکنون مانند قماربازی است که سعی دارد باخت‌های خود را با افزایش میزان پول در قمار جبران کند، اما همه چیز را می‌بازد. به همین علت، بعید نیست که دامنه جنگ را با توسل به جنگ زمینی و شاید هم اشغال نوارغزه گسترش دهد.

این مقاله افزود: اکنون، وحشت به شهرک‌نشینان اسرائیلی در شمال نوارغزه و تل آویو محدود نمی‌شود بلکه در حال حاضر همه حکام عرب بدون استثناء به وحشت افتاده‌اند، به ویژه در کشورهایی که فکر می‌کنند از انقلاب‌ها و اعتراضات به علت روابط محکم خود با غرب و پر بودن خزانه‌های آن‌ها از میلیارد‌ها دلار در امان هستند.

این نویسنده و تحلیلگر برجسته تصریح کرد: کسانی که نشست شنبه گذشته وزیران امور خارجه عرب را در قاهره دنبال کردند باور نمی‌کنند که آن‌ها به «زبان انقلابی» سخن گفتند.

وی افزود: آنها یکباره به یاد وحشیگری اسرائیل و ریخته شدن خون فلسطینی‌ها در غزه افتاده و خواستار مجازات اسرائیل شدند. گویا این اولین بار است که هواپیماهای اسرائیلی نوارغزه محاصره شده، را بمباران می‌کنند و ده‌ها نفر از کودکان، زنان و غیرنظامیان را به قتل می‌رسانند.

به گفته عطوان، شاید بهترین تجلی این وحشت رفتن هیئتی از این وزیران به ریاست نبیل العربی به نوارغزه در اقدام نمایشی در روز سه شنبه باشد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: اسرائیل از ترس به لرزه افتاده است زیرا تصمیم حمله به آن با موشک‌های ساخت فلسطین، ایران و روسیه یک تصمیم عربی نیست بلکه یک تصمیم فلسطینی مقاوم‌‌ رها شده از قیمومیت رسمی عربی است. به همین علت، همه معادلات را برهم زده و همه را در پایتخت‌های عربی و غربی به طور یکسان آشفته کرده است.

به گزارش العالم، این مقاله در ادامه آورده است: میانجیگران عرب باید از منافع عالی عربی جانبداری کنند؛ نه از منافع آمریکایی و اسرائیلی. به این معنا که برای تحقق دستاوردهای مالی یا سیاسی به ضرر شهدا در نوارغزه تلاش نکنند.

عطوان نوشت: آتش‌بس باید مشروط به لغو فوری محاصره نوارغزه، توقف همه اقدامات مربوط به شهرک‌سازی در سرزمینهای اشغالی و آزادی هزاران اسیر به عنوان اقدام نخست باشد زیرا نتانیاهو و کابینه وی در موقعیت ضعیفی قرار دارند و باید وی تحت فشار قرار گیرد نه جنبش‌های مقاومت فلسطین. وی افزود: این شرم آور است که حاکمان عرب مقاومت را تحت فشار قرار دهند نه اسرائیل و آمریکا را. شرم‌آور‌تر اینکه سخن مشترکی از آنهایی که در قاهره تشکیل جلسه دادند، نمی‌شنویم.

در این مقاله آمده است: برخی از سران عرب ده‌ها بلکه صد‌ها میلیارد دلار برای خرید سلاح‌های پیشرفته آمریکایی برای مقابله با ایران هزینه کرده‌اند اما یک کلمه هم از آن‌ها درباره مسلح کردن جنبش‌های مقاومت فلسطینی نشنیدیم زیرا هدف اسرائیلی‌ها خواهند بود.

به گفته عطوان، محمد مرسی رئیس جمهور مصر باید در سریع‌ترین زمان ممکن هشدار شدید اللحنی به اسرائیل مبنی بر تصمیم خود به لغو توافقنامه کمپ دیوید در صورت متوقف نکردن حملات به نوارغزه بدهد.

این نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب درپایان همچنین نوشت: از عبدالله دوم پادشاه اردن نیز تعجب می‌کنیم که تاکنون حکومت وی سفیر اسرائیل را اخراج نکرده و سفارت آن را نبسته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها