کد خبر: ۹۵۵۴۷
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۰۶ آذر ۱۳۹۱
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ايران به هيچ عنوان اقدام نظامي در سوريه را نخواهد پذيرفت گفت: ما معتقديم موضوع سوريه بايد با يك همگرايي حل و فصل شود.
علي لاريجاني در ادامه سفر منطقه اي خود در نشست خبري در بيروت به سوالات خبرنگاران رسانه هاي مختلف حاضر در بيروت پاسخ گفت:
وي در پاسخ به سوالي درباره موضع جمهوري اسلامي ايران درباره سوريه گفت: بحث ما در سوريه اين است كه اصلاحات و دموكراسي بايد محقق شود اما دموكراسي از لوله تفنگ بيرون نمي آيد، بر همين اساس است كه مذاكرات با ساير كشورها انجام مي شود تا راه حل سياسي براي موضوع سوريه كسب شود.
لاريجاني با بيان اينكه برخي كشورها كه معارضان سوريه را تسليح مي كنند در حقيقت جبهه مقاومت را تضعيف مي كنند، خاطر نشان كرد: در موضوع سوريه ما معتقديم نبايد عده اي از بيرون شرط و شروط تعيين كنند چرا كه سرنوشت مردم سوريه بايد توسط سوري ها رقم بخورد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين به سوالي درباره احتمال حمله نظامي ناتو به سوريه واكنش نشان داد و گفت: ما به طور مطلق هرگونه اقدام نظامي در سوريه را رد مي كنيم و اساسا معتقديم مشكلات سوريه بايد توسط خود سوري ها حل و فصل شود و نتيجه آن توسط صندوق هاي رأي و به شكلي كاملا دموكراتيك مشخص شود.
ديدار و گفت وگوي لاريجاني با سيدحسن نصرالله
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سفر خود با سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان ديدار و درخصوص مسائل منطقه اي گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران و هيئت پارلماني همراه نيز حضور داشت، آخرين تحولات منطقه به ويژه تحولات اخير غزه مورد بررسي قرار گرفت.
لاريجاني در اين ديدار با تبريك پيروزي مهم و تاثيرگذار ملت و مقاومت فلسطين بر دشمن صهيونيستي، اين پيروزي را مرهون روحيه وصف ناپذير ملت فلسطين و پايداري و نبرد شجاعانه گروه هاي مقاومت فلسطيني خواند و تأكيد كرد: پيروزي اخير كه در تداوم پيروزي مقاومت اسلامي لبنان در جنگ 33 روزه و مقاومت فلسطين در جنگ 22 روزه غزه به دست آمد، قدرت مقاومت در منطقه را تثبيت و ضعف و ناتواني رژيم پوشالي صهيونيستي را به خوبي آشكار كرد.
لاريجاني در ادامه بر حمايت اصولي جمهوري اسلامي ايران از مبارزات ملت هاي منطقه به ويژه ملت قهرمان فلسطين و لبنان عليه اشغالگران صهيونيست تأكيد كرد.
سيدحسن نصرالله نيز ضمن تبريك متقابل پيروزي ملت و مقاومت فلسطين در غزه به مسئولان جمهوري اسلامي و ملت بزرگ ايران، پيروزي مقاومت در جنگ اخير غزه را دستاورد راهبردي و بزرگ در راستاي تقويت توان نظامي مقاومت و قدرت بازدارندگي گروه هاي مقاومت فلسطيني در برابر دشمن صهيونيستي خواند.
دبيركل حزب الله با تقدير از حمايت هاي همه جانبه رهبري، دولت و ملت ايران از مقاومت در فلسطين و لبنان، تأكيد كرد: بي شك جمهوري اسلامي ايران شريك اصلي در پيروزي هاي مقاومت در سال هاي گذشته در لبنان و فلسطين است.
حضور بر مزار شهيد عماد مغنيه
رئيس مجلس شوراي اسلامي با حضور بر مزار شهيد عماد مغنيه به مقام شامخ اين شهيد اداي احترام كرد.
در اين مراسم پدر شهيد عماد مغنيه نيز حضور داشت و ضمن خير مقدم به رئيس مجلس شوراي اسلامي مطالبي درباره ويژگي هاي اخلاقي شهيد مغنيه بيان كرد. لاريجاني نيز گفت: توفيق بزرگي است كه در ايام سوگواري اباعبدالله الحسين(ع) توانستم بر مزار اين شهيد بزرگ اسلام حاضر شوم.
ديدار با نبيه بري رئيس مجلس لبنان
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با محمد نبيه بري رئيس مجلس لبنان ديدار و درباره مسائل منطقه اي گفت و گو كرد.
لاريجاني پس از اين ديدار در نشست خبري مشترك با نبيل العربي با انتقاد از مواضع برخي كشورهاي اسلامي در قبال فلسطين، تصريح كرد: حرف هاي درست و ژست سياسي مشكل مردم فلسطين را حل نمي كند. مردم فلسطين علاقه مند هستند كشورهاي اسلامي به آنها كمك واقعي كنند.
وي اظهار داشت: ما با افتخار اعلام مي كنيم كه در كنار مردم فلسطين و لبنان هستيم و در جبهه مقاومت از همه كشورهايي كه در اين جبهه باشند حمايت خواهيم كرد.
محمد نبيه بري رئيس مجلس لبنان نيز در اين نشست خبري با تشكر از لاريجاني و هيئت پارلماني به دليل قبول دعوت براي سفر به اين كشور گفت: دولت ايران در هر جايگاهي و هر شرايطي از ملت و دولت لبنان حمايت كرده اند و جا دارد كه از مواضع دولت ايران در حمايت از لبنان تشكر كنم.
ديدار و گفت وگو با بشاراسد
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي و هيئت همراه در ادامه سفر منطقه اي خود در سوريه با بشاراسد رئيس جمهور اين كشور در دمشق ديدار و گفت وگو كرد.
لاريجاني در اين ديدار مديريت حكيمانه سران سوريه در بررسي بحران كنوني در اين كشور را ستود و بر قرار گرفتن جمهوري اسلامي ايران در كنار سوريه مقاوم و پايدار در مقابل توطئه هاي طراحي شده عليه منطقه تأكيد كرد.
وي ادامه داد: در زماني كه برخي از كشورهاي منطقه حتي از اينكه يك فشنگ براي فلسطيني ها ارسال كنند، مي ترسند، دولت و ملت سوريه تمامي امكانات خود را در اختيار ملت فلسطين قرار داده اند و اين چيزي است كه باعث شده برخي قدرت هاي منطقه اي گروه هاي مسلح را به سوي سوريه گسيل كنند.
لاريجاني با اشاره به نقش برجسته دولت و ملت سوريه در مقابله با رژيم صهيونيستي ابراز داشت: شما نبايد اين نقش را با اقدامات خود تضعيف كنيد و اگر به دنبال اصلاحات در سوريه هستيد، اين موضوع با ارسال سلاح به سوريه به دست نخواهد آمد بلكه بايد از طريق گفت وگوهاي سياسي ايجاد شود.
بشاراسد نيز در اين ديدار از تلاش هاي ايران در كمك به ملت سوريه و حمايت از آن در گفت وگوهاي سياسي قدرداني و تأكيد كرد كه تازه ترين اين تلاش ها در كنفرانس گفت وگوهاي مخالفان سوري بود كه اخيرا در تهران برگزار كرده است. وي تأكيد كرد كه سوريه در مسير پيشبرد و موفقيت آميز بودن گفت وگوهاي ملي در كنار مبارزه با تروريسم كه به دنبال ناامن و بي ثباتي در سوريه و تمام منطقه هستند، قدم برمي دارد.
ديدار با گروه هاي فلسطيني مقيم دمشق
لاريجاني همچنين با گروه هاي فلسطيني مقيم دمشق ديدار و گفت وگو كرد.
وي در اين ديدار با اشاره به تحولات سوريه خاطرنشان كرد: به دليل اين كه سوريه در مقاومت نقش اساسي ايفا مي كند، آمريكا به همراه برخي از كشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي سعي در مشكل تراشي و ايجاد ناامني براي اين كشور كرده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين كه ما معتقد به اصلاحات سياسي در سوريه هستيم، اظهار داشت: برخي از كشورهاي منطقه كه از دموكراسي برخوردار نيستند، نمي توانند اصلاحات سياسي و دموكراتيك در سوريه ايجاد كنند.
لاريجاني در ادامه با اشاره به انقلاب هاي منطقه گفت: انقلاب هاي منطقه و بيداري اسلامي ظرفيت خيلي خوبي است اما غربي ها علاقه مند هستند اين انقلاب ها قطع شود.
در ادامه احمد جبرئيل دبير كل جبهه خلق براي آزادي فلسطين با بيان اين كه مهم ترين عامل در روند پيروزي مقاومت و ملت فلسطين پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بود، گفت: موضع شرافتمندانه جمهوري اسلامي ايران در قبال فلسطين باعث افتخار همه گروه هاي مقاومت است.
احمد جبرئيل با اشاره به فرمايش امام خميني كه فرمودند، اسرائيل غده سرطاني است و بايد ريشه كن شود، افزود: جمهوري اسلامي اين موضع شرعي را تغيير نداده و همچنان به سخنان امام پايبند است.
دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين با تأكيد بر اين كه اگر حمايت ها و پشتيباني هاي ايران از ملت فلسطين نبود، هيچ وقت شاهد پيروزي مقاومت نبوديم، تصريح كرد: ملت فلسطين از يك شرايط بسيار سخت عبور كرده است و به صراحت اعلام مي كنيم همه فلسطيني ها به دنبال نابودي رژيم صهيونيستي هستند.
سفر به تركيه آخرين مرحله سفر منطقه اي لاريجاني
استانبول تركيه آخرين مقصد سفر دوره اي رئيس مجلس شوراي اسلامي بود.
لاريجاني در مراسم بزرگ شيعيان استانبول با اشاره به تجاوز روزهاي گذشته رژيم صهيونيستي به فلسطين و نوار غزه گفت: رژيم صهيونيستي در اين تجاوز شكست سختي را متحمل شد و شما ايمان داشته باشيد كه اين رژيم فاسد در روزهاي ديگر شرايط سخت تري را تجربه مي كند و من به ملت غزه نويد مي دهم انقلاب اسلامي ايران با شعار حسيني بر ديكتاتوري آمريكايي پيروز شد و در جنگ 8 ساله نيز با سربلندي خارج شد.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از فلسطينيان و همه مظلومين عالم حمايت مي كند و افتخار ما اين است كه از حزب الله نيز حمايت كرديم و حمايت ايران از مردم مظلوم فلسطين و كمك هاي همه جانبه آن بود كه باعث شد رژيم سفاك صهيونيستي به خاك ذلت بنشيند.
ديدار با نخست وزير و رئيس مجلس تركيه
رئيس مجلس با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه و جميل چيچك رئيس مجلس اين كشور ديدار و درباره مباحث مهم منطقه اي گفت وگو كرد.
لاريجاني پس از سفر به تركيه به كشور بازگشت.
رئيس مجلس در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران از مذاكره اش با نخست وزير تركيه درباره سامانه موشكي پاتريوت خبر داد و افزود: درباره سامانه پاتريوت كه تشديدكننده شرايط منطقه است، با آقاي اردوغان بحث و گفت وگو كردم.
لاريجاني همچنين در پايان با اشاره به گروگان هاي ايراني ربوده شده در سوريه توسط تروريست ها گفت: طبق مذاكراتي كه با مسئولان مربوطه درباره گروگان هاي ايراني داشتم، بايد بگويم كه اقدامات خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها