کد خبر: ۹۵۶۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۰۶ آذر ۱۳۹۱
وقتی علی لاریجانی در جمع صدها هزار عزادار استانبولی گفت، آمده‌ام تا سلام آیت‌الله خامنه‌ای را به شما برسانم، ترک‌ها با تکبیر از سلام رهبر انقلاب استقبال کردند.
به گزارش 598 به نقل از فارس ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سفری منطقه‌ای به مدت ۲ روز و در رأس یک هیئت پارلمانی به کشورهای سوریه، لبنان و ترکیه داشت که این سفر منطقه‌ای با حاشیه‌های جالبی همراه بود. 

* بامداد روز جمعه سوم آذر، هواپیمای ایرباس ۳۲۱ تهران را به مقصد دمشق ترک و بعد از ۲.۴۵ دقیقه در فرودگاه دمشق بر زمین نشست، محبی نماینده سنقر، جهانگیرزاده نماینده ارومیه، پزشکیان نماینده تبریز، حقیقت‌پور نماینده اردبیل، افتخاری نماینده تهران و تمیمی نمایندگان شادگان که همراهان لاریجانی در این سفر بودند، در فرودگاه دمشق مورد استقبال جهاد لحام رئیس مجلس سوریه قرار گرفتند و سپس هیئت پارلمانی ایران عازم سفارت کشورش در دمشق شد. 

* رئیس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به فرودگاه دمشق، از همتای سوری خود جویای حال بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه شد که لحام در پاسخ گفت: آقای اسد در بهترین حال ممکن هستند. 

* آرامش خاصی بر دمشق حاکم بود و به برکت همین آرامش بود که هیئت ایرانی حرم حضرت رقیه(س) را زیارت کرده و زیارت عاشورا را در حرم آن حضرت به طور جمعی قرائت کردند. سوری‌ها به طور عادی در شهر رفت و آمد داشتند و شرایط اقتصادی نیز طبق روال گذشته بود. 

* شبکه‌های تلویزیونی وابسته به تروریست‌ها همزمان با ورود رئیس مجلس ایران به سوریه مدعی شده بودند که آرامش دمشق را سلب خواهند کرد، اما حتی صدای یک تیر هم به گوش نرسید گرچه مردم و نیروهای جیش‌الشعبی به طور مسلح از خانه و آشیانه خود دفاع می‌کردند اما این اقدام آنها تنها علت بازدارندگی داشت چرا به گفته مردم دمشق، تروریست‌ها به صورت چریکی وارد شهر شده و مردم را هدف قرار داده و سپس فرار می‌کنند. 

* لاریجانی در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و رئیس مجلس این کشور دیدار و بر حمایت ایران از مقاومت تاکید کرد. 

* عصر روز جمعه هیئت پارلمانی ایران دمشق را به مقصد بیروت ترک کرد و لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه بیروت مورد استقبال نمایندگان جریان حزب‌الله، جنبش امل و جریان ارامنه قرار گرفت. 

* لاریجانی با نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان دیدار کرد، جالب آنکه آقای نبیه‌بری پیش از دیدار با لاریجانی در حال مطالعه کتابی از آیت‌الله مکارم شیرازی بود. 

* لاریجانی در نشست خبری خود در بیروت در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره تلاش آمریکا برای تسلط بر منطقه پرسید، گفت: روزی خانم رایس که وزیر خارجه آمریکا به لبنان سفر کرد و گفت خاورمیانه در حال زایمان است، آنوقت ما گفتیم خانم رایس که تجربه زایمان ندارد چگونه اینطور پیش بینی می‌کند. 

* هیئت همراه رئیس مجلس و برخی خبرنگاران از ابتدای سفر برای دیدار با دبیرکل محبوب حزب‌الله رایزنی می‌کردند، اما علی لاریجانی بدون خبرنگاران به دیدار سیدحسن نصرالله رفت. 

* صبح شنبه، آغاز روز یک روز بارانی در بیروت، زیارت گلزار شهدای حزب‌الله، همه بر سر مزار شهید عماد مغنیه(حاج رضوان) حاضر شده و با اهدای گلی که از طرف رئیس مجلس بود یاد و خاطره این فرمانده عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان را گرامی داشتند. 

* پدر شهید عماد معنیه که به استقبال هیئت ایرانی آمده بود، درباره ویژگی‌های اخلاقی و ولایت‌مداری فرزندش به هیئت ایرانی گفت و در نهایت هیئت ایرانی با وی به صورت جمعی و فردی عکس یادگاری گرفتند. 

* بعد از زیارت گلزار شهدای حزب‌الله، هیئت ایرانی بیروت را به مقصد استانبول ترک کرد. لاریجانی و هیئت همراه در فرودگاه استانبول مورد استقبال استاندار این شهر قرار گرفت. 

* بزرگترین مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌ الحسین(ع) در شهر استانبول در حال برگزاری بود و همین امر موجب ترافیک بسیار شدیدی شد که حتی پلیس ترکیه از کنترل خود عاجز مانده بود. 

* هیئت ایرانی بعد از تجربه ترافیک در استانبول وارد محل برگزاری مراسم شد. در تمام خیابان‌های منتهی به محل مراسم دسته‌های سینه‌زنی شکل گرفته بود و همه آنها برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می‌کردند. 

* مداح این مراسم بزرگ با قرائت این مشهور آذری (حسینه، یررر بتول مصطفی پیغمبر آغلار)، (برای حسین، زمین و آسمان گریه‌ می‌کنند، دختر رسول خدا برایش گریه می‌کند)، برای امام سوم شیعیان مدیحه‌سرایی می‌کردند. 

* علی‌رغم اینکه باران شدیدی در استانبول در حال باریدن بود، جمعیت بسیار زیادی که می‌توان آن را فراتر از ۲۰۰ هزار نفر توصیف کرد، در این مراسم بزرگ شرکت کرده بودند؛ این مراسم مختص شیعیان نبود، بلکه از برادران اهل سنت گرفته تا مسیحی و یهودی، با حجاب و بی‌حجاب، سینه‌زن امام حسین(ع) بودند. 

* صلاح‌الدین رهبر شیعیان ترکیه ضمن خیرمقدم به رئیس مجلس و هیئت پارلمانی ایران به تحولات اخیر منطقه واکنش نشان داد و گفت: اینکه عربستان و قطر مدعی دموکراسی در سوریه هستند، قابل قبول نیست و دولت ترکیه نیز تن به این بازی‌ها نخواهد داد. 

* رهبر شیعیان ترکیه که درباره پیروزی مردم غزه سخن می‌گفت، اشاره تلویحی به حمایت ایران از فلسطین داشت و گفت: از اینکه مردم فلسطین با موشک‌های فجر ۵ بر رژیم صهیونیستی پیروز شده‌اند، خرسندیم. این اظهارات، با استقبال گسترده عزاداران مواجه شد و آنها برای دقایقی با سر دادن شعار «لبیک یا حسین» حمایت معناداری از اظهارات رهبر شیعیان ترکیه داشتند. 

* لاریجانی که سخنران مراسم بزرگ عزاداران ترکیه بود، وقتی به حمایت همه جانبه ایران از فلسطین اشاره کرد سخنانش با شعار لبیک یا حسین برای چندین بار قطع شد. 

* رئیس مجلس ایران سلام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب را به عزاداران امام حسین در ترکیه رساند که با شعار تکبیر عزاداران مواجه شد. 

* رئیس مجلس بعد از شرکت و سخنرانی در مراسم عزاداری امام حسین در ترکیه، با نخست‌وزیر و رئیس مجلس ترکیه نیز دیدار کرد. 

* در حاشیه این مراسم بزرگ خبرنگار فارس از مردم ترکیه درباره موضع دولت ترکیه درباره سوریه سؤال کرد که اکثریت آنها از موضع دولت خود درباره سوریه ابراز رضایت نمی‌کردند و حتی یکی از آنها گفت: مردم ترکیه هیچگاه حاضر نخواهند شد که اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه محقق شود چرا که اصلاحات و تلاش برای احیای دموکراسی با راه‌حل های سیاسی خواست اصلی مردم است. 

* در نهایت اینکه هواپیمای ایرباس ۳۲۱ جمهوری اسلامی ایران ساعت ۲۰ روز شنبه استانبول را به مقصد تهران ترک کرد. 

* بنا به درخواست رئیس مجلس یکی از اعضای تیم همراه از کابین خلبان برای هیئت ایرانی زیارت عاشورا قرائت کرد و سفر منطقه‌ای لاریجانی که بر محور حمایت از مردم غزه و تاکید بر پیروزی فلسطین و رایزنی برای ثبات بیشتر در منطقه بود، با زیارت امام حسین(ع) به کار خود پایان داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها