کد خبر: ۹۶۹۲۳
زمان انتشار: ۰۸:۳۱     ۱۳ آذر ۱۳۹۱
نقدی بر مستند «هرگز نخواب کوروش»؛
در این مستند ضمن اینکه فقط به بخش کوچکی از هزینه ها اشاره می شود، ادعا می شود که کل بودجه این مراسم تنها 22 میلیون دلار ناقابل! بوده است که در انتها اضافه هم آمده است! این درحالی است که اکثر کارشناسان و رسانه‌های خبری دنیا و حتی حامیان محمدرضا، هزینه این جشن را گزاف و بیش از 300 میلیون دلار برآورد کردند، این مبلغ در کشوری که درآمد سرانه آن اگرچه رو به افزایش داشت‌، اما خیلی کم بود، بسیار گزاف به شمار می‌رفت. ساواك تجهيزات، چادرها و وسايل پيشرفته و گران بهاي مخابراتي آن روز راچنين تشريح مي‌كند...

سرویس نقد رسانه 598/ در دورانی به سر می بریم که قدرت رسانه ای مطلب قابل انکاری نیست. اما گاهی این قدرت این توهم را برای برنامه سازان رسانه ها به وجود می آورد که می شود به راحتی هر واقعیت تاریخی را با بیان قسمتی از آن و کمی تغییرات در آمار مربوطه تحریف کرده و یک خیانت بزرگ تاریخی را به سادگی به یک افتخار تبدیل کرد.

از جمله شبکه ی ماهواره ای "من و تو" که بارها ارادت خود را به خاندان سلطنتی اثبات کرده به تازگی با ساخت یک به اصطلاح مستند به بازگویی جشن های 2500 ساله در سال 1350 پرداخت.


در این نوشتار این واقعه تاریخی از زبان خود درباریان ، کارشناسان و نویسندگان خارجی و نه انقلابی از سه حیث بررسی می شود :

بخش اول : هدف از برگزاری این مراسم

در این مستند همسر شاه مخلوع (فرح) سعی می کند اینطور جلوه دهد که این مراسم برای شناساندن ایران به جهانیان بود ایرانی که در هیچ جای دنیا شناخته شده نبود!

در این مورد در کتاب "آخرین سفر شاه"  (نوشته ويليام شوكراس، ترجمه عبدالرضا هوشنگ انصاري، نشر البرز) چنین می‌خوانیم‌: جشن های 2500 ساله در تخت جمشید نمایشی از رؤیاها و بلندپروازی‌های شاه بود... در مورد شخص شاه در رابطه با جشن 2500 ساله‌، ره آورد جشن‌های تخت جمشید جدایی کامل او از واقعیات بود. او بیش از پیش دچار اشتغال فکری درباره سلطنت خودش و اهمیت جانشینی مستقیم خود بر اریکه کورش گردید.

همچنین «جیمزبیل‌» در کتاب "عقاب و شیر" (جلد اول، ترجمه مهنوش غلامي، نشر كوبه) می‌نویسد: «محمدرضا شاه پهلوی با این جشن های 2500 ساله‌، دوره جدیدی را در پادشاهی خود آغاز کرد، دوره جنون انجام کارهای بزرگ»

وقتی این سخنان را در کنار نطق شاه در این مراسم می گذاریم به خوبی هدف از این مراسم نمایان می شود ، شاه در بخشی از سخنان خود در تخت جمشید می گوید : « اکنون ما در اینجا آمده‌ایم تا به سربلندی تو بگوییم که پس ازگذشت بیست و پنج قرن‌، امروز نیز مانند دوران پرافتخار تو پرچم شاهنشاهی ایران پیروزمندانه در اهتزاز است...»

او با این سخنان می‌خواست دلیلی بر موجودیت خویش اقامه کند وبا ارائه تنها یک مدل ثابت و طولانی برای شکل حکومت در ایران، همواره در اذهان عمومی این نکته را جا بیاندازد که حکومت در ایران مساوی با شاهنشاهی است‌.


بخش دوم: هزینه های جشن 2500 ساله

در این مستند ضمن اینکه فقط به بخش کوچکی از هزینه ها اشاره می شود ادعا می شود که کل بودجه این مراسم تنها 22 میلیون دلار ناقابل! بوده است که در انتها اضافه هم آمده است!

این درحالی است که اکثر کارشناسان و رسانه‌های خبری دنیا و حتی حامیان محمدرضا، هزینه این جشن را گزاف و بیش از 300 میلیون دلار برآورد کردند، این مبلغ در کشوری که درآمد سرانه آن اگرچه رو به افزایش داشت‌، اما خیلی کم بود، بسیار گزاف به شمار می‌رفت.

ساواك تجهيزات، چادرها و وسايل پيشرفته و گران بهاي مخابراتي آن روز راچنين تشريح مي‌كند: 
«اين كمپ و چادرهاي پذيرايي تخت جمشيد... به وسايل شگفت انگيزي مجهز است كه آميخته است از تجمل قديمي و وسايل مدرن عصر فضا (از آن جمله حمام مرمر ـ فرش‌هاي ابريشمي و ايراني و...) سران كشورها در تمام 24 ساعت از طريق شبكه مخابراتي ماه مصنوعي با پايتخت‌هاي خود به وسيله تلفن و تلكس در تماس خواهند بود. شبكه مخابراتي ميكروويو كه 275 ميليون دلار خرج آن شده است و گرانترين و دقيق‌ترين شبكه مخابراتي جهان به شمار مي‌رود...

همچنین به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس «پيرامون تزئين شهرستان تهران و شيرازبه وسيله يك مؤسسه انگليسي (ايروين نارتين) 864 هزار دلار لامپ و مجسمه‌هاي پلاستيكي از كوروش كبير، داريوش و همچنين مرغ طاووس كه مظهر تخت طاووس ايران است تهيه شد كه در جشن‌هاي 2500 ساله شاهنشاهي ايران به مصرف تزئين خيابان‌هاي تهران و شيراز برسد...»

بخشی از مکاتبه شهرداري تهران در 20/11/1349 با شوراي مركزي جشن شاهنشاهي:

«قرارداد اجراي چراغاني و تزيين ميادين و مسيرهاي فوق الذكر باشركت «اروين مارتين‌» به مبلغ 19486000ريال

قرارداد برنامه آتش بازي باشكوهي به مدت دو و نيم ساعت به مبلغ 1900000 ريال با شركت «موگ‌»

هنگام افتتاح شهياد آريامهر لوحه‌اي از طلاي ناب از طرف شهردار پايتخت از طرف تمام مردم شاهدوست شهر به پيشگاه شاهنشاه تقديم خواهد شد. وزن لوحه ده كيلو مي‌باشد كه حدود 16000000ريال برآورد قيمت مي‌شود.

و ... با اين تفصيل از طريق شهرداري پايتخت مبلغي حدود صد و هشتاد ميليون ريال بابت جشن و كارهايي كه به مناسبت و مقارن آن انجام مي‌شود به مصرف خواهد رسيد»

جزئیات بیشتر را ويليام شوكراس در كتاب "آخرين سفر شاه" آورده که فقط به بخشی از آن اشاره ای می کنیم:

« آرايشگران طراز اول از سالن‌هاي كارينا والكساندر پاريس به تخت جمشيد پرواز كردند. «سرالين‌» جايگاه ميهمانان را روي سفال‌هاي قرن پنجم پيش از ميلاد ساخت. «لان ون‌» اونيفورم‌هاي جديدي براي كارمندان دربار تهيه كرد كه نيم تنه آن به طرز شكيل ولي نه زننده با بيش از يك و نيم كيلو نخ طلا دوخته شده بود. دوختن هر يك از اين اونيفورم‌ها، نزديك به 500ساعت كار لازم داشت‌.

غذاهاي ضيافت تخت جمشيد را اصولاً رستوران «ماكسيم‌» تهيه مي‌كرد... «لويي ورايل‌» رئيس ماكسيم‌... به اين مناسبت يك بشقاب جديد و بسيار عالي محتوي خاويار و تخم بلدرچين آب پز اختراع كرد.... صورت غذاي ضيافت شام اصلي با مركب سياه روي صفحات پوست آهو نقش شده و با يك ريسمان تابيده طلايي بصورت يك كتاب كوچك باجلد ابريشمي آبي و طلايي صحافي شده بود. پس از تخم بلدرچين با مرواريد درياي خزر، غذاي بعدي با ته دم خرچنگ با سس «نانتوآ» بود، غذاي اصلي خوراك پشت بازوي بره سرخ شده در روغن خودش بود كه درون آن رابا سبزي‌هاي خوشبو انباشته بودند.

بخش سوم: اوضاع زندگی مردم ایران در زمان برگزاری جشن

سپهبد فريدون سنجر كه خود يكي از آجودان‌هاي سران كشورهاي افريقايي در جشن بود، در خاطراتش چنين مي‌گويد: 
«وقتي چشمم به آن بلوار زيبا و درختهاي زينتي و گلكاري‌ها و فواره‌ها و آب نماها در شهرك چادرها كه به اين مناسبت (جشن 2500 ساله‌) برپا كرده بودند، افتاد در دلم گفتم براي ساخت اين ويلاهاي چادري و اين بلوارها و گلگاري‌ها چقدر انرژي و پول مصرف شده است‌؟ آيا نمي‌شد اين پولها را در راهي خرج كرد كه به درد جامعه بخورد؟...»


ساواك در گزارش ويژه خود در اين خصوص چنين مي‌گويد: 
«بعد از ظهر روز 3/4/1350 چند نفر از افراد حاضر درمسجد خيابان فردوسي قبل ازشروع سخنراني فخرالدين حجازي ضمن صحبت‌هاي خصوصي اظهار داشتند: وضع بازار بد است و اين جشن‌ها و مخارج كمرشكن آن وضع اقتصادي را شكسته و نابود كرده است‌. مالياتها زياد شده‌، حتي كارمندان دولت‌، هم ازگراني كرايه منزل و بالارفتن سطح زندگي ناراحت هستند. دولت فرياد مي‌زند كه مخارج جشنها را خودش تأمين كرده در صورتي كه با گراني روزافزون و مالياتهاي كمرشكن كه از بازاري‌هاي بدبخت و مردم كوچه وبازار گرفته‌اند، اين علم و كتل را راه انداخته‌اند. به خدا امسال بازار گرفتار ورشكستگي حتمي خواهد شد و لااقل 35% تجار ورشكست خواهند شد. در ميان آن چند نفر يكي كارمند دولت بود و گفت‌: آقا از حقوق ما هم براي جشن مبلغي كم كرده‌اند، بدبختي اينجاست كه كسي جرأت حرف زدن را ندارد وآن بيچاره (آيت الله سعيدي‌) تا آمد حرفي بزند توي زندان او را كشتند.» 
در شهرستان‌هاي كوچك و در روستاها وضع بدتر از پايتخت بود و اغلب مردم دچار خشكسالي و وضع نابسامان اقتصادي بودند. چنانكه ساواك در گزارش خبري خود به ذكر صريح آن پرداخته است: 
«فرماندار فيروزآباد را تحت فشار قرار داده كه بايد يك سالن ورزشي به يادبود جشن‌هاي 2500ساله در فيروز آباد بسازند و اصناف نيز كه در سالجاري به علت خشكسالي و خرابي وضع بازار و كسب در وضع بسيار نامساعدي بسر مي‌برند از اين موضوع ناراضي و اظهار مي‌دارند، نمي‌توانيم هزينه اين باشگاه را كه بالغ بر يك ميليون ريال مي‌باشد، تأمين نماييم‌.»

هنگامي كه صحبت از كمك به مردم مسلمان كشور كه خود آنها مسبب گرفتاري و بدبختي و فقر وفلاكتشان بودند مي‌شد، از زير بار مسئووليت شانه خالي مي‌كردند. اسدالله علم از ياران دهه 40 محمدرضا طي مكاتبه‌اي كه در پاسخ به نامه شوراي مركزي جشن ارسال نموده چنين مي‌گويد: 
«جناب آقاي سناتور بوشهري ـ رئيس محترم شوراي مركزي جشن شاهنشاهي ـ عطف به نامه شماره 1341/2348 مورخ 7/3/49 موضوع تأمين دو ميليون تومان اعتبار جهت احداث خانه براي زاغه‌نشينان شيراز اين اعتبار را از كجا دولت مي‌تواند تأمين كند فكر نمي‌كنم چنين پولي درحال حاضر موجود باشد.»

ولخرجي‌هاي بي‌حساب و كتاب شاه در جشنهاي 2500 ساله به حدي بود كه «اوتانت» دبير كل وقت سازمان ملل دعوت شاه براي شركت در اين جشنها را نپذيرفت. «برايان اوركهارت» مشاور انگليسي «اوتانت» در كتاب خود تحت عنوان «زندگي در جنگ و صلح» در زمينه دعوت شاه از اوتانت و پاسخ وي مي‌نويسد:
«... اوتانت دعوت شاه سابق ايران را جهت شركت در جشنهاي معروف به دو هزار و پانصدمين سال شاهنشاهي ايران نپذيرفت. در اين جشنها دهها رئيس جمهور، معاون رئيس‌جمهور، پادشاه و وليعهد شركت كرده بودند و ميليونها دلار با اسراف زيادي در اين مراسم هزينه شده بود. اوتانت در برابر دعوت شاه ايران جهت شركت در اين جشن اعلام كرد: در حالي كه نيمي از جمعيت كره زمين به سبب فقر با مرگ دست به گريبان هستند و در حال گرسنگي مطلق به سر مي‌برند، اين همه اسراف معني ندارد...»

وقتی این مطالب و دیگر مستندات و برنامه های حمایت این شبکه از خاندان سلطلنتی را مورد دقت قرار می دهیم علاوه بر دروغ پردازی های این شبکه، ماهیت سلطنت طلبی شبکه من و تو به خوبی آشکار می شود.

معلوم می شود نقطه ایده آل شبکه من و تو برای ایرانیان ، مدل نظام ورچیده شده و عقب افتاده سلطنتی و شاهنشاهی است.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶۴
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۱۲۱
۵۷
ما که اون موقع را ندیده بودیم .... نظر شما در مورد آمار اعتیاد واختلاس و بیکاری و اقتصاد خراب و......... چیست ؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
وقتی ندیدی چی بگم ؟
مرادعلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
اگه ندیدی خوب گوش کن بگم اون موقع هم اعتیاد و اختلاس و غیره بدتر بود به علاوه اینکه کشور متکی به بیگانه بود ولی الان ما خومون مستقلیم الان آمریکا وضع اعتیاد و اقتصادش بدتره. اگه اطلاع نداری از خودت همینجور ننویس بفهم
موحد دوچاهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
جناب مرادعلی معلومه که نفست ازجای گرم ونرم و پای سفره چرب بیرون می آید ودراین جامعه وبامردم این جامعه میانه خوشی نداری.خدابیشتر بهت بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
حسين جان، ما تازه داريم وارد دوره خيبر مي شويم. چند سال صبر كن تا ببيني كه نظام اسلامي ما كشور را به كجا خواهد برد. فكر مي كني كه چرا آمريكا اينقدر با ما برخورد مي كند؟ فقط به خاطر اين كه ما الگويي غير از الگوي آنها را داريم پياده مي كنيم.
هر كاري كه براي اولين بار شروع شود سخت است.
نوروزی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۸
۵
سلام.
یادداشت آقاي ذاکری در جواب به اهانت های رسول جعفریان، یادداشت خوبی است.

http://mshali.blogfa.com/post-197.aspx
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۹۹
۱۰۷
الان از این خبرها اصلاً نیست ؟؟؟!!!!!
ریخت و پاش از طرف مسئولین دولتی ؟؟!!!!! مگه میشه ؟؟؟!!!!
پاسخ
حزب الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
اگه خبر داری بگو دیگه بیچاره آخه تو وامثال تو چی فکر میکنین تمام تاریخ رو بگردین مسولین اینقدر پاک و خدمتگذار پیدا نمیکنی بدبخت عوض شکر گذاریتونه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
جناب حزب الله از 3000ميليارد چه قدر به تو رسيده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
حزب الله : ادب مرد به زدولت اوست
منطق شما منطق طالبان است اصلاح بفرمائید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
عزيزم امام علي (ع) هم نتوانست به طور كامل كارگزارانش را اسلامي كند.
amir
UNITED STATES
۱۵:۲۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۷۸
۲۰
من نمیدونستم منوتو چیه با تبلیغات شما شناختم الان مرتب نگاه میکنم شبکه خوبی هستش
پاسخ
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۴ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
از وی پی انی که استفاده نمیکنی معلومه...!
شاید الآنم با وی پی ان آشنا شدی!؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
خاک بر سرت که به این مزدورای صحیونیست نگاه میکنی
الم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۱ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
آقا رضا دلایل قوی باید ومعنوی ، باتوهین نمیتوانی کسی راهم رای خود کنی بلکه ازشما دورترخواهد شد که این فرمایش بزرگان اسلام نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
شبكه من و تو بر خلاف ساير شبكه هاي فارسي زبان بيگانه رويكردي اجتماعي دارد. و با اين رويكرد موفق شده است كه اهداف پنهان خويش را پنهان نمايد. هدف اصلي آن هم "زندگي به سبك آمريكا" ست.
امير خان من به شما نمي گويم كه نگاه نكن. بلكه به شما مي گويم با تحليل و بررسي ماهيت آن نگاه كن.
باران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۹۶
۳۹
فک کنم تفاوت نفت اون موقع و الان میتونه بازگوی بقیه تفاوتها باشه..قیمت نفت جهان رو اونموقع ایران تعیین میکرد و حالا نفت ایران رو هیچ کشوری نمیخواد....انقلاب خیلی زود انجام شد..پدران بیدار کجا رفته که اینهمه دروغ و بی عدالتی و دزدی و فقر و فحشا و گرانی را نمی بینند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
همون چشم تو که این چیزا رو میبینه برا همه کافیه. وضع کشور به شکر پروردگار عالی و رو به رشده پیشنهاد میکنم چشماتو به دامپزشک نشون بدی
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
آره راست میگه الانم قیمت نفت رو عربا دارن تعیین میکن، چه وجه تشابهی اون موقه محمد رضا شاه نوکرشون بوده الان شیوخ عربستان و قطر. افتخار کنید به محمد رضا افتخار کنید. نوکر خوبی بود، البته خودشون اسمش رو میذاشتن ژاندارم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
باران جان، مي داني كه ايران از سال 2005 شروع كرد به دريافت بهاي نفت به ارزهايي غير از دلار. و نتيجه آن اين بود كه دلار آمريكا از سال 2007 بدون پشتوانه است. دليل آن اين كه يك سوم پول در گردش چهان را بدهي هاي دولت آمريكا تشكيل مي دهد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۵
۱۲
این حاج خان رو دیدم یادم افتاد.
این خانم خوشگله بود که معشوقه پترائوس شد و از کار بیرونش کردند. پاولا برادول رو می گم.
با محمد خاتمی هم دیدار کرد. عکسشم تو اینترنت پره.
جالبه که شوما کار نکردید!
فکر کنم یه رسوایی جدید پیش میاد....
پاسخ
منا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۲۴
۵۱
از اون اول هم معلوم بود این شبکه کاملا سلطنت طلب است
پاسخ
الم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
تاوقتی مسئولین حکومتی جمهوری اسلامی درپی جا ومقام ومنصب ومیزوصندلی وماشین وخدم وحشم هستند ووقت رسیدگی به اموراجتماعی مملکت ندارند تاریخ را دیگران برای ما خواهندنوشت وضربه اصلی را متاسفانه به اسلام خواهندزد
حزب الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
الم جان الم الم
تو نگران اسلامی زندیق باید یه بار دارت بزنن تا درست شی اصلاح شی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
بابا حزب الله جان تو اصلا تعطیلی ها ، مطمئنی مشکلی نداری ، همه رو میخوای یا دار بزنی ، یا اصلاح کنی ، اگه امثال تو نگران اسلام باشن باید فاتحه اسلام رو خوند ، یه خورده جنبه انتقاد داشته باش ، بنده خدا نظرش رو گفته
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
الم جان.. تاريخ را تاريخ نگاران و محققان مي نويسند نه مسؤولين.
تاريخي نگاري كار دانشگاهيان است. اگر مسؤولي شروع به نوشتن تاريخ كرد يعني اين كه از كارش زده است.
ابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۸۴
۳۲
هرچی بو تو مملکت خودم و وطن خودم هزینه میشد وباعث غرور من میشد نه تو غزه ولبنان عراق......که همیشه پشتشون به ما بوده
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
هرچی بود که آمریکا میبرد بدبخت خاین
ناشناس
SWEDEN
۰۱:۲۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
نه آخر شما خبر ندارید.. اگر الان ما پول می دهیم و به عزه و لبنان تا به نیابت از ما با اسراییل بجنگند ؛ اما یک زمانی هم ارتش شاهنشاهی ایران به نیابت از آمریکا و به عنوان ژاندارن منطقه و حفظ حکومت سلطان قابوس در عمان به جنگ انقلابیون ظفار در جنوب عمان رفت و آنها را سلاخی کرد...
مرد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۲۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
دمت گرم ناشناس
چه تو دهنی به سعید زدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
ابي! ما يك بودجه دفاعي داريم كه بايد هزينه دفاع مملكت شود. به طور مثال يك هواپيما F35 بالاي 200 ميليون دلار قيمت دارد. در حالي كه مبارزان غزه يك صدم اين را از ما مي گيرند و كاري كه مي كنند برابر است با صدها هواپيما F35
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱
۶۳
۴۲
اینجور جشنها به چه دردی میخوری آخه...؟
کلا با ریخت و پاش مخالفم(در هر دوره ای، قبل و بعد انقلاب)
پاسخ
پارسی منش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
۴۸
۱۴
میگم اون زمان هم اختلاس های این چنینی به دست دست اندرکارن خوش اشتها صورت می گرفت!شما چیزی می دونید؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
۶۴
۱۸
این وظیفه همه ماست که فرهنگ و تمدن پرشکوه خودمون رو به دنیا بشناسونیم ، اگه این کارو می کردیم و حس وطن پرستی رو در مردم تقویت می کردیم ، کشور درپیت عربی مثل امارات هنگام سفر رئیس جمهور به جزایر مدعی نمی شد که به خاک کشورش تجاوز شده! ترکیه مدعی مولانا ، کشور آذربایجان مدعی شهریار نمی شد.
مردم خودمون بیخ گوشمون گرسنه ان ، اونوقت سنگ مردم فلان کشور عربی رو به سینه می زنیم، برای ما مظلوم فقط خارجیه توی کشورمون هم که اصلا مظلوم پیدا نمی شه ! من با ریخت و پاشهای آنچنانی در این جشنها صد درصد مخالفم ولی شناسوندن فرهنگ والای ایرانی در جشنهای 2500 ساله جای مباهات و افتخار داره.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
آذربجان (کشور)وکشورها اطرف ایران چه بخواهند یا نه (مسئولینش)تماما"از فرهنگ ایران وایرانی منشا می گیرند اگه این ادا اطفال را در نیارند گه نمی شه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
یه شعر از مولانا که به زبان ترکیه گفت براییم بخوان اگه راست میگویند . شهریار که اینهم در مورد انقلاب وامیر المومنین شهر گفته .حرف دلت چی بنده خدا ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
عزيزم فلان كشور عربي كه شما مي فرماييد اگر روابط خودش را با ما به هم زند، سعودي ها حاضرند كه صدها برابر كمك ما را در اين سه و سه سال يك دفعه به اون بدهند.
همه چيز كه پول نيست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
۱
۵
خوب تاریخ نگاه کنی .توهمان زمان یه کشور فسقلی توانطرف خلیج فارس توسط استعمارگران شکل می گرقت محمدرضا عوض این خرج اگه اندازه فضله کنجشگ عاقل وکشور دوست بود این خرج برای جنگ کردن با انها مصرف می کرد واینهمه بدنامی را تا ابد بنام خودش نمی خرید مثل الان خرج لبنان غزه سوریه را مردم ایرا ن می دهند در هر دوحالت خیلی قشنگه شما چطور فکر می کنید؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
نه اینکه الان دریای خزر 100 درصدش مال ماست!!
بنده خدا 980 کیلومتر ساحل خزر توی ایرانه فقط 13 درصد از دریا سهم ماست بقیه رو روسها بردن، عقلت رو به کار بنداز بعد حرف بزن! امارات میگه 3 تا جزایر مال ماست مجلس حتی یک بیانیه صادر نکرده ! چرا ؟ چون همشون اونور آب ملک و کارخانه و .... دارن .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
قبول دارم ولی یه مقدار تند رفتن در حال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
عزيزم. اگر دكتر بشار اسد روابط خودش را با ايران به هم زند، كشور سعودي؛ حاضر است به اندازه صدها برابر كمك هايي كه ايران در اين سه و سال گذشته در اختيار اون و پدرش گذاشته را يك دفعه به اون بدهد.
در سال 2001 وزير امور خارجه ژاپن به لبنا رفت. وي از حامل پيامي از آمريكا به حزب الله بود مبني بر اين كه اگر حزب الله كاري با اسرائيل نداشته باشد، آمريكا حاضر است حكومت حزب الله را بر لبنان به رسميت بشناسد.
همه چيز پول و ديدن نوك بيني نيست. در ضمن محمدرضا اختياري از خودش نداشت كه به امارات عربي متحده حمله كند.
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۳۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
۷
۷
خوب يا بد گذشت ..... الان بايد ايران رو بسازيم غيره اينه؟؟؟؟ نبش قبر سال هاي قبل فايده اي داره؟؟؟/
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
البته که باید ایران رو آبادتر کنیم. ولی گمونم "من و تو" علاقه زیادی داره هی به مردم بگه اونموقع که بی سوادی توی ایران بیداد میکرد و نصف مردم زاغه نشین بودن، شاه داشت جشن 2500 ساله برگزار میکرد که بگه کوروش آسوده بخواب ممدرضا و فرحش بیدارن! این سریال کلاه پهلوی از یه نظرهایی هم بد نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
تاريخ معلم انسان هاست.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۱
۸
۱۲
من به عنوان یه شهروند از دولتمردان میخام این فرح و خانواده شو دستگیر کنن و در دادگاه انقلاب دادگاهی کنن و اعدامشون کنن
پاسخ
sohrab
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۷
۱
من مخالف حکومت شاهنشاهی هستم اما این کارش که تاریخ وفرهنگ ما را به رخ جهان کشید عالی بود وبه جرات میگم اگر حالا هم کسی بخواهد این جور کارها را بکنه حداقل 70درصد مردم حاضرن هزینش را بدن چون مایه غروره ایرانیست وشرایط کنونی که رسانه های دشمن از ما درافکار مردم دنیا تروریست و هیولا ساختن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۷
۲
30سال نفت مجانی به اردن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
به اردن نه ، به سوریه عزیزم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۷ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
عزيزم عربستان و امارات و قطر بيشتر از اين ها را حاضر به سوريه بدهند.
بالاتر از پول اقتصاد مفهومي هست به نام امنيت ملي.
محمد امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۱
۲
وبلاگی برای کسانی که نگاه با بصیرت میخواهند:
negahebabasirat.mihanblog.com
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱
۸
۱
بابا دم منو تو گرم باز هر چی باشه حرمت کوروش کبیر رو نگه داشته و حد اقل ازش صحبت میکنه ما ایرانی ها که فقط بلدیم عرب پرستی کنیم وانقد که از عربا میگیم از سردارای بزرگمون خبری نیست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
عرب هر چه باشد به من دشمن است
کژاندیش و بدخو و اهریمن است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
اولين حكومت جهان در مصر تشكيل شد. ولي وقتي كه ارتش اسلامي آنجا را فتح كرد، تمدن آن را تبديل به عربي نمود. يعني ما مصر را به عنوان يك كشور عربي مي شناسيم. همين طور براي كارتاژ (تونس) و بقيه شمال آفريقا.
ولي ما ايراني ها اسلام را پذيرفتيم ولي فرهنگ خود را نگه داشتيم.
دكتر حسن عباسي اعتقاد دارد كه دليل اصلي سرايش شاهنامه مقابله با سياست ترك سازي افرادي بود كه بعدها سلسله غزنويان را تشكيل دادند.
من اين نظر او را مي پذيرم چون كه ماوراء النهر مركز تمدن ايراني بود. سمرقند، بلخ (باميان فعلي)، بخارا و... همگي اين ها شهرهاي پارسي بودند، ولي آلان همگي به زبان تركي تكلم مي نمايند.
آقاي فريدون جنيدي، مسؤول بنياد شاهنامه فرودوسي عقيده دارد كه سه هزار بيت جعلي توسط شاعران محمود غزنوي وارد شاهنامه گرديده است.
ناشناس
SWEDEN
۰۴:۰۷ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۳
۴
من آنم که رستم یلی بود در سیستان!!

این هم از بدبختی ایرانیها که آنچنان عقده گذشته را دارند که حتی متوجه نیستند جشن واقعی همین نشاندن پهباد های آمریکایی است. حتما باید قرنها بگذرد تا یادمان بیاید باید با خرجهای گزاف جشن تاریخی پرپا کنیم!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
یه کمی فکر کنیم بعد حرف بزنیم کاری با شاه و غیر شاه ندارم ولی این را میدونم تاریخ با فاتحان است ریخت و پاشهایی که الان میشه هیچ جای دنیا نمیشه تو این زمونه از همه میترسیم جز از خدا نمونه من از شما میترسم راستی از من و تو و من و شما هم خوشم نمیاد فقط ایران
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۵
۱
بریز وبپاش سران غیر متعهدهاوامثال آن را نمی گوئید؟شما بلند پرواز نیستید که با دنیا درافتاده اید؟
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۲:۵۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
مشکل شما دقیقا همین نکته است. ایستادن در برابر همه دنیا بزرگترین افتخاری است که ممکن است نصیب یک مسلمان شود حتی بزرگتر از شهادت. چیزی شبیه کاری که حضرت ابراهیم و امام حسین علیما السلام به عنوان الگو برای ما انجام دادند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
فكر كنم شما از كساني هستيد كه هيچ وقت مهماني را به منزل خويش دعوت نمي نماييد.
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۵۶
۴
سلام
از زمان شاه خائن گفتند و دردمون تازه شد:
یاد حراج بحرین افتادم یاد قانون کاپیتولاسیون افتادم
یاد حق وحشیگریکه غربیان از شاه میگرفتند افتادم
یاد گسترش مواد مخدر توسط خانواده سلطنتی افتادم
یاد بی امنی تو همین خیابونهای تهران با مواجهه با مردان مست کرده افتادم
یاد ترویج آشکار فحشا تو سینما قمار خونه کاباره افتادم
یاد روستاهای بی آب و برق وجاده وبی بیمارستان افتادم
یاد آمار بی سوادها افتادم
یاد مرگ و میر مردم از مریضیهای مختلف افتادم
یادمرگ جوانهای بیگناه این مملکت که برای منافع آمریکا کشته شدند و فقط به ما لقب ژاندارم منطقه دادند افتادند
یاد اقتصاد وابسته به غرب افتادم
یاد وزارت دربار شاه که برای عیاشی شاه زنهای مختلف میآورد افتادم
یاد مردمی که از ظلم شاه شاهان خسته شدند و خیابانها آمدند
اما تو میدونی تو رشد علمی تو دنیا اولیم تو اقتصاد تو دنیا 17آمار بیسوادها در حال ریشه کنیست
روستاهای دور افتاده هم اکثرشون جاده بیمارستان و مدرسه دارند تولید کننده ی تجهیزات نظامی بدون نیاز به غرب آمریکا از میترسند الگویی کشورهای مسلمانیم
مستقلیم
با وجود فشار و تحریمها و... یاحق
k
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۱
اینها رو یادت رفت بگی
1- یاد گرونی های افسار گسیخته افتادم
2- یاد لبخند وزیر آموزش و پرورش در حادثه پیرانشهر افتادم
3- یاد رباخواری بانک ها افتادم ( سودهای کلان)
4- یاد فقر و بدبختی مردم در کوچه و خیابان افتادم
5- یاد تجاوز به عنف به شکل گروهی افتادم
6- یاد چادرنشینی زلزله زدگان تبریز افتادم
7 - یاد شرمندگی پدران خانواده نزد زن و بچه هایشان افتادم
8- یاد دروغگویی و ریاکاری آشکار افتادم
9- یاد پولدار شدن عده ای و بدبخت شدن مردم افتادم
10- یاد اختلاس 3000 میلیاردی افتادم
11- یاد مد شدن اختلاس های بالای میلیون افتادم
12- یاد آقا زاده های( سلطان واردات) افتادم
13- یاد آبادشدن دیار عرب ها و خانه بدوشی مردمم افتادم
14- یاد سو استفاده چین و روسیه از کشورم افتادم
15- یاد حراج دریای خزر افتادم ( کمتر از 13 درصد)
16- یاد آب آشامیدنی خوزستان افتادم
17- یاد آبادی خرمشهر و آبادن افتادم
18- یاد ارزانی اتومبیلهای وارداتی افتادم که فقط برای بزرگان ساخته شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
رضا جان حرف دلم را زدي.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱
۳
۰
من فقط یک جمله می گویم خلاصه این حرف های دوفر محترم پیشین :
من با خواندن این دو متن یاد یک چیز افتادم :::یاد شرمندگی هایی که در ایام از نبود پول و مشکل اقتصادی و شرمندگی من در مقابل زن و بچه و گریه ها وعقده های شبانه شدم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
۲
۰
توهم...
پاسخ
koohestani
FRANCE
۱۹:۰۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
نصرت مشنگ

امیری که بد نام نصرت مشنگ           بخورد و بخفت و خروشید همچون پلنگ
ز دانش تهی و نگاهش دژم                    روان تیره‌گون و کلامش خدنگ
تو گویی که شیر است وقت خورش           چو آمد به گسترده خوان رنگ رنگ
دهان باز کرده چو دیو دمان                   ببلعد هر آنچه گیرد به چنگ
از آن پس به هنگام اسایشش                  رها مینمود باد همچون تفنگ
وزین بود و هیکل چو پیلان بزرگ            شکم چون تغار و دهان چون هونگ
به وقت سیاست فرستاده بود               به اطراف و اکناف فحش و جفنگ
بهنگام خشم و دشنام او                      بلرزید بر خویش شهر فرنگ
نعیم  زاده سایه پرورده بود              ولیکن کلامش همه پر ز جنگ
بجشن و به عیشش چه دلبسته بود   چو بسته به دریاست ماهی‌ نهنگ 
به دهقان آزاد و دانشور رستگوی           ز جور و ز بی‌ دانشی عرصه تنگ
خردمند و فرزانه خسته به بند              وزیران دزدش به وافوور و بنگ
ز حرمان و فقر و ز بیداد او                نماند نامش به گیتی‌ جز به ننگ
زبی مهرییش شهر ویران سرای   چنین بود  آئین نصرت مشنگ      
Koohestani facebook : Ti koohestani
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها