کد خبر: ۹۷۲۹
زمان انتشار: ۱۶:۰۶     ۰۶ اسفند ۱۳۸۹
به گزارش سرویس دین و اندیشه بی باک، علامه مصباح يزدي، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش ملی مبانی فلسفی علوم انسانی اظهار داشت: همايش ملي مباني فلسفه علوم انساني يك شروع منطقي براي تحول در علوم انساني است.

علامه مصباح يزدي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر تحول درعلوم انساني گفت: براي تحول درعلوم انساني بايد به مباني و فلسفه آنها پرداخت و با شناخت انواع مباني و حق و باطل بودن آنها براي اين تحول آماده شد.

وي ادامه داد: تحقيق دراين زمينه چند علم از جمله هستي شناسي، انسان شناسي و معرفت شناسي را مي طلبد كه بررسي همه آنها امري گسترده است كه قابل ارائه توسط يك گروه و در يك همايش ممكن نيست.

علامه مصباح يزدي با ابراز خرسندي از برگزاري اين همايش اظهار داشت: اين همايش يك شروع منطقي براي تحول در علوم انساني است.

وي با اشاره به ارائه مقالات و سخنراني ها در اين زمينه گفت: اگر فرض شود همه مقدمات نظري تحول درعلوم انساني فراهم شود به همه سؤالات پاسخي روشن داده شود، هنوز پس از اين همه تحقيقات مرحله نظري آن به پايان مي رسد كه بايد ارزيابي شود كه آيا زمينه هاي اجراي آن در عمل هم فراهم است يا خير ؟

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به همين منظور بايد يك طرح اجرائي دركنار اين طرح نظري ارائه كرد كه كار از كجا بايد شروع شود و چگونه انجام شود چرا كه گاهي نقشه ساختمان توسط مهندس به سرعت تهيه مي شود اما نحوه اجرائي وعملياتي ساختمان دشوار است و بايد محاسبه شود كه از كجا شروع شود و چه قدر نيروي انساني وغيره....مي خواهد.

علامه مصباح يزدي اذعان داشت: نمي توان يك طرح خيالي و ايده آل براي تحول در علوم انساني ارائه كرد بلكه بايد واقعيت ها را شناخت و با توجه به آن عمل كرد چرا كه نمي توان دانشگاهها را تعطيل كرد تا علوم انساني متحول شود.

وي خاطرنشان كرد: عليرغم اخلاص و عمل اساتيد دانشگاه نمي توان از آنها توقع داشت كه علوم را اسلامي كنند چرا كه آنها علوم انساني كه فرا گرفتند همان علوم غربي است و از  طرفي حوزويان نيز صرفا با آشنائي با اسلام نمي توانند به اسلامي كردن علوم انساني بپردازند چرا كه بايد با علوم انساني و موضوع و محمول و قضاياي آن آشنائي داشته باشند.

عضو خبرگان رهبري گفت: از همين رو تنها افرادي كه آشنائي لازم را هم با علوم اسلامي و هم با علوم انساني داشته باشند براي اين كار دلسوز نيز باشند و براي اين كار دلسوز نيز باشند مي توانند قدم اول را بردارند به همين جهت از همان آغاز دفتر همكاري حوزه و دانشگاه تشكيل و از دانشگاه و حوزه گرد آمدند كه آمادگي نسبي براي بحث و تبادل نظر آغازين را كسب كنند.

وي خاطر نشان كرد: از بركات تشكيل اين دفتر اين بود كه نياز به آشنايي با اين علوم در بين طلاب احساس شود و اين مؤسسه نيز در همين راستا شكل گرفت.

علامه مصباح تصریح کرد: در كنار اين كار بايد سعي كرد تا فعاليتهاي فرهنگي صورت بگيرد و تا ضرورت دين تحول در جامعه احساس شود.

علامه مصباح یزدی ادامه داد: متاسفانه اكثريت دانشگاهيان ما و مسؤلين به تحول در علوم انساني باور ندارند يا دست كم ارزش آن را كمتر از برخي مسائل ديگر مي دانند.

وي با اشاره به آيه ان تنصروا الله ينصركم گفت: همان خدايي كه در جبهه و زمينه هاي علمي رزمند گان و دانشمندان ما را ياري كرد، اگر ما نيز با اخلاص براي اين تحول گام برداريم خداوند ما را ياري خواهد كرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آنچه به ما مربوط است وبه عنوان واجب شرعي تلقي مي شود اين است كه علوم انساني را با دقت نقادي كرده و آنچه مطابق عقل،تجربه ومعارف اسلامي است را تائيد كنيم اما بايد بدانيم كار با همين مرحله تمام نمي شود.

وي گفت: حتي از همان زمان انقلاب و تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي براي ضمانت اجرائي اين تحقيقات وزرا نيز به عضويت آن در آمدند و تبديل به شوراي عالي انقلاب فرهنگي شد، اما عملا نتيجه اين شد كه از هدف اصلي دور شد.

وي با تاكيد مجدد برلزوم ايجاد باور اعتقاد در مسؤلين و دانشگاهيان گفت: در صورتي كه اين اعتقاد در جامعه دانشگاهيان و مسؤلين ايجاد نشود همه زحمات و فعاليت ها از بين مي رود.

وي با اشاره به لزوم تربيت نيروي انساني خاطر نشان كرد: اگر اساتيدي كه علوم انساني را تدريس مي كنند اعتقاد قلبي به علوم انساني اسلامي نداشته باشند با همه زحمات و تحقيقات در راستاي اين تحول بيهوده و از دست رفته تلقي مي شود.

وی با اشاره به سرعت تحولات علمی جوانان ایران در مساله هسته ای و اختراعات و اکتشافات علمی، گفت: پیش بینی این تحولات برای کسی امکان پذیر نبود اما به همت جوانان و یاری خداوند امروز شاهد عزت ایران اسلامی هستیم.

علامه مصباح یزدی با بیان اینکه اسلامی شدن علوم انسانی ممکن و قابل تحقق است، گفت: امروز اساتید بسیار ارزشمندی در رشته های علوم تجربی و انسانی وجود دارند که باید از آنها استفاده شود.

وی با انتقاد از کارکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر وقتش صرف تعیین فلان رییس دانشگاه می‌شود و اگر بر اثر فشار افکار عمومی، طرحی در این شورا مورد مطالعه قرار گیرد تنها بر روی سیاهه کاغذ باقی می‌ماند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: ضروری است تا افکار مسؤولان و اساتید دانشگاهی را با تبادل علمی همگرا کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها