کد خبر: ۹۷۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۰۷ اسفند ۱۳۸۹
دیدار رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با آیت الله جوادی آملی؛
کمیته برگزاری همایش تحول در علوم انسانی در دیدار با آیت الله جوادی آملی/ آیت الله جوادی آملی: علم به هر معنايي كه تفسير بشود مي‌تواند ديني باشد و نباید خودمان را براي اين مطلب معطل كنيم. ایشان بينش و گرايشات مادي را اولين آسيب به انسان دانستند که به علوم انساني و از علوم انساني به علوم تجربي سرايت كرده است.

کمیته برگزاری همایش تحول در علوم انسانی همزمان با زادروز پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت و گو نمودند.

به گزارش پایگاه 598؛ در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری، ریاست فرهنگستان علوم اسلامی و دبیر علمی همایش تحول در علوم انسانی ضمن تشکر از وقتی که آیت الله جوادی در اختیار فرهنگستان علوم اسلامی قرار دادند به گزارش اجمالی فرآیند پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی در طول سه دهه گذشته پرداختند. ایشان با اشاره به رویکردهای متفاوت تحول خواهانه در عرصه علم دینی ، رویکرد فرهنگستان را تحول در عرصه «روش و فلسفه روش » دانستند. ضرورت هماهنگ سازی روش های تفقه دینی برای احراز حجیت در حوزه ها ، روش علوم برای ایجاد معادلات کاربردی در دانشگاهها و روش مدل سازی برای مدیریت اجتماعی در دولت و دستگاههای اجرائی نظام اسلامی را دغدغه اصلی فرهنگستان دانستند. ایشان در ادامه با اشاره به اهداف کلان همایش در ایجاد جبهه علمی انقلاب اسلامی با حضور معتقدان به علم دینی در برابر جبهه منکرین علم دینی از دکتر رهدار خواستند تا به توضیحات تکمیلی درباره همایش بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار؛ دبیر اجرایی همایش با بیان ضرورت برگزاری این همایش، یکی از دغدغه های برگزاری همایش تحول در علوم انسانی را برقراری دیالوگ بین متفکران حوزه ی علوم انسانی در دانشگاه و حوزه و سایر مراکز پژوهشی دانستند.

ایشان همچنین یکی از امتیازات ویژه این همایش را مشارکت صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی در کمیته علمی همایش برشمردند که از صاحب نظران حوزوی بزرگواراني چون حضرت آيت‌‌الله حائري شيرازي و حجج اسلام آقایان: سید محمد مهدی میرباقری(رئیس فرهنگستان علوم اسلامی)، علیرضا اعرافي (رئيس جامعة المصطفي)، علی اکبر رشاد (رئیس پژوهشگا‌ه فرهنگ و انديشه اسلامي)، حسن رحيم پور ازغدی، حمید پارسانيا، علي مصباح، علیرضا پیروزمند(قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی)، عبدالعلی رضایی(عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی)، سید مرتضی حسینی(فرزند مرحوم سید منیر الدین حسینی) و از صاحب نظران دانشگاهی آقايان دكتر رضا داوري اردكاني، سعيد زيبا كلام، حسين كچوئيان، ابراهيم فياض، حسین نجابت، مسعود درخشان در این کمیته حضور دارند.

دبیر اجرایی همایش تحول در علوم انسانی با بیان اینکه از بخش قابل توجهي از اين بزرگواران مصاحبه گرفته شده و یا به آن ها سفارش مقاله داده شده است، افزود با فراخوانی که برای همایش داده شده است امید است که در روز همايش، مجموعه این مقالات و مصاحبه ها در چهار مجلد ارائه گردد.

در ادامه این دیدار آیت الله جوادی آملی ضمن بزرگ شمردن هدف برگزارکنندگان همایش، بر قابل اجرا بودن خروجی همایش تأکید نمودند. ایشان در ادامه سخنان خود به موضوع علوم انسانی پرداختند و افزودند علم به هر معنايي كه تفسير بشود مي‌تواند ديني باشد و نباید خودمان را براي اين مطلب معطل كنيم. ایشان بينش و گرايشات مادي را اولين آسيب به انسان دانستند که به علوم انساني و از علوم انساني به علوم تجربي سرايت كرده است. وی ورود به مباحث معرفت شناسی در زمینه علم را خارج از حوزه‌ي این همايش دانستند که همایش را از کار اصلی خود بازمی دارد.

آیت الله جوادی آملی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت فلسفه در اسلامی سازی علوم اشاره نمودند و بیان داشتند همان طوري كه مبادي و مباني كلّي و اوليه‌ي علوم را فلسفه تأمين مي‌كند، سبقه‌ي الحادي و الهي بودنش را هم فلسفه تعيين مي‌كند.

گفتنی است همایش تحول در علوم انسانی قرار است دهه سوم اردیبهشت ماه سال نود از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم، گرامیداشت دهمین سالگرد ارتحال استاد فقید سید منیر الدین حسینی الهاشمی(بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم) در دانشگاه تهران برگزار گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها