کد خبر: ۹۷۵۵۷
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۱۵ آذر ۱۳۹۱
نمایندگان مجلس با پیشنهاد نماینده اصفهان مبنی بر حذف هیئت ۷ نفره معتمدان مردمی از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) پیشنهاد حذف بند 5 از ماده 4 این طرح را مطرح کرد و گفت: حضور هیئت 7 نفره معتمدان مردمی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات موجب مشکلاتی برای اجرای انتخابات خواهد شد.

وی افزود: اینکه تخلفی در روند انتخابات صورت گیرد نیازی به حضور معتمدان مردمی نیست و دادستان به طور مستقل می‌تواند موضوع را رسیدگی کند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مخالفت با پیشنهاد سالک گفت: اینکه آقای سالک می‌فرماید معتمدان مردمی از هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات حذف شود درست نیست، چرا که در این صورت هیئت مرکزی صد در صد دولتی می‌شود.

وی افزود: برای اینکه شائبه‌ها و ابهامات به وجود نیاید ما مجبور هستیم معتمدین مردمی را در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات قرار دهیم.

قرار بود عباس مقتدایی در موافقت با پیشنهاد حجت الاسلام احمد سالک نطق کند اما وی بعد از روشن شدن تریبونش گفت: بعد از شنیدن استدلال‌های مخالفان، از این پیشنهاد صرفه نظر می‌کنم.

سیدصولت مرتضوی نماینده دولت در صحن علنی امروز مجلس نیز طی سخنانی گفت: کسانی که خواهان حضور هیئت 7 نفره در هیئت مرکزی انتخابات هستند استدلالشان هیئت‌های مردمی در شهرستان‌هاست، در حالی که به آنها گفته‌ایم هیئت مرکزی در شهرستان‌ها با هیئت مرکزی که قرار است در وزارت کشور تشکیل شود تفاوت در سطح ندارد تفاوتش در جنس است و جنس این کار متفاوت است.

وی افزود: تجربه نشان داده اگر به هنگام برگزاری انتخابات هیئت اجرایی تصمیم بگیرد مثلا یک انتخابات را تمدید کند اما وزیر کشور این تصمیم را قبول نداشته باشد چه کسی می‌خواهد مشکل را حل کند؟

رئیس ستاد انتخابات کشور با تأکید بر اینکه بحث انتخابات، بحثی حاکمیتی است، خاطرنشان کرد: با حضور هیئت 7 نفره در هیئت مرکزی نظارت مشکلات مجلس، قوه قضاییه و مردم بیشتر خواهد شد.

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما در حال تدوین لایحه جامع انتخابات هستیم لذا بهتر است اجازه دهید بحث‌های کارشناسی بیشتری درباره هیئت مرکزی نظارت در انتخابات انجام دهیم.

جواد کولیوند نایب رئیس شوراها مجلس که به عنوان نماینده این کمیسیون در صحن علنی سخن می‌گفت، گفت: حضور معتمدین مردمی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برای جلوگیری از امنیتی شدن فضای انتخابات ضروری است.

وی با اشاره به اظهارات رئیس ستاد انتخابات کشور درباره اختلاف احتمالی هیئت اجرایی با هیئت نظارت گفت: اگر اختلافی باشد راهکار قانونی آن در نظر گرفته شده است. لذا نیازی به حذف معتمدین مردمی از هیئت مرکزی نظارت نیست.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظر موافقان و مخالفان درباره پیشنهاد حجت الاسلام احمد سالک درباره حذف بند 5 ماده 4 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که به حضور هیئت 7 نفره معتمدان مردمی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دلالت دارد، این پیشنهاد را به رأی نمایندگان گذاشت که با 54 رأی موافق، 105 رأی مخالف و 21 رأی ممتنع به تصویب نرسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها