کد خبر: ۹۷۸۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۱۶ آذر ۱۳۹۱
نگاهی به متفاوت ترین سریال رسانه ملی (۲)؛
جناب آقای یامین پور، این سریال را نمادی از مبارزه جنبش سبز علیه نظام تأویل می فرمایند. بدینصورت که وحید مشتاق، نماینده بازماندگان محدود از مسئولین صادق اند که با مرگ او کاملاً منقرض می شوند، «رئیس» نماینده نظام است که در مقابل جنبش های ضد دروغی که علیه نظام صورت می گیرد می ایستد و علیرضا و گروهش هم نماینده جنبش های مردمی هستند که می بایست در مقابل نظام دروغگو (از دید خودشان) ایستاده و البته بازجویی و مقابله دستگاه های امنیتی را به جان بخرند. ناجی نیز زن چشم سبزی است که از آمریکا آمده و بدنبال احیای جوانمردی است که طبق معمول، با ممانعت نظام مواجه می شود. گویا ایشان آسیه را نیز نماد «زهرا رهنور» بگیرند که...

سرویس نقد رسانه 598/ بر سریال «راستش را بگو» تاکنون چند گونه نقد مطرح شده است. اولین گونه، نقد یکی از رسانه های ارزشی مبنی بر چرائی آرایش دادشتن خانم های محجبه فیلم و منش غیراسلامی آنها در مواجهه با نامحرم بود. گروهی دیگر این سریال را بالکل «مسخره» می دانستند و کارهایی نظیر گل دادن و هم قسم شدن و آیین فتوت و... لوس بازی می دانند. گروهی دیگر به دنبال یافتن انحرافات عرفان های کاذب در آیین بازسازی شده فتوت در این سریال اند و نهایتاً نیز نقد جناب دکتر یامین پور که سریال را به شدت نمادین و سیاسی و ضدانقلاب تأویل نموده اند. به نظر نگارنده، وجه مشترک تمامی منتقدین فوق این است که «مسأله سریال» را یا درک ننموده اند و یا برای خودشان مسأله نبوده. البته اشکالاتی اساسی نیز بر این اثر وارد است که به آنها اشاره خواهیم نمود، لیکن در اینجا ابتدا به بررسی نقد مهم جناب آقای یامین پور خواهیم پرداخت و سپس به بیان مسأله سریال می پردازیم.

دکتر یامین پور این سریال را نمادی از مبارزه جنبش سبز علیه نظام تأویل می فرمایند. بدینصورت که وحید مشتاق، نماینده بازماندگان محدود از مسئولین صادق اند که با مرگ او، کاملاً منقرض می شوند، «رئیس» نماینده نظام است که در مقابل جنبش های ضد دروغی که علیه نظام صورت می گیرد می ایستد و علیرضا و گروهش هم نماینده جنبش های مردمی هستند که می بایست در مقابل نظام دروغگو (از دید خودشان) ایستاده و البته بازجویی و مقابله دستگاه های امنیتی را به جان بخرند. ناجی نیز زن چشم سبزی است که از آمریکا آمده و بدنبال احیای جوانمردی است که طبق معمول، با ممانعت نظام مواجه می شود. گویا ایشان آسیه را نیز نماد «زهرا رهنور» بگیرند که مادرانه بدنبال احیای حقوق جوانان بی گناه از نظام ظالم است که اکثراً هم شکست می خورد. پیشنهاد می شود پیش از مطالعه پاسخ، نقد کوتاه ایشان را مطالعه فرمایید.

تأویل فوق اگرچه با مهارتی ستودنی و البته قابل تأمل صورت گرفته است و پاسخگوی بسیاری از دیالوگ ها و اتفاقات نمادین سریال می باشد (مانند اینکه چرا نام رئیس هیچگاه گفته نمی شود؟) اما ضعفی دارد که کل آن را به چالش می کشد و آن اینکه اصلاً در این سریال این نظام نیست که دروغگوست، مردم اند. نظام به هیچ وجه مقابل این گروه نمی ایستد و اتفاقاً مراقب اوست تا از گزندها بدور باشد. اتفاقاً این اثر از موفق ترین آثار تصویری در توجیه پیچیده ترین و سنگین ترین مراقبت های امنیتی و اطلاعاتی نظام است. چنانچه رئیس پس از اطلاع از اینکه دست عامل خارجی در کار نیست، به زیردست خود می گوید «ما شکست نخوردیم؛ ما پیروز شدیم، چون هم علیرضا سفید است و هم دست عامل بیگانه درکار نیست». اگر نظام بدنبال مواجهه با حرکت های اصلاحی بود، هیچگاه از پاک بودن یک جریان آسوده خاطر نمی شد.

اما در مورد خانم دکتر سارا مستور، اولاً باید توجه داشت که بارها در فیلم تأکید می شود که او صدای قلبش را از ایران می شنود و هیچگونه، تأکید می کنیم «هیچگونه» تمجیدی از امریکا نمی کند و این برای دکتری که قریب به 30 سال در آمریکا بوده، اتفاقاً عدم غربزدگی و حتی مقابله با آن محسوب می شود. حتی گویا در سکانسی، مستقیماً به نقد جامعه آمریکایی می پردازد. ثانیاً از قضا نسخه اوست که شکست می خورد و نسخه پیر جنگ (وحید) بود که اگر عمل می شد، به موفقیت ختم می شد. اتفاقاً نسخه نیمه مدرن دکتر به دلیل اضافات مدرنش (تبلیغات و دفتر دستک و...) با نسخه سنتی وحید در اصطکاک قرار گرفته و واضح می شود که نسخه وحید (فرمانده جنگ) صحیح است.

تازه تمام اینها در لایه روئین و سیاسی اثر بود و چنانچه بدبینی های سیاسی را لحظه ای کنار گذاشته و به عمق کار رویم، تضاد عمیق آن با فردگرایی، اومانیسم، ماکیاولیسم و... غربی را بوضوح می بینیم. این اثر مروج نوعی «ایستادگی در مقابل عادات جامعه» است و نشان می دهد که ایستادگی فردی در مقابل سنت های غلط، چطور می تواند تَرکی در دیوار رسوم و عادات نهادینه شده نادرست ایجاد نموده و به سرعت آن را همه گیر کند. این ایستادگی در برابر «دروغ» می تواند مدلی برای مبارزه با همه رذائل باشد. فی المثل نگارنده هنگام درد دل یک راننده تاکسی با او بر سر سنت های غلط مانع از ازدواج جوانان، این راهکار را بر اساس مدل سریال دریافت که «با ایستادن یک نفر در مقابل این سنت ها، می توان آن را ابتدا در فامیل و به سرعت در کل جامعه نهادینه کرد».

اما مسأله فیلمساز چیست و چرا درک نمی شود؟ مسأله فیلمساز صرفاً «دروغ» نیست، بلکه «چگونگی ریشه کن کردن دروغ» است. ما باید سالها بر روی این سوال که «چگونه می شود این رذیله را ریشه کن کرد؟» اندیشیده باشیم و با آن شخصاً درگیر شده باشیم تا نسخه نویسنده را روی هوا بزنیم. مسأله این است که «من» بعنوان یک شهروند، نگران جامعه ام شده ام و می خواهم برای حل مشکل دروغگویی کاری بکنم. یک راه حل این است که «به من چه ربطی دارد؟ اینها مسائل کلان فرهنگی است که حکومت باید آنها را حل کند». اما مگر حکومت کیست؟ مگر حاکمان غیر از کسانی اند که روزی جزو همین مردم بودند و الآن هم هستند؟ مگر حاکم شدن، باعث می شود انسان فکرش بیشتر کار کند؟ مگر این مشکل با دستور و امضا حل می شود؟ انسان باید یا جزو حاکمیت باشد یا حکومتی بیندیشد تا عمیقاً متوجه شود که چطور حکومت حداقل در شرایط فعلی نمی تواند از بالا این مشکل را حل کند.

راه حل دیگر این است که «اگر هر کسی خودش را اصلاح کند، جامعه اصلاح می شود» اما اولاً این با امر به معروف و نهی از منکر در تضاد است و ثانیاً بالکل جمله ای اشتباه است؛ زیرا «هیچگاه همه خودشان را اصلاح نمی کنند» و لذا هم قوه قهریه و هم تبلیغ نیاز است. خب، چه باید کرد؟ انسان باید سالها با این «چه باید کرد» درگیر باشد تا ارزش یک پاسخ، ولو با هزار غلط را درک کند.

برخی می گویند «چه نیازی به آیین فتوت و میراث گذشتگان است؟ مگر دین ما برای اینها راه حل ندارد؟» فهم پاسخ این سوال نیاز به کمی دقت دارد و کمی بی دقتی، انحراف بزرگی را بوجود می آورد. اگر دین ما را به معنی آنچه اکنون در رساله های عملیه و حتی در کتب روایی موجود است بگیریم، باید گفت «خیر؛ راه حلی برای اصلاح یک رذیله در ابعاد کلان در آن وجود ندارد». امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد کلان، نیازمند طراحی ساختارهایی است که «بالقوه» در روایات ما موجود اند، نه «بالفعل» و این همان چیزی است که «علم دینی» یا «فقه حکومتی» نامیده می شود و می بایست تولید گردد.

خب، حال وقتی ما فقه حکومت و «ساختاری که از دین گرفته باشیم» نداریم، چه کنیم؟ یک راه این است که به علوم اجتماعی سکولار غربی مراجعه کنیم. اما راه دیگر (که گویا تنها راه است) رجوع به سنت دینی گذشته خودمان است و اینکه ببینیم در جامعه شیعی سابقاً چه راهکاری برای این معضل تولید شده است؟ اگر با تاریخ فرهنگی کشورمان آشنا باشیم، می دانیم که گروه های عیاران عموماً تحت اشراف و حتی ریاست علمای دینی فعالیت می کردند. لذا اگر بدنبال ساختار هستیم، نزدیک ترین چیز به ما «فعلاً» مدل گروه های فتوت و جوانمردی است.

اگر کسی با مسائل ذکر شده درگیر باشد، آنوقت است که این سریال را مو به مو و با دقت دنبال می کند و روی هر قسمت و حتی دیالوگ های آن فکر می کند. این سریال همانند بازسازی فرضی یک آزمایش جامعه شناختی کوچک است که اتفاقاً نویسنده به خوبی از پس آن برآمده و هم آسیب ها و هم نقاط قوت را تقریباً دیده است و با مهارت، زوایای آن را مورد واکاوی قرار داده. بررسی این سریال نیاز به جلسات تخصصی تر و بحث روی هر قسمت آن دارد که در این مجال نمی توان به آن پرداخت.

در مورد انتقاداتی که به تشابه برخی سنت های این سریال به عرفان های کاذب نقل می شود، اولاً باید دانست که ما «عرفان اسلامی شیعی» بعنوان یک مکتب هنوز نداریم. ثانیاً عرفان هایی که کاذب نامیده می شوند، سراسر باطل نیستند و قطعاً نکات صحیحی در آنها وجود داشته که توانستند مشتری جذب نمایند. ثالثاً اگر به عرفان اسلامی مصطلح خودمان رجوع کنیم (چه عملی و چه نظری) قطعاً انحرافاتش کمتر از عرفان های کاذب فعلی نیست. لذا صرف یافتن اشتراک با یک مکتب عرفانی غربی یا شرقی، ولو این وجه اشتراک کاملاً متعلق به آن مکتب بوده و در عرفان اسلامی وجود نداشته باشد، هیچ دلیلی بر بطلان آن نمی باشد. اشکال ناقدین محترمی که از این زاویه بر سریال اشکال می کنند، این است که کمتر به «چه باید کرد» و «چگونه می توان جامعه را به سمت عرفان سوق داد» اندیشیده اند که اگر اینطور بود، قطعاً دریافته بودند که هر راه حلی، قطعاً با اشکالاتی مواجه است.

اما متأسفانه باید اذعان داشت که این اثر علی رغم نقاط اوج بی نظیر خود، اشکالاتی اساسی و تأسف آور دارد که می توانند تمام آن زحمات را بر باد دهند. بزرگترین اشکال، ضعفی در قسمت آخر است که با اندک اصلاحی توسط ناظر پخشی که گویا وجود خارجی ندارد، می توانست این قسمت را به یکی از بی نظیر ترین اپیزودهای سیما تبدیل کند و آن، «تجسد خداوند» است. قطعاً اینکار به دلیل جهل فیلمساز از حکم شرعی و تبعات هولناک این امر صورت گرفته، اما این اتفاق به قدری مهلک است که کمترین تاوان آن، برکناری ناظر پخش می باشد. چنانچه تجسد خداوند تنها به «صدا» محدود می شد، شاید همچنان راه اغماض و چشم پوشی باقی بود، اما متأسفانه شاهدیم بر اساس دیالوگی که به وکیل گفته می شود، خود خداوند (و نه نماینده او) در قالب یک مرد تجسد می یابد که عینکی هم هست و حتی در دیالوگی می گوید «ما که هنوز اسم شما رو نمی دونیم» که حتی اگر به شوخی هم باشد، مصداق دروغ بستن به خداوند است و هیچگونه اغماضی را پذیرا نیست. همانگونه که ذکر شد، دیالوگ های رد و بدل شده در این قسمت از محتوایی بسیار عالی برخوردار بود که اگر تنها به جای خود خدا، آن قاضی نماینده خداوند بود، مسأله کاملاً منتقی می گشت.

اشکال دوم که سابقاً نیز ذکر شد، الگوی غلط روابط دختر و پسر در این اثر بود که متأسفانه علی رغم آسیب شناسی های مختلف سریال از گروه همدلان، این مورد به هیچ وجه مورد نقد قرار نگرفت. به نظر می رسد نویسنده محترم کمتر درگیر مسأله «عفاف» در جامعه بوده اند و چنانچه فرصتی را صرف تأمل در فلسفه احکام سخت‌گیرانه اسلام در ارتباط محرم و نامحرم می نمودند (بعنوان مثال، حرمت گفتگو با نامحرم در موارد غیر ضروری) می توانستند این نقیصه را مرتفع و اثری «اسلامی» به معنای تمام کلمه خلق کنند.

همانطور که ذکر شد، در مورد این سریال می بایست فارغ از بدبینی های سیاسی، جلسات متعدد کارشناسی برگزار نمود و به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخت و امید داریم که در فصل دوم، شاهد اثری به مراتب متکامل تر از فصل اول باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۴
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
نصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۱۸
۲
دیالوگ مشترک همه ی بازیگران این صحنه در پیشگاه خدا، این است که «ما از جایی تاریک و سیاه آمده ایم؛ جایی که فرزندانش قاتل می شوند، دخترهایش خودکشی می کنند، مسوولانش نفس پرست اند و...»! این رو چی میگید اینم به خاطر کج بینی و کج فهمیه؟
مدتها بود به تحلیلهای شما دل خوش بودم!
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
کجا میگن این حرفا رو؟ من همین الآن دیدم قسمت آخر رو.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۱۶
۰
مدتها ست رسانه هابه رواج دوستی های غیر متعارف می پردازندو بدون انکه به نتیجه ان درست بیندیشد به فساد رو به رشد درجامعه ومیزان کم ازدواج و بالا بودن طلاق و امار تکان دهنده ایدز وسایر مفاسدومشکلات.. اگر توجه شودمیشودگفت برنامه ها جنبه تخریبی دارند تا سازنده..
پاسخ
هم اندیشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۴
۰
http://www.hamandishi.ir/vdcbw0b8grhbasp.uiur.html

اسکار خودش را مسخره کرد/جعفر پناهی نامزد اسکار شد!
پاسخ
یونس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
این سریال مدعیه که داره راستشو میگه اما علنا با تصویر تخیلی که از دانشکده علوم اجتماعی نشون داد بلند فریاد زد خودش داره دروغ میگه
از در و دیوار دانشکده علوم اجتماعی تا جوش با چیزی که فیلم نشون داد زمین تا زیرزمین فرق داشت
پاسخ
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۳
۷
تحليل شما از سريال بسيار عالمانه و واقع بينانه بود هم اشكالات و هم تعاريف از سريال دقيق بود
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۸
۱
این همه خط و طنابی که توی این فیلم از طرف کارگردان و نویسنده و بازیگراش به مخاطبش میده بازم این همه خوشبینی شاهکاره.
با بیشتر مطالب بالا مخالفم.
فکر نمیکردم توی این سایت همچین چیزی بخونم.
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۳
۴
چه عجب بالاخره یک نقد خوب توی سایت شما خوندیم
پاسخ
نصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۵
۱
من مثل شما انقدر این فیلم رو نپسندیدم که کپیشو نگه دارم بگم کجا چی گفتن!شما خیلی راحت از کنار روابط دختر و پسر، تجسد خدا، بی حجابی و خیلی چیزای دیگه رد شدید.. نکنه دیگه گیر دادن به این مسایل هم کلیشه شده جناب!؟
ضمنا مخاطب انقدر خنگ نیست که جنگ نرم ر. نفهمه.. بیخود نیست اسراییلی ها این روش رو برای جنگیدن انتخاب میکنن چون متاسفانه حزب الله در این جور موارد کم میاره .. آوینی هم وقتی این ها رو گفت لنگه کفش خورد .
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
به نظرم شما هم از کنار «مسأله سریال» به راحتی گذشتید املای نانوشته غلط نداره.
یحیی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۶
۱
اولاً عیاران و فتوت ریشه در عالمان شیعی ندارد بلکه در عالم تصوف که اکثراً هم سنی است پدید آمده است . جالب است که گوینده تأکید می کند اگر به تاریخ فرهنگی کشورمان آشنا باشیم، در حالیکه خود آشنا نیست!!
ثانیاً جذابیت عرفانهای کاذب دلیل بر حقانیت و وجود موارد صحیح در آن ها نیست.
همچنین باید گفت در اکثر نقدهای گذشته الگوی حجاب و رابطه دختر و پسر ذکر شده است.
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۰۱ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
با تشکر از شما، مجدداً پیشنهاد می کنم تاریخ فرهنگی کشورمان دقیق تر مطالعه شود.
وقتی یک چیز برای انسان جذاب می شود، یعنی ریشه ای در وجود انسان دارد. اگر هیچ سنخیتی نبود، هیچ جذابیتی هم ایجاد نمی شد.
Ermia
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۲
۲
مُردیم بس که از سر ___ نقد شنیدیم
باز خدا خیر شما را بدهد
کاش که اینقدر به دیوار های دانشکده علوم اجتماعی توجه می کردیم به هدف این فیلم هم توجه می کردیم
دانشکده علوم اجتماعی بین مردم است نه توی چهاردیواری دانشگاه!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۱
۹
۲
یعنی واقعاً جناب نوسنده رنگ سبز بزرگ را در پس زمینه علی مولا در سکانس دادگاه ندیدند؟ یعنی نمیدانید مترو نماد کیست؟ یا نمیدانید مدیرعامل مترو کیست؟ یا شاید هم نمیدانید اتهام امنیتی کردن فضای کشور را چه کسی شعار خودشان برای کوبیدن رهبر انقلاب استفاده میکنند؟و ...
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
با تشکر از شما، مشکل بنده این بود که آنقدر غرق مشکل و یا به بیان دقیق تر، «بحران» فرهنگی جامعه بودم که حواسم به مسائل سیاسی نبود. عفو بفرمایید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
خدا وکیلی من با دیدن اون سکانس خودمو تو دادگاه عدل الهی دیدم بعدشم سبز رنگ خوبیه نکنه انتظار داری رنگ سبز کلا از بین رنگها حذف شه؟
این فیلم از رسانه ملی پخش شده مطمئن باش خیلی بیش از شما روش فکر شده
اصلو ول کردی حاشیه رو چسبیدی ها...
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
جناب نویسنده محترم، یعنی سیاست جزء فرهنگ - خصوصاً شیعه - نیست؟ شاید هم واقعاً قبول میکنید در مملکت امام زمان و با وجود نایب بر حقشان، کشور حسینی ما دچار پدیده بحران فرهنگی شده است؟ من منکر برخی اشکالات و نارساییهای فرهنگی در هر سه سطح ارزش، هنجار و حتی نماد نیستم ولی این کجا و بحران القا شونده از سوی سریال کجا. آیا ندیدن جنبه های سیاسی یک سریال سیاسی هنر است؟
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
با تشکر از جناب مهدی عزیز
بله، بنده کشور را دچار بحران فرهنگی می دانم و این هم منحصر در دروغ نیست. اجمالاً بحران فرهنگی این است که تقریباً «تمام» مطالبات رهبری بر روی زمین مانده است.
قطعاً باید ابعاد سیاسی را دید، اما مشکل امروز تحلیلگران ما این است که سیاست زدگی، آنها را نسبت به دیدن مسائل فرهنگی کور کرده است. شاید بد نباشد کمی هم از اینور بوم بیفتیم، بلکه به تعادل برسیم.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
عزیز دلم، این قرآن این هم شما، البقرة : 257 اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ
من حد وسط و تعادلی نمیبینم. یا نور است یا نیست. یا الله است یا غیرش. مواظب باشید تاریخ در مورد کسانی که که از ترس تعمت افراط و با ژست میانه روی سعی کرده اند از آنور بیفتند عواقب خوبی را ثبت نکرده است. والامر الیکم.
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
«یا نور است یا ظلمت» «یا سیاه است یا سفید؛ خاکستری نداریم» «یا صد در صد با نظام است یا دشمن ماست» به نظرم این نگاه، یکی از بزرگترین انحرافات فرهنگی است.
قدرت خان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۷
۲
از 598 انتظار بیشتری میرفت.
آخه بی بصیرتی اونم اینهمه؟؟؟
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
واقعا بی انصافی
بچه ها شما را چه شده این هم یک تحلیلی بود تحلیل را نقد کنید نه اینکه بکوبید
ایول
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۲
۱۳
ولی از حق نگذریم در حق این فیلم نامردی شد چون نزدیک به چهار قسمت اخرش حذف شد ولی من که از این فیلم خیلی خوشم اومد
پاسخ
نصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
من نمیدونستم تجسد خدا کم اهمیت تره تا دفاع همه جانبه از یک فیلم و احیانا فیلمساز! و مساله فیلم!!!
شما بیشتر هدفتون تخریب شخص خاصی بوده تا نقد درست ! و در کنارش دفاع از شخص خاص!
بقیه مطالب سایتتون هم همین طوره؟!
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
اگه خودت فهمیدی چی گفتی به ما هم بگو
نصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
بعضی وقتها خوبه آدم خودشو به نفهمی بزنه ..
مهرابی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۰
۱
منتقدین عزیزم شما که میگوییدضعف داشت ، اولامردم هم خیلی چیزا را میفهمندثانیاراهش فقط این است شما هم دست به کار بشید فیلم ضدش بسازیدنه اینکه فضاراملتهب کنید!باترس ولرز مینویسم!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۲
۰
کلا نمی تونم بپذیرم.
چراهنوز "عرفان اسلامی شیعی" بعنوان یک مکتب نداریم؟!!!
شاید لازم نباشه این همه برای این سریال وقت بذاریم منظورم بررسی قسمت به قسمته، اما در کل بو میداد.
احتمالا شما در فاصله ی بین نقد(1)و(2)با نویسنده ی محترم صحبتی نداشتید؟!
در کل نقد جناب دکتریامین پور پذیرفتنی تر بود.
شاید هم ما زیادی بدبینیم!به هر حال خسته نباشید.
درضمن قیام امام حسین علیه السلام یک امر به معروف ونهی از منکر در ابعاد کلان است.
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
با تشکر از شما، خوب است پیش از پذیرفتن یا نپذیرفتن وجود یا عدم چیزی، ابتدا جستجویی بفرمایید که آن چیز واقعاً هست یا نه؟
نخیر، صحبتی نداشتم.
قیام حضرت در ابعاد تاریخی است، نه ساختاری و حکومتی. ما هنوز «یک ساختار حکومتی دینی» را از دینمان استنباط نکردیم.
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
یکی از اشکالاتی که در اکثر نقدها در مورد قسمت آخر به آن اشاره نشده بود
سوال نکردن بعد از مرگ از اصولی ترین احکام دین و بهشتی شدن افراد فقط به واسطه خوب بودن و نقش بندگی کاملا محو می شود
دوما آخرتی که ترسیم می شود جهنم و عقوبت ندارد و کسانی که بهشتی نیستند به دنیا باز می گردند تا دوباره رفتارهای خود را اصلاح کنند (رجعت)
پاسخ
محسن خيرخواه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۷ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
سلام عليکم
البته بنده جز چند قسمت نهايي سريال اويلش رو نديدم
و براساس چند قسمت پاياني عرض ميکنم
به نظرم سريال حرف جديدي و قالب نويي را انتخاب کرده بود
اما چند نکته جدي هست
دوست عزيز قاعده اخلاق که در اين سريال مدنظر قرار گرفته بود دروغ در يک چهارچوب ديني نبود دروغ به عنوان يک هنجار جامعه شناختي و روانشناسي بود بدون اينکه اين علوم انساني نقد بخورد
اين مسئله بسيار جدي است. بهمين دليل کاملا در يک روابط غير شرعي ميتواند چنين هدف دنبال شود
دوم اينکه بستر معنوي که براي اين کار انتخاب شده است ايين فتوت است البته بنده هم با تحليل شما موافقم که توليد کنندگان اين سريال به دنبال عرفان کاذب نبودند اما بستري که قرار است حرکت خانه همدلال اتفاق بيافته ايين فتوت است. ايين فتوت براي يک فرنگ سکولار خوبه اما در جامعه شيعي ما طرح اين مسئله ميشود رقيبي براي اموزه هاي شيعي
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
به نظرم با خواندن پاراگراف اول نقد فرمودید. چون جواب انتقاداتان در متن آمده. باتشکر
یکی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
فصل دوم چیه؟مگه تموم نشد؟
قبلا هم گفته بودید بعد از قسمت سی ام نقد دوم رو می ریم که دیدیم به سی نرسید. گویا سانسور شده.
پاسخ
مرتضی همتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۲۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۳
۰
598 من با نظر دکتر یامین پور موافق ترم
نمیخوام انگ بیبصیرتی بزنم بهت که اصلا اینطور نیستی.نمیخوام الکی شماتتت کنم که شماتت کردن شایسته ی دوستی با بصیرتی چون تو نیست.اما فکر کنم اینجا رو اشتباه اومدی.کمی بیشتر دو کفه ی ترازو رو نگاه کن؟؟؟؟ به نظر نماد ها کاملا صدق مطلب دکتر یامین پور رو دارن
حتما که نباید محکم تو فیلم از امریکا تمجید بشه ،یا این که اسم از نظام بیاد که بگن منظورمون نظامه، یا این که تو این مغاله میگه اون زن تحصیل کرده ی فرنگ یک جا اشتباه کرد حرفش همش ایرانه و .....(طولانی نشه بهتره)
من اینجور نمادی دیدم
نماد چیه
مگر موسوی از انگلیس نیامد؟؟؟
مگر موسوی حرف از آمریکا میزنه؟
مگر موسوی اشتباه نکرد؟؟؟؟
مگر موسوی هنوز حرفش ایران و جمهوری ایرانی نیست؟
مگر مدیریت تمام ضد نظام از قلب مترو نبود؟ و.....
حرف اینه نسخه کسی که از اونور اومده میده.شاید گاهی اشتباه کنه ولی از آخر همونه که درست میگه
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۵۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
با تشکر، به نظرم یکبار دیگر متن را نگاه بفرمایید، جواب سوالاتتان در آن هست.
محمد حسین
UNITED STATES
۱۷:۴۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۳
۱
مشخصه که نگارنده مطلب زیر 20 سال سن داره... بچه بازی شده نقد و تحلیل
پاسخ
monjisoldier
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۴۸
۰
گر به عرفان اسلامی مصطلح خودمان رجوع کنیم (چه عملی و چه نظری) قطعاً انحرافاتش کمتر از عرفان های کاذب فعلی نیست.
این دیگر چه حرف جاهلانه ایست عرفان ناب شیعی هیچ خدشه ای به آن وارد شما فرق بین سو استفاده از این عرفان را با انحراف نفهمیدید ضمنا متنتان سطحیست و آقای یامین پور نیز بد بین نیستند و درست میگویند همانطور که وقتی استاد رائفی پور جدایی را نقد کرد و وقتی به لایه چهارم رسید همه گفتند این دیگر اوج بدبینی و افراط است در صورتی اگر کمی دقت میشد میتوان فهمبد که فیلم چنین بوده متاسفانه شما نیز مانند سایر منتقدان به چند لایه ای و پیچیدگی اینگونه آثار توجه ندارید . این سریال نیز مانند جدایی قصد داشت بگوید مردم ایران مشتی دروغگویند . راه حل این مشکل در دین نیست بلکه در نوعی آیین قدیمی است جالب است که این آیین هم چه در گزسته و چه در حال جواب نداد و خود این عیاران نیز پس از مدتی خود تبدیل به دزد و راه زن شدندپس راه حل چیست راه حل در دست یک خانم از آمریکا برگشته است واین راه هم جواب نداد پس ره چیست در واقع هیچ راهی وجود ندارد و مردم ایران همیشه دروغگو باقی خواهند ماند نویسنده ی عزیز لطفا بیشتر دقت کن در ضمن در مورد عرفان های کاذب باید بگویم سراسر باطلند زیرا در باطن تبلیغ شرکند و خود بانی حلقه در بیشتر موارد خود را خدا میخواند مثل عرفان اشو البته شما
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
با تشکر از شما
گویا از دعواهای اخیر میان منتقدین و طرفداران عرفان کاملاً بی خبرید. به سایت «ابن عربی» و یا وبلاگ جناب آقای مهدی نصیری مراجعه فرمایید.
عرفان ناب شیعی بعنوان یک مکتب هنوز تولید نشده است. عارف داریم، اما مکتب عرفانی نه.
به نظر بنده دوستان تحلیلگر آنچنان غرق نمادها و اشاره های پنهان فیلم ها و سریال ها می شوند که رویین ترین و روشن ترین لایه آن را نمی بینند.
دوست دارم به بنده بفرمایید که «ساختار» مبارزه با دروغ در کدام روایت امده تا بنده عرائضم را پس بگیرم.
آن عرفان ها را هم به نظرم مطالعه جامع نفرمودید و نقد همین دوستان سیاسی را مطالعه فرمودید. قطعاً آنها منحرف اند، اما قطعاً نکات مثبتی هم داشتند که توانستند جذب کنند.
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
نقد خوبی بود ولی جامع نبود
البت برخی دوستان راست می گن برخی نماد ها بویژه مترو و فضای امنیتی حس خوبی نداشت
البته با نظر 598 موافق ترم
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
با تشکر از شما، در نوبت قبلی انتقادات دیگر هم وارد شد.
معصومه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۱
۰
۱
شما نوشته اید که این فیلم نظام را در برابر آن گروه علی مولا قرار نمی دهد پس چرا همش می خوان اونا رو دستگیر کنن بدون هیچ جرمی؟ مثلا در یک قسمت بیخودی نیروانتظامی گرفتشون بعدش هم آزادشون کرد؟یا حراست مترو همش میخواد بگیرشون! به نظر من این سریال می خواست بگه که مسئولین نظام همش توهم توطئه دارند. و به همه ی آمریکایی ها مشکوکن! مخصوصا در آن دیالوگی که خانم سارا مستور به یاور سه میگه: این شد سه بار!
البته من اولش از روال سریال خوشم میومد و عاشق موضوع پایان نامه ی علیرضا مولایی شده بودم اما تلویزیون ما یه چیز خوب رو که می خواد بگه می زنه ده تا چیز دیگه رئ خراب میکنه؟ شایدهم می خواد یه باور غلط رو جا بندازه و کم ارزش های دوست داشتنی رو برای جذب مخاطب چاشنیش میکنه؟
از این پایگاه انتظار چنین تحلیلی رو نداشتم.
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
با سلام و تشکر از حضرتعالی
همانطور که در نوبت قبل اشاره شد، نویسنده قصد دارد با مأمورین امنیتی وارد دیالوگ شود و ظاهراً نقدی نیز بر افراط در امنیتی کردن فضای فرهنگی طرح می کند که قابل تأمل است. اما نهایتاً نظام با تمام مراقبت هایش، مزاحمتی برای گروه ایجاد نمی کند. نویسنده حتی برای حفظ تعادل، یک یا دو بار مشکل گروه را از طریق رئیس هم حل می کند. ضمن اینکه چنانچه اشاره شد، تلاش فیلمساز بر این است که بواسطه دیالوگ های رئیس، این مراقبت امنیتی را توجیه نماید و ضرورت آن را برای مخاطب جا بیندازد که کار بسیار لازمی است.
مصطفی رستگاری
UNITED STATES
۰۶:۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
۱
۰
نویسنده ی محترم سلام
..به عنوان نویسنده ی سریال "راستش رابگو" وظیفه ی خودم می دونم از نگاه منصفانه ، مشفقانه و همراه با اعتدال شما سپاسگزاری کنم..با نگاه شما در کلیات موافقم..فقط اشاره به یک نکته رو ضروری دونسنم : اگر یک بار دیگه قسمت پایانی سریال رو با دقت بیشتری ببینید اذعان خواهید کرد اون مکان نه دادگاه الاهی یه و نه صدایی که با شخصیت ها حرف می زنه "نعوذ با لله" صدای تجسد یافته ی خداونده..در ابتدای این قسمت میان نویسی با این عنوان اومده : "ضمیمه ی پایانی:گفت و گوی راوی داستان با شخصیت ها"...و اگر باز به خودِ گفت و گوهای میان راوی و شخصیت ها بار دیگه دقت کنید تصدیق خواهید کرد که این شخص فقط و فقط همون راوی داستان یا دانای کلی یه که این شخصیت ها رو نوشته و حالا در انتهای داستان با شخصیت های خودش مواجه شده و با اونها درباره ی رفتار و انتخاب هاشون و سرنوشتشون در طول داستان در حال گفت و گوست ...اگر دقت کرده باشین در پایان هم به بعضی از اون ها می گه : "اگر این باربه داستان برگشتی سعی کن...."..که همین گویای بازگشتن به جهان داستان و روایته..البته عامدانه و آگاهانه سعی شده منطق و فلسفه ی نگاه راوی در این گفت و گوها از منظر آموزه های دینی و اصول برگرفته از عرفان شیعی نابی باشه که که کل داستان درجهت ارائه و بسط اون قدم برداشته..امیدوارم با این توضیحات و ارجاعات به خود اثر در قسمت آخراین شبهه ی عجیب و قدری خطرناک "تجسد خداوند" ! از ذهن تون پیراسته شده باشه
بازهم اعتدال و انصاف نظرگاهتون و تقوای نگاهتون رو ستایش می کنم
مصطفی رستگاری
نویسنده سریال "راستش را بگو"
پاسخ
نویسنده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱
سلام علیکم
با تشکر از بذل توجه حضرتعالی، ما هم بنا را بر صحت قصد حضرتعالی می گذاریم. لیکن در دیالوگی که آن وکیل با قاضی دارد، وکیل خطاب به قاضی می گوید «شعنی شما هم قاضی هستید و هم شاهد؟» و قاضی تأیید می کند که این وصف، تنها مخصوص خداوند است. به هر حال نکته ای بود که از باب تذکر به برادر مومن عرض شد.
جدیدترین اخبار پربازدید ها