کد خبر: ۹۷۹۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۰۸ اسفند ۱۳۸۹

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با اشاره به اين كه در جشنواره امسال، فيلم‌هايي حضور داشتند كه باب تازه‌اي را در سينماي كشور ما گشودند و با اهداف نظام همخواني داشتند، ادامه داد: فيلم‌ «سي‌وسه‌روز»، به نظر من بهترين فيلم تاريخ جشنواره فيلم فجر است.

به گزارش فارس، عليرضا سجادپور، مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي در نخستين كلاس فيلمنامه‌نويسي طلاب حوزه‌هاي علميه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس كه چرا در بيشتر فيلم‌هاي نمايش داده شده در جشنواره برخي از ارزش‌هاي اسلامي به ضد ارزش تبديل شده يا قبح گناه از ميان رفته و با زير سوال رفتن احكام اسلامي مواجه بوديم، در حالي كه بايد اميد و سر‌زندگي را در فيلم‌ها نشان داد، اظهار داشت: از اينكه مي‌بينم طلاب با دقت بسيار به فيلم‌ها نگاه و تحليل مي‌كنند، جاي بسي خوشحالي است و شما بايد اين ديدگاه را در فيلم‌نامه‌هاي خود لحاظ كنيد.

***در فيلم‌نامه‌ها اميد و سرزندگي را دنبال كنيد

وي در ادامه با بيان اين كه فيلم‌هاي جشنواره امسال به مراتب بسيار بهتر از قبل بود، افزود: اگر مشتري جشنواره‌هاي سال گذشته و سال‌هاي قبل‌تر بوديد، منظور من را بهتر مي‌فهميديد، در جشنواره امسال حضور فيلم‌هايي با رويكرد مثبت بيشتر از دوره‌هاي قبل بود.

سجادپور با اشاره به اين كه بعضي از فيلم‌ها مستقيماً نظام را هدف قرار داده‌ بودند و در برخي از فيلم‌ها نيز در لايه‌هاي دروني اين هدف را دنبال مي‌كردند، اذعان داشت: در فيلم «جدايي نادر از سيمين» وقتي با 50 كارشناس صحبت كردم، تنها حدود سه نفر متوجه لايه‌هاي دوم و سوم فيلم شده بودند. در حالي‌كه‌ بيشتر كارشناس‌ها همان لايه اول را ديدند كه در آن حلال و حرام، دروغ و راست بود، بنابراين وقتي سازنده آن‌قدر محافظه كاري كرده، نتوانسته پيامش را خوب منتقل كند.

***هنرمند واقعي در نقطه اوج قواعد را مي‌شكند

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با بيان اين كه هنرمند واقعي كسي است كه تمام قواعد رابه خوبي بشناسد و موقعي هنرمند مي‌شود كه آن قواعد را به خوبي بشكند، تصريح كرد: وقتي يك نفر بگويد، من خيلي هنرمندم ، چرا كه در اولين كارم، قواعد را شكسته‌ام ، من اين حرف را به حساب بي‌هنري‌اش مي‌گذارم، بنابراين هنرمند واقعي در نقطه اوج قواعد را مي‌شكند.

*** تب عجيب اكران فيلم‌هاي خارجي گريبان‌گير سينماگران ايراني است

وي با اشاره به اين كه در آينده 15 درصد از اكران سينمايي كشور به فيلم‌هاي خارجي اختصاص مي‌يابد و بايد اين درصد افزايش يابد، افزود: اگر اين كار انجام گيرد، مطمئن باشيد، تعدادي از سينماگران متعجب خواهند شد، بنابراين بايد زمينه را فراهم و آماده كنيم و با رونق گرفتن اكران داخلي، ظرفيت اكران فيلم‌هاي خارجي را افزايش دهيم.

سجادپور در خصوص جمع‌بندي فيلم‌هاي جشنواره بيست‌و‌نهمين فيلم فجر ابراز داشت: «راه آبي ابريشم» و «گلوگاه شيطان» را واقعاً تحسين مي‌كنم، چرا كه اصول كلاسيك، فيلمنامه، شروع، ادامه، پايان را رعايت كرده بودند و به عنوان يك الگو مي‌توان مطرح كرد.

*** «سي‌و‌سه روز» بهترين فيلم تاريخ دوران جشنواره فيلم فجر است

وي با اشاره به اين كه در جشنواره امسال، فيلم‌هايي حضور داشتند كه باب تازه‌اي را در سينماي كشور ما گشودند و با اهداف نظام همخواني داشتند، ادامه داد: فيلم‌ «سي‌وسه‌روز»، به نظر من بهترين فيلم تاريخ جشنواره فيلم فجر است، در آن دغدغه‌هاي جهاني انقلاب را مطرح مي‌كند و با رعايت بسياري از المان‌هاي ساخت، خيلي خوب به موضوع لبنان پرداخته است و من نسبت به عدم توجه به اين فيلم به هيئت داوري انتقاد تندي داشتم.

***«ورود آقايان ممنوع»، فيلمي كه افكار فمينيستي را زير سوال مي‌برد

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با تاكيد دوباره بر اينكه فيلم «راه‌آبي ابريشم» از ديدگاه ملي بسيار خوب بود و توانسته فرهنگ ايراني‌- اسلامي را نشان دهد، خاطرنشان كرد: فيلم «ورود آقايان ممنوع» فيلم فاخر، كمدي، ساده و آبرومند بود، اين فيلم فمينيسم را در تمام شاخه‌هايش خيلي تند مطرح و تمام جوانب را رعايت كرد.

وي افزود: فيلم «ورود آقايان ممنوع»، كاملاً زنانه است كه در اين فيلم خانم‌ها به خصوص دختران سرزنده‌، پرشور،‌ شاد و فعال ، علمي، پرتلاش در اجتماع نشان داده شده است، بنابراين من مص‍ر بودم، اين فيلم در جشنواره اكران شود.

***«گلوگاه شيطان» تحسين برانگيز است

سجادپور با توضيحي بيشتر درباره «گلوگاه شيطان» گفت: مدتها در فيلم‌هاي دفاع مقدس،‌ منتظر چنين فيلمي بوديم، «گلوگاه شيطان» بسيار هوشمندانه به موضوع دفاع مقدس پرداخته و دشمن را قوي و باهوش نشان داده و به همين خاطر دبير جشنواره فيلم فجر يك جايزه ويژه به آن اختصاص داد.

*** فيلم «پايان نامه»، يك جسارت ويژه بود

وي با اشاره به فيلم‌هاي «گزارش يك جشن» و «خيابان‌هاي آرام» كه ديدگاه سياسي داشتند كه در قالب اين فيلم‌ها برخي صحبت‌ها را شاهد بوديم، حضور اين فيلم‌ها را نشان دهنده آزادي بيان در كشور دانسته و بيان داشت: در مقابل فيلم «پايان نامه»، حقيقتاً يك جسارت ويژه بود، اين فيلم وارد مرزي شده‌بود كه تا حالا هيچ مديري نتوانسته بود، وارد اين موضوعات شود، فيلم پايان نامه اين كار را انجام داد و به نظر من قابل تحسين است.

*** «اخراجي‌ها3»، داراي افكار پوپوليستي و عاميانه است

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با اشاره به اينكه كپي رايت فيلم «اخراجي‌هاي 3» ساعت 12 شب روز 25 بهمن به جشنواره رسيد و هيئت داوران فقط كپي 35 را قبول مي‌كردند، بنابراين از بخش مسابقه كنار رفت، تصريح كرد: «اخراجي‌ها3»، داراي افكار پوپوليستي و عاميانه است و خيلي نمي‌شود، به آن اثر هنري اطلاق كرد، اما توانست پيامش را به بدنه مردم منتقل كند.

وي با بيان اينكه فيلم سياسي «برف روي شيرواني داغ»، روشنفكري و روشنفكري غربي را به شدت تحليل كرده بود، در مورد برخي فيلم‌هاي جشنواره امسال كه با دو پهلو سخن گفتن سعي مي‌كردند، اركان نظام را مورد هجمه قرار دهند، بيان داشت: در فيلم «كوچه ملي»، انقلاب را طوري نشان مي‌دهد كه با آمدن آن، در هنر و سينما به يك باره بسته شده است.

*** نقد احكام الهي خطوط قرمز سينماي كشور است

سجادپور با بيان اين كه در فيلم «سوت‌پايان»، قصاص به صورت منفي مطرح شده‌است، گفت: از آنجايي كه قصاص به عنوان حكم الهي قابل رد نيست و عملكرد اين فيلم‌ها ايجاد بارمنفي مي‌كند و بزرگ نمايي اين موضوعات داراي بحث است.

وي ادامه داد: ما به همه اينها هشدار داديم كه اين موضوعات نقد اجتماعي نيست، بلكه نقد حكم است و ما نمي‌توانيم اين را انجام دهيم، مثل فيلم «خانه‌پدري» كه از سازنده آن اصلاح خواسيتم و هنگامي كه پاسخ منفي داد، ما نيز آن را از بخش مسابقه كنار گذاشتيم.

***نبايد مشكلات قشر خاصي از جامعه را به كل آن تعميم داد

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با بازخواني محتواي برخي از فيلم‌هاي موجود در سينماهاي كشور تصريح كرد: برخي با باب كردن نقد اجتماعي جامعه كه با عنوان «نقد طبقه متوسط جامعه» بيان مي‌شود، سعي دارند برخي از مشكلات افراد معدودي از جامعه يا برخي از شهرهاي كشور مثل تهران را به كل مردم تعميم دهند.

وي افزود: از ديدگاه امام خميني (ره)، هنرمند واقعي كسي است كه نقد و موشكافي معضلات سياسي، فرهنگي و اجتماعي جامعه، يعني عموم مردم را انجام مي‌دهد.

سجادپور درباره اينكه برخي از افراد و روشنفكرهاي سينما چون نمي‌توانند به طور مستقيم به اين موضوعات بپردازند، به اين شيوه روي مي‌آورند، خاطرنشان كرد: از منظر اين افراد كل جامعه، اغلب طبقه متوسط هستند و اينها با بحران‌هايي مواجه هستند، كه در ته آن بحران اخلاقي است كه بايد دوران گذر از بحران اخلاقي را طي كنند و به اين گونه مغزها را شستشو مي‌دهند.

*** در دوره ده ساله هماهنگي جامعه با نظام را ارزيابي مي‌كنند

وي با اشاره به اينكه اين گونه فيلم‌سازان به طور علني تفكرات سكولار و لائيك خود را فرياد نمي‌زنند، بيان داشت: آنها با اين تحليل خود ‌هر ده سال يكبار جامعه را درگير مي‌كنند تا ببينند، جامعه چقدر از ارزش‌هاي خود دور و چقدر نظام شكننده‌ شده است، به طوري aكه بعد از دفاع مقدس، تيرماه سال 78، خرداد 88 و احتمالاً در سال 98، با اين شعارها و ديدگاه‌ها وارد صحنه شدند.

مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي تلقين شعار تقلب را در راستاي همين اهداف برشمارد و ابراز داشت: چون از ديدگاه خودشان نگاه مي‌كنند، فكر مي‌كنند بقيه مردم هم بايد اين‌گونه فكر كنند كه نمونه آن فيلم «جدايي نادر از سيمين» است كه از نظر آنها، نمودي از كل جامعه است، اما در مقابل ما مي‌گوئيم، تنها بخش كوچكي از جامعه را پوشش مي‌دهد و اختلاف ديدگاه ما با آنها از اينجا ناشي مي‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۸۹
۰
۰
آقای سجادپور وقتی زیر نظر مشایی کار بکند باید هم از فیلم مردمی اخراجی ها 3انتقادنماید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها