کد خبر: ۹۸۸۲۹
زمان انتشار: ۱۸:۳۴     ۲۰ آذر ۱۳۹۱
یک هفته نامه غربی با اشاره به اقدامات اخیر رژیم صهیویستی و تنشهای موجود میان تل آویو و واشنگتن، به بررسی رویکرد جدید اوباما در قبال نتانیاهو پرداخت.
به گزارش 598 به نقل از مهر، در تحلیل نیوزویک که به قلم "پیتر بینارت" نگاشه شده آمده است : آخرین هفته از ماه نوامبر سال 2012 میلادی دوره ای مهم در تقابل اسرائیل و فلسطینی ها محسوب می شود. در شصت و پنجمین سالگرد صدور قطعنامه ای که منجر به شکل گیری اسرائیل شد مجمع عمومی سازمان ملل با ارتقاء سطح فلسطین موافقت کرد.

تل آویو نیز اقدام کرانه باختری با اعلام اینکه قصد ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی جدید در سرزمینهای فلسطینی را دارد، تلافی کرد. دولتهای اروپایی نیز این اقدام اسرائیل را با فراخواندن سفرای تل آویو و تهدید به خارج کردن فرستادگانش از سرزمینهای اشغالی جبران کرد.

و آمریکا چه کار کرد؟ واشنگتن فقط نظاره گر بود. در سال 2011 میلادی زمانی که فلسطینیان طرح ارتقاء سطح فلسطین را مطرح کردند دولت آمریکا واکنش تندی را از خود نشان داد به طوریکه یکی از دیپلمات های این کشور به شوخی گفت : "گاهی اوقات این احساس به من دست می دهد که در کابینه اسرائیل کار می کنم."

اما در سال 2012 عکس العمل آمریکا متفاوت بود و آمریکا در کنار این طرح ( ارتقاء سطح فلسطین ) حرکت کرد و از نزدیک تحولات داخلی خاورمیانه را زیر نظر گرفت. آمریکاییها برای بازداشتن ابومازن از این کار و یا رای منفی مجمع به طرح وی تلاش زیادی را نکردند و نتیجه این اقدام یک شرمساری بزرگ برای اسرائیل بود.

در مورد ساخت واحدهای مسکونی نیز وضعیت به همین شکل بود و هر چند اروپا واکنش تندی به آن نشان داد، اما بازهم آمریکا عکس العمل چندان محکمی از خود نشان نداد، اما بر خلاف گزارش رسانه های اسرائیلی مبنی بر اینکه آمریکا کشورهای اروپایی را تحریک به اتخاذ موضع سخت علیه تل آویو کرده، حقیقت آن بود که آمریکا چنین کاری را نکرده بود. 

علاوه بر آن آمریکا نه در واکنش اروپا به اقدام اسرائیل نقشی داشت و نه برای منصرف کردن آنها از این کار اقدامی را انجام داده بود و این در حالی است که پروژه "ای یک" ( ساخت واحدهای مسکونی در بیت المقدس به طوریکه شمال و جنوب آن از هم جدا شود ) از سالهای گذشته جزو خطوط قرمز آمریکا محسوب می شد.

اسرائیل چند ساعت قبل از اعلام ساخت این واحدهای جدید آن را به اطلاع کاخ سفید رسانده بود، اما آمریکا واکنشی را به آن نشان نداده بود و خود اوباما نیز در سخنرانی های خود اشاره ای به آن نکرد. و این همان موردی بود که به واسطه آن برخی از مقامات بلند پایه دولت آمریکا پیش بینی می کردند که در دور دوم ریاست جمهوری اوباما، سیاست کاخ سفید در مورد مناقشات اسرائیل با فلسطینیان بر پایه "اهمال و غفلت" باشد.

در این مطلب آمده است : فراموش نکنیم که در سال 2009 اوباما خواستار توقف شهرک سازی در سرزمین های فلسطینی شده بود و در سال 2011 نیز پارامترهای جدیدی را برای صلح خاورمیانه ترسیم کرد، اما در هر مورد نتانیاهو به آنها بی اعتنایی کرد.

برپایه سیاست جدید آمریکا در خصوص اسرائیل، حتی ممکن است که دولت اوباما از شکست نتانیاهو در انتخابات آتی اسرائیل حمایت کند و این دقیقا همانند کاری است که بیل کلینتون در سال 1999 انجام داد و با ارسال نماینده ای به تل آویو خواستار تغییر نتانیاهو و روی کار آمدن ایهود باراک شد.

اما ممکن است تغییر نخست وزیر اینبار در اسرائیل رخ ندهد چون نتانیاهو در حال حاضر رقیب قدرتمندی برای خود در انتخابات نمی بیند. از همین رو دولت اوباما به جای آنکه به طور مستقیم به جنگ نتانیاهو برود روش دیگری را انتخاب کرده است.

بر اساس این گزارش، رویکرد جدید دولت اوباما در قبال نتانیاهو این است : عقب بایستیم و اجازه دهیم بقیه جهان به جنگ نتانیاهو بروند. نگاهی به تحولات اخیر و اقدامات اسرائیل، این رویکرد جدید به خوبی قابل مشاهده است. و به گفته دیپلماتها آمریکا به راستی پا عقب گذاشته و همانند سابق از اسرائیل حمایت نمی کند.

در همین رابطه مقامات آمریکایی اعلام می کنند که این رویکرد جدید به معنای آن نیست که آمریکا دیگر از امنیت اسرائیل دفاع نمی کند، بلکه واشنگتن با قدرت از هر گونه اقدامی که بر ضد اسرائیل باشد جلوگیری می کند.

اما آن چیزی که دولت آمریکا در قبال اسرائیل انجام خواهد داد این است که دیگر در مناقشات اسرائیل با فلسطینیان و همچنین به نتیجه رساندن صلح خاورمیانه مداخله نخواهد کرد.

این نشریه در ادامه آورده است در همین رابطه شایعه ای وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است "بیل کلینتون" رئیس جمهور اسبق آمریکا به عنوان یک نماینده ارشد برای به نتیجه رساندن صلح خاورمیانه انتخاب شود، اما آمریکا این کار را انجام نمی دهد. علت این اقدام آن است که انجام چنین مذاکراتی سبب بهبود جایگاه نتانیاهو در اسرائیل می شود و بسیاری از کارشناسان معتقدند که رهبران اسرائیل به هیچ وجه علاقه ای به انجام مذاکراتی که منجر به تشکیل دو کشور در خاورمیانه شود ندارند.

به اعتقاد این کارشناسان، نتانیاهو فقط خواهان آن است که فقط اسمی از مذاکرات صلح را یدک بکشد چون این موضع سبب کاهش فشارهای بین المللی به وی می شود و ازهمین رو، تلاش آمریکا برای به نتیجه رساندن این مذاکرات راه به جایی نخواهد برد.

از همین رو دولت اوباما معتقد است که باید به نتانیاهو اجازه بدهند تا وی کار خود را انجام بدهد زیرا سایر کشورها به دلیل عصبانیت خود از اقدامات نتانیاهو، وی را ساقط می کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها