کد خبر: ۹۹۸۱۲
زمان انتشار: ۱۶:۳۶     ۲۴ آذر ۱۳۹۱
روح‌الله رفیعی، مستندساز با اشاره به حضور مستند «TF Down» در جشنواره عمار با توضیح برخی جزئیات از این مستند درباره پروژه کنترل جمعیت در ایران گفت: در این زمینه سندی 270 صفحه‌ای از کیسنیجر ارائه کرده‌ایم.
روح‌الله رفیعی، مستندساز در گفت‌وگو با  فارس با اعلام خبر ارسال مستند «TF DOWN» به جشنواره مردمی فیلم عمار درباره چرایی ارسال مستندش به این جشنواره گفت: عمار یک جبهه و یک دو کوهه است که باید به درون آن رفت تا برای اعزام شدن به جنگ نرم آماده شد.
 
 * جشنواره عمار یک قرارگاه برای هنرمندان انقلاب اسلامی است
 
 وی با بیان اینکه این مستند را برای این بخش «جنگ نرم» این جشنواره ارسال کرده است، افزود: جشنواره عمار یک قرارگاه برای هنرمندان انقلاب اسلامی است و باید ولو یک سیاهه‌ای هم تو این جشنواره می‌بودیم البته فیلمی هم سال گذشته داشتم که دیده نشد.
 
رفیعی در ادامه درباره چرایی ساخت این مستند که به بررسی اسناد و چگونگی انجام پروژه کنترل جمعیت در ایران می‌پردازد، گفت: موضوع این مستند از دهه 70 در ذهن من بود تا اینکه در اوایل دهه هشتاد روی این قضیه تمرکز کردم که چرا در کشور تمایل به کم کردن جمعیت وجود دارد و از سال 86 جدی این قضیه را دنبال کردم که یک کار مطالعاتی ـ تحقیقاتی عظیم از ما برد که کار را ریشه‌یابی کردیم.
 
وی با اشاره به انتقادات موجود به پروژه کنترل جمعیت در ایران، افزود: در آن سال‌ها وقتی این انتقادات را به آقایان می‌گفتیم می‌خندیدند که گرانی و فقر و فساد است اما قدیم‌ها که جمعیت بیشتر بود و الان وضعیت بهتر شده و معشیت مردم بهتر است.
 
رفیعی ادامه داد: این شد که آرام آرام اسنادی جمع‌آوری کردیم و دیدیم هر چه جلوتر می‌رویم بوی گند این قضیه بیشتر می‌شود که در واقع ما در جاهایی بازی خوردیم البته صحبت‌هایی می‌شنیدیم که آقایانی چون مرندی و زنجانی و اساتیدی که این طرح را در سال 68 - 67 اجرایی کردند را ضد انقلاب می‌خواندند در صورتی که این نیست بلکه کسانی هستند که برای دین و سلامت مردم دلسوزی داشتند و آمدیم گفتیم فردی چون مرندی نمی‌تواند ضد انقلاب باشد.
 
* پروژه کنترل جمعیت در ایران موجب از بین رفتن سبک زندگی ایرانی شده است
 
وی با اشاره به روند شکل‌گیری پروژه کنترل جمعیت در ایران، تصریح کرد: بعد ما به سراغ ریشه‌های این پروژه رفتیم و دیدیم اشتباهی صورت گرفته و پایش سالانه در نظر گرفته نشده به این معنا که ما بین سال‌های 61 تا 64 شاهد انفجار جمعیتی بودیم این جمعیت به شکل عجیب غریبی رشد کرد که در آن سال‌ها افرادی چون آیت‌الله منتظری و ... که در نماز جمعه‌ها می‌گفتند مردم بچه به دنیا بیاورید که این جنگ طولانی است در این امر موثر بودند.
 
رفیعی افزود: سال 65 سرشماری شد و معلوم شد جمعیت وحشتناک رشد کرده است لذا برنامه را بر اساس توقف تنظیم کردند که رشد از 6.4 باید به 4 می‌رسید قرار این برنامه 20 ساله بود و کارها آغاز شد اما در سال 72 یعنی زودتر از موعد به نتیجه رسید و ما به اهدافمان رسیدیم.
 
وی ادامه داد: در این سال دوره دوم آقای هاشمی و اوج حضور لیبرال‌ها و کارگزاران است و با وجود رسیدن به اهداف پروژه کنترل جمعیت، قانونی به مجلس رفت و تصویب شد که تبدیل به مدل کار در جمهوری اسلامی شد و تنظیم خانواده جزو مصادیق سلامت زنان شناخته شد و ما وقتی سراغ آدم‌های این کار می‌رویم انگیزه آنها منطقی است مثل سلامت زنان، سلامت بچه‌ها اما یک خبطی رخ می‌دهد آن هم اینکه آقایان در زمین دشمن کار می‌کنند مدل کار مدل غربی می‌شود.
 
سازنده مستند «TF DOWN» با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی اجرای پروژه کنترل جمعیت در ایران، تاکید کرد: این طرح باعث می‌شود رفاه طلبی در جامعه ایرانی زیاد شود و نمادهایی چون ایثار، از خود گذشتگی، قناعت در سبک زندگی ایرانی کم و به تدریج حذف می‌شود و فرهنگ و شیوه زندگی ما به سمت غربی شدن برود.
 
* ارائه سندی از کیسینجر درباره حرکت پروژه کنترل جمعیت ایران در زمین غرب
 
وی با بیان اینکه هم‌اکنون و در سال 91 نرخ زاد و ولد در ایران به 1.3 (به ازای هر 10 خانوار 13 نفر) رسیده است، افزود: این یعنی تک فرزندی در ایران رواج پیدا کرده است و این تاثیرات بسیاری در شیوه زندگی تقریبا قبیله‌ای ما ایرانی‌ها دارد که پیوندهای خانوادگی به صورت گسترده، پیچیده و تنیده‌ای دارند چرا که این پیوندها بخشی از فشارهایی که قرار است به دولت بیاید را خود بخود در خانواده‌ها حل می‌کند و این تک فرزندی خانواده‌ها را به نوعی به سمت رشد مستقل می‌برد و باعث می‌شود چیزی به نام خاله، عمو، دایی و عمه در آینده وجود نداشته باشد و نبود این پیوندها منجر به ایندیویژوالیسم می‌شود که آنگاه فرد به دنبال منافع جمعی نیست و این ساختار اسلامی ایرانی ما سازگاری ندارد.
 
روح‌الله رفیعی در ادامه با بیان اینکه TF مخفف نرخ موالید است و Down به معنای پایین  و سقوط است و اسم مستند به معنی «سقوط نرخ موالید» است، درباره مراحل تولید این مستند گفت: ما از اردیبهشت کار تولید این مستند را شروع کردیم و با مشغله‌های مسئولان و کارشناسان تا چند هفته قبل تولید ما طول کشید و در این مستند سراغ اکثر مبدیان طرح و کسانی که آمار در اختیار دارند رفتیم و به صورت مستدل در این زمینه کار کردیم.
 
وی با بیان اینکه این مستند 52 دقیقه است و فعلا قسمت اول آن آماده شده است، افزود: در قسمت اول به ریشه این قضیه از سال 45 پرداختیم که به دست‌های پشت پرده این قضیه ازجمله منافع جریان فمینیسم و نقش آن در این زمینه پرداختیم و همچنین سندی از کیسنیجر را ارائه کردیم که  270 صفحه است و تقریبا 20 سال پیش به صورت اتفاقی روی وب منتشر می‌شود و بعد معلوم می‌شود به کلی سری بوده است.
 
رفیعی ادامه داد: در این سند آمده که به دلیل اینکه بحران جمعیتی در کشورهای در حال توسعه موجب شده که منابع مورد احتیاج غرب توسط خود این کشورها استفاده شود باید با طرح تنظیم خانواده در دنیا به افزایش سلامت کشورهای غربی و کاهش جمعیت در کشورهای هدف اقدام شود و این کشورهای هدف، چین، ایران، سوریه، عراق، ترکیه، پاکستان و ... است.
 
* وزارت بهداشت با مستند «TF DOWN» همکاری نکرد
 
این مستندساز با بیان اینکه علت دیگر و فرضیه دیگر جنگ است که در مستند «TF Down» به آن پرداخته نشده، با اشاره به نقش IPPS و سازمان جمعیت جهانی در پروژه کنترل جمعیت در ایران، تصریح کرد: سند دیگری که در این مستند به آن پرداختیم نقش IPPS است که چنین مجموعه‌ای در آمریکا یک میلیون سقط جنین انجام می‌دهد که پشت پرده سقط جنین مافیاهای آرایشی ـ بهداشتی و برخی مواد غذایی‌ها هستند که جنین را سقط می‌کنند و این سقط درآمدزاست و در ایران هم انجمن IPPS وجود دارد.
 
وی افزود: در ایران مراجع در بحث تنظیم خانواده فتوا دادند که اگر منجر به عقیم دائمی نشود اشکال ندارد اما با مراکز وازکتومی و توتبکتومی عملا عقیمی صد درصد داریم و این مراکز با پول صندوق جمعیت جهانی در ایران ایجاد شد و وزارت بهداشت اعلام کرده که با این پول کتاب احکام کنترل جمعیت چاپ کرده و یا متخصص ارسال کرده است و ... این در اسناد وزارت بهداشت موجود است که البته وزارت بهداشت با ما همکاری نکرد بلکه از یک جایی تنها یک گزارش رسمی آنها به دست ما رسید.
 
* قسمت دوم «TF DOWN» به مدل ازدیاد جمعیت می‌پردازد
 
رفیعی همچنین با بیان اینکه قسمت دوم «TF Down» درباره بایدها و نبایدهای پروژه کنترل جمعیت است، گفت: قسمت دوم این مستند الان در حال تدوین است و در قسمت دوم هم با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری به نظر می‌رسد مسئولان برای اینکه این مساله را از سر خود باز کنند با ساده‌ترین نوع برخورد در حال اقدام هستند.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند ایران می‌تواند 150 میلیون جمعیت داشته باشد و این دو وجه دارد یکی مسئولان که باید زیر اسخت بسازند و بخش دیگر مربوط به مردم است که البته مسئولان بیشتر از مردم مورد خطاب هستند.
 
رفیعی ادامه داد: مدل جمعیت زیاد کردن نیز مهم است که در این زمینه بحث آموزش و بهداشت را داریم و آینده‌شناسی دهه 60 را داریم که درباره جمعیت پیر آینده چه فکری شده است؛ از کارشناسان سالمندان تا قبرستان همه مهم است که در بخش دوم مستند آنها را اجرایی‌تر بحث کردیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها