کد خبر: ۱۰۰۲۶
زمان انتشار: ۱۹:۳۸     ۱۱ اسفند ۱۳۸۹
وزیر امورخارجه ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس 24 با اشاره به اتحاد میان ملت و دولت ایران در سه دهه گذشته ، اظهار داشت : فاصله گرفتن زمامداران از ملت های خود عمده ترین دلیل قیام مردم منطقه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،فرانس 24 در مصاحبه با وزیر امورخارجه ایران این سوال را مطرح کرد که آنچه در مصر، تونس و لیبی درشرف رخ دادن است، ممکن است در ایران نیز روی دهد و به مصری دیگر مبدل شود.
صالحی در پاسخ با اشاره به اینکه ایران این رویدادها را بیش از سه دهه پیش تجربه کرده و آنرا پشت سرگذاشته است،افزود: دولت و ملت در ایران یکی هستند.
وزیر امور خارجه ایران،خاطرنشان کرد: در این کشورها دولت از ملت جدا بوده اما در ایران همه یکی هستند. وی پرسید پس در این حالت کدام طرف بایست علیه دیگری قیام کند؟
صالحی در این مصاحبه اختصاصی که در حاشیه نشست حقوق بشر در ژنو انجام شده است درمورد خیزش های مردمی در کشورهای جنوب خلیج فارس و شمال آفریقا، آنرا غافلگیرانه خواند و افزود: برخی براین باورندکه رخدادها دستکاری شده و از خارج تحریک می شوند.
وی دراین ارتباط گفت: این خیزش ها اصیل بوده و مردم واقعا برای به دست آوردن حقوقشان به خیابان ها آمده اند، اما هرگز تصور نمی شد ابعاد این خیزش ها چنان گسترده باشد.
صالحی گفت: از این جهت ما نیز مانند دیگر اعضای جامعه بین الملل غافلگیر شدیم.
وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این گفت و گو بامحکوم کردن خشونت های صورت گرفته در لیبی گفت: هرفردی به کار گرفتن زور توسط یک حکومت برعلیه ملت خودش را محکوم می کند.
صالحی در ادامه با اشاره به حقوق اساسی ملت ها افزود: ما براین اساس خشونت درلیبی را محکوم می کنیم، امری که رسما نیز آنرا اعلام کرده ایم.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که خشونت ها در لیبی به سرعت پایان پذیرد.
خبرنگار فرانس 24 در این مصاحبه با تمرکز بر وقایع لیبی از وزیر امور خارجه ایران درباره حمایت از دولت موقت در بنغازی سوال کرد.
صالحی در پاسخ گفت: به نظر من با توجه به رخدادهای لیبی، حکومت فعلی هیچ توجیهی برای ماندن در قدرت نداشته زیرا از تمامی مرزهای اقدامات قابل قبول تجاوز کرده، چرا که مقامات لیبی می توانستند با مردم خود به گفت و گو نشسته و به خواسته های آنان توجه کنند.
وزیر امور خارجه ایران برخورد حکومت طرابلس درمورد رخدادهای اخیر را فراتر از حد تصور و غیر قابل قبول دانست.
صالحی در پاسخ به این پرسش که چنانچه قذافی از تهران درخواست پناهندگی کند واکنش ایران چه خواهد بود،گفت: قذافی چنین درخواستی را از ایران مطرح نخواهد کرد.
خبرنگار فرانس 24 در ادامه این گفت و گو،تحولات داخلی در ایران و تغییرات در منطقه را کنارهم گذاشت و باردیگر موضع جمهوری اسلامی درمورد مردم به ستوه آمده در منطقه را مورد سوال قرار داد.
وزیر امورخارجه ایران درپاسخ،با اشاره به فاصله بین دولت های مصر و لیبی با مردم کشورهای خود تاکید کرد: دولت در این کشورها برخاسته از اراده مردم نبوده ، اما در ایران،دولت برخاسته از اراده ملت است و در طی 32 سال گذشته شاهد برسرکار آمدن هفت رییس جمهوری (ازطریق برگزاری انتخابات) در ایران بوده ایم.
وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر دیگر سوال خبرنگار این شبکه بود که صالحی در پاسخ گفت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در آنجا حضور داشته و قادرند 24ساعته از این محل بازدید داشته باشند.
دربخش دیگری از این مصاحبه درمورد روابط ایران و آمریکا سوال شد و صالحی گفت: ما برای مردم آمریکا احترام قائل هستیم.
وی با اشاره به این موضوع که تحصیلاتش را در آمریکا گذرانده،گفت: از مردم آمریکا چیزهای زیادی آموخته ام، اما این بدان معنی نیست که از تصمیم های دولت واشنگتن راضی باشیم.
صالحی گفت: دولت آمریکا در تصمیم گیری های خود نه محتاط است ونه آگاه. وی به مصائبی که مردم عراق با آن مواجه اند و روزی ده ها کشته می دهند اشاره کرد و پرسید: آیا عراقی ها از تصمیم آمریکا در تجاوز نظامی به این کشور راضی هستند؟
صالحی درمورد اسناد ویکی لیکس مبنی بر درخواست عربستان سعودی از آمریکا برای حمله به ایران،گفت: باوری به آن ندارد، چراکه این اقدام نه به سود عربستان و نه به نفع آمریکا است.
وی افزود: من در عربستان زندگی کرده ام و سعودی ها را می شناسم، آنان به اندازه کافی عاقل هستند که چنین درخواستی را مطرح نکنند. من به گفته های سایت ویکی لیکس اعتقادی ندارم.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها