کد خبر: ۱۰۰۷۵۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۲۸ آذر ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ادعای غرب در مورد این‌که مردم ایران هدف تحریم‌ها نیستند و این تحریم‌ها را با هدف فشار آوردن به دولت ایران اعمال می‌کنند دروغ است.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران که عصر دوشنبه در نشست سیاسی کارکنان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با عنوان "وزن استراتژیک ایران در منطقه" سخن می‌گفت، اظهار کرد: ظرف دو سال گذشته اتفاقاتی که در قالب بیداری اسلامی رخ داد، برنامه‌های دنیای استکبار را به هم ریخت. از سوی دیگر بحران‌های بزرگی نیز در غرب در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی رخ داد. بنابراین دنیای غرب با افول در اقتدار مواجه شده است و از سوی دیگر در دنیای اسلام شاهد افزایش اقتدار و نقش‌آفرینی مردم هستیم.
 
او با بیان این‌که در این شرایط مدیریت کردن بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: اگر جهان استکبار موفق شود که این شرایط را تحت کنترل خود درآورد و جریان‌های اسلامی و حرکت مردمی را مدیریت، متوقف یا منحرف کند آن زمان می‌تواند مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کند و حرکت‌های اسلامی در منطقه را برای مدت‌ها متوقف کند و اگر مردم در مدیریت این شرایط موفق شوند و از آن عبور کنند تبدیل به قدرت جدیدی می‌شوند که برای آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
 
مهمان‌پرست افزود: از نظر غرب ریشه‌ی این مسائل در انقلاب اسلامی ایران است که امروز در بسیاری از حوزه‌ها مستقل عمل می‌کند و با حضور و مشارکت مردم به استقلال دست یافته است. بنابراین نوک تیز حملات استکبار، جمهوری اسلامی ایران است. آن‌ها تلاش می‌کنند که بیداری اسلامی متوقف شود و به کشورهای دیگر سرایت نکند.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این‌که موج دیگری که غرب آن را دنبال می‌کند ایجاد تغییرات و تنش در برخی از کشورهای حامی مقاومت است که القا کنند این حرکت‌ها هم ادامه‌ی بیداری اسلامی است و باید این نظام‌ها نیز ساقط شوند، گفت: در ایران، الجزایر و سپس در سوریه اقداماتی را دنبال کرده‌اند و امروز تمام فتنه‌ها و طراحی‌های خود را وارد سوریه کرده‌اند و تمام امکانات‌شان را علیه نظام این کشور بسیج کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سوریه مهم‌ترین حلقه‌ی وصل جبهه مقاومت است و طراحی‌ها و فتنه‌ها را در سوریه دامن زدند.
 
وی با تاکید بر این‌که مردم سوریه نیز خواسته‌هایی دارند و ما مدافع حقوق ملت‌ها در همه‌ی کشورها هستیم، خاطرنشان کرد: فتنه‌هایی که توسط جریان استکباری صهیونیستی در منطقه شکل دادند برای توقف بیداری اسلامی و ایجاد فتنه‌هایی که مغایر با صحنه‌ی واقعی منطقه‌ی ما است، بود. در مورد ایران نیز فشارها دائما به بهانه‌های مختلف افزوده می‌شود.
 
مهمان‌پرست ادامه داد: در شرایطی که تصور می‌کردند توانسته‌اند جبهه مقاومت را به خود مشغول کنند رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد و از آن‌جا که فکر نمی‌کردند مبارزین فلسطینی در غزه بتوانند مقاومت کنند و از موشک‌های جدیدی که در اختیار دارند استفاده کنند، شکست خوردند.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان این‌که تکیه اصلی جریان آمریکایی صهیونیستی، ایران است، خاطرنشان کرد: نوک تیز فتنه‌ها متوجه ملت ماست و جرم ملت ما این است که می‌خواهد از ارزش‌ها و استقلال خود دفاع کند.
 
او تاکید کرد: امروز ایران به کشوری قدرتمند در عرصه‌های مختلف تبدیل شده است. ما از استقلال و انقلاب و آرمان‌های‌مان دفاع می‌کنیم. همه‌ی اقتدار دفاعی‌مان در خدمت امنیت و ثبات منطقه است و معتقدیم که اگر کشورهای منطقه نیز قدرتمند باشند در کنار هم می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند و در این شرایط حضور کشورهای خارج از منطقه است که باعث ناامنی می‌شود.
 
مهمان‌پرست در عین حال گفت: راه دیگری که غرب آن را برای ایجاد فتنه دنبال می‌کند ایجاد مسائلی است که از داخل دچار مشکل شویم. غرب دروغ می‌گوید که تحریم‌ها را صرفا برای دولت ایجاد کرده است و مردم هدف‌شان نبوده‌اند. هدف اصلی آن‌ها در واقع مردم هستند. آن‌ها می‌خواهند کاری کنند که این فشارها مردم را به درگیری و نارضایتی بکشاند و در سایه‌ی این درگیری‌ها بتوانند ضربه‌ای به نظام وارد کنند.
 
وی تاکید کرد: بحث هسته‌یی صرفا بهانه‌ای است. اگر مشکل فعالیت‌های هسته‌یی ایران بحث حقوقی یا فنی بود، به‌ سرعت حل می‌شد. همان‌طور که در گفت‌وگوهایی که با آژانس داشتیم این موضوع در حال پی‌گیری است و قرار است اواخر دی‌ماه مذاکرات دیگری در این‌باره انجام شود. اما اگر آن‌ها حقوق ما را محترم بشمارند، رویکرد فنی و حقوقی داشته باشند، بسیار زود به نتیجه می‌رسیم. بحث 1+5 با ما سیاسی است؛ زیرا آن‌ها فکر می‌کنند به بهانه‌ی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی کشورمان می‌توانند به ما فشار آورند و ما را تحریم کنند که این تحریم‌ها باعث ایجاد نارضایتی بین مردم شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یادآور شد: بارها توصیه کرده‌ایم که بهتر است غرب این‌گونه اقدامات را کنار بگذارد و با رویکرد منطقی وارد مذاکرات شود. آن‌ها این فشارها را دنبال می‌کنند و تصور می‌کنند در مقطع حساس انتخابات ریاست جمهوری بعدی این فشارها می‌تواند جواب دهد. از دید آن‌ها همه‌ی فشارها تا آن زمان باید افزایش یابد و برخی شایعاتی که ایجاد می‌کنند مانند این‌که ایران مذاکرات محرمانه‌ای را با آمریکا دنبال می‌کند در این مسیر است.
 
او توضیح داد: باید دقت کرد که چه کسی بحث مذاکره با آمریکا را مطرح می‌ کند. این مساله یا از جانب رسانه‌های غربی مطرح شد یا این‌که شخصیت‌های غربی آن را مطرح کردند. غرب می‌خواهد موضوع مذاکره با آمریکا را به موضوع اختلافی بین مردم ما تبدیل کند تا در زمان انتخابات بتواند از آن نتیجه بگیرد. در این شرایط باید با تدبیر عمل کرد و بر اساس احساسات تصمیم نگرفت.
 
به گزارش ایسنا، این نشست در ادامه بدون حضور خبرنگاران ادامه یافت و حاضران به بیان پرسش‌های خود درباره تحولات منطقه و مواضع دستگاه دیپلماسی کشورمان پرداختند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها