کد خبر: ۱۰۱۴۴۹
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۰۱ دی ۱۳۹۱
پذیرفتن این شرط که نکونام کاپیتان استقلال در حضور من باشد توهین به تاریخ استقلال است. من مثل آقایان نیستم که دلتنگ جاده تندرستی مجموعه انقلاب شوم. گناه من از نظر آقایان این است که شاگرد مکتب ناصر حجازی بودم. متاسفم که فوتبال ما به جایی رسیده که تمرین را با چاقو کشی شروع می کنند.
مشرق ، بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال را می توان مهمترین رویداد نقل و انتقالات این فصل لیگ برتر دانست. شماره 7 استقلال که اکنون 37 ساله است، بامداد دوشنبه در دفتر علی فتح الله زاده حاضر شد و با قراردادی به مدت یک و نیم فصل به جمع آبی پوشان بازگشت. حضور چندباره فرهاد مجیدی در استقلال از قصه های مفصل فوتبال ایران است؛ قصه ای که مشخص نیست برای ژنرال و شوالیه ختم به خیر می شود یا نه.

زندگی نامه فرهاد مجیدی

مجیدی متولد 13 خرداد 1355 در تهران است . او فوتبال را در تیم جوانان کشاورز آغاز و سپس به صنایع پارچین رفت. وی برای رده سنی امید به بهمن منتقل شد و سپس در تیم بزرگسالان این باشگاه منحل شده بازی کرد. او در سال 1374 با درخشش در بهمن به استقلال پیوست و اولین قهرمانی را با این تیم در فصل 76 – 77 در لیگ آزادگان به دست آورد. در سال 75 به تیم ملی دعوت شد و مقابل کویت هم به میدان رفت.



اولین جدایی؛ ‌حضور در اتریش و امارات

فرهاد مجیدی پس از سه فصل حضور در استقلال ، سال 2000 به راپیدوین اتریش منتقل شد و پس از چند ماه به فوتبال امارات رفت. مجیدی ابتدا برای الوصل به میدان رفت، سپس پیراهن العین را به تن کرد و بعد از آن به الاهلی رفت. وی تا سال 2007 در کشاکش حضور در تیم های مختلف اماراتی بود و پس از آن دوباره به استقلال بازگشت. او در سال 2003 با العین امارات موفق شد قهرمان جام باشگاه های آسیا شود.

بازگشت به خاطر ناصر حجازی

بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال در سال 86 همزمان با اوج آمادگی او بود. طولی نکشید که هواداران استقلال از وی به عنوان با ارزش ترین بازیکن این تیم طی 3-4 سال اخیر یاد کردند. بازگشت مجیدی در سال همزمان با سرمربیگری مرحوم ناصر حجازی بود. او همیشه یکی از دلایل بازگشت خود را حضور ناصر حجازی عنوان می کرد.

البته مجیدی دوران سرمربیگری فیروز کریمی را نیز در استقلال تجربه کرد. آن سال استقلال تیم ناکامی بود ولی با برکناری فیروز کریمی و حضور امیر قلعه نویی،‌ این تیم در انتهای فصل قهرمان جام حذفی شد. فصل بعد امیر قلعه نویی به دلیل اختلاف با واعظ آشتیانی از استقلال جدا شد و صمد مرفاوی سرمربی فرهاد مجیدی شد. مجیدی در دوران مرفاوی بسیار آماده نشان می داد و نقشی کلیدی در پیروزهای های این تیم داشت. در فصل 89 – 90 فرهاد مجیدی با استقلال به درخشش خود ادامه داد. آن زمان پرویز مظلومی مربی استقلال بود و فرهاد مجیدی رکن اصلی آبی ها بود.


جدایی در نیم فصل فقط به خاطر تیام !

فصل 90 – 91 زمان جدایی مجدد استقلال و مجیدی و البته وارد شدن شوکی بزرگ به هواداران این تیم بود. فرهاد با اعلام اینکه باید کنار تیام، دختر خردسالش باشد، در نیم فصل قراردادش را فسخ کرد و به امارات و قطر رفت. با جدایی خط حمله استقلال قدرت خود را از دست داد و نتوانست به قهرمانی لیگ برتر دست یابد. مجیدی پس از جدایی از استقلال به تیم الغرافه قطر پیوست و با پیراهن این تیم به فوتبال ادامه داد و قهرمان جام حذفی این کشور شد.

پس از جدایی مجیدی از استقلال اخبار متعددی درباره علت واقعی جدایی وی منتشر شد که بیشتر آنها از اختلاف وی با مجموعه استقلال در آن زمان و پیشنهاد مالی بالای تیم های قطری حکایت داشت.



درگیری با قلعه نویی و خداحافظی از فوتبال

با پایان فصل 90 – 91 و بازگشت قلعه نویی به استقلال،‌ او مخالف حضور فرهاد مجیدی در این تیم بود. پس از علنی شدن این مخالفت و در حالی که فرهاد مجیدی ابتدا موافقت ضمنی خود را با بازگشت به جمع آبی پوشان اعلام کرده و گفته بود می خواهد به لیگ ایران بازگردد،‌ جنگ رسانه ای این دو آغاز شد.

ابتدا امیر قلعه نویی در تمرینات پیش فصل استقلال علیه مجیدی موضع گیری کرد. "مجیدی در فهرست من نیست زیرا ما 4 مهاجم جوان داریم که مشکل‌گشا هستند و خوب تمرین می‌کنند. او را نمي خواهم چرا كه نمي خواهم به صورت تحميلي بازيكن بگيرم. در این زمینه با مدیر عامل باشگاه هم اتمام حجت کرده ام"

قلعه نویی تاکید کرده بود بازوبند کاپیتانی برای جواد نکونام است و با حرف عملا سد محکمی جلوی فرهاد مجیدی برای بازگشت به استقلال گذاشت . وی در مصاحبه دیگر خود گفته بود:" من کاری به این ندارم که مجیدی می خواهد به مس برود یا نرود برای من مهم است که بدانم مجیدی که به خاطر مشکلات شخصی استقلال را ترک کرد و هواداران را غمگین گذاشت با چه رویی می خواهد به لیگ ایران برگردد. او که می گفت به خاطر مشکلات شخصی دیگر نمی خواهم در ایران فوتبال بازی کنم"

فرهاد مجیدی نیز ساکت ننشست و در جواب قلعه نویی مصاحبه های آتشینی ترتیب می داد. "پذیرفتن این شرط که نکونام کاپیتان استقلال در حضور من باشد توهین به تاریخ استقلال است. من مثل آقایان نیستم که دلتنگ جاده تندرستی مجموعه انقلاب شوم. گناه من از نظر آقایان این است که شاگرد مکتب ناصر حجازی بودم. متاسفم که فوتبال ما به جایی رسیده که تمرین را با چاقو کشی شروع می کنند. از کارکردن با افرادی که برای رسیدن به هدف شان، مقدسات را به بازی می گیرند، شرم دارم!"

مجیدی در مصاحبه های دیگرش قلعه نویی را متهم کرده بود بازیکنان کلیدی استقلال را سالهای قبل به تراکتور سازی و سپاهان برده است. این گونه بود که عملا راه بازگشت مجیدی به استقلال در ابتدای فصل سد شد. در ادامه خبر حضور مجیدی در مس کرمان،‌ داماش گیلان، تراکتور سازی و سپاهان هم مخابره شد که هیچ کدام عملا انجام نشد.

خداحافظی نافرجام مجیدی و بازگشت شبانه

مجیدی که شرایط را برای حضور در تیمی مناسب ندید و نمی توانست به استقلال نیز بازگردد، ناچار به خداحافظی از مستطیل سبز شد و مهرماه امسال با انتشار نامه ای از فوتبال کناره گیری کرد. وی در نامه خداحافظی اش عنوان کرده بود بازی کردن و کاپیتان استقلال بودن هیچ گاه از یادش نمی رود و افتخار بزرگ زندگی اش است.

وی در این نامه هم قلعه نویی را از گزند انتقاداتش در امان نگذاشته بود. "بر حسب صبر و تعصب تا به امروز سکوت اما وقتی می شنوم که آقایان عامل ناکامی تیم را تشویق فرهاد مجیدی توسط هواداران خونگرم استقلال می دانند برایم تاسف آور است. قطعا روزی با وجود و حضورم برای سربلندی استقلال تلاش کردم اما در این روزها اتفاقاتی افتاد و صحبتهایی شنیدم که به این نتیجه رسیدم باید برخلاف میل باطنی ام از فوتبال خداحافظی کنم"

پس از این جریانات و در حالی که اوضاع کم و بیش آرام شده بود،‌ مادر امیر قلعه نویی فوت کرد و وی عزادار شد. این اتفاق تلخ باعث شد اهالی فوتبال در مراسم ختم آن مرحومه شرکت کنند. فرهاد مجیدی نیز با حضور در منزل قلعه نویی به وی تسلیت گفت و این دیدار بحث بازگشت مجدد مجیدی را به استقلال بر سر زبان ها انداخت تا اینکه از اوایل این هفته بازگشت مجیدی به استقلال جدی شد و فتح الله زاده پس از اخذ موافقت قلعه نویی، شنبه شب با مجیدی در امارات گفتگوی مقدماتی را انجام داد.

وی دوشنبه شب در دفتر خود در تهران مذاکرات نهایی را با این بازیکن انجام و وی را متقاعد به بازی کردن در نیم فصل دوم برای استقلال کرد. البته فرهاد مجیدی قبل از جلسه با فتح الله زاده با امیر قلعه نویی دیدار کرده بود و به نظر می رسد نظر سرمربی استقلال را برای بستن بازوبند کاپیتانی این تیم جلب کرده باشد.


البته مجیدی تا چهارشنبه در تمرینات استقلال حاضر نشده و قرارداد خود را نیز هنوز ثبت نکرده است. طی یکی دو روز اخیر شایعه هایی نیز مبنی بر پشیمان شدن مجیدی از بازگشت به استقلال به گوش می رسد زیرا وی تا چند ماه پیش تاکید داشت با قلعه نویی کار نمی کند و شاگرد مکتب حجازی است. حتی برخی هواداران استقلال نیز در تمرینات استقلال و مقابل باشگاه استقلال شعار داده اند که بازگشت مجیدی اشتباه است و او باید به صحبت های خود وفادار می ماند. همین اعتراضات نیز وی را به شک انداخته که آیا محبوبیت سابق را در استقلال خواهد داشت یا نه.

به هر حال باید منتظر ماند و دید بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال با این همه کش و قوس و حاشیه سر انجامی خواهد داشت یا نه. هرچند از الان باید سرنوشت گنجیدن دو پادشاه در اقلیم آبی را به نظاره نشست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها