کد خبر: ۱۰۳۳۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۰۹ دی ۱۳۹۱
رئیس اتحادیه فوتبال تاکید می‌کند که اگر برنامه‌ریزی لیگ برتر دست او بود این مسابقات تا این اندازه با وقفه مواجه نمی‌شد.
عزیزالله محمدی بعد از مدتی سکون و سکوت، حضور رسانه‌ای بیشتری پیدا کرده و در کنار شایعاتی که از بازگشت او به فدراسیون حکایت دارد، هدایت پروژه‌ای برای نجات مالی باشگاه‌ها را برعهده گرفته است. محمدی دور تازه تحرکاتش را در مسیر تعامل با سازمان لیگ فدراسیون فوتبال دانست هر چند که شایعات را هم تکذیب نکرد.

گفت‌وگوی تسنیم با رئیس پیشین سازمان لیگ و رئیس کنونی اتحادیه فوتبال را در زیر می‌خوانید:

قرار است به سازمان لیگ بازگردید؟

این سئوال را قبلا از من پرسیده‌اند و می‌دانید که پاسخش را نمی‌دهم.

مانند ماجرای تامین وثیقه برای آزادی کفاشیان.

در مورد این مسائل صحبت نمی‌کنم.

به عنوان رئیس پیشین سازمان لیگ، عملکرد حال حاضر این سازمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کارشان خوب بوده است. نمی‌خواهم درباره جایی که قبل از این حضور داشتم صحبت کنم اما اتحادیه با سازمان لیگ در تعامل است و بحث حرفه‌ای ساختن باشگاه‌ها را انجام می‌دهیم. اتحادیه در این زمینه تلاش زیادی انجام داد و به همین دلیل سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا افزایش پیدا کرد، چراکه هیچ آیتم منفی نداشتیم و حتی با کمی تلاش بیشتر می‌توانستیم چهار سهمیه کامل را بگیریم.

بخشی از این آیتم‌ها را توضیح دهید؟

ابتدا باید بگویم که نداشتن هر آیتم در نشست کمیته اجرایی 30 امتیاز منفی به همراه داشت که خوشبختانه این اتفاق برای ما رخ نداد. به عنوان نمونه استرالیا با 360 امتیاز به دلیل نداشتن 6 آیتم 180 امتیاز منفی گرفت. یکی از آیتم‌ها جایگاه تیم ملی و باشگاه‌ها در رنکینگ آسیا بود که ایران 133/5 امتیاز از 200 امتیاز را کسب کرد. در این آیتم قطر 50 و امارات 36 امتیاز گرفتند. در بحث عدم دخالت دولت امتیاز کامل را گرفتیم و در آیتم بیزینس هم امتیاز ایران از 27 در سال 2010 و 40 در سال 2011 به 62/5 در سال 2012 افزایش یافت.

در آیتم تماشاگران چه امتیازی گرفتیم؟

در آیتم تماشاگران از امتیاز 71 در سال 2011 به امتیاز 83/5 در سال 2012 رسیدیم. قطر در این بخش 50 و امارات 36 امتیاز کسب کردند. در بخش اجرای مسابقات 50 امتیاز کامل و در بخش رسانه هم 50 امتیاز گرفتیم.

گویا تنها در بخش ورزشگاه امتیاز کم آوردیم؟

در این آیتم 80 امتیاز از 120 امتیاز را گرفتیم. در واقع ورزشگاه‌های A کلاس و کمی تلاش مضاعف می‌توانست سبب شود بالاتر از قطر قرار بگیریم و چهار سهمیه کامل را به دست بیاوریم. اگر 500 یا 600 میلیون تومان برای اسکوربورد ورزشگاه غدیر اهواز هزینه می‌شد یا 200 - 300 میلیون تومان برای نور ورزشگاه دستگردی و تختی هزینه شده بود ایران 30 امتیاز بیشتر می‌گرفت و از قطر عبور می‌کرد. در حال حاضر هم از باشگاه‌های نفت آبادان و فولاد خوزستان، همچنین نفت تهران و راه آهن خواسته‌ایم در تکمیل و تبدیل ورزشگاه‌های غدیر اهواز، دستگردی و اکباتان به ورزشگاه A کلاس سهیم شوند تا بتوانیم زودتر در این زمینه هم کار را انجام دهیم.

باشگاه‌ها با تشکیل شورایی به دنبال حقوق خود رفتند اما خیلی سریع بحث را به اتحادیه بازگشت دادید.

من معتقدم این مباحث باید در خانه باشگاه‌ها که همان اتحادیه است، مطرح شود. حتی اگر باشگاه‌ها اعتقاد دارند من ضعیف کار کردم، عزیز محمدی را کنار بگذارند و یک مدیر دیگر بیاید تا دغدغه باشگاه‌ها را دنبال کند و این آمادگی را هم اعلام کرده‌ام. باید دولت و مجلس به فکر خصوصی شدن باشگاه‌ها باشند و در این زمینه کمک کنند. به همین دلیل تصمیم داریم از لاریجانی رئیس مجلس وقت بگیریم تا با برخی مدیران باشگاه‌ها به دیدار وی برویم و زمینه طرح قوانین به سود باشگاه‌ها در صحن مجلس را فراهم کنیم. ضمن آنکه به دنبال سه دیدار دیگر با وزیر ورزش در مورد واگذاری ورزشگاه‌ها، با وزیر اقتصاد در مورد درآمدزایی باشگاه‌ها و با رئیس امور مالیاتی کشور درباره معافیت‌های مالیاتی هستیم.

واگذاری ورزشگاه‌ها به باشگاه‌ها مدت‌هاست که در حد حرف و آرزو باقی مانده است ...

در این زمینه توجیه منطقی داریم. در حال حاضر ورزشگاه‌ها زیر نظر وزارت ورزش است و باشگاه‌ها برای بازی‌های‌شان به ورزشگاه‌ها اجاره می‌دهند. حتی راه آهن که خصوصی شده ورزشگاهش را در اختیار ندارد و برای حضور در آن اجاره می‌دهد. با این حال این ورزشگاه‌ها هزینه فراوانی از جمله حقوق پرسنل و هزینه نگهداری در طول سال دارند. اگر این ورزشگاه‌ها به باشگاه‌ها واگذار شوند در آن صورت دیگر این هزینه‌ها از دوش دولت برداشته شده و باشگاه‌ها خودشان آن را تامین می‌کنند. بدین ترتیب بلیت فروشی هم در اختیار باشگاه قرار می‌گیرد و از سوی دیگر آنها با ایجاد قسمت‌هایی مانند موزه و تالار افتخارات باشگاه می‌توانند درآمدهای دیگری هم داشته باشند. این کارها منطقی و قابل انجام است.

زمانی که رئیس سازمان لیگ بودید برنامه‌هایی برای درآمدزایی داشتید، آن برنامه‌ها را دنبال نمی‌کنید؟

اگر خاطرتان باشد در لیگ یازدهم نام لیگ را به مبلغ 2 میلیارد و 750 میلیون تومان به یک شرکت فروختیم اما در لیگ دوازدهم این کار رها شد یا قرارداد سه ساله حق پخش را با صداوسیما بستیم که برای امسال 13 میلیارد و برای سال آینده 17/5 میلیارد است هرچند معتقدم رقم واقعی حق پخش تلویزیونی فوتبال 90 میلیارد تومان است. ضمن آنکه الگوی کشورهایی مانند ترکیه که به باشگاه‌ها برای خصوصی شدن وام دادند هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در این زمینه باید از دولت و مجلس کمک بخواهید.

همینطور است و برای همین هم می‌خواهیم با وزیر اقتصاد دیدار کنیم. به هر حال فوتبال به جامعه در زمینه سرگرمی و نشاط خدمات ارائه می‌دهد و چه ایرادی دارد دولت و مجلس به این رشته هم یارانه بدهند. علاوه بر 90 میلیارد حق پخش، مجلس می‌تواند قانونی برای کمک به خصوصی سازی باشگاه‌ها در نظر بگیرد و 90 میلیارد دیگر هم به این رقم اضافه شود و 180 میلیارد به باشگاه‌ها اختصاص یابد.

از همین رقم می‌توان خصوصی شدن باشگاه‌ها را کلید زد. 90 میلیارد دوم می‌تواند بین باشگاه‌ها تقسیم شود و حتی هر سال کاهش یابد. مثلا در سال اول به هر باشگاه پنج میلیارد، سال دوم چهار میلیارد و سال‌های بعد سه میلیارد و کمتر اختصاص یابد تا آنها بتوانند به خودکفایی و درآمدزایی برسند.

کمیته اقتصادی که در اتحادیه تشکیل شده همین مسائل را دنبال می‌کند؟

این مسائل به همراه فعال کردن شرکت اقتصادی که پیش از این در اتحادیه شکل گرفته بود اما فعالیت‌هایش ادامه نداشت را دنبال می کند. مدیر آن درودگر بود که به دلیل مشکلات استعفا کرد اما اکنون 9 عضو جدید برای هیات مدیره آن برگزیده‌ایم تا مدیرعامل جدید را انتخاب کنند. یکی از نکات مدنظر هم حل کردن بحث قانون برند و کپی رایت است. به عنوان نمونه لباس باشگاه بارسلونا در همه دنیا یک قیمت دارد و مثلا 79 دلار است اما در ایران حتی پیراهن تیم‌های داماش و تراکتورسازی را هم در میدان منیریه نمونه می‌زنند و با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد بدون آنکه باشگاه عایدی داشته باشد. بحث دیگر ما هم معافیت مالیاتی است که امیدواریم بتوانیم در رایزنی با مسئولان اداره مالیات کشور به دلیل خدمات ویژه فوتبال در حوزه شادابی و نشاط جامعه معافیت‌هایی را برای باشگاه‌ها و حتی بازیکنان و مربیان به وجود آوریم.

در بحث نقل و انتقالات هم ورود کردید؟

بله، در این زمینه کمیته حقوقی با حضور نصیرزاده، محمودی و براتی تشکیل شده چراکه معتقدیم آیین نامه فعلی با اساسنامه فیفا فاصله دارد و علاوه بر بررسی اساسنامه فیفا، کارگروه ما آیین نامه نقل و انتقالات کشورهای انگلستان، اسپانیا، آلمان و ژاپن را هم بررسی و برای باشگاه‌ها ارسال خواهد کرد تا با جمع بندی و تحلیل آنها آیین نامه جدید نقل و انتقالات و قوانین حقوقی لازم جهت حفظ حقوق باشگاه ها، بازیکنان و مربیان را فراهم کنیم.

از حقوق بازیکنان گفتید اما تصور می‌کنیم با توجه به زمینه ذهنی سقف قراردادها اکنون هم بازیکنان نسبت به این تغییرات جدید در زمینه نقل و انتقالات بدبین باشند.

هر قانونی جایگاه خودش را دارد. زمانی که سقف قرارداد را گذاشتیم بحث ما این بود که بازیکنان با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نبودن اسپانسر مدتی با این قانون و دستمزدهای کمتر کنار بیایند تا باشگاه‌ها به درآمدزایی برسند. اکنون شاهد هستید تیم‌هایی چون ذوب آهن به دلیل مشکلات مالی در پایین جدول هستند یا استقلال و پرسپولیس مشکل مالی دارند. در آن زمان هم ما در میان این انتخاب بودیم که با افزایش هزینه‌ها بعد از یکی، دو سال لیگ تعطیل شود یا آنکه شرایط مالی باشگاه‌ها بهبود پیدا کند. مطمئن باشید در این فوتبال هیچکس به اندازه من مدافع حقوق بازیکنان نبوده است.

تماشاگر، یکی از آیتم های تاثیرگذار در امتیاز دهی کنفدراسیون فوتبال آسیا است اما اکنون از تماشاگران لیگ کاسته شده است.

تصور می کنم نتایج تیم ملی در این زمینه تاثیر داشته و امیدوارم با بهبود وضعیت تیم ملی تعداد تماشاگران فوتبال هم بیشتر شود.

کی‌روش با برنامه‌ریزی شما در سازمان لیگ مشکل داشت اما برنامه‌ریزی مسئولان فعلی سازمان لیگ هم انتقادات باشگاه‌ها را در پی داشته است. اگر در سازمان لیگ می‌ماندید با این میزان وقفه در مسابقات موافق بودید؟

برنامه من یک برنامه توافقی با کی‌روش، ترابیان و کفاشیان بود. تمام آنها هم این برنامه را فوق العاده می‌دانستند. با این وجود مسلما اگر برنامه ریزی لیگ دست من بود وقفه آن خیلی کمتر بود.

شما از موافقان اصلاحات در فدراسیون فوتبال هستید اما اصلاحات در چه بخشی؟

من اعتقاد دارم کفاشیان اکنون پنج سال در فوتبال بوده و به کار آشنایی کامل دارد بنابراین بهتر است حفظ شود اما این حفظ شدن در گرو تغییرات برخی کمیته‌های فدراسیون است و باید در راس این کمیته‌ها اصلاحات صورت گیرد. حتی اگر مشکلی پیش بیاید که کفاشیان نتواند در فدراسیون بماند هم بهتر است رفتن او از طریق مجمع و فوتبالی باشد تا مشکلی برای فوتبال رخ ندهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها