کد خبر: ۱۰۳۵۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۸     ۱۸ اسفند ۱۳۸۹
رئيس مجلس تأكيد كرد: به قذافي ديكتاتور ليبي هشدار مي‌دهيم كه ستيز با اراده ملت حركت بر لبه شمشير و قرباني شدن در راه وسوسه‌ها و اميال سلطه‌طلبانه آمريكاست.

به گزارش 598 به نقل از فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز چهارشنبه طي سخناني در آغاز جلسه علني مجلس با بيان اينكه امروز روز بزرگداشت مصلح بزرگ عالم اسلام، سيد جمال‌الدين اسدآبادي است و ما اين روز را گرامي مي‌داريم، گفت: بي‌شك سيد جمال شخصيت بي‌نظير و سلسله‏جنبان نهضت‌هاي يك‌صد ساله اخير بود؛ سيد جمال مهمترين و مزمن‌ترين درد جوامع اسلامي را در استبداد داخلي و استعمار خارجي مي‌دانست.

وي افزود: سيدجمال به دليل سفرهاي متعدد به كشورهاي اسلامي و آشنايي با مشكلات جهان اسلام، بي‌خبري توده‌هاي مسلمان و نفوذ عقايد خرافي در انديشه مسلمانان را علل اصلي استبدادزدگي و سلطه استعمار غرب دريافته بود لذا آگاهي سياسي و شركت فعالانه مسلمانان را در سياست واجب و لازم مي‌دانست، تا مجد و عظمت از دست رفته مسلمانان حاصل شود.

رئيس مجلس تصريح كرد: هرچند سيد تلاش زيادي كرد تا سلاطين خودكامه كشورهاي اسلامي را تحت تاثير منافع مشترك مسلمانان قرار دهد اما مي‌دانست كه كليد توفيق، در بيداري مسلمانان و احياي فريضه جهاد است؛ سيد جمال معتقد بود كه در برابر حكومتي كه مصمم به نابودي اسلام است، مسلمانان راهي جز توسل به زور ندارند.

لاريجاني اضافه كرد: سيد جمال از يك سو با طرح مبارزه با خودباختگي مسلمانان در مقابل غرب و از سوي ديگر همبستگي دين و سياست، تلاش مي‌كرد تا حيات مجددي به جوامع اسلامي بدمد و به تعبير شهيد مطهري در نگاه او همبستگي دين و سياست به معني وابستگي دين به سياست نيست بلكه به معني وابستگي سياست به دين است.

وي خاطرنشان كرد: مجموعه افكار بلند سيد جمال همراه با اقدامات عملي وي در ساحت تفكرات ديني، سياسي و اجتماعي در عمر كوتاه 60 ساله وي يك جريان عميق روشنفكري واقعي اسلامي ايجاد كرد كه در اكثر كشورهاي اسلامي نظير ايران، تركيه، مصر،‌ هند و عراق ريشه‌هاي فكري مبارزان اصلي را شكل داد؛ هرچند بيش از يك قرن از دوره سيد جمال مي‌گذرد اما حركت ضد استبدادي و ضد استعماري سيد براي احياي فكر اسلامي امروز در انقلاب‌هاي منطقه به خوبي ديده مي‌شود.

رئيس قوه مقننه در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: تلاش آمريكا و غرب در توقف حركت انقلاب‌هاي منطقه‌اي به جهت پتانسيل هم‌افزاي ملل اسلامي در اتحاد آنهاست، اتحادي كه بر پايه اسلام و مبارزه با استكبار و صهيونيسم شكل مي‌گيرد. لذا غرب سع مي‌كند با تفرقه‌افكني بين ملل اسلامي آنان را از مدد رساندن به يكديگر منصرف كند و اين همان نگراني مستمر سيد جمال بود كه به مسلمانان هشدار مي‌داد، "روح صليبي همچنان در غرب مسيحي به خصوص در انگلستان زنده و شعله‌ور است و با طراحي انديشه‌هاي قوميتي و نژادپرستي و به اصطلاح ناسيوناليسم اهداف استعماري تفرقه بين مسلمانان را دنبال مي‌كند ".

لاريجاني اضافه كرد: امروز نقاط مشترك عالم اسلام بر اركان دين مبين، سنت نبوي، مردم‎سالاري، ‌مبارزه با ديكتاتوري و استكبار و صهيونيسم تمركز دارد. به همين جهت ملاحظه مي‌كنيم كه انقلاب‌هاي اخير از نظر شكل و محتوا بر محورهاي مذكور در تكاپو بوده و كمترين نسبت را در اختلافات مذهبي و جغرافيايي در بر دارد.

وي افزود: ملت انقلابي ايران و مجلس شوراي اسلامي از مردم مبارز منطقه در مصر، ‌تونس، يمن، بحرين، ليبي و ساير مناطق كه در كشف هويت اسلامي خويش مجاهدت مي‌كنند، حمايت كرده و به حكام منطقه به خصوص حاكم ليبي كه در اين روزها دست به اقدامات ناجوانمردانه‌اي نسبت به مردم خود زده است، هشدار مي‌دهد كه ستيز با اراده ملت حركت بر لبه شمشير و قرباني شدن در راه وسوسه‌ها و اميال سلطه‌طلبانه آمريكاست و با اين اقدامات ضد مردمي در واقع بسترسازي براي فرصت‌طلبي براي غرب فراهم مي‌شود، نه يافتن راهي براي نجات خود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها