کد خبر: ۱۰۳۹۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۱۱ دی ۱۳۹۱
598 به نقل از جوان آنلاین: آنچه كه بخش‌هايي از آن روز چهارشنبه گذشته در صحن علني مجلس و در پاسخ به نطق حميد رسايي، نماينده تهران قرائت شد، نه دفاعيه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از خود، بلكه آنچنان كه از امضاي ذيل دفاعيه و متن آن فهميده شد، دفاعيه «خانواده» آيت‌الله هاشمي از وي بود؛ اتفاقي كه گرچه حسب معادلات خانوادگي مرسوم است و قابل توجيه؛ اما حسب قوانين حقوقي و مقررات آيين‌نامه‌اي، محلي از اعراب ندارد. 
هيچ كجاي قانون نيامده است كه اگر در تريبون مجلس به كسي توهين شد، خانواده وي حق دفاع از او را خواهند داشت؛ در حالي كه خود وي در قيد حيات است و منع و حرجي براي دفاع از خويش ندارد.
اين اتفاق اما با همه غيرقانوني بودنش، در صحن مجلس روي داد و جالب آنكه توجه هيچ كسي را هم جلب نكرد! 
 
در آيين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي آمده است: «چنانچه به تشخيص هيئت‌رئيسه نماينده‌اي در سخنان خود در جلسه علني به كسي نسبت ناروا بدهد يا هتك حرمت نمايد، «فرد مزبور» مي‌تواند در دفاع از خود، به صورت مكتوب به اتهام وارده پاسخ گويد. پاسخ ارسالي در صورتي كه بيش از دو برابر اصل مطلب اظهار شده نبوده و متضمن توهين و افترا نباشد، در اولين فرصت در جلسه علني قرائت خواهد شد.» 
 
بنابراين مطابق همه بحث‌هاي حقوقي، اينجا نيز صرفاً خود فرد مي‌تواند از خود دفاع كند؛ نه اينكه خانواده وي بتوانند اين خانواده بودن را عنواني حقوقي تلقي كرده و با همين عنوان حقوقي جعلي در مقام دفاع از وي برآيند. لذا مطابق آيين‌نامه داخلي مجلس، آنچه روز چهارشنبه در مجلس اتفاق افتاد، غيرقانوني بوده و از آنجايي كه در نطق حميد رسايي صرفاً از مهدي هاشمي و پدرش نام برده شده و هيچ انتقاد و اعتراضي متوجه كليت خانواده هاشمي نشده، صرفاً همين دو نفر مي‌توانستند دفاعيه مكتوب به مجلس ارائه كنند. 
 
از اين منظر، اولين اشكال متوجه هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي است كه چرا به اين امر توجهي نكردند و جالب آنكه هيچ يك از نمايندگان مجلس نيز تذكري را از اين باب متوجه هيئت رئيسه نكردند! 
 
جوابيه خانوادگي از كانال مجمع!
 
ممكن است گفته شود كه شأن رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام بالاتر از آن است كه خود رأساً در مقام دفاع از خويش برآيد و اغلب در مورد مقامات عالي رتبه، مرسوم اين نيست كه خود شخصاً در مقام دفاع از خويش برآيند. اين توجيه را مي‌شود پذيرفت؛ اما در چنين مواقعي نيز، طبيعتاً دفتر آن مقام، دفاعيه را تنظيم و ارسال مي‌كند و باز هم وجهي حقوقي و قانوني براي آنكه خانواده مقامي عالي رتبه بتوانند وارد ميدان شوند، به وجود نخواهد آمد. 
 
اينجا باز نكته‌اي درخور توجه وجود دارد كه جوابيه فوق، با آنكه دفاعيه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نيست و دفاعيه خانواده وي است، از كانال مجمع تشخيص به مجلس ارسال شده است! به نظر مي‌رسد در عرف خانواده هاشمي، ميان منزل و محل كار و اعضاي دفتر و اعضاي خانواده هاشمي رفسنجاني تفاوتي وجود ندارد و هر آنچه به رياست مجمع مرتبط است و در حوزه حقوق و مسئوليت‌هاي اين مقام، به عنوان شخصيت حقوقي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مي‌گنجد، جزء امور خانوادگي اين خانواده محسوب مي‌شود و اين خانواده ميان شخصيت حقيقي پدر خويش و شخصيت حقوقي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تفاوتي نمي‌بينند يا نمي‌خواهند كه ببينند! 
 
حساب ما با هم است!
 
اهميت اين نكته در كار غيرقانوني‌اي كه با بي‌توجهي در مجلس انجام شد، نيست؛ بلكه در تلاش خانواده رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام براي جا انداختن يك عنوان حقوقي است كه صرفاً در هنگام در قيد حيات نبودن يك فرد مي‌تواند مورد استفاده‌اي اين چنين قرار گيرد. 
 
اين اقدام در ماه‌هاي اخير چنان صورت گرفته كه حتي در مورد فوق‌الذكر نيز با همه غيرقانوني بودنش، حتي از منظر توجه هيئت رئيسه و نمايندگان مجلس نيز دور مانده و به جاي جوابيه هاشمي رفسنجاني، جوابيه خانواده وي قرائت مي‌شود! كمي قبل از اين و در مورد حواشي انتقال مهدي هاشمي از اوين به بيمارستان و بالعكس نيز بيانيه‌اي با همين امضاي «خانواده آيت‌الله هاشمي» خطاب به ملت ايران منتشر شد. 
 
اين تلاش براي آنكه اعضاي يك خانواده كه بعضاً با اتهاماتي نيز مواجه هستند، نه هر يك به تنهايي، بلكه به عنوان يك واحد شناخته شوند و كسي جدا از ديگري نباشد، به نظر از يك هوش و ذكاوت بسيار بالاي سياسي نشأت مي‌گيرد. 
 
ثقل ماجرا آنجاست كه اگر اعضاي اين خانواده، يك كل واحد به نظر برسند و نه جزء جزء، پس مي‌توان آنچه را كه بر يك جزء حكم مي‌شود، بر اجزاي ديگر نيز حكم كرد. 
 
در چنين وضعيتي، چنانچه كسي صرفاً از يك عضو خانواده شاكي باشد يا اتهام و افترا و توهيني را تنها متوجه يك عضو خانواده كند، كليت اين خانواده به مقابله با او برمي‌خيزند و حتي به اين اقدام صرفاً خانوادگي، بار حقوقي و قانوني نيز مي‌بخشند. اينگونه است كه در نطق يك نماينده مجلس، تنها از مهدي هاشمي و پدر وي نام برده مي‌شود، اما دفاعيه را «خانواده آيت‌الله هاشمي» مي‌نويسند و در آن دفاعيه، با نام بردن از همه اعضاي خانواده، از تك تك اعضا دفاع مي‌شود (بخشي كه البته در صحن علني قرائت نشد) اين يعني آنكه حساب همه ما با هم است! 
 
سنگر گرفتن خانواده پشت پدر!
 
با هم بودن حساب خانواده هاشمي، آنجايي اهميت بيشتر مي‌يابد كه اين خانواده، خود را خانواده هاشمي (هاشمي به عنوان نام فاميلي اين خانواده) نمي‌نامد، بلكه مشخصاً خود را با عنوان «خانواده آيت‌الله هاشمي» معرفي مي‌كند. 
 
پدر اين خانواده، حتي اگر هيچ مسئوليت رسمي در جمهوري اسلامي نداشته باشد، اما شخصيت تأثيرگذاري در جريانات سياسي و اجتماعي محسوب مي‌شود. مضاف بر اينكه نمي‌توان چشم را بر سوابق درخشان وي، دفاعيات خاص حضرت آقا از او و شخصيت سياستمدار و باهوش وي بست. 
 
براي خانواده‌اي كه در حال حاضر يك عضو آن در حال طي دوران محكوميت خويش در زندان اوين است و عضو ديگر با روبه‌رو شدن با اتهامات امنيتي و اقتصادي، سه ماه بازداشت انفرادي دوران بازجويي را پشت سر گذاشته و هم اينك با وثيقه سنگين ۱۰ ميليارد توماني آزاد و در انتظار محاكمه است، در پيش گرفتن چه روندي بهتر از سنگر گرفتن پشت پدر صاحب نام خويش و يكي دانستن حساب تك تك اعضاي خانواده با حساب وي است؟! اين گره زدن محكوميت و بدنامي اعضاي خانواده به خوشنامي و سوابق درخشان پدر خانواده، دو بهره را به همراه دارد؛ اول آنكه نظام را از برخورد سنگين با اتهاماتي كه متوجه برخي اعضاي خانواده است، بر حذر داشته؛ چه آنكه نظام نمي‌خواهد يك عضو خود را از دست بدهد و حداقل آنكه هزينه رسيدگي به اتهامات اين افراد را براي نظام بالا مي‌برند. دوم آنكه اين خانواده تلاش مي‌كند از اين منظر، رسيدگي به اتهامات برخي اعضا را به دشمني با پدر خانواده تعبير كند و پرونده‌هايي چنين سنگين را در حد برخورد سياسي اصولگرايان با شخص آيت‌الله هاشمي تنزل دهد و فرزندان وي را مبري از اتهامات وارده بداند. حال آنكه نه تنها رسيدگي به اتهامات مهدي و فائزه ربطي به آنكه فرزندان چه كسي هستند، ندارد، بلكه حتي مي‌توان مدعي بود كه آنچه تاكنون در باب پرونده اين دو نفر مورد اغماض قرار گرفته، به دليل آن بوده كه اينان فرزندان هاشمي رفسنجاني بوده‌اند! 
 
و كلام پاياني آنكه، آنچه در نطق مذكور در مجلس آمد، مورد تأييد ما نيست. نطق جنجالي حميد رسايي از تريبون مجلس را، خيلي ساده‌تر از ۲۴۰۰ كلمه‌اي كه خانواده هاشمي رفسنجاني براي دفاع از خود (و نه صرفاً دفاع از شخص هاشمي رفسنجاني) به هيئت رئيسه ارائه كردند، مي‌توان صرفاً با استناد به خطبه‌هاي ۲۹ خرداد آقا در سال ۸۸ رد نمود. 
 
دو نكته از آن خطبه‌هاي معروف براي رد اين نطق جنجالي كفايت مي‌كند؛ اول آنكه آقا در آن خطبه‌ها در باب مناظره انتخاباتي ۱۳ خرداد صراحتاً رسانه‌اي كردن ادعاها در مورد اشخاص را قبل از اثبات آن ادعاها رد مي‌كنند. 
 
دوم هم دفاع ايشان از شخص هاشمي رفسنجاني است كه به رغم رويه معمول خود در نام نبردن از افراد، از وي نام مي‌برند و رسماً از اين فرد دفاع مي‌كنند و سوابق درخشان وي را به ياد همگان مي‌آورند. بنابراين، آنچه نوشته شد، به معناي تأييد آنچه در نطق نماينده تهران آمده، نيست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها