کد خبر: ۱۰۴۳۴۵
زمان انتشار: ۱۸:۳۷     ۱۲ دی ۱۳۹۱

پازل نقش آفريني هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری آتی که در ماه‌های پیش گام به گام به سوی تکمیل شدن پیش رفت و افراد مختلفی از جناح‌های گوناگون سیاسی کشور هر کدام سهم خود را در کامل کردن آن انجام دادند، در روزهای اخیر شاهد  ایفای یک نفش جدید است؛ نقشی كه ظاهرا تصميم گرفته شده تا تا"دوربرگردان" اهالی فتنه به عرصه سیاسی کشور بدون ابراز برائت و پشیمانی از اقدامات خود در دو سه سال اخیر باشد.

به گزارش رجانیوز، حبیب‌الله عسگراولادی در حالي هفته جاری بسیار فعال شده و به ایراد سخنرانی‌های متعدد و ارائه مقالات متعدد به روزنامه‌های کشور مي پردازد كه مواضع او یک محور مشترک آشکار و یک محور پنهان دارد. محور مشخص و آشکار سخنان دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، تقليل نقش اهالي و سران فتنه در حوادث سال 88 و ظلم تاریخی اهالی فتنه به انقلاب و مردم و زمینه‌سازی برای بازگشت چهره‌های تاثیرگذار در آشوب‌های خیابانی آن سال است اما آن چه که از سخنان و اقدامات اخیر عسگراولادی برمی‌آید، نوعی تلاش برای پیشبرد همان پروژه قدیمی و تکراری اکبر هاشمی رفسنجانی تحت عنوان "دولت وحدت ملی" به نظر مي رسد.
 
اولین اظهارنظر جنجالی عسگراولادی، پنجشنبه هفته گذشته در همایش انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح شد. این همایش که قرار بود مراسمی برای بزرگداشت سالگرد حماسه 9 دی و اعلام برنامه انتخاباتی این تشکل سیاسی باشد، با برخی اظهارات دبیرکل و سایر اعضای آن، به یک میتینگ سیاسی برای تطهیر فتنه‌گران آن هم در سومین سالگرد جنایت آشوبگران در عاشورای حسینی و توهین به مقدسات دینی مردم ایران تبدیل شد؛ موضوعی که با اظهارتعجب و انتقاد گسترده افکار عمومی روبرو شد. حبیب‌الله عسگراولادی در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موسوی و کروبی را به عنوان فتنه نمی‌شناسم، گفت: "اهل فتنه دور اینها جمع شده‌اند و به حیثیت‌شان آسیب زده‌اند. من موسوی و کروبی را به عنوان فتنه نمی‌شناسم؛ چون با هر دویشان کار کرده‌ام. یک سال و نیم وزیر موسوی بودم و با کروبی نیز در کمیته امداد و زندان بودم."
 
البته عسگراولادی به همین هم بسنده نکرد و به دفاع تام و تمام از اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان تکیه‌گاهفتنه پرداخت و مدعی شد: "نحوه برخورد که با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌شود قابل قبول نیست. من با ایشان در زندان بوده‌ام و آیت‌الله هاشمی در زمان غربت اسلام در مسوولیت خود هیچ کوتاهی نکرده‌ است. البته ایشان مجتهد سیاسی هستند و در موضوعات سیاسی نظرات خاص خود را دارد."
 
اما انگار دبیرکل جبهه پیروان پیش از این برنامه خودش را برای تطهیر هاشمی رفسنجانی ریخته بود؛ چرا که هفته قبل از آن در سرمقاله روزنامه "رسالت"، انتقادات تندی را علیه دولت مطرح کرده بود و به بیان آنچه "خدمات دولت کارگزاران" نامیده بود، پرداخت. او در بخشی از این سرمقاله نوشت: "گاهی از خدمات دولت  فعلی به‌گونه‌ای سخن گفته می‌شود که گویی درگذشته هیچ کاری صورت نگرفته است. تاریخ انقلاب اسلامی مشحون از فداکاری شمار زیادی از مسئولان در دولت‌های پیشین است. دولت‌ 8 سال دفاع مقدس، دولت سازندگی  و دولت اصلاحات هر کدام به سهم خود به مردم خدمت کرده‌اند و فصلی از تاریخ پر افتخار جمهوری اسلامی را رقم زده‌اند. نقد برخی عملکردهای ناصواب همراهان آنها نباید باعث شود خدمات آنها را نادیده بگیریم و آنها را تخطئه کنیم وخدای  ناکرده تصویری سیاه از آنها نشان دهیم."
 
امروز هم سومین اظهارنظر "هاشمی‌پسندانه" آقای عسگراولادی در روزنامه "کیهان" منتشر شد؛ مطلبی که در پاسخ به انتقاد این روزنامه از اظهارات او در حمایت از هاشمی رفسنجانی و رویکرد او در حمایت از فتنه‌گران منتشر شد. عسگراولادی در یادداشتی که به عنوان جوابیه برای کیهان ارسال کرده، باز هم حرف‌های قبلی خودش را تکرار کرد و بدون اشاره به شعارها و مطالبات مردم در راهپیمایی تاریخی 9 دی نوشت: "به نظر مي رسد جهت گيري آيت الله هاشمي رفسنجاني در آستانه انتخابات رياست جمهوري يازدهم براي جذب و حضور حداكثري مردم و تقويت همبستگي ملي و حضور تمامي افراد جامعه كه وفادار به نظام اسلامي مي باشند مي تواند بستر مناسبي را براي تحكيم مردم سالاري ديني فراهم كند و توطئه هاي دشمنان اسلام در القاء عدم مقبوليت مردمي نظام را خنثي نمايد از اين جهت فارغ از هر پيش داوري بايد با حسن ظن به ديدگاه ايشان نگاه كرد."
 
تقاضا برای حسن ظن داشتن درباره مواضع هاشمی رفسنجانی در حالی از سوی عسگراولادی مطرح شده که اکبر هاشمی بارها و بارها حتی در اوج وقایع سال 88 و ماجرای فتنه پس از انتخابات، به صراحت مواضع خودش را در حمایت از اغتشاشات خیابانی مطرح کرده و حتی در نماز جمعه 26 تیر که آخرین حضور او در نماز جمعه تهران بود و همراهی فتنه‌گران را به دنبال داشت، صراحتا خطاب به جمعیت اغتشاشگری که از او می‌خواستند تا در حمایت از آنها سخن بگوید، گفت که "خب، من که همین حرف‌های شما را دارم می‌زنم."
 
هاشمی حتی پس از آن هم از مواضع خود دست نکشید و حتی شعارهای گسترده مردم در راهپیمایی تاریخی 9 دی هم نتوانست او را از موضع "تکیه‌گاه فتنه" خارج کند؛ مساله‌ای که تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و  هاشمی رفسنجانی از تاكيد بر مواضع خود در آخرين نماز جمعه اش سخن گفته،‌به همراهی با سناریوی "انتخابات آزاد" می‌پردازد و بر مواضع حمایتی خود از براندازان اصرار می‌ورزد.
 
 
به نظر مي رسد با وجود تاکید مکرر رهبر انقلاب مبنی بر حضور صریح خواص در میدان و بصیرت افزایی برای مردم، برخي از جريانات سياسي كه در انتخابات مجلس به تطهیر ساکتین فتنه پرداختند، اين روزها هدف خود را فراتر برده و به تلاش براي بازگرداندن اصحاب فتنه به صحنه سياسي كشور ضريب بيشتر داده اند. جای تعجب بسیار است که آقای عسگراولادی انتقاد از مواضع هاشمی رفسنجانی در حمایت از آشوب‌طلبان را نامناسب می‌داند اما از سوی دیگر از افراد و گروه‌هایی که خواستار برخورد جدی با سران فتنه هستند گلایه می‌کند و به حمایت از سران فتنه می‌پردازد!
 
به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد چند روز اخیر حبیب‌الله عسگراولادی، اين نگراني به وجود آمده است که او هم دارای نقشی در پازل طراحی شده توسط اکبر هاشمی رفسنجانی برای بازگرداندن مطرودین ملت به عرصه سیاسی کشور شده است؛ نقشی که ظاهرا "دوربرگردان" است اما می‌تواند زمینه‌ساز حذف خود ایفاگر نقش از معادلات سیاسی کشور نیز شود؛ مساله‌ای که مرور شعارهای مردم در 9 دی 88 می‌تواند به اثبات آن کمک کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها