کد خبر: ۱۰۴۳۶۹
زمان انتشار: ۱۹:۴۸     ۱۲ دی ۱۳۹۱
روسیه در حوزه نظامی و در بخش صنایع دریایی از قدرتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که ناوگان زیردریایی‌های این کشور به جرات هراس‌آورترین زیرسطحی‌های جهان هستند.
به گزارش خبرنگار دفاعی پایگاه خبری-تحلیلی "ندای‌انقلاب"، روسیه در حوزه نظامی و در بخش صنایع دریایی از قدرتمندترین کشورهای جهان به شمار می‌رود که ناوگان زیردریایی‌های این کشور به جرات هراس‌آورترین زیرسطحی‌های جهان هستند.

زیردریایی‌ها و زیرسطحی‌های روس علاوه براینکه قادر به حمل موشک‌های بالستیک با کلاهک هسته‌ای هستند بلکه با وضعیتی در زیر آب حرکت می‌کنند که تقریبا هیچ راداری تاکنون درجهان به درستی موفق به رصد آن نشده است.

این زیرسطحی‌ها همواره عامل ترس نظامیان آمریکایی بوده است به طوری که ایالات متحده یکی از راهبردی‌ترین برنامه‌های صنایع نظامی خود را بر روی رصد و شناسایی این زیردریایی‌ها گذاشته است.

در این میان زیردریایی‌های کلاس آکولا از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که طی ۱۰ سال اخیر همواره با تغییراتی که صنایع نظامی این کشور در ساختار آن‌ها ایجاد کرده است رو به پیشرفت بوده‌اند.
زیردریایی کلاس آکولا
آکولا در واقع هیولای بی‌صدای زیردریاها و اقیانوس‌ها است که با طول بیش از ۱۱۰ متری خود قادر است با حداکثر سرعت ۳۵ نات دریایی تا عمق ۶۰۰ متری نیز پایین رفته و به حرکت خود ادامه دهد.

البته این زیردریایی در سطح آب از حداکثر سرعت کمتری بهره می‌گیرد که در بیشترین میزان به ۱۰ نات دریایی می‌رسد.

نسل سوم این زیر دریایی‌ها و پروژه "شوکا" از طرح‌هایی بودند که پس از طراحی و ساخت ترسی هولناک در وجود طرف غربی یعنی امریکا انداخت به طوری که در آخرین مانور و تست، این زیردریایی موفق شد تا سواحل نیویورک پیش برود در حالیکه امریکایی‌ها هرگز متوجه آن نشدند و تنها زمانی که نیمی از بدنه خود را از آب بالابرد آنها متوجه نفوذ این زیردریایی فوق‌پیشرفته شدند.

شوکا که یکی از طرح‌های سری آکولا است می‌تواند در زمان حرکت غوطه‌وری در آب حدود ۸۵۰۰ تن آب را جابجا کند و علاوه بر این می‌تواند چندین موشک بالستیک و راکت بالک‌دار را باخود حمل کند.
زیردریایی آکولا K461

از ویژگی‌های برجسته این زیرسطحی که آمریکایی‌ها آن را شبح روس دریا می‌خوانند مدت حضور در آب است که به ۱۰۰ روز نیز می‌رسد و این زمان به همراه سرعت مناسب این زیردریایی باعث می‌شود تا به راحتی از سواحل بنادر روسیه به سواحل امریکا نیز برسد.
موتور ۱۹۰ مگاواتی این زیردریایی که تاکنون تنها ۱۰ مدل از آن ساخته شده است دارای چندین توربین بخار و توربوژنراتور است که وظیفه توان حرکت و نیروی محرکه این زیرسطحی را برعهده دارد.

سطح این زیردریایی پوشیده از مواد جاذب امواج رادار است که به این زیرسطحی امکان نفوذ به عمق استراتژیک دشمن را می‌دهد ضمن اینکه با راکت‌های بالک دار که به راحتی از سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت می‌توانند عبور کنند، می‌توان اهداف مهم دشمن را نابود کرد.

باتوجه به دو ویژگی مهم که یکی ضدرادار بودن بدنه یعنی عدم تشخیص این زیردریایی توسط رادار ودیگری قدرت حمل راکت‌های بالک دار است می‌توان اینگونه دریافت که امریکا شاید حق داشت که از نفوذ این زیردریایی به سواحل خود بیم داشته باشد.

البته روسیه پیش از این زیردریایی‌های سنگین و فوق سنگین دیگری را نیز طراحی کرده بود که تشخیص آن‌ها برای دشمن بسیار مشکل است و در این راستا به زیر دریایی‌های کلاس "کیلو" که طارق جمهوری اسلامی ایران نیز از همان سری است می‌توان اشاره کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها