کد خبر: ۱۰۴۶۰۳
زمان انتشار: ۱۹:۰۹     ۱۳ دی ۱۳۹۱
طرح دولت وحدت ملی که اکبر هاشمی رفسنجانی نظریه‌پرداز آن در سال 87 بود و قرار بود در انتخابات ریاست جمهوری دهم اجرا شود، پی از ناکامی در سال 88 اکنون دوباره مطرح شده و پازل طراحی شده از سوی هاشمی که در چند ماه اخیر در حال تکمیل شدن از سوی افراد و گروه‌های سیاسی مختلف است، روز گذشته با انتشار سخنانی از او به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، هاشمی رفسنجانی روز گذشته در دیدار اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران، گفتگو و رایزنی میان گروه‌ها، اشخاص و دلسوزان نظام را راه رسیدن به تفاهم خواند و تصریح کرد: "در برهه حساس کنونی که کشور در معرض تهدیدات و تحریم‌های دشمنان انقلاب است، درگیری و مناقشه به هیچ وجه راهگشا نیست و امیدواریم همه تاثیر گذاران نظام از مردم عادی گرفته تا سطوح بالا با تن دادن به گفت‌وگو، تعامل و تفاهم، راه برگزاری انتخاباتی رقابتی، آزاد و مطابق قانون را هموار و نیز از نیروهای زبده و کارآمد و دلسوز انقلاب از همه سلایق برای برون‌رفت از مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور بهره گرفته شود."

تلاش هاشمی برای احیای طرح دولت وحدت ملی را می‌توان در راستای پروژه او در انتخابات گذشته تحلیل کرد که او درنظر داشت تا با پیشبرد این طرح، از انتخاب گزینه مخالف نظر خود توسط مردم جلوگیری کند؛ سناریویی که نهایتا نتیجه نداد و باعث شد تا هاشمی برای ادامه دادن برنامه خود در مخالفت با رای مردم، به تکیه‌گاه جریان فتنه پس از انتخابات تبدیل شود.

هاشمی به دنبال چیست؟

نگرانی هاشمی از نتیجه انتخابات آتی و رویکرد اصولگرایان را که منجر به افزایش تحرکات او در ماه‌های اخیر شده، می‌توان در دو منظر بررسی کرد. اولین رویکرد، نوع نگاه هاشمی رفسنجانی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است. وضعیت فعلی هاشمی در میان افکار عمومی با چیزی که او انتظارش را داشت، بسیار متفاوت است. مهدی و فائزه، دو فرزندش در زندان هستند و هر چند مهدی هاشمی با وثیقه 10 میلیارد تومانی آزاد شده اما مردم و فعالان انقلاب اسلامی، به طور جدی از دستگاه قضایی خواستار رسیدگی به جرایم او در عرصه اغتشاشات پس از انتخابات و همچنین فساد مالی او هستند. این مساله قطعا برای هاشمی وضعیت سختی را رقم زده که در صورت انتخاب یک رئیس‌جمهور مخالف دیدگاه‌های هاشمی، این وضعیت بر هاشمی سخت‌تر هم خواهد شد.

از سوی دیگر، دومین مساله‌ای که سبب شده تا هاشمی اینچنین نگران نتیجه انتخابات باشد و به دنبال هدایت فضای انتخاباتی برخی از احزاب سیاسی با محوریت خود باشد، تصمیم او برای استفاده حداکثری از شرایط موجود به منظور تطهیر وضعیت خود در فضای سیاسی کشور است؛ مساله‌ای که البته هاشمی برای تکمیل آن، موانع سختی را در پیش رو دارد که اصلی ترین و مهم‌ترین آن‌ها، افکار عمومی و مردم هستند؛ مردمی که هنوز خاطره اقدامات و مواضع او در جریان فتنه ۸۸ را از یاد نبرده‌اند. 

مردم در اکثر تجمعات انقلابی بعد از انتخابات که برای مقابله با آشوبگران برگزار می‌شد، هاشمی رفسنجانی را تكيه گاه این جریان می‌نامیدند و خواستار تصحیح مواضع او بودند که این مساله در راهپیمایی تاریخی ۹ دی به اوج خود رسید و مردم با پلاکاردهای دست نویس خود که حجم اصلی آن‌ها را اعتراض به هاشمی و فرزندانش اختصاص داده بودند، وی را مسبب شعله‌ور شدن آتش فتنه و رسیدن آن به خیمه امام حسین (ع) در روز عاشورای ۸۸ معرفی کردند. جرایم مهدی و فائزه هاشمی و مطالبه عمومی از دستگاه قضایی برای برخورد با آن‌ها نیز از دیگر زمینه‌های اصطکاک جدی هاشمی با مردم است که به نظر نمی‌رسد به همین سادگی قابل ترمیم باشد.

"دوربرگردان" برای بازگشت هاشمی

از سوی دیگر، اظهارات دیروز هاشمی درباره لزوم حضور همه سلیقه‌های سیاسی در تعیین سرنوشت کشور، به نوعی دعوت رسمی او از جناح‌ها و طیف‌های مختلف کشور برای حضور در فرایند تکمیل پازل طراحی شده توسط خودش است. در این میان، آن چیزی که این روزها به اثبات این فرضیه کمک می‌کند، رویکرد برخي جريانات سياسي در حمایت از هاشمی و تلاش برای تطهیر مواضع و اقدامات او در فتنه 88 است؛ موضوعی که اظهارات چند روز اخیر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری را می‌تواند یک سند مناسب در این زمینه ارزیابی کرد.

حبیب‌الله عسگراولادی چند روز پیش در مقاله‌ای در روزنامه کیهان، خواستار "حس ظن" نسبت به اظهارات و اقدامات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شده بود. تقاضا برای حسن ظن داشتن درباره مواضع هاشمی رفسنجانی در حالی از سوی عسگراولادی مطرح شده که اکبر هاشمی بارها و بارها حتی در اوج وقایع سال 88 و ماجرای فتنه پس از انتخابات، به صراحت مواضع خودش را در حمایت از اغتشاشات خیابانی مطرح کرده و حتی در نماز جمعه 26 تیر که آخرین حضور او در نماز جمعه تهران بود و همراهی فتنه‌گران را به دنبال داشت، صراحتا خطاب به جمعیت اغتشاشگری که از او می‌خواستند تا در حمایت از آنها سخن بگوید، گفت که "خب، من که همین حرف‌های شما را دارم می‌زنم."

هاشمی حتی پس از آن هم از مواضع خود دست نکشید و حتی شعارهای گسترده مردم در راهپیمایی تاریخی 9 دی هم نتوانست او را از موضع "تکیه‌گاه فتنه" خارج کند؛ مساله‌ای که تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و  هاشمی رفسنجانی از تاكيد بر مواضع خود در آخرين نماز جمعه اش سخن گفته،‌به همراهی با سناریوی "انتخابات آزاد" می‌پردازد و بر مواضع حمایتی خود از براندازان اصرار می‌ورزد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها