أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۰۵۵۰۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۶     ۱۸ دی ۱۳۹۱
حضور پرشور فیلمسازان جوان در کنار باتجربه ها در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، میثاق ملی اهالی سینمای ایران را رنگ و بویی تازه بخشیده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، سرانجام با معرفی فیلمهای بخش مسابقه سینمای ایران و فیلمهای اول،بسیاری از سوالات در مورد این جشنواره به پایان خود رسید. این فهرست،پرسشهای زیادی را در برابر علاقه مندان سینمای ایران قرار داد اما از سویی فرصتهایی در این دورره از جشنواره مستتر است که در صورت شکوفا شدن،می تواند این دوره از جشنواره فیلم فجر را به یکی از نقاط عطف تاریخ سینمای ایران تبدیل کند.
 

مهمترین نکته این فهرست،حضور پر تعداد کارگردانان جوان گم نامی است که امسال برای اولین بار در فجر حضور دارند.نام بعضی از آنها مثل بهروز شعیبی به حاطر سابقه بازیگری شاید برای عامه مردم کمی آشنا باشد،اما بیشتر این فیلمها مانند گردوی سر بسته ای است که تنها هیات انتخاب طعم آن را چشیده.البته همین صرف حضور جوانان در فجر امسال که تعداد زیادی از فیلمسازان را هم شامل می شود،نشان می دهد که از امسال نسل چهارم فیلمسازان در سینمای ایران حضور پر رنگ خود را آغاز خواهد کرد و این نکته ای که می تواند فجر امسال را تاریخی کند.

 

 

سودای سیمرغ یا مسابقه سینمای ایران امسال مخلوطی از اسامی معروف و گم نام را در کنار هم دارد.کارگردانی مثل داریوش مهرجویی،علیرضا داوود نژاد،مازیار میری،پرویز شهبازی،فرامرز قریبیان و پوران درخشنده نشان می دهد که جشنواره امسال خالی از بزرگان نیست.اگر چه بسیاری از این بزرگان در سالهای اخبر،تولیدات خوبی نداشته یا کم کار بودند،اما همین حضور آنها کافی است تا بتوانیم جشنواره فیلم فجر امسال را صحنه رویارویی سینماگران با سابقه بدانیم.
 

اما کفه غایبان در این جشنواره از حاضران آن سنگینتر است مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بیاوریم که فیلمها و کارگردانان غایب امسال همه از پر حاشیه ترین آثار امسال سینمای ایران در روند تولید بوده اند و مشتاقان سینما همه می خواستند آنها را ببینند.
 

 

از جمله مهمترین غایبان امسال،احمد رضا درویش با فیلم"رستاخیز"است.چند سال است که این کارگردان مشغول ساخت این فیلم است و هرسال در دعوتی برای شرکت در جشنواره فیلم فجر،پس از کمی تعلیقهای خود نمایانه،باز هم میگوید که فیلم امسال هم به جشنواره نمی رسد و حالا بیش از دو سال است که همه خواهان دیدن این فیلم هستند.
احمدرضا درویش که سابقه فعالیت پر رنگی در خانه سینما داشت و ساخت تیزر تبلیغاتی یکی از کاندیداهای مورد حمایت این خانه را انجام داد،حالا بهانه ای برای کشاندن جشنواره به دنبال خود دارد.فیلم جدید او"رستاخیز"که روایتی از واقعه عاشورا است،تنها فیلمی است که به گفته عباسیان دبیر جشنواره رسما از سوی دبیرخانه برای شرکت در فجر امسال دعوت شده است اما درویش گویا قصد لطمه زدن به جشنواره ای را دارد که در سایه وزارت خانه حامی آن به فیلمسازی مشغول است و معلوم نیست سرانجام انجام کی رستاخیز دروس را بر پرده خواهیم دید.
 

 

"چ" یکی از مهمترین فیلمها است که سرانجام حاتمی کیا آن را به فجر نرساند.این کارگردان که البته همیشه با دیر رساندن آثارش به جشنواره قصد در عزیز تر کردن خود دارد،این بار هم این نقشه نخ نما را اجرا کرد و همه فعلا در حسرت فیلم پر هزینه و شاید جذاب او هستند.جریانات فیلم "آیینه و شمعدون"که باعث توقیف آن در زمان فیلمبرداری شد،همه را برای دیدن این فیلم کنجکاو کرده بود اما نام آن هم در لیست آثار حاضر در بخش مسابقه نبود.

 

"زندگی مشترک آقای محمودی و بانو"جدیدترین ساخته روح الله حجازی هم از دیگر آثار غایب اما مورد بحث سینمای ایران است که از حضور در جشنواره فجر باز ماندند.
 

در هر حال به نظر می رسد جشنواره امسال یا با کارگردانان جوان خود همه را غافلگیر خواهد کرد.جوانانی که نسل چهارم کارگردانان سینمای ایران از میان آنها ظهور خواهد کرد و بزرگان حاضر در این جشنواره هم به وزن و اعتبار آن خواهد افزود.
 

غایبان امسال جشنواره بازندگان اصلی آن هستند.این جشنواره که بزرگترین میثاق ملی سینماگران کشور است،هر سال چتر اتحاد خود را بر سر سینمای اریان باز می کند و همیشه غایبان جشنواره از این اتحاد بی بهره اند.امید است دستاوردهای فجر امسال،سینمای ایران را یک گام به سینمای ایرانی اسلامی نزدیکتر کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها