کد خبر: ۱۰۵۶۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۱۹ دی ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
در یک جلسه ده ساعته که تا ساعت دو بامداد امروز ادامه داشت دکتر یزدی نماینده ویژه امام خمینی و هیئت اعزامی با رهبران اهل تسنن و تشیع و معتمدان محلی بندرلنگه پیرامون مسائل پیش آمده و راه حل های برون رفت از بحران مذاکره کرده و به توافق رسیدند .

رخدادهای 19 دی 1358

چکیده

ناآرامی های تبریز امروز شدت بیشتری به خود گرفت و به کشته و زخمی شدن بیش از 100نفر منجر شد . در این درگیری ها ساختمان چندین شعبه بانک به آتش کشیده شد و گروهی با آتش زدن اتومبیل و لاستیک های فرسوده در خیابان ها راه بندان ایجاد کردند . 

آیت الله علامه نوری گفت : در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بنی صدر را به دیگران ترجیح می دهم .وی در عین حال گفت : ای کاش رهبر انقلاب یک نفر را به این سمت منصوب می کردند چون انتخاب امام مسلمان انتخاب امت نیز بود .

امروز صدها هزار تن از طبقات مختلف مردم تهران به مناسبت اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و نام شهدای 19 دی قم به خیابان ها آمده و تظاهرات کردند .

یک گروه مشکوک که قصد ترور ابوجهاد مرد شماره دو سازمان فتح را داشت بوسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دستگیر شدند .

در پی حوادث اخیر بندرلنگه که به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان منجر شد در یک جلسه ده ساعته که تا ساعت دو بامداد امروز ادامه داشت هیئت اعزامی از تهران با رهبران اهل سنت و شیعه و معتمدان محلی بندرلنگه پیرامون مسائل پیش آمده و راه حل های برون رفت از بحران مذاکره کرده و به توافق رسیدند . بعد از این جلسه قطعنامه ای در 10ماده به تصویب رسید که از امروز مواد آن به مورد اجرا گذارده میشود . بر اساس ماده 5 این قطعنامه هیچ فردی حق ندارد مسلحانه در شهر ظاهر شده و تردد کند.

تشنج و خشونت در تبریز ادامه دارد ؛  7نفر کشته و بیش از 100مجروح

ناآرامی های تبریز امروز شدت بیشتری به خود گرفت و به کشته و زخمی شدن بیش از 100 نفر منجر شد . در این درگیری ها ساختمان چندین شعبه بانک به آتش کشیده شد و گروهی با آتش زدن اتومبیل و لاستیک های فرسوده در خیابان ها راه بندان ایجاد کرده بودند . بعلت نا آرامی ها امروز ترمینال تبریز بسته بود و رفت و آمد وسایل نقلیه مسافربری به این شهر  و بالعکس انجام نگرفت .

امروز و در حالی که گروه های متعددی از مردم برای گرامیداشت شهدای 19 دی قم در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه اجتماع کرده بودند گروه دیگری با در دست داشتن تصاویر آیت الله شریعتمداری در مقابل دفتر سابق حزب خلق مسلمان در این شهر که به دفتر مقلدین آیت الله شریعتمداری تبدیل شده است اجتماع کردند .این گروه سپس به سمت دانشگاه حرکت کرده و پس از اینکه به بلوار مقابل دانشگاه رسیدند با گروههای مقابل به درگیری پرداختند . (1) در این درگیری ها 7 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر نیز زخمی شده اند . (2)

در پی حوادث اخیر بندرلنگه که به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان منجر شد دکتر ابراهیم یزدی نماینده ویژه امام به اتفاق هیئت اعزامی از سوی مهندس بازرگان استاندار هرمزگان در جمع برادران و خواهران شیعه و سنی بندرلنگه حضور یافته و با آنان به مذاکره پرداختند .

آیت الله نوری : به بنی صدر رای می دهم

آیت الله علامه نوری گفت : در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بنی صدر را به دیگران ترجیح می دهم. وی در عین حال گفت : ای کاش رهبر انقلاب یک نفر را به این سمت منصوب می کردند چون انتخاب امام مسلمان انتخاب امت نیز بود و ای کاش پیشنهادی که نخستین  بار اینجانب در باب شورای ریاست جمهوری بجای انتخاب یک رئیس جمهور داده بودم تصویب می شد که از میان کاندیداهای موجود و افراد دیگر چندین چهره شایسته به سهولت برگزیده می شدند و کمال مطلوب حاصل میشد . (3)

راهپیمایی مردم قم به مناسبت سالگرد 19دی و روز اربعین

امروز صدها هزار تن از طبقات مختلف مردم تهران به مناسبت اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و نام شهدای 19دی قم به خیابان ها آمده و تظاهرات کردند . (4)

توطئه ترور ابوجهاد خنثی شد

یک گروه مشکوک که قصد ترور ابوجهاد مرد شماره دو سازمان فتح را داشت بوسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دستگیر شدند . (5)

آیت الله علامه نوری : در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بنی صدر را به دیگران ترجیح می دهم. ای کاش رهبر انقلاب یک نفر را به این سمت منصوب می کردند چون انتخاب امام مسلمان انتخاب امت نیز بود و ای کاش پیشنهادی که نخستین بار اینجانب در باب شورای ریاست جمهوری بجای انتخاب یک رئیس جمهور داده بودم تصویب می شد.

امنیت بندرلنگه توسط شهربانی و ژاندارمی تامین خواهد شد

در پی حوادث اخیر بندرلنگه که به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان منجر شد دکتر ابراهیم یزدی نماینده ویژه امام به اتفاق هیئت اعزامی از سوی مهندس بازرگان استاندار هرمزگان در جمع برادران و خواهران شیعه و سنی بندرلنگه حضور یافته و با آنان به مذاکره پرداختند .

در این جلسه سه ساعته پیشنهاداتی از قبیل انحلال شورای شهر ، تصفیه کمیته ، خلع سلاح کلیه افراد غیرمسئول اعم از شیعه و سنی ، دستگیری عوامل اصلی درگیری ها ، برقراری نظم و امنیت توسط ژاندارمری و شهربانی از سوی حاضران مطرح شد .

تعطیلی مدارس و ادارات تا پایان هفته

گفتنی است دیروز در برخی از مناطق استان هرمزگان مدارس و ادارات تعطیل بوده و این تعطیلی تا آخر این هفته نیز ادامه خواهد یافت .دیروز همچنین مهندس روحانی معاون عمرانی استانداری استان هرمزگان گفت : در حال حاضر هیچ گونه درگیری بین گروههای مذهبی پیش نیامده است ، اوضاع شهر آرام است و نظم شهر بر عهده نیروهای انتظامی است .

یک گروه مشکوک که قصد ترور ابوجهاد مرد شماره دو سازمان فتح را داشت بوسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دستگیر شدند .

جلسه ده ساعته ای که شهر را آرام کرد

خبر  دیگر اینکه در یک جلسه ده ساعته که تا ساعت دو بامداد امروز ادامه داشت دکتر یزدی نماینده ویژه امام خمینی و هیئت اعزامی با رهبران اهل تسنن و تشیع و معتمدان محلی بندرلنگه پیرامون مسائل پیش آمده و راه حل های برون رفت از بحران مذاکره کرده و به توافق رسیدند .

بعد از این جلسه قطعنامه ای در 10ماده به تصویب رسید که از امروز مواد آن به مورد اجرا گذارده میشود .بر اساس ماده 5 این قطعنامه هیچ فردی حق ندارد مسلحانه در شهر ظاهر شده و تردد کند ، مامورین مسئول امنیت شهر در صورت مشاهده هرگونه تخلفی باشدت برخورد خواهند کرد . (6)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 20دی 1358، صفحه 2

2- انقلاب اسلامی ، 20دی1358، صفحه 1

3-  انقلاب اسلامی ، 20دی1358، صفحه 3

4-  اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 2

5-  اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 11

6-  اطلاعات ، 20دی1358، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها