يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۰۵۷۴۲
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۱۹ دی ۱۳۹۱
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:کشورهای بزرگ و مؤثر منطقه مانند ایران و مصر می توانند در ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نقش مؤثری داشته باشند.
به گزارش 598 به نقل از واحد مرکزی خبر، رامین مهمان پرست در نشست خبری با اشاره به سفر آقای صالحی به قاهره برای رایزنی درباره بحران مسائل سوریه است، آیا دستور کار دیگری در برنامه وی وجود دارد، گفت: سفر آقای صالحی به قاهره بر اساس دعوت همتای وی  انجام می شود و سفری رسمی و دوجانبه است و درباره روابط بین دو کشور و تحولات منطقه مذاکرات انجام می شود.

وی  افزود: امیدواریم این سفر بتواند در بکارگیری ظرفیت های بزرگ دو کشور و فعال تر کردن همکاری ها در موضوعات مختلف مؤثر باشد.
 
1+5 با رویکرد منطقی وارد مذاکرات شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توصیه ما همیشه این بوده که کشورهای 1+5 با رویکرد منطقی وارد مذاکرات شوند و در پی روش های اشتباهی نباشند که دسترسی به نتایج قابل قبول را دور کند.

رامین مهمان پرست افزود: رویکرد منطقی می تواند چارچوبی باشد که هم حقوق کامل ما را در فعالیت های هسته ای صلح آمیز تضمین کند و هم احتمالاً اگر نگرانی ها و ابهاماتی از سوی آنها مطرح می شود راه رفع آنها را هم کاملاً مشخص کند.
آقای مهمانپرست گفت: محور بحث ما با کشورهای 1+5 موضوعات مختلفی ازجمله مسائل مربوط به منطقه مانند بحران سوریه و بحرین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آخرین نشست در تهران، نشست سازنده ای بود و نمایندگان آقای آمانو نیز این مذاکرات را مثبت و سازنده ارزیابی کردند.

مهمانپرست افزود: امیدواریم نشست بعدی هم نتایج خوبی در پی داشته باشد و نظرات طرفین را تأمین کند.

وی همچنین درباره زمان و مکان مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 گفت: تماس های مختلفی میان آقای باقری و خانم اشمیت معاونان آقای جلیلی و خانم اشتون برقرار و در رایزنی های مختلف پیشنهاداتی مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تیم مذاکره کننده باید در این باره به توافق نهایی برسند و هرگاه درباره زمان و مکان مذاکرات توافق کنند اعلام می شود.

وی درخصوص نشست آژانس و اینکه آیا ایران پیش شرط خاصی برای اجازه بازدید از سایت پارچین دارد، گفت: در مذاکراتی که تاکنون میان نمایندگان کشور ما وآژانس انجام شده درباره دستیابی به یک چارچوب همکاری  بحث های مختلفی شده است برای اینکه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما تضمین و به رسمیت شناخته شود و از نظر حقوقی که از ان برخورداریم و کمک های فنی ای که اژانس  باید انجام دهد مانعی وجود نداشته باشد.

مهمانپرست افزود: اگر چارچوبی برای توافق بین ما و اژانس  ایجاد شود که در ان همه فعالیت های هسته ای ما کاملا به رسمیت شناخته شود و ما از دانش هسته ای  و چرخه سوخت به شکل کامل در جهت اهداف صلح امیز استفاده کنیم آمادگی داریم اقدامات لازم را برای رفع نگرانی ها دنبال کنیم.
 
پیگیری همه جانبه برای آزادی گروگان های ایرانی در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه از تلاش و پیگیری همه جانبه برای آزادی هموطنان ربوده شده در سوریه خبر داد.

رامین مهمانپرست گفت: این موضوع هم از داخل سوریه در ارتباط با مقامات دولت این کشور و هم از طریق کشورهای مؤثر منطقه که با گروه های مخالف و ربایندگان ارتباط دارند در حال پیگیری است.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعاتی که کسب کرده ایم همه اتباع ربوده شده کشورمان در سوریه در سلامت کامل هستند.
 
آینده همکاری ایران و افریقا مثبت است 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص حجم تجارت خارجی ایران با قاره افریقا و برنامه آنده دستگاه دیپلماسی ما در این قاره افزود: کشورهای افریقایی  برای رشد و توسعه آمادگی دارند  و ظرفیت های مناسب و بزرگی به لحاظ کار اقتصادی در این کشورها وجود دارد.

مهمانپرست گفت:متاسفانه در روابط جمهوری اسلامی ایران  و کشورهای افریقایی ، رشد مناسب و قابل قبولی نداشتیم ولی با سفرهایی که برای افزایش مبادلات تجاری و رفع نیازهای کشورمان و کشورهای افریقایی صورت می گیرد همکاری مستقیم در حوزه های مختلف فنی مهندسی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف،  در حال  شکل گیری است.

مسائل ایران و عربستان درباره قایق های ماهیگیری حل خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه حل و فصل مسائل ایران و عربستان درباره ورود قایق های ماهیگیری به مرزهای آبی را از طریق مرزداری دو کشور در چارچوب مورد توافق دو کشور خواستار شد.

رامین مهمانپرست درباره بازداشت شماری از اتباع ایرانی در آبهای عربستان، افزود: کشورهایی که از طریق مرزهای آبی با هم همسایه اند معمولاً به علت حضور قایق های ماهیگیری و رد شدن از مرزهای آبی یکدیگر مشکلاتی برایشان ایجاد می شود که باید از طریق رایزنی های مرزبانی ها و مقامات دوکشور آن را حل وفصل کرد.

وی تاکید کرد: نباید اجازه داد این موضوعات به مسائل سیاسی تبدیل شوند و بر روابط کشورها اثر بگذارند.

طرح بشار اسد مورد حمایت است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سخنرانی و طرح بشار اسد از دید جمهوری اسلامی ایران مثبت تلقی می شود و ما حمایت کامل از طرح بشار اسد را اعلام کرده ایم.

مهمانپرست افزود: فکر می کنیم طرح بشار اسد هم جهت با طرح شش ماده ای کشور ماست.

وی گفت: اینکه برخی از کشورهای منطقه ممکن است دیدگاه های دیگری داشته باشند این احتیاج به رایزنی و تبادل نظر دارد تا دیدگاه ها را به هم نزدیک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد و باید با رویکرد سیاسی مسئله را حل کرد و این نتیجه می تواند یک دستاورد مثبت و روبه جلو باشد.

مهمانپرست گفت: برخی از کشورها ممکن است در دیدگاههایشان عنوان کنند که در اغاز این روند مثلا بشار اسد صحنه را ترک کند و برخی دیگر معتقدند که این اقدام باید ازجانب مردم سوریه و در چارچوب یک انتخابات انجام شود و کشور دیگری نمی باید نظرات خودش را به مردم سوریه تحمیل کند.

وی افزود: ما فکر می کنیم مردم سوریه به بلوغ کامل سیاسی رسیده اند و باید در یک محیط آرام و مناسب مردم تصمیم بگیرند که چه کسی اداره کشور را به عهده داشته باشد و چه کسی مورد تایید آنها نیست.

وی گفت: گروههایی که در داخل سوریه مخالف هستند و نقطه نظرات خودشان را اعلام می کنند به هیچ وجه با دخالت نظامی کشورهای خارجی موافق نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برخی از گروه های مخالف که مسلحانه می جنگند، کسانی هستند که در خارج از سوریه زندگی می کنند و انها بیشتر به فکر ایجاد تنش هستند.

مهمانپرست گفت: توصیه ما به همه کشورها این است که کمک و مشارکت کنند تا بهترین شرایط برای حل بحران سوریه بوجود بیاید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفرآقای جلیلی به کابل  و مذاکره درباره شرایط افغانستان و خروج نیروهای اشغال کننده انجام شده است، گفت: اهداف سفر آقای جلیلی تشریح شده است و طبیعی است که ما منافع و نگرانی مشترکی با آنها داریم.

وی افزود: در افغانستان مذاکرات بسیار خوبی انجام شده است و  این سفر در چارچوب تامین منافع ملی برای کشور ما و رفع نگرانی های اساسی در منطقه مفید بوده است و منافع کشورهای دوست ما را هم تامین خواهد کرد.
 
مقامات آمریکا به جای جنگ افروزی به دنبال صلح باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخاب وزیر جدید دفاع آمریکا و برخی مواضع او در مورد رژیم صهیونیستی و تحریم ها علیه ایران گفت: امیدواریم تغییرات عملی در سیاست خارجی آمریکا بوجود آید و رویکرد واشنگتن احترام به حقوق ملتها باشد.

مهمانپرست با اشاره به اینکه ملت ما خاطره خوبی از دولت آمریکا و اقدامات آنها در کشورمان ندارند تصریح کرد: مقامات آمریکایی همواره ادعاهای زیادی  در مورد ایران مطرح می کنند ولی باید در عمل ادعاهای خود را ثابت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد، مقامات آمریکایی رویکرد خود را در برخورد با ملتهای جهان تغییر دهند و به جای جنگ افروزی به دنبال صلح باشند و به جای دخالت در کشورها به حقوق ملتها احترام بگذارند تا از تنفر مردم جهان به آمریکا کاسته شود و این در مجموع به نفع ملت آمریکاست.

وی اضافه کرد: پیشنهادهایی نیز به دولت بحرین داده ایم ولی دولت بحرین نیز باید فضایی ایجاد کند تا مردم بتوانند به مطالبات خودشان برسند.
 
ایران، آماده کمک به حل مسئله قره باغ 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی کشورمان را برای کمک به حل مسئله قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد.

مهمانپرست گفت: مسئله قره باغ و اختلافی که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد باید از طریق گفتگوی دو کشور حل و فصل شود و ما آمادگی داریم همه ظرفیت کشورمان را برای حل این مسئله به کار گیریم.

وی افزود: نباید به سمتی حرکت کرد که اختلافات کشورهای منطقه به ناامنی و به خطر افتادن جان مردم در کشورهای مختلف منجر شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئله قره باغ مانند مسائل دیگر منطقه با کمک کشورهای مؤثر منطقه قابل حل است و ما راه حل آن را گفتگوی مقامات این دو کشور می دانیم.

جریان صهیونیستی درصدد فتنه گری در عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دخالت برخی کشورها در امور داخلی عراق گفت: در همه کشورهای منطقه به ویژه عراق این مسئله را فتنه طراحی شده توسط جریان صهیونیستی می شناسیم و تأکید ما این است که باید جلوی بروز این گونه فتنه ها گرفته شود.

مهمانپرست  افزود: هر نوع ایجاد درگیری های مذهبی یا طایفه ای و قومی فقط به نفع مخالفان و دشمنان کشورهای منطقه است.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم از تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها در جهت جلوگیری از مداخلات خارجی حمایت کنیم و اجازه ندهیم وحدت میان جهان اسلام و کشورهای منطقه خدشه دار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هر نوع درگیری و اختلافات طایفه ای و مذهبی باید با کمک کشورهای منطقه به سرعت برطرف شود.

مهمانپرست گفت: مواضع خود را در این باره اعلام کردیم و در همه مذاکراتی که با کشورهای منطقه داریم در این زمینه تأکید می کنیم.

وی افزود: اینکه گروه های تکفیری اقدامات تروریستی انجام می دهند و جان مردم بی گناه را به خطر می اندازند و اخیراً این اقدامات در عراق افزایش یافته، نشان دهنده فتنه ای است که بدست جریان مخالف منافع کشورهای منطقه در حال انجام است.

مهمانپرست گفت: کشورها باید با هوشیاری کامل در مقابل این فتنه ها بایستند و اجازه ندهند این بی ثباتی گسترش یابد.
 
دخالت رژیم صهیونیستی، ریشه اصلی درگیریها در سوریه 

سخنگوی وزارت امور خارجه ریشه اصلی درگیری در سوریه را دخالت ها و جنایات رژیم صهیونیستی دانست و افزود: این رژیم سرزمین های مختلفی را غصب کرده و جنایات زیادی  انجام داده که این جنایات باعث ایجاد مقاومت در کشورهای مختلف از جمله لبنان،  فلسطین  و کشورهای دیگر منطقه شده است.

وی افزود: جبهه مقاومت برای دفاع از مردم منطقه در مقابله با رژیم صهیونیستی شکل گرفت و نقش سوریه در حمایت از این جبهه بارز بوده است و فتنه ای هم که در داخل سوریه دنبال می شود از طرف رژیم صهیونیستی دامن زده می شود و هر گونه بی ثباتی یا ضعیف شدن جبهه مقاومت حتما خواست طبیعی این رژیم  خواهد بود.

مهمانپرست گفت: یکی از موضوعاتی که آقای بشار اسد در صحبت های خود مطرح کرد بحث ادامه حمایت از مقاومت و پس گرفتن سرزمین های اشغالی ازجمله جولان بود و این حق مردم سوریه است که سرزمین اشغال شده خود را پس بگیرند.
 
جلوگیری از فتنه ها؛ شرط ضروری ایجاد ثبات در منطقه 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : شرط ضروری ایجاد ثبات در منطقه، جلوگیری از فتنه هاست.

مهمانپرست درباره موضوع سفر اردوغان به آمریکا و اهداف کاخ سفید در این زمینه گفت: احساس می کنیم فتنه  بزرگی برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه و تنش و اختلاف در درون این کشورها در حال طراحی و اجراست.

وی افزود: فکر می کنیم این فتنه ها به دلیل اختلافات مذهبی، قومی یا قبیله ای باشد که  در جهت از بین بردن تمامیت ارضی کشورها و ایجاد مشکلاتی در نظام حاکمیتی آنها طراحی می  شود.

مهمانپرست افزود: توصیه جدی ما به کشورهای منطقه  این است که مراقب این فتنه ها باشند چرا که ورود به این فتنه ها حتما به ضرر کشورهای منطقه  و کشورهایی است که وارد این صحنه ها می شوند.

وی  شرایط منطقه خاورمیانه را  حساس خواند و گفت :برای رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی حامی این رژیم، اتفاقاتی که در منطقه می افتد بسیار تعیین کننده است و آنها به شدت نگران آینده خاورمیانه هستند و فکر می کنند خاورمیانه اسلامی شکل جدید این منطقه خواهد بود که دیگر اجازه دست اندازی به منافع کشورهای منطقه را به رژیم صهیونیستی وحامیانش نخواهد داد.

مهمانپرست تصریح کرد :برای جلوگیری از این نگرانی بزرگ، آنها فتنه های بزرگی طراحی کرده اند که برای ایجاد اختلاف بین کشورهای بزرگ منطقه در حال پیگیری است.

وی گفت :توصیه جدی ما  وارد نشدن به این بحثها ست چراکه ما به هیچ وجه دامن زدن به اختلافات قومی و طایفه ای را تایید نمی کنیم و به همه توصیه می کنیم  جلوی این فتنه را بگیرند.
 
حذف رقبای نوظهور؛ هدف آمریکا از تحریم نفت ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه، هدف اصلی آمریکا را از تحریم نفت ایران ، حذف قدرت های نوظهور اقتصادی و رقبای بزرگ این کشور دانست.

آقای مهمانپرست درباره فروش نفت کشورمان و رایزنی وزارت امور خارجه برای افزایش صادرات نفت گفت: حربه ای که مقامات آمریکایی و اروپایی برای فشار به ملت ما داشتند بر مبنای این تصور اشتباه است که از طریق این فشارها  دسترسی ملتمان را به حقوقش قطع کنند.

وی افزود: این تصور اشتباه منجر به تصمیم گیری برای ایجاد محدودیت در صدور نفت شد اما وضع کنونی منابع انرژی در دنیا به گونه ای نیست که بتوان بزرگترین کشور دارنده نفت و گاز دنیا را از بازار انرژی حذف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نکته قابل تأمل در این باره کشورهای هدف برای آمریکایی هاست و هدف اصلی از تحریم نفت ایران حذف رقبای بزرگ اقتصادی این کشور در آینده است.

وی افزود: بر این اساس، سیاست مقامات امریکایی این است که به بهانه تحریم نفت ایران، در تأمین انرژی مورد نیاز این قدرت های نوظهور اقتصادی، اخلال ایجاد کنند.

مهمانپرست میزان وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه امسال را 42 درصد دانست و اضافه کرد: این وابستگی سال آینده به زیر30 درصد خواهد رسید و از تحریم ها برای قطع کامل وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی استفاده می کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها