کد خبر: ۱۰۶۰۵۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۲۰ دی ۱۳۹۱
بازیگر توانمند کمدی سینماي ايران و فيلم "اخراجي‌ها" در جشنواره سي ويكم فيلم فجر رسوا مي‌شود.
به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، اکبر عبدی متولد 1327 بازیگری را از تلویزیون شروع كرد و با محبوبیت بسیار استعدادهایش را به رخ همگان کشید با بازی در فیلم "اجاره نشین ها" در میان سینمایی های هم جایی برای خود پیدا کرد و در سال 1368 به خاطر بازی بسیار زیبایش در فیلم "مادر" ساخته مرحوم علی حاتمی برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از همجدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

عبدی بی شک برترین بازیگر کمدی سینمای پس از انقلاب است کمدینی که حتی در آثار ضعیف هم به خوبی می‌درخشید اما کارش به دلیل همان ضعف های فاحش فیلم هایی که بازی می کرد، دیده نمی شد و به همین دلیل در روندی تدریجی و با این توجیه که در دام کلیشه فرو رفته از خاطر منتقدان سینمایی پاک شد.



ظهور بازیگران جوان و حضور نداشتن پیاپی اکبر عبدی در بخش سینمایی در حاشیه نشینی عبدی تاثیر داشت و به همین دلیل آثار نه چندان درخشانی از او شاهد بودیم.



بی توجهی داوران جشنواره فیلم فجر به دو نقش آفرینی خوب وی در "اخراجی ها 1" و "تسویه حساب" نیز این فرضیه را تایید کرد که کمدی و کمدین جایگاه قابل قبولی در سینمای ایران ندارد و کمتر اتفاق می افتد که سیمرغ بلورین به یک بازیگر کمدی اهدا شود.



بی اعتنایی عجیب به بازی های به یاد ماندنی اکبر عبدی در فیلم هایی چون "دلشدگان"،"هنرپیشه"، "روز فرشته"، "آدم برفی"، "آرزوی بزرگ، "نان، عشق و موتور هزار"، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که مقوله داوری سینمای  ایران در جشنواره فیلم فجر با چالش های جدی روبرو بوده است.



اکبر عبدی با بازی در فیلم مخصوص کودک و نوجوان "دزد عروسک ها" بسیار خوش درخشید تا به همگان نشان دهند که در فیلم های غیر کمدی نیز توانا است و ناصرالدین شاه اکتور سینما برگ دیگری از تفاوت نقش های او را برای مخاطبان رو کرد.



اوج هنر او در فیلم هنرپیشه و به خصوص فیلم آدم برفی بود اما با بی مهری از بخش مسابقه جشنواره 13 کنار گذاشته شد تا این نقش عبدی تنها در اکران عمومی دیده شود.



این اولین بار بود که یک مرد در لباسی زنانه جلوی دوربین ظاهر می‌شد و در خشش اکبر عبدی تجربه دلچسبی برای داود میرباقری رقم زد.