کد خبر: ۱۰۶۵۱۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۲۴ دی ۱۳۹۱
موضوع مذاکرات ایران و 1+5 چند سالی است که با فراز و نشیبهای بسیار به یکی از مباحث تکراری خبري در دنیای رسانه و سیاست تبدیل شده است. گاهی اعلام می شود توافقها نزدیک است و گاهی چشم انداز روشنی در مسیر حل اختلافات طرفین مشاهده نمی شود.
598 به نقل از بولتن نیوز: طولانی شدن مذاکرات در حالی طرفین در گیر را با چالش‌های عمده روبرو ساخته است که ایران همواره بر روی صلح آمیز بودن دانش هسته ای خود تأكيد داشته و همچنان به عنوان عضوی ازNPT  متعهد به قوانین بوده است. اما گویا گروه 1+5 به دلایلی که از جمله مهمترین آنها می توان به لاوی صهیونیستها اشاره کرد تمایلی در رسیدن به توافق بر سر اصول ابتدایی در مذاکرات ندارد.


عدم تمایل طرف مذاکرات هسته ای با ایران برای به سرانجام رسیدن اختلافات از آنجا آشکار می شود که برغم اختلاف ایران و گروه 1+5 بر سر برخی محورها و تعیین تکلیف نشدن موضوع های مطرح که لازمه موفقیت مذاکرات است مذاکره کنندگان با ایران سعی دارند تا هر چه زودتر تاریخی برای مذاکرات مشخص کنند و در این خصوص ایران را مقصر در به تاخیر افتادن مذاکرات قلم داد می کنند.
در این بین باید سوال کرد که چرا گروه 1+5 بدون حل شدن موارد اختلاف در مذاکرات که باید چهارچوب و دلیل مذاکرات و افق پیش روی ان را مشخص کند تنها به فکر مذاکره هستند.
در این خصوص احتمال می رود که طرف مذاکرات هسته ای با ایران با تحت فشار قرار دادن ایران اولا به دنبال موجه نشان دادن رويه خود در جوامع بین الملل است و می خواهد بگوید این ایران است که از مذاکرات طفره می رود. دوما گروه 1+5 با این کار خود خواهد توانست نشست بعدی را هم بدون نتیجه مشخص به پایان رساند. در این صورت هم در بین افکار عمومی ایران را طرف خاطی معرفی می کند و هم می تواند سیاستهای خود را در جهت تنظیم بازارهای جهانی انرژی و بی ثبات سازی کشورهای همسایه ایران، سوریه، لبنان، مصر و دیگر کشورهای بحران خیز به پیش ببرد.
به گزارش گروه بین الملل بولتن نیوز، در این رابطه آقای سرگئی ربایکف معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده روسیه در گروه 1+5 به خبرگزاری ایتارتاس روسیه گفته است که تعلیق مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در طی پنج ماه گذشته سیگنال های اشتباه به جهان مخابره کرده است.
بر اساس این گزارش پنج ماه پس از گذشت آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در روسیه هنوز ایران و 1+5 به هیچ توافقی در مورد زمان و مکان مذاکرات آتی با هم دست پیدا نکرده اند.
این مطلب را اقای ربایکوف نماینده روسیه در گروه 1+5 در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس بیان کرده است و گفته است که مسئله زودتر از این بایستی حل شود.
ربایکوف همچنین گفته است که در طی تعطیلات سال نو میلادی روسیه تلاش زیادی کرده است که یک نتیجه روشن در مذاکرات بدست بیاید.
بر اساس این گزارش ایران و گروه 1+5 تلاش زیادی دارند که به یک چارچوب توافقی در مورد چارچوب مذاکرات آتی بین ایران و گروه 1+5 دست پیدا کنند اما هماهنگی بر روی دستور کار جلسه و احیاناً تدوین مدالیته برای دور بعدی مذاکرات وضعیتی نیست که بتوان براحتی به آن دست پیدا کرد.
این درحالی است که مقامات ایران خواهان برداشتن تحریمها علیه ایران و همچنین خواهان به رسمیت شناختن حقوق هسته ای خود هستند.
همچنین به گزارش فرانس پرس یک مقام رسمی فرانسوی روز پنجشنبه گفته است که آنها یک جواب سریع از ایران می خواهند که به پیشنهاد مذاکرات هسته ای و چارچوب آن که توسط خانم اشتون به ایران ارائه شده است جواب بدهند.
بنا بر گزارش خانم اشتون پیشنهاد مذاکره با ایران را در یک جلسه در روز سه شنبه در استانبول با دبیر شورای امنیت ملی ایران اقای دکتر جلیلی مطرح شده است.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه فرانسه آقای فیلیپ لالیوت در یک مصاحبه گفته است که ما آماده ایم که مذاکرات هسته ای را ادامه بدهیم اما از جزئیات این موضوع حرفی به میان نیاورد.
او ادامه داد که ما به همراه شرکایمان در گروه 1+5 خواهان دریافت یک جواب سریع هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها