کد خبر: ۱۰۹۷۳۰
زمان انتشار: ۰۸:۴۳     ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
مراکز کاهش آسیب به افرادی که نمی‌خواهند اعتیاد خود را ترک کنند، خدمات کاهش آسیب ارائه می‌دهد و برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی مثل هپاتیت و ایدز به این معتادان کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در جامعه کنونی که هر روز رو به تکنولوژی‌های جدید‌تر می‌رود، خطرات و آسیب‌ها نیز پیشرفته‌تر شده و این برای جوامع تهدیدی بزرگ محسوب می‌شود.

این تهدیدها هر لحظه و قدم به قدم جامعه اسلامی ما را به سمت فلج شدن پیش می‌برد که از آن میان می‌توان به معضل مواد مخدر اشاره داشت.

مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی آن تهدیدی جدی برای نسل‌ جوان است و در پی نابودی این نسل و کشاندن آنها به قهقرای نیستی و بی‌هویتی است.

دشمن از این فرصت برای از بین بردن آینده‌سازان ایران اسلامی بهره می‌برد، به همین دلیل سالانه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را در این مسیر در دستور کار خود دارد.

افزایش معتادان از یک سو و تلاش برای جلوگیری از شیوع اعتیاد در جامعه از سوی دیگر باعث شده تا مراکزی به عنوان مرکز کاهش آسیب ایجاد شود.

این مراکز در پی آن هستند که مانع از افزایش این تهدید شده و یا از شیوع آن پیشگیری کنند و بتوانند افراد را نجات داده و به آغوش جامعه برگردانند.

این مراکز با ارائه خدمات از جمله پوشاک، یک وعده خوراک، سرنگ و جایی برای خواب و ... افراد را جذب می‌کنند تا از شیوع بیماری‌های مختلف در سطح جامعه و درگیر شدن اکثریت افراد جلوگیری کنند.

فرماندار همدان به همراه جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه در مراکز زنان آسیب‌پذیر «ریحانه» حضور یافتند تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گیرند.

فرماندار همدان در این مراسم اظهار داشت: در بحث اعتیاد و بیماری‌های مختلف باید جدی‌تر وارد شویم و ما بر حسب وظیفه انسانی موظف هستیم از این افراد مراقبت‌های ویژه داشته باشیم.

حسن قهرمانی‌مطلق با اشاره به وجود چهار مرکز DIC در همدان عنوان کرد: در شهرستان همدان دو مرکز مراقبت زیر دانشگاه علوم پزشکی و دو مرکز دیگر نیز تحت نظارت بهزیستی شهرستان اداره می‌شود.

* مراجعه بیش از 33 هزار نفر به مراکز کاهش آسیب

وی با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری 33 هزار و 877 مورد به مراکز کاهش آسیب مراجعه کردند، تصریح کرد: در مرکز ریحانه از ابتدای سال تاکنون 34 هزار نفر خدمات مختلف را ارائه کردند.

فرماندار شهرستان همدان با تأکید بر ورود افراد باتجربه و آگاه در زمینه تیم‌های سیار افزود: در سال جاری دو هزار و 471 نفر خدمات دریافت کردند و 43 هزار و 721 مورد سرنگ و سوزن هم در اختیار افراد قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در 9 ماهه سال جاری 600 مورد آزمایش ایدز در این مرکز انجام شده که پنج مورد نتیجه مثبت در این آزمایشات مشخص شده است.

قهرمانی‌مطلق با اشاره به وجود 13 پاتوق زنان و 10 پاتوق مردان در سطح شهرستان همدان تأکید کرد: پنج هزار و 500 نفر از ابتدای سال تاکنون به این مرکز مراجعه کردند.

وی اذعان کرد: ارائه خدمات این مراکز فقط به سطح شهرستان همدان نیست، بلکه به شهرستان‌های اطراف و در برخی اوقات نیز به استان‌های اطراف خدمات ارائه می‌دهند.

فرماندار همدان در زمینه آلودگی به مواد مخدر و میزان استعمال آن در شهرستان همدان یادآور شد: بیشترین آلودگی مواد مخدر را کراک و در مرحله بعدی شیشه به خود اختصاص داده است.

وی با تأکید بر افزایش مراکز کاهش آسیب عنوان کرد: هر چقدر بخواهیم در این مراکز هزینه نکنیم، باید جای دیگر و به اجبار هزینه سنگین‌تری را بپردازیم.

قهرمانی‌مطلق با اشاره به بحث آموزش مهارت‌های زندگی برای نوجوانان و جوانان بیان داشت: باید تلاش کنیم تا در بحث آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ایجاد باور‌های دینی و افزایش اعتماد به نفس آنان بیشتر کار کنیم.

* 280 نفر زیرپوشش مرکز کاهش آسیب ریحانه

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز اظهار داشت: مرکز کاهش آسیب ریحانه 280 نفر را زیرپوشش خود دارد که با دو مرکز در سطح شهرستان همدان ارائه خدمات می‌دهد.

فتح‌الله نظری‌پویا عنوان کرد: از جمله خدماتی که در این مرکز ارائه می‌شود، شامل آموزش همسانان، مشاوره‌های گروهی و انفرادی، روانشناسی، ارائه یک وعده غذای نیم‌گرم و پوشاک، وسایل بهداشتی، سرنگ و ... است.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان همدان، 10 پاتوق شناسایی شده که ماهانه بین دو هزار تا دو هزار و 500 سرنگ در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با اشاره به پیشگیری از ایدز اذعان کرد: ماهانه یک کارشناس HIV در این مراکز حضور پیدا کرده و مراجعه‌کنندگان را مورد پایش قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: قراردادی که با این مراکز بسته می‌شود، به این صورت است که این مراکز در ماه باید 100 نفر را پذیرش کنند که در کنار این مراکز دو تیم سیار نیز با سرکشی به پاتوق‌های افراد خدمات و آموزش‌های مختلف را ارائه می‌دهند.

* اعتیاد خانم‌ها در جامعه در حالت مساوی با آقایان قرار گرفته است

پزشک هماهنگ‌کننده بیماری سل و ایدز همدان اظهار داشت: از زمانی که جامعه متوجه راه انتقال بیماری ایدز از راه تزریق شد، فعالیت این مراکز نیز از همان زمان آغاز شد.

محمدربیع یگانه عنوان کرد: این مراکز با هدف پیشگیری از شیوع بیماری ایدز و بازتوانی افراد شروع به فعالیت کردند که تاکنون به ارائه خدمات مختلف می‌پردازند.

وی با اشاره به تعریف پاتوق بیان داشت: پاتوق جایی است که یک تعداد افراد با رفتار‌های پرخطر دور هم جمع شده و کار‌های پرخطر را انجام ‌می‌دهند.

پزشک هماهنگ‌کننده بیماری سل و ایدز همدان خاطرنشان کرد: تیم‌های سیار مراکز کاهش آسیب با سرکشی به پاتوق‌ها، آموزش و خدمات ارائه می‌کنند که این تا حدودی از بیماری‌هایی مانند ایدز جلوگیری می‌کند.

* سن اعتیاد 5 سال پایین‌تر آمده است

یگانه با اشاره به افزایش اعتیاد در بین زنان عنوان کرد: در دو سال گذشته سن اعتیاد پنج سال پایین‌تر آمده و خانم‌ها در بحث اعتیاد به حالت مساوی با آقایان رسیدند، در حالی که در گذشته معدود زنانی به اعتیاد آلوده می‌شدند.

وی با اشاره به افزایش استعمال شیشه در جامعه یادآور شد: در مدت یک سال گذشته مصرف شیشه به شدت افزایش پیدا کرده، چراکه افرادی هم که متادون مصرف می‌کنند در کنار این متادون شیشه نیز مصرف می‌کنند.

*در ماه بین 200 تا 300 میلیون تومان هزینه درمان یک بیمار HIV است

رئیس پیشگیری مرکز بهداشت همدان نیز اظهار داشت: در ماه بین 200 تا 300 میلیون تومان هزینه درمان یک بیمار HIV است.

جلال بطحایی با اشاره به مشکل فضا برای ایجاد مراکز کاهش آسیب ابراز داشت: از جمله بیشترین مشکلات ما در زمینه فضا است، چراکه فضای تعریف شده برای ایجاد مراکز کاهش آسیب باید در یک جای مشخص و در مکان‌های شلوغ و مستعد خطر و به دور از مدارس و... باشد.

وی خاطرنشان کرد: افراد برای اجاره دادن فضا برای تبدیل آن به یک مرکز کاهش آسیب رضایت نمی‌دهند و بخش خصوصی هم در این بحث به سختی وارد می‌شود و به همین دلیل یکی از معضلات اساسی ما در بحث فضا در راستای گسترش این مراکز است.

رئیس پیشگیری مرکز بهداشت همدان ادامه داد: افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند به صورت گذری هستند و از این افراد هیچ نوع کارت شناسایی دریافت نمی‌کنند، به همین دلیل نام این مراکز، مرکز کاهش آسیب گذر موقت است.

بطحایی گفت: از بین سرنگ‌های توزیع شده در بین افراد، 60 درصد را جمع‌آوری کردیم تا خطری متوجه عموم افراد در جامعه نشود.

با توجه به سخنان مسئولان در این زمینه متوجه می‌شویم که برای کنترل معضل اعتیاد و بیماری‌های واگیردار باید تمام آحاد جامعه از جمله نهاد‌های مختلف مدیران دستگاه‌ها وارد شده و آموزش‌ها در دوره‌ نوجوانی و جوانی بیشتر شود تا بتوانیم از این آسیب و تهدید جدی که هر لحظه جامعه را به سمت فلج شدن می‌برد، جلوگیری کنیم.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها