کد خبر: ۱۱۰۸۹۳
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۳ بهمن ۱۳۹۱
۳۳ سال پیش در چنین روزی
علیرضا نوری زاده ارتباط خود را با سفارتخانه ها بسیار گسترده تر از آن دانست که در سخنان دانشجویان آمده است . وی در همین رابطه گفت : دیدار سردبیران و وابستگان مطبوعاتی سفارتخانه ها یک امر طبیعی و مطبوعاتی است چرا که علاوه بر ایشان من دهها ملاقات با وابستگان مطبوعاتی شوروی ، کرده ، چین ، عراق ، افغانستان و...داشته ام .

رخدادهای13 بهمن 1358

چکیده

  • در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی نخستین لیست نامزدهای مطرح انتخاباتی مجلس از حوزه انتخابیه تهران معرفی شدند .
  • سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار بیانیه ای ضرورت شرکت هر چه فعال تر همه نیروهای مردمی را در انتخابات مجلس شورای ملی مورد تاکید قرار داد.
  • مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با صدور قطعنامه هایی اقدام کانادا را برای فراری دادن 6 جاسوس آمریکایی از ایران مورد تقدیر قرار دادند .
  • آیت الله پسندیده طی تلگرامی خطاب به بنی صدرضمن تبریک به وی خواستار این شد که امنیت و اقتصاد سرلوحه کارها قرار گرفته و از بند و بست ها و نیز تشنج خودداری شود . خبرکزاری فرانسه از سازمان ملل متحد گزارش داد : کورت والدهایم دبیر کل این سازمان گفته است که به زودی زمان سفر مجدد وی به تهران برای آزادی گروگانها فراخواهد رسید.
  • هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور برای بار چندم در ماههای گذشته در اطلاعیه ای از همه گروهها خواست تا برای جلوگیری از اخلال و حفظ امنیت 48ساعت قبل از انجام و اجرای هرگونه راهپیمایی و تظاهرات کسب مجوز کنند .
  • سخنگوی وزارت نفت اعلام کرد ایران بهای نفت خام خود را از 12 بهمن در هر بشکه 5/2 دلار افزایش داده است.
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با انتشار رنجنامه ای خطاب به امام خمینی تاکید کردند در غیاب شما دریوزگان دنیای سیاست که به دنبال رهبری هستند ما را به داشتن انگیزه های غیرالهی متهم و از سویی دیگر چنگیز وار ما را تهدید به لت و پار کردن نموده اند!
  • آیت الله قدوسی دادستان انقلاب اسلامی در گفت و گویی اعلام کرد : از سوی دادستانی کل به نویسندگان و گردانندگان روزنامه بامداد تذکراتی داده شده و از آنان خواسته شده است که اگر مطالبی در رد ادعای دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دارند هر چه زودتر ارائه دهند در غیر این صورت بدون تردید نسبت به تعطیلی روزنامه مذکور اقدام خواهد شد .
  • علیرضا نوری زاده در پاسخ به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که او را به ارتباط با آمریکا متهم کرده اند گفت : بنده  4 بار با وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا در محل مجله امید ایران و دفتر ایشان با حضور دو تن از همکارانم دیدار کرده ام .
  • صادق قطب زاده وزیر خارجه گفت : وزارت خارجه هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا ندارد و کسانی که به آمریکا قول هایی داده اند باید بدانند هیچ راهکاری خارج از چارچوب وزارت خارجه پذیرفتنی نیست .
  • وزیر دفاع آمریکا در مورد احتمال درگیری نظامی این کشور در خلیج فارس گفت : این درگیری یک ریسک بالا بوده و مطمئن نیستیم در این نبرد پیروز از میدان خارج شویم .
  • وزارت ارشاد ملی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد : تعدادی از خبرنگاران خبرگزاریها و ایستگاههای تلویزیونی آمریکا به دلایل مختلف مجددا و بدون مجوز به ایران بازگشته اند .
  • ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات گفت : پیروزی من در انتخابات بار دیگر نظریه توحید در اسلام را در ایران  به ثبوت رساند ! 
  • بنی صدر در نامه ای به موسوی خوئینی ها نماینده امام در صدا و سیما از او خواست تا افراد ناسالم را از این سازمان تصفیه کند .
  • فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا طی نامه ای خطاب به امام خمینی از ایشان خواستار حمایت از حق استقلال و انتخابات دموکراتیک و آزاد برای مردم زیمباوه شد .
  • دولت عراق ضمن شادباش به بنی صدر اظهار امیدواری کرد نخستین رئیس جمهور ایران در راه حل مسائل معوقه بین ایران و همسایگان عربش کوشش کند.
  • وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که به آمریکا اجازه می دهد که از پایگاه های این کشور برای ارسال قوای نظامی به مناطق حساس خاورمیانه و اقیانوس هند استفاده کند .
  • گزارش های رسیده از مناطق کردنشین کرمانشاهان و کردستان حاکی است که درگیری های این منطقه بشدت ادامه دارد . برادر عزالدین حسینی همراه با اسلحه و پول عراقی در منطقه مریوان دستگیر شده است.
  • امروز در شهرهای کردستان و مناطق کردنشین کرمانشاهان اطلاعیه های بدون امضا پخش شد که بر اساس آن 100 پاسدار توسط نیروهای حزب دمکرات گروگان گرفته شده اند و این گروگانها با زندانیان مبادله خواهند شد .
اولین لیست کاندیداهای مجلس اعلام شد

در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی نخستین لیست نامزدهای مطرح انتخاباتی مجلس از حوزه انتخابیه تهران معرفی شدند . در این لیست 25تن از چهره های سرشناس کشور برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس شورای ملی از تهران معرفی شده اند .

آیت الله سید ابوالفضل موسوی زنجانی ، محمد تقی شریعتی ، مهندس مهدی بازرگان و دکتر یدالله سحابی با معرفی این افراد از مردم خواسته اند در انتخابات به آنان رای دهند . این افراد عبارتند از : جلال الدین آشتیانی ، امامی کاشانی ، مهدی بازرگان ، محمد توسلی، علی اصغر حاج سید جوادی، حسن حبیبی ، کاظم حسیبی ، کاظم سامی، یدالله سحابی، عزت الله سحابی ، حسن شاه حسینی ، هاشم صباغیان ، احمد علی بابایی ، علی گلزاده غفوری، مصطفی کتیرایی، عبدالکریم لاهیجی، مجتهد شبستری ، علی اکبر معین فر ، عبدالکریم موسوی اردبیلی، مهدوی کنی ، هاشمی رفسنجانی و ابراهیم یزدی . (1)

در بخشی از اطلاعیه هاشمی رفسنجانی آمده است : در مواردی برخی از گروههای ضد انقلاب با سوء استفاده از احساسات پاک مردم مبادرت به انجام راهپیمایی هایی نموده اند که قصد آنان ایجاد اخلال در نظم عمومی و گاهی ایجاد مزاحمت برای بعضی سفارتخانه ها و کنسولگری ها بمنظور برهم زدن روابط سیاسی ایران با سایر کشورها بوده است .
دعوت مجاهدین خلق از مردم برای حضور در انتخابات مجلس

سازمان مجاهدین خلق [منافقین] با انتشار بیانیه ای ضرورت شرکت هر چه فعال تر همه نیروهای مردمی را در انتخابات مجلس شورای ملی مورد تاکید قرار دادند و طی آن تلاش برای محروم کردن کسانیکه به قانون اساسی رای مثبت نداده اند از انتخابات مجلس را رد کردند . (2)

فرار 6جاسوس مسئله گروگانها را مشکل خواهد کرد

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با صدور قطعنامه هایی اقدام کانادا را برای فراری دادن 6جاسوس آمریکایی از ایران مورد تقدیر قرار دادند . کاردار سفارت کشورمان در کانادا نیز گفت : رفتار دانشجویان مسلمان پیرو خط امام منطبق بر اصول اسلامی خواهد بود و هیچ چیز آنها را از اعتقاد خود بر نمی گرداند اما بی شک این حادثه حل مسئله گروگانها را مشکل می کند . (3)

آیت الله پسندیده : رئیس جمهور آرامش را جایگزین ناراحتی کند

آیت الله پسندیده طی تلگرامی خطاب به بنی صدرضمن تبریک به وی خواستار این شد که امنیت و اقتصاد سرلوحه کارها قرار گرفته و از بند و بست ها و نیز تشنج خودداری شود . وی همچنین از بنی صدر خواست آرامش را جایگزین ناراحتی کند . (4)

والدهایم برای مذاکره در مورد گروگانها به ایران می آید

خبرکزاری فرانسه از سازمان ملل متحد گزارش داد که اطرافیان کورت والدهایم دبیر کل این سازمان گفته است که به زودی زمان سفر مجدد وی به تهران فراخواهد رسید . بر اساس این گزارش والدهایم امیدوار است که این بار آزاد شدن گروگانها این سفر را با موفقیت همراه کند . (5)

هاشمی رفسنجانی : از راهپیمایی های بدون مجوز جلوگیری می شود

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور برای بار چندم در ماههای گذشته در اطلاعیه ای از همه گروهها خواست تا برای جلوگیری از اخلال و حفظ امنیت 48ساعت قبل از انجام و اجرای هرگونه راهپیمایی و تظاهرات کسب مجوز کنند . در بخشی از اطلاعیه هاشمی رفسنجانی آمده است : در مواردی برخی از گروههای ضد انقلاب با سوء استفاده از احساسات پاک مردم مبادرت به انجام راهپیمایی هایی نموده اند که قصد آنان ایجاد اخلال در نظم عمومی و گاهی ایجاد مزاحمت برای بعضی سفارتخانه ها و کنسولگری ها بمنظور برهم زدن روابط سیاسی ایران با سایر کشورها بوده است .

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است : از آنجا که حفظ امنیت کشور بر عهده وزارت کشور است بدیهی است گروههایی که بدون کسب مجوز اقدام به راهپیمایی و تظاهرات بنمایند از عمل آنان جلوگیری خواهد شد . (6)

ایران قیمت نفت خام خود را افزایش داد

سخنگوی وزارت نفت اعلام کرد ایران بهای نفت خام خود را از 12بهمن در هر بشکه 5/2دلار افزایش داده است و بدین ترتیب قیمت نفت سبک ایران به 31دلار و نفت سنگین به 30دلار و 27سنت رسیده است . (7)

رنجنامه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با انتشار رنجنامه ای خطاب به امام خمینی تاکید کردند در غیاب شما دریوزگان دنیای سیاست که به دنبال رهبری هستند ما را به داشتن انگیزه های غیرالهی متهم و از سویی دیگر چنگیز وار ما را تهدید به لت و پار کردن نموده اند!

دانشجویان مسلمان در بخش دیگری از این رنجنامه آورده اند: ای رهبر ! به ما گفتی که از آمریکا نترسید که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و به همه ملتها صلا زدی که امروز انقلابی بزرگتر آغاز شده است و باید بکوشید که آمریکا این ام الفساد قرن را از تاریخ بیرون برانید و به آمریکا هشدار دادی که ما را از حمله نظامی نترسان که ما مرد جنگیم و آماده شهادت و به محاصره اقتصادی تهدید نکن که ما روزه میگیریم و تن به ذلت نمی دهیم .

دانشجویان همچنین در بخش دیگری از رنجنامه خود از این که مسئولان امر افشاگری های صورت گرفته را منشا عمل و برخورد قرار نمی دهند گلایه کردند . (8)

آیت الله قدوسی : روزنامه بامداد در صورت ثبوت اتهامات تعطیل می شود

آیت الله قدوسی دادستان انقلاب درمورد روزنامه بامداد اظهار داشت : در این باره از سوی دادستانی کل به نویسندگان و گردانندگان روزنامه بامداد تذکراتی داده شده و از آنان خواسته شده است که اگر مطالبی در رد ادعای دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دارند هر چه زودتر ارائه دهند در غیر این صورت بدون تردید نسبت به تعطیلی روزنامه مذکور اقدام خواهد شد . (9)

علیرضا نوری‌زاده به دستور مستقیم وزیر اطلاعات وقت کار انتشار و سردبیری امید ایران را برعهده گرفت که با همکاری علی‌ زائرزاده به مدت 6 ماه این نشریه را منتشر ساخت. نوری‌زاده با انتشار امید ایران هدف ماموریت جدید خود را نشان داد؛ حمایت از دولت بختیار! نوری‌زاده که در دوران حکومت نظامی با اعتصاب‌شکنی رادیو تهران را به راه انداخته و در حمایت از نیروهای نظامی ارتشبد اویسی داد سخن می‌داد پس از راه‌اندازی امید ایران و روی کار‌آمدن بختیار ‌‌یکباره به ملی‌گرایی دوآتشه تبدیل شد که تنها راه نجات ایران را حمایت از دولت بختیار می‌دانست.

نوری زاده : با سفارتخانه های زیادی ارتباط دارم

علیرضا نوری زاده در پاسخ به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که او را به ارتباط با آمریکا متهم کرده اند گفت : دانشجویان مرا که 22بار در رژیم گذشته بازداشت شده ام و سالها با برادران فلسطینی ام علیه امپریالیزم شرق و غرب جنگیده ام همکار آمریکا معرفی کرده اند . وی ادامه داد : بنده 4 بار با وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا در محل مجله امید ایران و دفتر ایشان با حضور دو تن از همکارانم دیدار کرده ام . نوری زاده افزود : وابسته مطبوعاتی آمریکا ما را برای آشنایی با یک اسلام شناس به سفارت دعوت کرده بود !

نوری زاده ارتباط خود را با سفارتخانه ها بسیار گسترده تر از آن دانست که در سخنان دانشجویان آمده است . وی در همین رابطه گفت : دیدار سردبیران و وابستگان مطبوعاتی سفارتخانه ها یک امر طبیعی و مطبوعاتی است چرا که علاوه بر ایشان من دهها ملاقات با وابستگان مطبوعاتی شوروی ، کرده ، چین ، عراق ، افغانستان و...داشته ام . وی در مورد خواسته های وابسته مطبوعاتی آمریکا نیز گفت : وی میخواست ما را از لحاظ اطلاعاتی تغذیه کند ولی ما گفتیم نیازی نداریم فقط میخواهیم از ادبیات معاصر آمریکا مطلع شویم !(10)

اخطار قطب زاده به کسانی که به آمریکا قول هایی داده اند

صادق قطب زاده وزیر خارجه در مورد برخی شایعات مبنی بر اینکه راهکارهای تازه ای برای حل بحران میان آمریکا و ایران پیدا شده است گفت : وزارت خارجه هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا ندارد و کسانی که به آمریکا قول هایی داده اند باید بدانند هیچ راهکاری خارج از چارچوب وزارت خارجه پذیرفتنی نیست . (11)

وزیر دفاع آمریکا : مطمئن نیستیم آمریکا پیروز شود

وزیر دفاع آمریکا در مورد احتمال درگیری نظامی این کشور در خلیج فارس گفت : این درگیری یک ریسک بالا بوده و مطمئن نیستیم در این نبرد پیروز از میدان خارج شویم .(12) آمریکا و شوروی برای تسلط بر کشورهای منطقه از جمله افغانستان و نیز دستیابی به منابع غنی نفت و گاز خاورمیانه در حال جنگ رسانه ای هستند و در این راستا آمریکا اشغال افغانستان توسط شوروی را محکوم کرده است .

تعدادی از خبرنگاران آمریکایی بطور قاچاق به ایران بازگشته اند

وزارت ارشاد ملی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که طبق گزارش منابع موثق تعدادی از خبرنگاران خبرگزاریها و ایستگاههای تلویزیونی آمریکا بدلایل مختلف مجددا و بدون مجوز به ایران بازگشته اند ، خبرنگاران آمریکایی بر اساس تصمیم شورای انقلاب اجازه فعالیت در ایران را ندارند . (13)

بنی صدر : پیروزی من نظریه توحید در اسلام را به ثبوت رساند

ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات گفت : پیروزی من در انتخابات بار دیگر نظریه توحید در اسلام را در این کشور به ثبوت رساند . بنی صدر امام خمینی را معرف وحدت جامعه خوانده و ادامه داد : رمز پیروزی امام خمینی در این بود که به مسئله ای تکیه کرد که مورد تائید و موافقت همه جامعه بود و هنوز هم امام معرف این وحدت است .

برای جذب فراری ها اسلام را رها نخواهیم کرد

بنی صدر در مورد جذب افرادی که پس از انقلاب به خارج از کشور فرار کرده اند نیز گفت : اگر انتظار این طبقه آن باشد که ما اسلام را قربانی جذب و جلب آنها کنیم این انتظار بی موردی است ، ما هرگز اسلام راستین را رها نخواهیم ساخت چون ملت به جمهوری اسلامی رای یکپارچه داده است . من سیاست ایجاد تفاهم را ادامه خواهم داد و امیدوارم کسانی که از کشورشان رفته اند مجددا به ایران بازگردند ولی باید قبول فداکاری کنند .  (14)

پیام بنی صدر به نماینده امام در تلویزیون

بنی صدر در نامه ای به موسوی خوئینی ها نماینده امام در صدا و سیما از او خواست تا افراد ناسالم را از این سازمان تصفیه کند . (15) گفتنی است در روزهای گذشته بنی صدر چندین بار از صدا و سیما انتقاد کرده است و به نظر می رسد منظور وی از تصفیه افراد ناسالم از این سازمان اخراج مخالفان رئیس جمهور از رادیو و تلویزیون باشد .

پیام فیدل کاسترو به امام

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا طی نامه ای خطاب به امام خمینی از ایشان خواستار حمایت از حق استقلال و انتخابات دموکراتیک و آزاد برای مردم زیمباوه شد . (16)

بنی صدر در نامه ای به موسوی خوئینی ها نماینده امام در صدا و سیما از او خواست تا افراد ناسالم را از این سازمان تصفیه کند .  گفتنی است در روزهای گذشته بنی صدر چندین بار از صدا و سیما انتقاد کرده است و به نظر می رسد منظور وی از تصفیه افراد ناسالم از این سازمان اخراج مخالفان رئیس جمهور از رادیو و تلویزیون باشد .

دولت عراق پیروزی بنی صدر را تبریک گفت

دولت عراق ضمن شادباش به بنی صدر اظهار امیدواری کرد نخستین رئیس جمهور ایران در راه حل مسائل معوقه بین ایران و همسایگان عربش کوشش کند . (17) گفتنی است پس از پیروزی انقلاب رژیم بعث عراق با مساعدت به گروه های تروریستی موسوم به خلق عرب در خوزستان در جهت جدایی این منطقه از ایران تلاش کرده است .

آمریکا از ژاپن برای حمله به خاورمیانه استفاده می کند

وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که به آمریکا اجازه می دهد که از پایگاه های این کشور برای ارسال قوای نظامی به مناطق حساس خاورمیانه و اقیانوس هند استفاده کند . (18)

درگیری های خونین در کردستان و کرمانشاه ادامه دارد

گزارش های رسیده از مناطق کردنشین کرمانشاهان و کردستان حاکی است که درگیری های این منطقه بشدت ادامه دارد . بامداد امروز نیروهای حزب دمکرات کردستان تشکیلات سنندج توانستند وارد شهر کامیاران شوند .

امروز در شهرهای کردستان و مناطق کردنشین کرمانشاهان اطلاعیه های بدون امضا پخش شد که بر اساس آن 100پاسدار توسط نیروهای حزب دمکرات گروگان گرفته شده اند و این گروگانها با زندانیان مبادله خواهند شد .

خبر دیگر اینکه برادر عزالدین حسینی همراه با اسلحه و پول عراقی در منطقه مریوان دستگیر شده است. در حال حاضر درگیری در مناطق نوسود ، جوانرود ، پاوه ، کامیاران ، دیواندره و نجف آباد بیجار همچنان ادامه دارد . (19)

نامه عزالدین حسینی به امام

عزالدین حسینی رئیس هیئت نمایندگی خلق کرد که برادرش به همراه اسلحه و پول عراق در درگیری های اخیر مناطق کردنشین دستگیر شده است طی تلگرامی به حضور رهبر انقلاب خواستار جلوگیری قاطعانه از آغاز برادرکشی مجدد در کردستان شد . (20)

پی نوشت :

1- بامداد ، 13بهمن 1358، صفحه 3

2- بامداد ، 13بهمن 1358، صفحه 1

3- بامداد ، 13بهمن 1358، صفحه 2

4- بامداد ، 13بهمن 1358، صفحه 1

5- بامداد ، 13بهمن 1358، صفحه 1

6- بامداد ، 13بهمن 1358، صفحه 3

7- بامداد ، 13بهمن 1358، صفحه 1

8- جمهوری اسلامی ، 13بهمن 1358، صفحه 10

9- جمهوری اسلامی ، 13بهمن 1358، صفحه 10

10- جمهوری اسلامی ، 13بهمن 1358، صفحه 10 ، علیرضا نوری‌زاده پس از اخذ دیپلم متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته علوم قضایی وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال 1347 برای نخستین‌بار نام وی در صفحه شعر مجله هفتگی فردوسی به سردبیری «عباس پهلوان» به چاپ رسید.وی در این دوران با توجه به آشنایی که به زبان عربی داشت اشعار و قطعات ادبی متعلق به شعرا و ادبای جهان عرب را ترجمه و به نام خود به نشریاتی چون فردوسی، خوشه، بامشاد، تهران مصور و امید ایران می‌داد. نوری زاده در صفحات ادبی روزنامه اطلاعات ترجمه‌هایی از اشعار کوتاه شعرای معروف را چاپ می‌کرد و آنطور که رویه‌اش بود اشعار بعضی از شعرای عرب را هم که در ایران کسی آنها را نمی‌شناخت به فارسی برگردانده و به نام خود به چاپ می‌رساند که در این‌مورد چند بار نویسندگان عرب‌زبان مجله «الاخاء» (نشریه عربی موسسه اطلاعات) مچ او را گرفتند و موضوع را به مسعودی مدیر اطلاعات گفتند ولی برخوردی با او صورت نگرفت .

همکاری با نشریات و درج نام علیرضا نوری‌زاده سبب توجه رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران به این دانشجوی خود شد. در این زمان ریاست دانشکده حقوق را «منوچهر گنجی» از عوامل معروف سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) به عهده داشت و این اتفاق به ظاهر ساده سرنوشت نوری‌زاده را عوض کرد. «منوچهر گنجی» علیرضا نوری‌زاده را به همکاران خود در «ساواک» معرفی کرد و از طریق «ساواک» نوری‌زاده با محافل فرهنگی و دانشجویی از جمله کاخ‌های جوانان متعلق به شهرداری تهران مرتبط شد و این گونه بود که نوری زاده که خود در کتاب خاطراتش (با شاخه‌های زیتون، چاپ اول، ناشر سازمان نشر چکیده) از فقر و مسکنت بسیار در نجف و روزگار ادبا در جوانی و میانسالی در تهران می‌نالد حقوق‌بگیر توامان کاخ جوانان (در زمان شهرداری غلامرضا نیک‌پی) و معاونت مطبوعاتی ساواک و نشریات وابسته به دولت شاهنشاهی شود.

نوری‌زاده بر اثر رفت و آمد با افراد دین‌ستیزی مانند عباس پهلوان، سردبیر مجله فردوسی و اسماعیل نوری علاء و جمشید چالنگی (از نویسندگان مجله تماشا) به نوشیدن افراطی الکل اعتیاد پیدا کرد، به‌طوری که هنوز از دانشگاه حقوق فارغ‌التحصیل نشده بود به یک الکلیست تمام عیار تبدیل شد. نوری‌زاده فردی بسیار عیاش و زن‌باره بود و علاقه عجیبی به زنان رقاصه و معروفه تهران آن زمان داشت. موقعی که در اواسط سال 1356 سروکله‌اش در روزنامه اطلاعات پیدا شد چندین بار صالحیار، سردبیر وقت روزنامه اطلاعات درباره رعایت موارد اخلاقی به وی تذکر داد و از او خواست که اولا در مواقع مستی به روزنامه نیاید و دوما از آوردن زنان بدنامی که با آنها دوست است به محل روزنامه خودداری کند!

در آن ایام مساله اعراب و اسرائیل به واسطه جنگ 6 روزه در دنیای اسلام بسیار مطرح بود و در ایران نیز اگرچه رژیم وابسته پهلوی از همپیمانان اسرائیل محسوب می‌شد، اما قلب مردم با فلسطینی‌ها بود و مردم مطبوعات و نویسندگان را تحت فشار می‌گذاشتند تا مطالبی پیرامون حقانیت مبارزه فلسطینی‌ها چاپ کنند. رژیم برای آنکه احساسات عمومی را کنترل کند به مطبوعات اجازه می‌داد فقط مطالب ادبی و اشعار غیرسیاسی بویژه غیراحساسی و به‌دور از تبلیغات انقلابی به چاپ رسانند. به همین سبب به افراد مطمئنی مانند نوری‌زاده ماموریت داده شد تا اشعار ادبی و عشقی شعرای فلسطینی را ترجمه و پس از هماهنگی با وزارت اطلاعات در مطبوعات به چاپ رسانند. نوری‌زاده از این رهگذر با بعضی شعرا و نویسندگان عرب و فلسطینی ارتباط برقرار کرد که بعدها معلوم شد با هدایت «ساواک» بوده است.

در آن زمان محمود جعفریان از تئوریسین‌های برجسته ساواک و از نویسندگان بولتن‌های محرمانه وزارت امور خارجه و اداره دوم ارتش (اطلاعات و ضداطلاعات) و استاد دانشکده‌های نظامی ، نوری‌زاده را نزد خود آورد و پس از آنکه مطمئن شد نوری‌زاده متعهد به رژیم شاهنشاهی است با همکاری «ساواک» بورسی مطالعاتی از سوی تلویزیون در اختیار وی قرارداد و نوری‌زاده در ظاهر برای مطالعه درباره مصر و گذراندن دوره مصرشناسی (Ejeptolojy) و در باطن برای جاسوسی به مصر فرستاده شد. نوری‌زاده در دوران اقامت یکساله در مصر زیر پوشش بازدید از اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا و نهرالبارد مستقر در لبنان به این کشور رفت و چند روز پس از ورود به لبنان از اسرائیل سردرآورد! وی در اسرائیل وارد موسسه آموزش‌های وزارت خارجه اسرائیل شد و دوره جمع‌آوری خبر و تحلیل اوضاع عربی خاورمیانه را گذراند. در این دوره بود که با منشه امیر صهیونیست افراطی و سردبیر فعلی رادیو اسرائیل آشنا شد .

این ماموریت و بورس مطالعاتی پیوند و دوستی عمیقی میان نوری‌زاده و «شائول بختاش» اسرائیلی دیگری که در روزنامه اطلاعات آن زمان کار می‌کرد و «مناشه امیر» به وجود آورد که تا امروز ادامه دارد. خود نوری‌زاده در بیان خاطراتش در روزنامه کیهان لندن می‌ نویسد : «در سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران هرگز 2 تن را فراموش نمی‌کنم. یکی مرحوم جعفریان را به خاطر آنچه همه امکانات را به من داد و دوم ایرج گرگین را!» نوری‌زاده در همین شماره از کیهان لندن می‌نویسد که او تنها کسی بوده که در اجرای برنامه زنده رادیویی تحت هیچگونه نظارت و ممیزی نبوده است! این مطلب می‌رساند که نوری‌زاده کاملا مورد اعتماد ساواک بوده است. رک کیهان لندن ، 24 دی‌ماه 1375

نوری‌زاده در مصاحبه‌ای با VOA )صدای آمریکا) می‌گوید: «در این زمان کلیه اوقاتم در رادیو تلویزیون گذشت و معاشر افرادی چون منوچهر آزمون، محمود جعفریان، جواد منصور، حسن شهباز، حمید رهنما، پرویز نیکخواه و بیژن صفاری بودم!» رک صدای آمریکا، 6/6/1371 نگاهی به سوابق این افراد نشان می‌دهد که جملگی از وابستگان درجه اول ساواک و جامعه بهائیت و آژانس بین‌المللی یهود بوده‌اند.

در دوران اعتصاب مطبوعات و رادیو تلویزیون محمدرضا عاملی، وزیر وقت اطلاعات کوشید با استفاده از نام نشریات قدیمی و آوردن آنها روی میز روزنامه‌فروشی‌ها اعتصاب مطبوعات را بشکند. امید ایران هم از جمله نشریات قدیمی تعطیل شده ای بود که بدون اطلاع صاحب‌امتیاز آن (علی‌اکبر صفی‌پور) روی میز روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت. علیرضا نوری‌زاده به دستور مستقیم وزیر اطلاعات وقت کار انتشار و سردبیری امید ایران را برعهده گرفت که با همکاری علی‌ زائرزاده به مدت 6 ماه این نشریه را منتشر ساخت. نوری‌زاده با انتشار امید ایران هدف ماموریت جدید خود را نشان داد؛ حمایت از دولت بختیار! نوری‌زاده که در دوران حکومت نظامی با اعتصاب‌شکنی رادیو تهران را به راه انداخته و در حمایت از نیروهای نظامی ارتشبد اویسی داد سخن می‌داد پس از راه‌اندازی امید ایران و روی کار‌آمدن بختیار ‌‌یکباره به ملی‌گرایی دوآتشه تبدیل شد که تنها راه نجات ایران را حمایت از دولت بختیار می‌دانست. در ایامی که فریادهای مرگ بر بختیار خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها را به لرزه درآورده بود، نوری‌زاده با چاپ عکس بختیار روی جلد امید ایران و مطالبی در حمایت از جبهه ملی و مصدقی‌ها خطر روی کار آمدن دولت اسلامی را تبلیغ می‌کرد. نوری زاده در مصاحبه با رادیو فردا مدعی می شود : آزادترین فضایی که در مطبوعات در همه عمرم تجربه کرده ام همان چند ماهه بود و به ویژه در دوران سی و هفت روزه نخست وزیری زنده یاد بختیار ، در آن زمان سانسور به هیچ شکلی وجود نداشت [!]...دکتر بختیار وقتی نخست وزیر شد در جلسه ای که ما رفتیم در منزلش گفت فقط در اندیشه وطن تان هم باشید و یادتان هم باشد که دیکتاتوری نعلین هزار بار از دیکتاتوری چکمه بدتر است .رک علیرضا نوری زاده : در زمان بختیار سانسور از بین رفت ،رادیو فردا ، 88/11/15

خود علیرضا نوری‌زاده در نشریه پیام ایران در این باره می‌نویسد: هرگز نتوانسته‌ام آن مهر قدیمی را که از روزگار خردی به بختیار داشته‌ام از دل برکنم(!) ماموریت من نزدیک کردن مردم با شاپور بختیار بود! رک پیام ایران ، چاپ خارج از کشور، شماره 408، مورخ 24/04/1370

نوری‌زاده که تا چند ماه قبل از آن در روزنامه اطلاعات به پادوی مطبوعاتی «علی امینی» تبدیل شده بود و اخبار علی امینی را در صفحه اول اطلاعات با عکس و تیترهای بزرگ چاپ می‌کرد، به محض آگاهی از خروج علی امینی از کشور و عزیمت وی به پاریس، مصدقی و مسؤول ارتباط مردمی و تبلیغاتی شاپور بختیار شد!

نوشابه امیری خبر نگار وقت کیهان و همسر هوشنگ اسدی (آخرین سردبیر روزنامه کیهان در حکومت شاهنشاهی) می‌نویسد: «... چهاردهم دی‌ماه 1357 شاپور بختیار خواسته بود اعضای سردبیری روزنامه‌ها را ببیند. رابط علیرضا نوری‌زاده بود. اعضای شورای سردبیری روزنامه ما هم رفتند... تا رسیدیم نوری‌زاده دوان‌دوان آمد و عکس بزرگی از دکتر مصدق را پشت سر شاپور بختیار گذاشت!»رک روزنامه توس ، چاپ خارج از کشور، شماره 19، مورخ 25/5/1377

نوری‌زاده که تا چند ماه قبل از ساواک حقوق می‌گرفت تا چپگرایان را در هر موقعیت و هر لباس به ساواک «لو» دهد اکنون در هفته‌نامه امید ایران از چریک‌های فدایی خلق و مجاهدین خلق! تعریف و تمجید می‌کرد و می‌کوشید تا آنان را به مثابه پیش‌قراولان انقلاب معرفی کند!  وی همچنین بعد از پیروزی انقلاب با چاپ مطالبی به مقابله با انقلاب اسلامی پرداخته و از جمله در مجله امید ایران مدعی می‌شود که ملت ایران با انقلاب اسلامی نمی‌تواند به روشنایی برسد!رک مجله امید ایران ، 08/05/1358 نوری زاده در انتقاد از حزب‌الله و حزب‌اللهی‌ها همچنین می‌نویسد:«‌... چماق به‌دستان، حزب‌اللهی‌های بی‌گناه که معصومانه گول عکس «مار» را خورده‌اند و نقش کلمه «مار» را باور ندارند. حتی در سالروز 30 تیر که به یاد عزیزمان و رهبرمان دکتر محمد مصدق برپاست، شرم نمی‌کنند و حتی یک‌بار نام او را بر زبان نمی‌آورند و تلاش می‌کنند تا صدای زلال دکتر صدیقی‌ها و دیگر یاران مصدق را خاموش سازند!»رک مجله امید ایران ، 08/05/1358

در اوایل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی سفارتخانه‌های خارجی با بحران جمع‌آوری و تحلیل خبرهای داخلی ایران روبه‌رو شده بودند. از مدتی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی عوامل قدیمی سفارتخانه‌ها اکثرا از کشور گریخته و روانه لندن، پاریس و لس‌آنجلس شدند. همچنین چهره‌های جدیدی روی کار آمده بودند که سفارتخانه‌های خارجی اطلاعات زیادی درباره آنها نداشتند. همچنین نزدیک شدن ماموران اطلاعاتی خارجی به سوژه‌های ایرانی بسیار خطرناک بود و نیروهای مردمی که در کمیته‌های انقلاب اسلامی متمرکز شده بودند به‌رغم عدم آگاهی و آموزش‌های اطلاعاتی فطرتا اجنبی‌ستیز بوده و تحرکات خارجی‌ها را زیرنظر داشتند، به همین لحاظ یک مامور اطلاعاتی سفارت آمریکا یا انگلستان (اگرچه در پوشش دیپلماتیک) نمی‌توانست به دیدن یک کارگزار حکومت جدید برود و از دید ماموران کمیته که حفاظت از جان این کارگزاران را به‌عهده داشتند دور بماند!

این هوشیاری نیروهای مردمی، خارجی‌ها را به هراس انداخت و آنها را واداشت تا از نیروهای محلی بیشتری استفاده کنند. یکی از نیروهای محلی علیرضا نوری‌زاده بود.

به استناد مندرجات اسناد لانه جاسوسی علیرضا نوری‌زاده در میهمانی شام سفارت آمریکا به افتخار دکتر«ویلیام گریفیت» که «بروس لینگن» کاردار و جانشین سفیر(در غیبت سفیر کبیر آمریکا در تهران) نیز حضور داشته است با«باری روزن» جاسوس سازمان CIA که در پوشش وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا فعالیت می‌کرد ملاقات کرده و متعهد می‌شود با دریافت یک دستگاه بی‌سیم، اطلاعات مورد نیاز سفارت را به آمریکایی‌ها برساند!رک اسناد لانه جاسوسی ، جلد28،صفحه 77 با اشغال جاسوسخانه آمریکا در تهران، اسناد خیانت ماموران محلی CIA به دست دانشجویان پیرو خط امام افتاده و به دنبال افشاگری دانشجویان، علیرضا نوری‌زاده در مقام دفاع از خود نامه‌ای به روزنامه کیهان نوشت و عذر بدتر از گناه آورد! نوری‌زاده که نمی‌توانست ملاقات‌های محرمانه خود با«روزن» را تکذیب کند(چون اسناد آن به دست دانشجویان افتاده بود) در نامه به روزنامه ها می‌نویسد که هدفش از 4بار ملاقات با مامور آمریکایی کسب اطلاع از ادبیات معاصر آمریکا(!) بوده و دستگاه بی‌سیم را هم برای جلوگیری از کاغذبازی و اطاله زمان خواسته است!

پیوستن به حزب خلق مسلمان!

با تشکیل حزب جمهوری خلق مسلمان نوری‌زاده به قم شتافت و با پیوستن به این حزب و گرفتن پول به واسطه حسن شریعتمداری(فرزند ارشد آیت الله شریعتمداری) عکس آیت الله شریعتمداری را روی جلد امید ایران قرار داد و امید ایران از این زمان به تریبون و ارگان حزب خلق مسلمان تبدیل شد. نوری‌زاده همچنین هفته‌نامه‌ای به نام«خلق مسلمان» را با همکاری حسن شریعتمداری منتشر ساخت که با امضای مستعار ع- ناوک در آن سرمقاله‌هایی در تمجید و تعریف از آیت الله شریعتمداری می‌نوشت . نوری‌زاده همچنین در نوارهای صوتی که با همکاری علیرضا میبدی(از گردانندگان نشریات حزب رستاخیز) تحت عنوان«روزنامه گویا» و«شبانه» منتشر می‌ساخت به تجلیل از آیت‌الله شریعتمداری، مسعود رجوی و هر فردی که موضع ضدجمهوری اسلامی داشت، می‌پرداخت و حتی با گرفتن پول‌های کلان از فردی به نام«بابک زهرایی» که حزبی به نام«حزب کارگران سوسیالیست» به راه انداخته بود،‌ وی را در کنار صادق قطب‌زاده مدیرعامل رادیو تلویزیون تبلیغ می‌کرد!

در جریان اغتشاشات حزب خلق مسلمان در تبریز، علیرضا نوری‌زاده و دوستان مطبوعاتی‌اش به جای برخورد با توطئه‌گران تجزیه‌طلب به تجلیل از تجزیه‌طلب‌ها کودتاچی‌ها برآمدند و در نشریات خود به فحاشی و توهین به مقدسات روی آوردند. علیرضا نوری‌زاده نیز با پرده دری هرچه تمام در نوارهای صوتی که تولید می‌کرد و در نشریاتی که منتشر می‌ساخت ضمن تایید و تبلیغ و حمایت از تجزیه‌طلب‌ها و کودتاچی‌ها نیروهای انقلابی و جوانان حزب‌اللهی و روحانیت مترقی را مورد توهین آشکار قرار می‌داد و آنها را مشتی چماق به دست،‌ خودخواه، نادان و ... می‌نامید.

نوری‌زاده در یکی از نوارهای صوتی کار را به جایی رساند که نیروهای کمیته انقلاب اسلامی وی را بازداشت و به کمیته مرکزی در میدان بهارستان منتقل کردند. در اینجا بود که ارتباطات پس از انقلاب نوری‌زاده به کمکش آمد و صادق قطب‌زاده، مدیرعامل وقت تلویزیون شخصا به کمیته مرکزی رفت و وسایل استخلاص نوری‌زاده را فراهم آورد.

خود نوری‌زاده ماجرای این دستگیری را در مصاحبه‌ای با صدای آمریکا (VOA)بدینگونه شرح می‌دهد: «... در یک مورد دیگر من نواری درآوردم به نام«پیام ایران» که این نوار آخرین نوار من  بود و در نوروز 1359 توزیع شد و وقتی به محتویات آن پی بردند مرا دستگیر و به کمیته مرکزی بردند... به من اجازه دادند تلفن بکنم... من به صادق قطب‌زاده تلفن کردم و او بود که آمد و مرا آورد بیرون!» رک صدای آمریکا ، 06/06/1371

نوری‌زاده پس از دستگیری سران غائله تبریز و بسته شدن حزب خلق مسلمان و تعطیلی نشریات ضدانقلابی و وابسته به اجانب، محرمانه به انگلستان گریخت و توسط دولت انگلستان به گرمی مورد استقبال واقع شد.

بررسی تمامی خیانت هایی که نوری زاده در 33سال گذشته مرتکب آن شده است فرصتی جدا می طلبد که به امید خدا در آینده بدان خواهیم پرداخت .

11- جمهوری اسلامی ، 13بهمن 1358، صفحه 2

12- جمهوری اسلامی ، 13بهمن 1358، صفحه2

13- جمهوری اسلامی، 13بهمن 1358، صفحه 12

14- اطلاعات ، 13بهمن 1358، صفحه 2

15- اطلاعات ، 13بهمن 1358، صفحه 2

16- اطلاعات ، 13بهمن 1358، صفحه 3

17- اطلاعات ، 13بهمن 1358، صفحه 12

18- اطلاعات ، 13بهمن 1358، صفحه 12

19- اطلاعات ، 14بهمن 1358، صفحه 1و2

20- اطلاعات ، 13بهمن 1358، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها