کد خبر: ۱۱۹۵۵
زمان انتشار: ۱۸:۳۴     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰
اگر امروز كساني فهم و شعور لازم براي درك اين نماد را ندارند از اين جهت است كه پشت به خورشيد كرده اند و جز سايه خود چيزي نمي بينند . تصور اين كج فهمان از نماد ميدان آزادي مصداق واقعي داستان مولوي در قضية تصور پيل در تاريكي است كه هر كس بنا به زعم خود هيبت فيل را به چيزي تشبيه نمود كه جز خيال واهي چيزي نبود.
شورای اسلامی شهر تکاب در واکنش به انتشار مطلبی، با عنوان شبیخون ضد انقلاب بر میدان آزادی تکاب! + تصاویر جوابیه ای برای این پایگاه و چند پایگاه خبری دیگر ارسال نمود.

به گزارش البرز متن کامل جوابیه شورای شهر تکاب به این شرح است.
 
میدان آزادی تکاب نماد صلابت و ايستادگي

تاريخ قريب به صد سالة گرافيك نوين ايران نشان مي دهد كه هنرمندان اين رشته از برخي عناصر بصري و ادبي نظير تجريد (ساده سازي)، ايجاز، دگرگوني اشكال و نمادپردازي تأثيرگرفته و مشخصه اي مجزّا تحت عنوان هنر گرافيك نوين را پي ريزي نمودند و اين مهم موجب پيدايش جرياني نو در عرصه هنرهاي تجسّمي ايران گرديد. از اين رو برخي هنرمندان شاخص ،پس از دهة 1330 شمسي با الهام از هنرهاي ايراني و هنر معاصر جهان، آثار جذّابي در گسترة هنر گرافيك پديد آورند.

پس از اوّلين گام در تثبيت اعتلاي راه شهيدان و تلفيق آن با جريانات فرهنگي ، ديني ، مذهبي، اجتماعي ،و سياسي روز به بهره گيري عملي اشكال و رنگ ها و نمادها به ويژه در پوسترهاي خود پرداختند كه برخي از مهم ترين اين نشانه هاي ارتباطي (مربوط به دهه 1360) عبارتند از: درخت سرو (نماد ايستادگي و قداست)، هاله نور (ارتباط معنوي با جنبه هاي ماوراء الطّبيعه توحيدي)، گل لاله (نماد شهادت)، طرح كبوتر (رمز رهايي و آزادي به سوي شهادت- كمال انسان)، سيم هاي خاردار، نيزه هاي آغشته به خون، زنجيرهاي از هم گسسته، خورشید ( نماد روشنایی و رخت بر بستن ظلمت و تاريكي)، مشت هاي گره كرده، قطره هاي خون، گل هاي پرپر شده و گاه تلفيق اين موارد ياد شده با اشكال ايراني و اسلامي نظير كاشي كاري و نقوش اسليمي و ابرهاي پيچان (قابل رؤيت در تصاوير نگاره هاي ايراني قرون هشتم، نهم و دهم هجري).

با سقوط حكومت پهلوي و ظهور انقلاب اسلامي، بسياري از هنرمندان جوان و متعهّد به انقلاب همسو با فرهنگ ايراني - اسلامي دور جديدي از الگوهاي نمادين را آغاز نموده و با الهام از روح متعالي انقلاب و تلفيق آن با الگوهاي سنّتي هنر گذشته حضور جدّي خود را با صراحت اعلام نمودند .و بدين ترتيب جايگاه خود را در گرافيك معاصر ايران تثبيت كردند. گرافيست هاي حامي انقلاب در دهة 1360 با گزينش دو سبك جهاني؛ يعني واقع گرايي اجتماعي و سمبوليسم (رمزگرايي) به بيان افكار خود پرداختند. با عنايت به موارد ياد شده مي توان برداشت هاي غلط تعداد معدودي از افراد نا آگاه به اصول و فنون گرافيك و هنرهاي تجسمي از تنديس ميدان آزادي تكاب كه نماد هشت سال دفاع مقدس و ايستادگي ملت غيور ايران و آزادگي اين ملت از يوغ طاغوتيان را تداعي مي كند ، از زواياي مختلف مورد تحليل و بررسي قرار داد.

ميدان آزادي در شوراي دور دوم بنا به دستور شهردار وقتآقاي كاظم زواربه منظور بازسازی ، تخريب گرديد و در همان دوره پاية بلند آن كوتاه و اصلاح گرديد و در آستانه انتخابات شوراي دوره سوم تنديس چند كبوتر به بند كشيده شده به رنگ مسي كه داخل قفسي مكعبي شكل اسير شده بودند به مدت يك هفته بر روي اين پايه نصب گرديد كه با اعتراض عموم مردم مبني بر اينكه اين كبوترهاي به بند كشيده شده بيشتر نماد اسارت را تداعي مي كنند تا آزادي ، مواجه شد که این نماد دبرداشته شد. تا اينكه در شوراي دور سوم ،شهردار وقت آقاي مهندس عليرضا سيدي نسبت به نما سازي آن اقدام نمود و با نظارت و دستور مستقيم فرماندار وقت آقاي محمود دولتي نماد آزادي را بر شانه هاي نستوه اين ميدان سوار كرد.
اين نماد كه خورشيد هشت پري مي باشد مظهر هشت سال دفاع مقدس است كه با طلوع و تجلي آن ظلمت و تاريكي را از اين ديار رخت بر بست. اگر امروز كساني فهم و شعور لازم براي درك اين نماد را ندارند از اين جهت است كه پشت به خورشيد كرده اند و جز سايه خود چيزي نمي بينند . تصور اين كج فهمان از نماد ميدان آزادي مصداق واقعي داستان مولوي در قضية تصور پيل در تاريكي است كه هر كس بنا به زعم خود هيبت فيل را به چيزي تشبيه نمود كه جز خيال واهي چيزي نبود.

در این تنديس خورشید نماد روشنایی و زدودن تاریکی در دنیا ست . اما هشت پره این خورشید با توجه به وصفي كه گذشت در بطن حوادث هشت سال دفاع مقدس چه معنای می تواند داشته با شد؟ آيا این عدد نباید آنقدر مقدس باشد که پيام آزادی و مفهوم "لااله اله اله" که متضمن نفی بردگی و هر گونه ظلم وتجاوز است را تداعي نمايد؟ این عدد یادآور کدامین دوران پر شکوه انقلاب اسلامی است که در میدان آزادی می درخشد؟

هشت نماد 8 سال دفاع مقدس است واین خورشید زرین که برگه زرینی است در تاریخ انقلاب در میدان آزادی چه خوش می درخشد؛آنهم خورشیدی بر نوک کبوتركه نشان از رهایی وآزادی دارد.
از طرفی در فرهنگ های مختلف هشت دلالت بر جهات اصلی وفرعی يعني شمال،جنوب، غرب ،شرق ، شمال غربی ،شمال شرقی ،جنوب غربی وجنوب شرقی دارد كه همگي عادلانه در پرتو و گستره نور خورشيد قرار گرفته اند و از جهتي ديگر نشان از تعاد ل کیهانی دارد که عدالت را یادآور می شود .

در باورهای اسلامی، «هشت فرشته» عرش را که محاط بر جهان است، نگه داشته‌اند. این هشت فرشته با هشت بخش فضا و گروه‌های حروف الفبا در الفبای عربی منطبقند.
شماره‌ی قطب‌نما، هشت است. هشت، عدد گلبرگ‌های نیلوفر و راه‌های باریک منتهی به جاده‌ی اصلی است. و آن جاده اصلی به مرکز و به خدا ختم می شود .آری نماد میدان آزادی نماد 8 سال دفاع مقدس و هزاران شهید است که را ه شهادت را رفتند به خدا پیوستند وهمچون کبوتری سبکبال لااله اله الله گفتند و در جاده شهادت رفتند وبه خدا پیوستند واوج گرفتند.

از خواندن مطالب بالا متوجه می‌شویم که هشت عددی است که به عرش و آسمان ، فضا و جهات، تمامیت و کمال، باز زایی و تولد دوباره ،رستاخیز و نظم آسمانی، خلقت و آفرینش، باروری انسان (انسان کامل به عنوان تصویری از عالم اکبر) آمرزش، بهشت، تعادل کیهانی، واسط میان زمین و آسمان، و نگهبانان فضا (عرش) مرتبط می‌شود.

و در نهایت، همه‌ی این مفاهیم را که با هم مورد توجه قرار دهیم متوجه می‌شویم که «هشت» عددی مربوط به عالم بالاست و در ناخودآگاه این عدد، تلاش، به منظور گذر از مراحل زمینی دیده می‌شود.

آری آنانکه مزورانه هشت پره این نماد را زیر سوال مي برند برای آن است که مي خواهند در جنگ نرم خود جهت تفرقه افکنی و برچسب زنی علیه مسئولین و نمایندگان مردم یپروز شوند و به هر طرفندي دست به شمارش نقش و نگارهای این خورشید پرداخته اند كه در نهايت کم می آورده اند و برای رسیدن به عدد واهی خود که هیچ معنای ندارد هر چه را دم دست دیده اند شمرده اند تا آنچه را در ذهن کوچک خود می پندارند به جریانی وصل کنند. قطعاً اگر در این مورد باز کم می آوردند برای تکمیل این عدد کذایی به نماد اداره گاز که در سمت شمالی میدان است دخيل مي بستند تا تعداد اشعه های خورشید را به عدد 21 یا هر عددي که در ذهن آلودة خود دارند برساند.
 
برای روشن شدن موضوع تصویر میدان آزادی را در زیر می آوریم تا خود بشمارید تا بدانید آنان که تندیس دفاع مقدس را تندیسی سرد میدانند وچشم هایشان رابسته اند و8 پره را 80 میبینند وکبوتر آزادی وصلح را عقاب مي پندارند از کدام گروه اند . پرنده ای که در تمام دنیا نشان صلح وآزادی وعروج شهادت را بر قامت خود دارد ودر ایران در سرز مین مادری ما نشان از سربازانی دارد که هشت سال برای آزادی این سرزمین جنگیدند وبه شهادت رسیدند تا به ما مفهوم رهایی وآزادی وکلمه لااله اله ا لله را ، که نفی هرگونه ظلم وتجاوز است بیاموزند. اما نمی دانم چگونه با چنین وقاحتی به خود اجازه داده اند تا نماد آزادی و شهادت وهشت سال دفاع مقدس را به بازی بگیرند .البته همان بس که از ترس مردم شهید پرور تکاب خود را در تاریکی و بی نشانی پناه داده اند که اگر نام خود آشکار کنند رسوای عالم وآدم خواهند شد. آنان که گاه با استفاده از تصاویر مذهبی وجنگ وجبهه می خواهند با احساسات مردم بازی کنند. که البته یکی دیگر از روشهای جنگ نرم این است که با استفاده از ارزشها جامعه به تخریب همان ارز شها بپردازند .
آنان که از هویت شهر تکاب دم می زنند و آزادی و رشادتهاي هشت سال دفاع مقدس را اسارت می خوانند آنان که از هویت دم می زنند اما هویت خود را افشا نمی کنند و بر مسئولین ادارات ، و نمایندگان مردم که از آرا راستین مردم این دیار برخواسته اند ، بی مهابا ، بدون سند و یکطرفه با اهانت وترور شخصیت ،کلی گویی، شایعه پراکنی، پاره حقیقت گویی ،انسانيت زدايي و اهريمن سازي، با ايجاد تفرقه و تضاد بذر فتنه و بی اعتمادی را آنهم در شرایط حساس کنونی در شهر می پاشند، بدانند که اگر ذره اي درستی وحقیقت در یاوه گوی های آنها بود شاید بعضی ها آنرا باور می كردند. اما ما به عنوان نمایندگان مردم تکاب شا ید از حق حقیقی خود بگذریم لكن از آنچه که توهین به شهروندان فهیم تکاب است نخواهیم گذشت واز مردم همیشه در صحنه تکاب می خواهیم که مواظب این فتنه خزنده باشند که برا ی برهم زدن اتحاد این مردم و پاشاندن بذر تفرقه طراحی شده است.

باتشکر
شورای اسلامی شهرتکاب
.
منابع و مآخذ:

-1 فرهنگ مصور نمادهای سنتی، جی.سی. کوپر، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران، فرشاد، ۱۳۷۹
-2 عدد، نماد، اسطوره، آرش نورآقایی، تهران، نقد افکار، ۱۳۸۷
3- آويني، سيّدمرتضي(1378)، مجلّة هنرهاي تجسّمي، شمارة سوم، تهران: نشر حوزة هنري هنرهاي تجسّمي.
-4 آيت اللّهي، حبيب الله(1380)، تاريخ هنر ايران، انتشارات بين الملل الهدي.

-5 ساروخاني، باقر(1373)، جامعه شناسي ارتباطات، انتشارات اطّلاعات.

-6 عالي، ابوالفضل(1365)، هنر گرافيك در انقلاب اسلامي، نشر حوزة هنري.

-7 مكارم شيرازي، ناصر(1370)، تفسير نمونه، جلد اوّل، تهران يا قم: دارالكتب الاسلاميه.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها