کد خبر: ۱۱۹۹۹۶
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
هر چند آمریکا تبلیغات زیادی در زمینه افزایش حملات سایبری علیه چین و هشدار برای آمادگی برای مقابله با این گونه تهدیدها مطرح کرده، با این همه آمریکایی‌ها خود نقشی فعال در حملات سایبری به دیگر کشورها به‌ویژه چین ایفا می‌کنند.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری فارس، با توجه به افزایش تنش‌ها بین چین وآمریکا در باره  اقدامات تهاجمی سایبری، روز یکشنبه 20 اسفند از سوی منابع خبری چینی اعلام شد آمریکا عامل بیش از نیمی از حملات سایبری به چین در دو ماه نخست سال 2013 میلادی بوده است.پکن و واشنگتن از ماه‌ها پیش در مورد حملات سایبری با یکدیگر در جدال هستند و هر یک دیگری را به حمله به پایگاه‌های اینترنتی دولتی حساس خود متهم می کند.

چین و آمریکا از مدتها قبل یکدیگر را به حملات سایبری علیه وبسایت‌های شرکت‌های خود متهم می‌کنند."مرکز هماهنگی و واکنش اضطراری شبکه کامپیوتر ملی چین" که بالاترین آژانس امنیت سایبری این کشور محسوب می‌شود، اعلام کرده که میزان حملات اینترنتی و هکری از سوی کشورهای دیگر علیه چین به شدت افزایش یافته است.این در حالی است که به گفته چینی ها، طی دو ماه اول سال 2013میلادی، 2196 سرور کنترل در آمریکا، 29 /1 میلیون کامپیوتر چینی را کنترل کردند.

این مساله آمریکا را در ردیف بزرگترین کشورهایی که سرورها و کامپیوترهای چینی را هک می‌کند قرار داده است.به گفته یک مقام اداره اطلاعات اینترنت ملی چین، این کشور بزرگترین قربانی حملات سایبری است.این درحالیست که وزارت دفاع چین در ماه فوریه خبر داد که وبسایت‌های شرکتهای چینی بیش از 144 هزار بار در طول سال 2012 هدف حملات سایبری قرار گرفته اند که بیش از دو سوم آن از طرف آمریکا بوده است.

اما پیش از آن یک شرکت امنیت سایبری آمریکا هم یک واحد نظامی چینی را به طرح حملات سایبری و هکری علیه آمریکا، کانادا و انگلیس کرد. این مساله منجر به بروز جنگ لفظی میان مقامات آمریکا و چین شده که تا کنون ادامه دارد.

هر چند نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا در سالهای اخیر تبلیغات زیادی در زمینه افزایش حملات سایبری علیه این کشور و هشدار برای آمادگی برای مقابله با این گونه تهدیدها مطرح کرده اند، با این همه گزارش های چینی ها نشاندهنده این مساله است که آمریکاییها خود نقشی فعال در حملات سایبری به دیگر کشور ها بویژه چین ایفا می کنند.

آمریکا یکی از مهمترین کشورهایی است که سابقه طولانی در حملات سایبری به مراکز دولتی دیگر کشورها و تولید ویروس‌های مخرب و جاسوسی دارد. ویروس‌های چون "استاکس‌نت" و "شعله" از جمله ویروس‌هایی هستند که بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت آمریکا در پشت پرده تولید آن‌ها قرار داشته  است.در واقع  آمریکایی ها خود مسئول بخش زیادی از حملات سایبری در سطح جهان محسوب می شوند. آمریکا همواره از اولین و بزرگترین کشور هایی محسوب می شود که از فضای سایبری برای اعمال فشار و در واقع تهاجم بر علیه سایر ملت ها استفاده نموده است.

در این راستا اقدامات مخرب آمریکا و متحد استراتژیک آن یعنی رژیم صهیونیستی در حملات سایبری علیه تاسیسات هسته ای ایران موضوعی است که حتی مقامات بلند پایه آمریکایی نیز بدان اشاره کرده اند.با این حال باید متذکر شد که حملات سایبری به مثابه ابزاری محسوب می شود که توسط دشمنان آمریکا نیز می تواند به نحو موثری علیه آن مورد استفاده قرار گیرد.

به اذعان استراتژیست های آمریکایی جنگاوران فضای مجازی با استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری می‌توانند با حملات سایبری،کنترل سایر تسلیحات نظامی را به دست گرفته؛ بر آنها آسیب وارد نموده، ازکار انداخته یا حتی آنها را منهدم سازند. همچنین باحملات سایبری همچنین می‌توان تاسیسات و زیرساخت‌های غیرنظامی را از کار انداخت و شبکه‌های برق، راه‌آهن، خطوط لوله نفت،‌ خطوط هوایی، سیستم‌های حمل و نقل یا بازارهای مالی را قطع کرد. سازمان اطلاعات آمریکا رسماً ادعا کرده که بین 20 تا 30 کشور جهان در حال تشکیل واحدهای ویژه جنگ سایبری هستند.

ناتو نیز جنگ سایبری را به عنوان اولویت جدید خود در دستورکار قرار داده است.به این لحاظ آمریکایی ها خود به خوبی آگاهی دارند که در فضای سایبری با رقبا و دشمنان قدرتمندی همانند چین روبرو هستند. این در حالی است که نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا در سالهای اخیر تبلیغات زیادی در زمینه افزایش حملات سایبری علیه این کشور و هشدار برای آمادگی برای مقابله با این گونه تهدیدها مطرح کرده اند. تشکیل فرماندهی سایبری در پنتاگون  نیز در واقع با هدف ایجاد نیروی تخصصی برای  مقابله با تهدیدات سایبری از یکسو و انجام حملات سایبری از سوی دیگر انجام گرفته است.

در این راستا، پنتاگون طرحی را ارائه داده تا در سال‌های آتی با افزایش پرسنل نظامی خود فرماندهی جدید سایبری به وجود آورد تا بدین ترتیب  با موج ادعایی حملات سایبری علیه آمریکا مقابله نماید.بدین ترتیب پنتاگون تصمیم دارد سطح کنونی پرسنل فرماندهی سایبری خود را در سال‌های آتی با افزایش 900 نفری به 4900 نفر برساند. هم زمان با افزیش توانمندی آمریکا در زمینه جنگ سایبری،دولت آمریکا قصد دارد به زودی طرحی را به اجرا درآورد که بر اساس آن دولت‌هایی که حملات سایبری علیه این کشور سازماندهی کنند، با مجازاتهای سنگینی روبرو می‌شوند.

دولت آمریکا در واکنش به گزارشی که در اوایل اسفند 1391 در مورد حملات سایبری به شرکت‌ها و مراکز دولتی این کشور منتشر شد، سیاست‌های جدید خود برای تنبیه و جریمه کشورهایی که این حملات سایبری از آن‌ها انجام می‌شود، اعلام می‌کند.این سیاست ها در حالی قرار است به زودی اجرایی شوند که آمریکا یکی از مهمترین کشورهایی است که سابقه طولانی در حملات سایبری به مراکز دولتی دیگر کشورها و تولید ویروس‌های مخرب و جاسوسی دارد. ویروس‌های چون "استاکس‌نت" و "شعله" از جمله ویروس‌هایی هستند که بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت آمریکا در پشت پرده تولید آن‌ها قرار داشته  است.

این در حالی است که  یکی از موسسات آمریکایی در اوایل اسفند با انتشار گزارشی تحلیلی مدعی شده بود که هکر‌هایی که در استخدام دولت چین هستند، حملات گسترده‌ای را علیه مجموعه های مختلف در آمریکا و نقاط دیگر انجام داده و بیش از یکصد شبکه کامپیوتری در موسسات دولتی و خصوصی را با مشکل مواجه کرده‌اند. با توجه به این گونه گزارش ها، انتظار می‌رود "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا به زودی مجازات های سنگینی برای دولت‌ها و کشور‌هایی که حملات سایبری را علیه سیستم‌های رایانه‌ای بخش‌های تجاری و دیگر بخش‌های آمریکا سازماندهی کنند، اعلام کند.رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل اسفند نیز در یکی از سخنرانی‌های خود به تهدیدات سایبری روزافزونی که این کشور را تهدید می‌کند اشاره کرده بود.

دولت آمریکا کشورهای روسیه و چین را مهمترین تهدید سایبری برای این کشور اعلام و بارها نسبت به حملات رایانه ای احتمالی از جانب آن ها ابراز نگرانی کرده است. آمریکایی ها علیرغم این که همواره خود را دارای برترین  فن آوری ها و توانمندی ها در زمینه های اطلاعاتی وسایبری قلمداد می کنند، عملا با شکاف ها و ضعف های زیادی در این زمینه مواجه هستند.

همین مساله باعث شده تا مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی آمریکا در باره اهمیت جنگ سایبری و اقدامات هماهنگ و سازمان یافته برای مقابله با این گونه تهدیدات  سخن گفته و خواهان آمادگی در این زمینه شوند. کمااینکه کارشناسان امنیتی پنتاگون چندی قبل با اعلام ناتوانی در سد کردن موج هجوم سایبری رخنه به میلیون ها رایانه تحت مدیریت پنتاگون، این شبکه را بی دفاع اعلام کردند. 

این در حالی است که لئون پانتا وزیر دفاع سابق آمریکا نیز با هشدار درباره خطرات حمله سایبری و رایانه ای به نقاط حساس این کشور از احتمال رخداد یک حمله سایبری ناگهانی که آمریکا را فلج کند ابراز نگرانی کرده بود.

در این راستا پانتا در اواخر بهمن 1391 با هشدار درباره خطرات حمله سایبری و رایانه ای به نقاط حساس این کشور از احتمال رخداد یک حمله سایبری ناگهانی که آمریکا را فلج کند ابراز نگرانی کرد. پانتا طی سخنانی در این باره گفت: کشورهای دشمن آمریکا به پیشرفت ها و توانایی های فن آوری برای حمله سایبری به آمریکا دست یافته اند که می توانند مراکز حساس حیاتی مانند نیروگاه ها، سیستم مالی و بانکی و شبکه حمل و نقل این کشور را هدف قرار دهند.

وی افزود: یک کشور یا گروه افراطی می تواند با استفاده از حملات سایبری بر این سیستم ها مسلط شده و کنترل آن را در دست گیرد. وزیر دفاع آمریکا در ادامه سخنانش هشدار داد: بدترین سناریو می تواند یک حمله سایبری همزمان به چند نقطه حساس آمریکا و هماهنگ با یک حمله فیزیکی باشد؛ چیزی شبیه یک حمله پرل هاربر سایبری "cyber-Pearl Harbor” که باعث فلج شدن کل آمریکا شود.وی خواستار تصویب قانونی تازه در کنگره آمریکا برای پیشگیری و مقابله با این تهدیدات شد.اشاره پانتا به حمله غافلگیرکننده و ناگهانی ناوگان دریایی ژاپن به پایگاه دریایی آمریکا در بندر پرل هاربر Pearl Harbour هاوایی در سال 1941 میلادی بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها