کد خبر: ۱۲۲۲۳۳
زمان انتشار: ۲۳:۰۵     ۰۵ فروردين ۱۳۹۲
طی 40 سال تاریخ رویارویی های دو تیم ملی ایران و کویت به طور متوسط در هر سال بیش از یک بازی بین دو کشور انجام شده است

سایت گل - کم نیست ، همسایگی دو کشور از یک طرف و شرایط خاص فوتبال ایران در برخی مقاطع باعث شده که طی 40 سال تاریخ رویارویی های دو تیم ملی ایران و کویت به طور متوسط در هر سال بیش از یک بازی بین دو کشور انجام شود و به همین خاطر تمام چهره های سرشناس فوتبال ایرانی در این سال ها ردپایی ماندگار از خود برابر کویت برجای گذاشته اند که با هم 5 تصویر به یادماندنی از این چهره ها را دوباره مرور می کنیم؛

 http://www.iffhs-media.de/9-Asia/9-Asia-38.jpg

 

هنرنمایی سلطان

احتمالا جوانتر ها این مورد را به یاد ندارند ولی خالی از لطف نیست تا سری به فینال جام ملتهای آسیا در سال 1976 در تهران بزنیم. بازی دو تیم بدون گل پیش می رفت تا این که دقیقه 71 بازی یک ضربه ایستگاهی پشت محوطه جریمه کویت نصیب ایران شد. علی پروین که در بازی های قبلی هم دروازه کویت را باز کرده بود، پشت توپ ایستاد و با ضربه ای استادانه توپ را به جایی فرستاد که هیچ کاری از احمد طرابلسی دروازبان شهیر آن دوران کویتی ها برنیامد و در نهایت ایران با برتری یک - صفر در این بازی به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. طرابلسی حدود 15 سال بعد وقتی به عنوان مربی دروازبان های تیم السالمیه برای بازی با پرسپولیس به تهران آمده بود، چند خبرنگار و همراه تیم السالمیه را با خود به مقابل همان دروازه ای که از علی پروین گل خورده بود برد و دقیقا محل ورود توپ پروین را به آنها نشان داد تا از خود رفع اتهام کند و بگوید که تقصیری نداشته بلکه ضربه پروین غیر قابل مهار بوده است.

 http://www.meydan.ir/sites/default/files/79.JPG

ظهور عقاب

بعد از بازیهای آسیایی 1986 در سئول و استعفای 14 نفر از تیم ملی فوتبال ایران به دلیل اختلاف با مرحوم پرویز دهداری ، تیم ملی با ترکیبی جوان و ناشناخته ، در حالی که خیلی از نفراتش تجربه بازی ملی نداشتند مجبور شد در دوحه برابر تیم ملی کویت قرار بگیرد. این بازی در مرحله انتخابی المپیک 1988 سئول بود و به خاطر محرومیت ایران از میزبانی به دلیل شرایط جنگی ، بازی در دوحه برگزار شد. خیلی ها باخت سنگینی را برای تیم ایران پیش بینی می کردند ولی نمایش درخشان جوانان ایرانی همراه با هنرنمایی دروازبان جوانی به نام احمدرضا عابدزاده باعث شد تا قضیه برعکس شود. در واقع تولد عقاب آسیا از همان بازی شروع شد و نه تنها حملات کویتی ها را یکی پس از دیگری مهار کرد بلکه با یک شروع مجدد عالی در دقیقه 88 باعث شد تا کریم باوی با یک اثر گذاری کوچک دومین گل ایران را درون دروازه کویت قرار دهد و تیم ایران با برتری 2 - 1 این بازی را به سود خود خاتمه دهد. ایران سپس در بازی برگشت 1-0 با یک پنالتی به کویت باخت تا با حکم گل خورده در خانه (!) از این مرحله حذف شود .ایران به حکم قرعه در بازی اول میزبان بود.

 http://www.solofutbol.cl/Imagenes/Albunes%20de%20futbol/iran/iran%201998/daei,%20ali%201998.jpg

گل استثنایی شهریار؛کمرت چطوره؟

تیم ایران بعد از بازی های درخشان و برتری های 3 - صفر برابر عربستان و 6 - 2 برابر کره جنوبی در مرحله نیمه نهایی جام ملت های 1996 آسیا فقط برابر ناداوری جمال قندور مصری نتوانست از پس عربستان برآید و به بازی رده بندی رفت تا با کویت مصاف بدهد. جاسم الهویدی در دقیقه 16 کویت را پیش انداخت تا هم مقام سومی به خطر بیافتد و هم آقای گلی علی دایی تهدید شود ولی شهریار که برای آقای گلی زحمت زیادی کشیده بود در دقیقه 42 یکی از خطرناکترین صحنه ها را برای سلامتی خود خلق کرد . سانتر مهرداد میناوند در این صحنه بسیار کوتاه بود و شاید نیم متر هم با زمین فاصله نداشت ولی دایی همان توپ را با ضربه سر شیرجه ای درون دروازه فلاح المجیدی فرستاد و بعد هم خودش روی گرده خود به هوا بلند شد و چرخید و فرود آمد. این گل استثنایی زمینه ساز کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی شد و در نهایت بازی با درخشش عابدزاده به سود ایران به پایان رسید.

 http://www.iffhs-media.de/9-b/9-Weltjaeger1997-4.jpg

بمب کریم در ایران ترکید

رقابتهای مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه در منطقه آسیا در جریان بود. تیم ایران بعد از برتری برابر چین در دالیان و تساوی با عربستان در تهران، برای بازی سوم خود به کویت رفته بود. باز هم این جاسم الهویدی بود که در دقیقه 20 تیم میزبان را پیش انداخت و تمام حملات ایران برای جبران این گل بی ثمر مانده بود. خالد الفضلی دروازبان کویت با کمک اسامه عبدالله و محمد الخالدی سد نفوذ ناپذیری برابر ضربات دایی، خداداد ، مهدوی کیا و منصوریان ساخته بودند ولی سرانجام کریم باقری در دقیقه 3 + 90 این سد را شکست و روی یک رفت و برگشت موفق شد سومین گل پیاپی خود را در این رقابتها برای ایران به ثمر برساند. هرچند ورزشگاه و کشور کوچک کویت با این گل غرق در سکوت شد ولی در ایران قضیه برعکس بود و غریو شادی در ساعات پایانی شب از تمام خانه ها بلند شد تا سومین بازی بدون باخت ایران هم در این بازی ها شکل بگیرد.

 http://previous.presstv.ir/photo/20110131/gholami20110131164629513.jpg

سلام جادوگر به گل

بعد از باخت 4 - 2 به عمان در بازیهای آسیایی 98 بانکوک باتجربه های تیم نشستی با منصور پورحیدری سرمربی تیم ملی برگزار کردند و قرار شد تغییراتی در چیدمان بازیکنان ایجاد شود که یکی از آنها به کار گیری پدیده تازه فوتبال ایران یعنی علی کریمی در پیستون چپ بود. جادوگر مورد نظر برای اینکه گامهای بزرگی را بردارد در همان پست مهجور هم یکی از بهترین های ایران بود و با بازیهای درخشان برابر تیم های ازبکستان و چین و دریبل های زیبای خود چشم هم را خیره کرد. ایران به فینال رسید و در همان دقیقه هفتم بازی و روی کرنر ارسالی از سمت چپ در حالی که حواس کویتی ها به سرزنانی چون دایی ، باقری و موسوی بود، ناگهان کریمی جوان که در تیر دوم جاگیری کرده بود با جهشی خوب به سمت توپ و ضربه سری دقیق دروازه کویت را بازکرد تا با گل دقیقه 26 کریم باقری ایران در نهایت 2 - صفر برنده شده و قهرمان بازی های آسیایی شود. این هم یکی دیگر از رکوردهای جادوگر؛ ثبت اولین گل رسمی ملی در فینال بازی های آسیایی!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها