کد خبر: ۱۲۳۴۵۲
زمان انتشار: ۱۹:۴۱     ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
در حالي كه بيش از دو ماه تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري يازدهم فرصت باقي است، رصد مواضع و رسانه هاي حامي فتنه نشان از عزم جدي اين طيف سياسي براي حضور در انتخابات دارد.

به گزارش رجانيوز، در شرايطي كه پيش از اين و بواسطه حوادث سال 88، جريان فتنه از زبان خاتمي براي حضور در انتخابات هاي نظام جمهوري اسلامي "شرط گذاري" كرده و از تحريم انتخابات سخن گفته بود، موسوي لاري عضو بلندپايه مجمع روحانيون مبارز و وزير كشور دولت خاتمي امروز در گفتگو با يك روزنامه نزديك به خانواده هاشمي گفت:

"من همان روز که موضوع شرط گذاری برای حضور در انتخابات مطرح شد، در مصاحبه‌‌ای اعلام کردم که شرطی نداریم و برداشتها اشتباه است. شرایط انتخابات مدنظر بوده و نه شرط اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات. اصلاح‌طلبان هیچ وقت نگفته‌اند که شرایط ما برای حضور در انتخابات این موضوعات است‌. "

وي در ادامه نيز با حمايت از هاشمي رفسنجاني مي گويد: "سران اصلاحات نظرشان در مورد آقای هاشمی مثبت است. آقای هاشمی به عنوان یک چهره سابقه دار و ریشه‌دار در نظام و انقلاب شناخته می‌شود. او در بحران‌ها به نظام خدمت می‌کند بنابراین حضورشان می‌تواند برای عبور از مرحله افراطی گری موثر باشد. تا آنجا که من می‌دانم آقای هاشمی داعیه کاندیداتوری ندارد. طبیعی است که اگر آقای هاشمی اعلام آمادگی و اعلام حضور کند، جریان اصلاح‌طلبی با اقای هاشمی با نگاهی متفاوت از گذشته برخورد خواهد کرد."

وي در ادامه از رسيدن اصلاح طلبان و هاشمي به نقطه مشترك سخن گفته و تاكيد مي كند:  "فکر می‌کنم آقای هاشمی و اصلاح‌طلبان هر دو به یک نقطه مشترک رسیده‌اند که وضعیت کشور به وضعیتی رسیده که باید به حداقل‌ها بسنده کرد. فکر نمی‌کنم آقای هاشمی به عنوان کاندیدا به صحنه بیاید ولی قطعا اگرایشان امروز بگوید من کاندیدا هستم، جریان اصلاح طلب ایشان را رقیب خودش تلقی نمی‌کند."

اما نقطه مشتركي كه عضو موثر مجمع روحانيون مبارز در گفتگو با روزنامه نزديك به هاشمي از آن سخن گفته است را شايد نتوان بي مناسبت با برخي تحركات بدنه رسانه‎اي و سايبري جريان فتنه براي اعلام حضور و كانديداتوري سيد محمد خاتمي در انتخابات يازدهم رياست جمهوري در روزهاي گذشته دانست.

در شرايطي كه روزهاي گذشته يكي از صفحات فعالان منتسب به حاميان فتنه، در فيس بوك از راه اندازي ستاد‎هاي سيد محمد خاتمي براي انتخابات يازدهم خبر داده بود، نعيمه اشراقي خواهر همسر محمد رضا خاتمي نيز در صفحه فيس بوك خود با اشاره به راه اندازي ستادهاي خاتمي نوشت:

"این ستاد که تحت عنوان ” آفتاب صبح امید” از چندی پیش در قالب بنرهای تبلیغاتی در فضای مجازی فعالیت غیر رسمی خود را آغاز کرده بود از ۱۸ فروردین ماه با فعالیت رسمی در سطح استان های کشور و راه اندازی سایت اینترنتی و صفحه فیس بوک اعلام حضور می کند."

به نوشته او "مجموعه این حرکت اجتماعی سیاسی با دو شعار محوری ” امید” و ” نجات” و رویکرد دعوت و حمایت از مواضع سید محمد خاتمی برای حضور فعال در انتخابات آتی ریاست جمهوری راه اندازی شده است."

اما همزمان با اين فضاسازي‎ها براي اعلام كانديداتوري سيد محمد خاتمي، اظهار نظر هاشمي در ديدار با 7 نماينده مجلس، روي ديگر اين پروژه سياسي و رسيدن به نقطه مشترك را به عيان كرد.

هاشمي رفسنجاني، در ايام نوروز و در ديدار با 7 نفر از نمايندگان مجلس شامل آقايان محمد رضا تابش نماینده اردکان، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، حسین امیری خامکانی نماینده زرند، مهدی سنایی نماینده نهاوند، محمد مهدی پورفاطمی نماینده تنگستان و علی مطهری نماینده تهران و كمال الدين پيرموذن نماينده اردبيل درباره كانديداتوري خود اظهار نيز سخناني را مطرح كرده بود كه به روشن‎تر شدن اين پازل كمك خواهد كرد.

پيرموذن در گفتگويي در اين باره اعلام كرد: "در این دیدار، یکی از روحانیون نیز از هاشمی رفسنجانی سوال کرد که چرا خودتان کاندیدا نمی‌شوید، که هاشمی هم در پاسخ گفت که خدمت رهبر انقلاب می‌رسم و بعد اظهار نظر خواهم کرد."

اين در حالي است كه پيش از اين نيز بسياري از نخبگان سياسي از احتمال بالاي حضور هاشمي در انتخابات پيش رو سخن مي گفتند و حتي برخي رسانه هاي اصلاح طلبان نيز با انتشار وي‍ژه نامه هايي از لزوم حضور وي در انتخابات سخن به ميان آورده بودند، اما رسانه‎هايي كه با واسطه و بدون واسطه در ماه‎هاي گذشته به ترويج هاشمي به عنوان «مرد بحران» و گزينه نجات ايران از شرايط فعلي پرداخته بودند، اين روزها به تبيين چرايي و لزوم كانديداتوري و حضور سيد محمد خاتمي و همچنين لزوم حمايت از وي پرداخته‎اند، رويكردي كه در حلقه رسانه‎هاي متصل به مهدي هاشمي به عنوان بازوي سياسي _ رسانه‎اي خانواده هاشمي مي‎توان به خوبي مشاهده كرد.

حال آنكه هاشمی رفسنجانی در ديدار با گردانندگان سايت شخصي‎اش، با بیان اینکه وضع امروز کشور به دلیل سوء مدیریتها ، اتلاف درآمدها  و بی توجهی به تجارب گذشته ، بی شباهت به سالهای ابتدایی پس از پایان جنگ يعني دوراني كه او تصدي پست رياست جمهوري را بر عهد گرفت، نیست ، ابراز امیدواری کرد:"انشاء الله سال 1392 برای کشور و مردم سال اعتدال و پیروزی باشد".

اگر بر مبناي سخنان موسوي لاري بپذيريم كه اصلاح‎طلبان با هاشمي رفسنجاني به نقطه‎اي مشترك رسيده‎اند و از سوي ديگر فضاسازي اخير براي اعلام كانديداتوري سيد محمدخاتمي در كنار اشاره‎هاي دور و نزديك هاشمي و نزديكانش مبني بر احتمال زياد كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري پيش رو قرار دهيم، قاعدتا اين نقطه مشترك در انتخابات پيش رو نمي‎تواند هر دو گزينه خاتمي و هاشمي رفسجاني براي جريان فتنه و تشكيلات سياسي آن باشد و اين جريان ناگزير از رسيدن به يك گزينه واحد است.

اما با توجه به مواضع و رويكرد خارج از چارچوب نظام سيد محمد خاتمي، شانس او براي عبور از فيلتر شوراي نگهبان بسيار پايين خواهد بود، مانعي كه ممكن است هاشمي رفسنجاني هم با آن مواجه شود اما اين مانع براي خاتمي حتي با وجود رايزني‎هاي هاشمي رفسنجاني هم غيرقابل عبور به نظر مي‎رسد، و اين در حالي است كه اساسا امكان راي‎آوري خاتمي نيز براي بسياري از فعالان حامي فتنه محل شبهه و سوال جدي است. پس با اين توصيفات، تلاش براي اعلام كانديداتوري خاتمي در روزهاي گذشته و احتمالا روزهاي آينده با كدام هدف طراحي و عملياتي خواهد شد؟

 شايد اينجا باشد كه بتوان به مرحله بعدي استراتژي انتخاباتي جريان فتنه فكر كرد : «ابتدا بنويسيم خاتمي؛ اگر تاييد نشد بخوانيم هاشمي!». تلاش براي تجميع بدنه اجتماعي حامي فتنه ذيل نام خاتمي با راه انداختن فضاي "آمدن يا نيامدن خاتمي" مهمترين كار ويژه طرح نام خاتمي در اين روزها به نظر مي‎رسد، طرحي كه با رايزني براي تاييد صلاحيت خاتمي ادامه خواهد يافت و در نهايت ممكن است با رونمايي از گزينه پشت صحنه كه همان هاشمي رفسنجاني است تكميل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها