کد خبر: ۱۲۴۱۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
هاشمی رفسنجانی در مورد تحریم های آمریکا گفت: جنبه های مثبت این مسئله را باید در نظر گرفت، البته ممکن است کمبودهایی پیش بیاید ولی جلوی خیلی از اسراف‌ها گرفته می‌شود و ملت ما عملا می‌فهمد که باید کم کم روی پای خود بایستد و آن نقاط کمبود برای مردم روشن‌تر می‌شود.

رخدادهای 21 فروردین1391

چکیده

  • وزارت خارجه ژاپن با تاکید بر این که تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران اثر ناچیزی خواهد داشت از آمریکا خواسته است که موقعیت ژاپن و وابستگی این کشور به نفت ایران را در نظر داشته باشد .
  • برخی گروه های سیاسی مثل حزب دمکرات کردستان همنوا با نیروهای عراقی مواضع ایران را از داخل مورد حمله قرار می دهند !
  • در پی تجاوزات عراق به مرزهای ایران ارتش جمهوری اسلامی به حمایت از پاسداران وارد عمل شد و با یک فروند فانتوم و 2 فروند هلیکوپتر مواضع نیروهای عراقی را در هم کوبید . دانشجوی ایرانی که به اتهام واهی درگیری با صاحبخانه خود توسط پلیس آمریکا دستگیر شده بود تحت شکنجه و زیر شوک الکتریکی به شهادت رسید .
  • در اطلاعیه ای که از سوی آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور صادر شد به عاملان تخریب ، تحصن ، ایجاد بیکاری ، کم کاری در واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی یا ادارات و سازمان های بخش دولتی و خصوصی هشدار داده شد .
  • هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب امروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت : در حال حاضر ایران به قدر کافی ذخیره ارزی دارد که بتواند لااقل برای یکی دو سال خود را اداره کند .
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اعلامیه های خود اعلام کردند که در صورت حمله نظامی آمریکا به خاک ایران گروگان های جاسوس را با ساختمان مسکونی آنها یکجا نابود خواهند کرد .
  • خبرگزاری رسمی شوروی مبارزه آمریکا علیه ایران را یک مبارزه هیستریک توصیف کرد و در مورد خطر یک مقابله و درگیری در خلیج فارس به خاطر اقدامات نامربوط و جنون آمیز آمریکا اظهار نگرانی کرد .
  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه طی مصاحبه ای اظهار داشت دولت الجزایر پذیرفته است که حافظ منافع ما در آمریکا باشد .
صف بندی موافقان و مخالفان تحریم اقتصادی ایران

با گذشت دو روز از قطع رابطه ایران و آمریکا کشورهای جهان در دو جبهه مقابل هم قرار گرفته اند ، موافقان ایران انقلابی در مقابل موافقان آمریکا .

در این راستا یک سخنگوی آلمان غربی گفته است که از امروز وزرای کشورهای عضو بازار مشترک اروپایی در لیسبون پایتخت پرتغال جلسه ای را تشکیل می دهند و حکومت بن هر تصمیمی را که دیگر کشورهای اروپایی بگیرند همراهی خواهد کرد . اما در صدد فراخواندن سفیر خود از تهران نیست زیرا ایران دومین تامین کننده نفت آلمان است .

در لندن نیز منابع انگلیسی گفته اند که مشغول بررسی پیشنهاد آمریکا هستند تا سفیر خود را به عنوان عملی تلافی جویانه علیه ایران از این کشور فرا بخوانند و از قرار معلوم آمریکایی ها صورتی از راههای مختلف را در برابر انگلیس گذاشته اند و وزارت خارجه این کشور به سرعت مشغول بررسی آنها است . در این میان ایتالیا نیز صدور قطعات یدکی هلی کوپتر را به ایران ممنوع کرده است هر چند این ممنوعیت از مدتها قبل اتفاق افتاده و ربط مستقیمی به تحریم های کارتر ندارد .

 

هاشمی در مورد ذخایر ارزی ایران و احتمال محاصره دریایی کشورمان گفت : در حال حاضر ایران به قدر کافی ذخیره ارزی دارد که بتواند لااقل برای یکی دو سال خود را اداره کند ولذا به فرض محاصره دریایی نه تنها با مشکلی برای اداره امور نخواهیم داشت بلکه همان بهتر که برای مدتی از تولید و صدور نفت چشم بپوشیم . هاشمی ادامه داد : وقتی ما نفت می فروشیم با بالطبع درآمد حاصل از آن از لحاظ اقتصادی تورم ایجاد می کند و ارزش پول را پائین می آورد .
آمریکا دیگر کشورهای اروپایی و نیز ژاپن را تحت فشار قرار داده است تا ایران را تحریم کنند با همه اینها و با وجود جنگ تبلیغاتی آمریکا علیه ایران ناظران سیاسی معتقدند که حتی اگر کشورهای عضو بازار مشترک هم در اجلاسیه امروز خود با کارتر هم آوازی کنند ضربه چندانی به ایران وارد نخواهد شد چرا که واردات ایران از کشورهای بازار مشترک پس از پیروزی انقلاب تنزل قابل توجهی کرده است و ایران واردات چندانی از این کشورها ندارد .

ژاپن : تحریم های آمریکا علیه ایران ناچیز است / به نفت ایران وابسته هستیم

در این میان وزارت خارجه ژاپن نیز ضمن آنکه گفته است تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران اثر ناچیزی خواهد داشت و از آمریکا خواسته است که موقعیت ژاپن و وابستگی این کشور به نفت ایران را در نظر داشته و توقع نداشته باشد که ژاپن بتواند در این مورد از کارتر پیروی کند .

حمایت قاطع کشورهای غیرمتعهد از ایران

در برابر متحدان آمریکا کشورهای غیرمتعهد جهان از ایران حمایت کردند . روزنامه نهان دان ویتنام نوشت قطع رابطه آمریکا با ایران نوعی انتقام جویی مذبوحانه است که ناتوانی آمریکا را در برابر موضع محکم شورای انقلاب ایران را بر جهانیان روشن می سازد.

مطبوعات هند نیز به شدت اعمال آمریکا علیه ایران را مورد حمله قرار داده اند . روزنامه حریت چاپ استانبول نیز نوشته است که اقدامات کارتر زائیده بازیهای انتخاباتی آمریکا است . کارتر در صدد است که اعتبار خویش را که بر اثر مسئله گروگانها به مخاطره افتاده است نجات دهد . (1)

آخرین تحولات در مرزهای غربی کشور 

جنگی که رژیم بعث عراق از چندی پیش در مرزهای ایران شعله ور ساخته است ابعاد جدیدی به خود گرفته است . در ادامه به آخرین اخبار در این زمینه اشاره می کنیم . واحد عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز اعلام کرد : دولت عراق واحدهای زرهی پیاده و توپخانه در سراسر نوار مرزی مستقر کرده و پاسگاه های مرزی ایران را زیر آتش قرار داده است . برخی گروه های سیاسی مثل حزب دمکرات کردستان همنوا با نیروهای عراقی مواضع ایران را از داخل مورد حمله قرار می دهند ! (2)

 

در برابر متحدان آمریکا کشورهای غیرمتعهد جهان از ایران حمایت کردند . روزنامه نهان دان ویتنام نوشت قطع رابطه آمریکا با ایران نوعی انتقام جویی مذبوحانه است که ناتوانی آمریکا را در برابر موضع محکم شورای انقلاب ایران را بر جهانیان روشن می سازد.
استفاده عراق از هواپیما و هلیکوپتر برای حمله به مواضع ایران

تیمسار ظهیر نژاد فرمانده کل ژاندارمری نیز صبح امروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد دولت بعث عراق در حملات نظامی خود به ایران در حال حاضر از هلیکوپتر و هواپیما و در بعضی از پاسگاه های مرزی از توپخانه و خمپاره انداز استفاده کرده است . وی همچنین گفت : نیروهای عراقی به 15 کیلومتری مرز ایران رسیده اند و اینها فعالیت هایی در نقل و انتقال نیروهای خود در خارج از مرز ایران دارند و در یکی دو روز اخیر از نیروهای ژاندارمری تعدادی شهید و مجروح گشته اند . (3)

جنگنده های ایران مواضع عراق را در هم کوبید

خبر دیگر این که در پی تجاوزات عراق به مرزهای ایران ارتش جمهوری اسلامی به حمایت از پاسداران وارد عمل شد و با یک فروند فانتوم و 2 فروند هلیکوپتر مواضع نیروهای عراقی را در هم کوبید . (4)

قتل دانشجوی ایرانی زیر شوک الکتریکی در آمریکا

بیژن عطایی آشتیانی دانشجوی ایرانی که به اتهام واهی درگیری با صاحبخانه خود توسط پلیس آمریکا دستگیر شده بود تحت شکنجه و زیر شوک الکتریکی به شهادت رسید . (5)

هشدار وزارت کشور به عاملان تخریب ، تحصن ، تعطیل ، ایجاد بیکاری و کم کاری

در اطلاعیه ای که از سوی آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور صادر شد به عاملان تخریب ، تحصن ، ایجاد بیکاری ، کم کاری در واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی یا ادارات و سازمان های بخش دولتی و خصوصی هشدار داده شد که بلافاصله شناسایی و مجازات خواهند شد . (6)

هاشمی : محاصره اقتصادی نمی تواند حربه موثری باشد

هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب امروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت : به نظر ما امروز محاصره اقتصادی نمی تواند حربه خیلی موثری نه علیه ما بلکه حتی علیه کشورهای کوچک باشد ما دیده ایم که محاصره اقتصادی در مورد رودزیای کوچک نتوانست کاری بکند. وی ادامه داد : واقعیت در دینا این است که امروز رقابت مخصوصا در دنیای سرمایه داری آنقدر زیاد است که حتی خود آمریکا هم نمی تواند آن را کنترل کند .

نقاط مثبت تحریم از دید هاشمی / باید روی پای خودمان بایستیم

وی به نقاط مثبت تحریم اشاره کرده و گفت : جنبه های مثبت این مسئله را باید در نظر گرفت ، البته ممکن است کمبودهایی پیش بیاید ولی جلوی خیلی از اسرافها گرفته می شود و ملت ما عملا می فهمد که باید کم کم روی پای خود بایستد و آن نقاط کمبود برای مردم روشن تر می شود .

بهتر که نفت نفروشیم / فروش نفت عامل تورم است

وی در مورد ذخایر ارزی ایران و احتمال محاصره دریایی کشورمان نیز گفت : در حال حاضر ایران به قدر کافی ذخیره ارزی دارد که بتواند لااقل برای یکی دو سال خود را اداره کند ولذا به فرض محاصره دریایی نه تنها با مشکلی برای اداره امور نخواهیم داشت بلکه همان بهتر که برای مدتی از تولید و صدور نفت چشم بپوشیم . هاشمی ادامه داد : وقتی ما نفت می فروشیم با بالطبع درآمد حاصل از آن از لحاظ اقتصادی تورم ایجاد می کند و ارزش پول را پائین می آورد .  (7)

 

وزارت خارجه ژاپن نیز ضمن آنکه گفته است تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران اثر ناچیزی خواهد داشت و از آمریکا خواسته است که موقعیت ژاپن و وابستگی این کشور به نفت ایران را در نظر داشته و توقع نداشته باشد که ژاپن بتواند در این مورد از کارتر پیروی کند .
دانشجویان مسلمان : در صورت حمله آمریکا گروگانها را نابود می کنیم

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اعلامیه های خود اعلام کردند که در صورت حمله نظامی آمریکا به خاک ایران گروگان های جاسوس را با ساختمان مسکونی آنها یکجا نابود خواهند کرد . (8)

اخطار خبرگزاری شوروی در مورد درگیری ایران و آمریکا

خبرگزاری رسمی شوروی مبارزه آمریکا علیه ایران را یک مبارزه هیستریک توصیف کرد و در مورد خطر یک مقابله و درگیری در خلیج فارس به خاطر اقدامات نامربوط و جنون آمیز آمریکا اظهار نگرانی کرد .تاس در تحلیلی اضافه کرد واشنگتن یک سیاست خودکامگی مطلق ، شانتاژ و فشار نسبت به ایران در پیش گرفته است و انگیزه این مبارزه جنون آمیز نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا است . (9)

الجزایر حافظ منافع ایران در آمریکا شد

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه طی مصاحبه ای اظهار داشت آمریکا جربزه حمله به خاک ایران را ندارد ، ما برای آمریکا قدت سیاسی قائل نیستیم . وی در پاسخ به سوالی در زمینه میانجیگری میان ایران و آمریکا گفت : از دو حال خارج نیست یا باید پیشنهادات ما را بپذیرند که در این صورت نیازی با میانجیگری نیست و یا نمی پذیرند که در این صورت نیز میانجیگری تاثیری ندارد . قطب زاده همچنین با بیان این که از قطع رابطه استقبال کرده ایم گفت : دولت الجزایر پذیرفته است که حافظ منافع ما در آمریکا باشد . (10)

پی نوشت :

1- کیهان ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 4

2- کیهان ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 2

3- کیهان ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 2

5- کیهان ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 1

6- اطلاعات ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 2

7- اطلاعات ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 12

9- اطلاعات ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 12

10- اطلاعات ، 21 فروردین 1359 ، صفحه 2

پِژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها