کد خبر: ۱۲۵۵۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
احزاب سیاسی افغانستان در واکنش به حذف 2 تبعه خارجی از کمیسیون انتخابات اعلام کردند که این امر زمینه تقلب را در انتخابات فراهم خواهد کرد.

به گزارش 598، به نقل از فارس، تلویزیون «لمر» افغانستان به نقل از «فضل‌الرحمان اوریا» عضو «ائتلاف ملی» افغانستان گزارش داد که حضور 2 عضو خارجی در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، اعتماد مردم را به انتخابات بیشتر می‌کرد.

به گفته وی، اکنون که 2 عضو خارجی از کمیسیون انتخابات حذف شده‌اند، می‌تواند شفافیت و عادلانه بودن انتخابات را زیر سئوال ببرد.

«معین مرستیال» عضو حزب «حق و عدالت» افغانستان نیز می‌گوید که اگر 2 عضو خارجی در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی حضور داشتند، به شفافیت انتخابات کمک می‌کرد اما «کمیته گزینش» می‌تواند تا اندازه‌ای در روند انتخابات کمک کند.

در همین حال «جان‌داد اسپین‌غر» رئیس اجرایی «بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان» بیان داشت: اگر برنامه دقیقی برای مستقل بودن کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی وجود داشته باشد، نبود 2 عضو خارجی در این کمیسیون، اثری بر روند انتخابات نخواهد داشت.

از سوی دیگر، «نور محمد نور» سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان نمی‌پذیرد که حذف 2 عضو خارجی در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، اثری بر شفافیت انتخابات داشته باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: در برخی مواقع می‌شود که مشاوران خارجی با کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی همکاری کنند.

پس از ماه‌ها بحث و اختلافات نظر، سرانجام روز یکشنبه قانون تشکیل، وظایف و اختیارات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان توسط پارلمان و مجلس سنای افغانستان به تصویب رسید.

هیئت اداری پارلمان افغانستان اعلام کرد که در این قانون، حضور 2 عضو خارجی در کمیسیون رسیدگی به شکایت‌‌های انتخاباتی حذف شده است.

در قانون تشکیل وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، کمیته‌ای برای گزینش اعضای کمیسیون مستقل انتخابات نیز پیش‌بینی شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها