کد خبر: ۱۲۶۲۶
زمان انتشار: ۱۹:۴۶     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰
برنا/ اگر در گذشته « خالکوبی » روی بدن برخی افراد خاص نقش می بست، امروز این پدیده وارد دایره ورزش شده و مشتریان زیادی را نیز برای خود دست و پا کرده است. 

این روزها انجام خالکوبی برای ورزشکاران بسیار راحت شده است. حال دیگر خبری از سوزن و رنگ نیست، برچسب هایی به بازار آمده که در چند ثانیه به بدن ورزشکاران می چسبد و براحتی آب خوردن نیز پاک می شود.


وقتی علی آبادی معترض شد
در دهه پنجاه ، شصت و یا شاید هم هفتاد، خالکوبی میان ورزشکاران رایج نبود؛ البته این به آن معنا نیست که تحت هیچ شرایطی مشاهده نمی شد. در دهه های گذشته افراد نقش و نگار و جملات دوست داشتنی خود را روی قسمت هایی از بدن می زدند که دیده نمی شد، مثل کمر و یا شاید هم قسمت بالای بازو.

با ورود به دهه هشتاد، خالکوبی جای خود را میان ورزشکاران باز کرد؛ تا جایی که اعتراض مسوولان ورزش را نیز به دنبال داشت. یکی دو سال قبل و به واسطه خالکوبی های عجیب روی بازوی تعدادی از بسکتبالیست ها علی آبادی رییس وقت سازمان تربیت بدنی اعلام کرد: جوانان ما بسیار فهیم هستند و مطمئنا می‌توان با در نظر گرفتن برنامه‌های فرهنگی خاص این مشکل‌ها را به زودی برطرف کرد.
 
او این حرف‌ها را در پاسخ به این پرسش که "چه راهکارهایی برای جلوگیری از خالکوبی ورزشکاران در نظر گرفته شده"، به زبان آورد اما از آن زمان تاکنون نه تنها خالکوبی‌ میان ورزشکاران کم نشده بلکه این پدیده بیش از پیش نیز شایع شده است! 



نیکبخت مارمولک کشید
حدود 5 سال پیش انتشار تصاویری از خالکوبی نیکبخت واحدی که روی پایش تصویر یک مارمولک را کشیده بود سر و صدای زیادی به راه انداخت. نیکبخت مجبور شد با فشار سازمان لیگ آن را پاک کند، اگرچه همین حالا کسی نمی‌داند که آیا او خالکوبی جدیدی دارد یا نه. بعدها انتشار تصاویری از شیث رضایی ، حسین بادامکی ، مهدی شیری و ... هم نشان از شیوع این پدیده میان فوتبالیست‌ها داشت تا اینکه چند روز قبل انتشار تصاویر جدید روی ساق پای برهانی ثابت کرد قضیه جدی تر از این حرف‌هاست. 


خالکوبی می کنند تا به چشم بیایند
از نسل جدید فوتبالیست های ایرانی می توان علیرضا نیکبخت واحدی را به عنوان اولین فوتبالیستی معرفی کرد که روی بدن خود خالکوبی  انجام داد. در همان زمان( 5 سال قبل) خالکوبی نیکبخت سوژه برخی محافل ورزشی شد تا جایی که زمزمه هایی مبنی بر احتمال محرومیت او از سوی سازمان لیگ شنیده شد . اما با گذشت چند روز نه تنها این بازیکن محروم نشد؛ بلکه نیکبخت مدعی گردید که خالکوبی اش منافاتی با منشور اخلاقی ندارد: « مطمئن هستم خالكوبی من با منشور منافاتی ندارد چون تا امروز بعید می‌دانم فردی آن را در زمین بازی روی پای من دیده باشد، چرا كه همیشه با جوراب بلند به میدان رفته‌ام.» 

یکی از همبازیان وقت نیکبخت که شاهد خالکوبی این بازیکن بوده در این خصوص می گوید: برخی از فوتبالیست ها خالکوبی می کنند تا در چشم باشند. البته طرف صحبتم نیکبخت نیست اما فوتبالیست ها برای جلب توجه چنین کارهایی را می کنند.


شیث با نقش و نگار بازگشت
بعد از نیکبخت نوبت به مدافع جنجالی پرسپولیس رسید تا با خالکوبی خود خبرساز شود. فصل پیش و در یکی از تمرینات پرسپولیس برخورد مجتبی شیری با شیث رضایی شکستگی بینی مدافع پرسپولیس را به همراه داشت.

شیث برای جراحی بینی خود چند صباحی خانه نشین شد اما به محض بازگشت تمام بازیکنان پرسپولیس مشاهده کردند که خالکوبی درشتی روی ساق پای او نقش بسته است. عکس زیر گواه این ادعاست: 


غفلت منشور اخلاقی
عدم برخورد با نیکبخت و شیث این شائبه را بوجود آورد که منشور اخلاقی سازمان لیگ توجه ای به خالکوبی ندارد. مطالعه قسمتی از منشور این موضوع را به اثبات می رساند: « منشور اخلاقی بازیکنان را از پوشیدن لباسهای جلف، تنگ، بدن‌نما و مارک دار اجنبی با تبلیغات خلاف عرف و اخلاق که در شأن ورزشکار قهرمان و الگوی برتر نیستند، منع می کند. همچنین در منشور اخلاقی از آنها خواسته‌ شده نسبت به مدل قیافه( موی سر و محاسن) از ارائه مدل های آرایشی غیرمتناسب با شئونات فرهنگی جامعه که موجب ترویج، بسط و گسترش فرهنگ اجنبی و بیگانه می‌شود، جدا خودداری کنند. از نظر منشور حتی همراه داشتن زیورآلات گردنبند، گوشواره، انگشتر، قاب سر(تل و …) در مسابقات ممنوع است.»


عزیزمحمدی: نمی توانیم برخورد کنیم
رییس سازمان لیگ اعتقاد دارد دیده شدن خالکوبی بازیکنان تنها در شرایطی با منشور اخلاقی منافات دارد که این اتفاق در مسابقه‌های رسمی رخ دهد. عزیزمحمدی در این خصوص به برنا می گوید: « یک فوتبالیست وقتی در میدان رسمی فوتبال حاضر می‌شود باید ظاهری مناسب داشته باشد و قسمت‌هایی از بدن او که در دوربین مشخص است به هیچ عنوان نباید خالکوبی داشته باشد. بازیکنانی که خالکوبی دارند و در تمرینات آن را با چسب می‌پوشانند به نوعی مراعات می‌کنند و ما هم نمی‌توانیم آنهایی که خالکوبی می‌کنند را محروم کنیم چون برای ما، ملاک بازی‌های رسمی است که چنین خالکوبی‌هایی در بدن بازیکن دیده نشود. » 



صحبت های رییس سازمان لیگ برتر نشان دهنده آن است عزم جدی برای برخورد با خالکوبی ورزشکاران وجود ندارد؛ زیرا اگر این اراده وجود داشت پس از نیکبخت و شیث رضایی نوبت به برهانی جوان نمی رسید که شکل و شمایل عجیبی را روی ساق پای خود حک کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها