کد خبر: ۱۲۶۵۳۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
روسای جمهور روسیه و مصر در نشستی در مسکو خواهان متوقف شدن هر چه سریعتر خشونت‌ها در سوریه و آغاز مذاکرات ملی بدون دخالت کشورهای خارجی در این کشور شدند.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

در مسکو با محمد مرسی، همتای مصری خود دیدار و با وی درخصوص وضعیت سوریه گفت‌وگو کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری سوریه نیوز، پوتین و مرسی در پایان این دیدار خواهان متوقف شدن موج خشونت‌ها در سوریه و آغاز مذاکرات ملی در این کشور بدون دخالت کشورهای خارجی شدند.

همچنین پوتین اعلام کرد: روسیه و مصر درخصوص لزوم حل و فصل سیاسی و قانونی بحران سوریه بدون دخالت کشورهای خارجی توافق کردند.

دولت روسیه پیشتر نیز در مناسبت‌های مختلف مکررا بر لزوم متوقف شدن خشونت در سوریه و آغاز روند مذاکرات میان طرفین درگیر و نیز اتکا به توافقنامه ژنو درخصوص تشکیل دولت انتقالی تاکید کرده بود.

محمد مرسی نیز به نوبه خود اعلام کرد: مساله سوریه جایگاهی ویژه در مذاکرات دارد.

وی افزود: روسیه و مصر درخصوص لزوم رسیدن به راهکاری در خصوص سوریه در آینده نزدیک توافق دارند.

وی افزود: ما موضع روسیه درخصوص سوریه را می‌ستاییم چرا که این موضع نزدیکی زیادی به موضع مصر دارد.

وزارت خارجه مصر نیز پیش از سفر مرسی به روسیه اعلام کرده بود که این کشور خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه است به این شرط که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نقشی در دولت آینده این کشور نداشته و در مذاکرات ملی حضور نداشته باشد.

همچنین آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: ناتو هیچ طرحی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اراضی سوریه جهت تامین امنیت ترکیه ندارد.

وی افزود: تنها در صورت بالا گرفتن ناآرامی میان سوریه و ترکیه، تامین امنیت ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو از تعهدات ما است.

راسموسن همچنین تاکید کرد: ماموریت ناتو در ترکیه تنها تامین امنیت ساکنان این کشور از حملات موشکی احتمالی از سوی سوریه است.

از سوی دیگر، دولت آلمان نیز از ائتلاف ملی مخالفان سوریه خواست تا به شکلی واضح از گروه‌های تندرو در سوریه دوری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این خصوص گفت: ائتلاف ملی مخالفان باید به وضوح خود را از گروه‌های تندرویی که در میان صفوف مخالفان در حال فعالیت هستند، دور کنند.

شماری از کشورهای جهان مکررا نسبت به وجود گروه‌های تندرو در میان مخالفان سوری ابراز نگرانی کرده و برخی از این گروه‌ها از جمله جبهه النصره را تندرو نامیدند.

رئیس سازمان اطلاعات خارجه آلمان نیز پیشتر اعلام کرده بود: تاثیر گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده میان مخالفان سوری در حال افزایش است.

همچنین کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه گاردین اعلام کرد: نیمی از ساکنان سوریه نیازمند کمک‌های انسانی هستند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد، تعداد آوارگان سوری در خارج از این کشور پایان سال جاری میلادی به سه و نیم میلیون تن برسد.

وی در ادامه با توصیف بحران سوریه به عنوان بدترین فاجعه انسانی اعلام کرد: جنگ داخلی سوریه بسیار وحشیانه‌تر و نابودکننده‌تر از جنگ افغانستان و عراق است و از زمان پایان جنگ سرد تاکنون بدترین فاجعه انسانی به شمار می‌رود.

این مسئول بین‌المللی ادامه داد: من به یاد نمی‌آورم بحران دیگری را که در آن حدود هشت هزار نفر مجبور شوند روزانه کشور خود را ترک کنند و احتمالا تا پایان سال جاری سه و نیم میلیون آواره سوری داشته باشیم.

وی همچنین نسبت به تاثیرات افزایش بحران سوریه بر لبنان، عراق و اردن هشدار داده و اعلام کرد: این کشورها در برابر تهدیدی واقعی قرار دارند.

وزارت خارجه روسیه نیز اقدام دولت آمریکا در اعزام حدود 200 نیروی جنگی به اردن به منظور هرگونه مداخله احتمالی در سوریه را باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع سوریه دانست.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: چنین اقدامی،‌ مطلوب به نظر نمی‌رسد و نمی‌تواند سوریه را از بحران موجود خارج کند بلکه نتیجه آن تنها پیچیده‌تر شدن اوضاع سوریه است که تهدیدی واقعی برای همه منطقه به شمار می‌رود.

پیشتر چاگ هاگل، وزیر دفاع آمریکا با صدور دستوری خواهان اعزام 200 سرباز آمریکایی به اردن شده بود.

وزارت خارجه تونس نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال تحویل سفارت سوریه در تونس به ائتلاف ملی مخالفان را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است: تونس به موضع اولیه خود درخصوص سوریه و حمایتش از خواسته ملت سوریه برای برقراری آزادی و دموکراسی پایبند است اما در حال حاضر چنین مساله‌ای مطرح نیست.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که تونس به همه توافقنامه‌ها و تعهدات بین‌المللی پایبند است.

در زمینه نظامی نیز شبکه المنار لبنان اعلام کرد: ارتش سوریه موفق شد بالن ساخت آمریکا را که به منظور رصد اقدامات ارتش سوریه در منطقه وادی الضیف در نزدیکی ادلب نصب شده بود، سرنگون کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها