کد خبر: ۱۲۶۵۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه کشورهای غربی و عربی امروز (شنبه) نشستی موسوم به "دوستان سوریه" را با هدف مذاکره برای حل و فصل بحران سوریه در ترکیه برگزار می‌کنند.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، این نشست که در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود با حضور وزیران امور خارجه کشورهای جهان از جمله جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و در خصوص اوضاع سوریه برگزار خواهد شد.

همچنین خبرگزاری کونا کویت نیز اعلام کرد که در این نشست 11 کشور حضور خواهند داشت.

این نشست در پی توافق جان کری و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی آخرین سفر کری به ترکیه برگزار می‌شود.

یک منبع بلندپایه در مخالفان سوریه نیز اعلام کرد: دلیل اصلی برگزاری این نشست مساله کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه است چرا که گروه دوستان سوریه دفاع ما از خودمان را حق ما می‌داند!

در همین حال دو منبع دیپلماتیک غربی نیز اعلام کردند، دلیل اصلی برگزاری نشست امروز استانبول موافقت با ارسال سلاح به مخالفان سوریه نیست بلکه هدف آن دستیابی به تعهدات مشخص از سوی ائتلاف ملی مخالفان سوریه مبنی بر اتخاذ موضعی جدی علیه تندروی و نیز تقویت وحدتشان برای دوران بعد از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است.

همچنین مسئولان وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کردند که کری در نشست امروز دوستان سوریه ضمن اعلام افزایش چشمگیر کمک‌های "غیرکشنده" آمریکا به مخالفان سوریه تاکید خواهد کرد که کشورش تجهیزات نظامی به ارزش 130 میلیون دلار از جمله سیستم‌های پیشرفته جنگی را به مخالفان ارائه می‌کند.

مخالفان سوریه نیز ابراز امیدواری کردند که نشست امروز به توافق ضمنی برای مسلح کردن مخالفان سوریه به عنوان "بهترین راه" برای پایان دوران اسد بیانجامد.

پیشتر گروه دوستان سوریه چهار نشست را برگزار کردند که آخرین نشست‌ها در کشور مراکش برگزار شد و طی آن شرکت‌کنندگان ائتلاف ملی مخالفان سوریه را نماینده قانونی ملت سوریه اعلام کردند.

در پی این نشست نیز نشست‌هایی کوچکتر برای بررسی تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه در امارات، قطر و هلند برگزار شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها