کد خبر: ۱۲۷۰۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
با آغاز سال جديد، بخش هاي عمومي و خصوصي براي بالابردن قيمت خدمات و توليدات خود در حال سبقت از يكديگر هستند.
به گزارش 598 به نقل از کیهان، مردم سال گذشته شاهد افزايش قيمت اكثر كالاها بودند. بخش خدمات نيز در اين بخش عقب نماند و قيمت خود را بالا برد. برخي كالاها مانند شير و فرآورده هاي دامي افزايش قيمت چندين باره داشتند. قيمت مرغ، گوشت و ديگر مواد پروتئيني نيز از اين مسئله مستثني نبود.

قيمت خودرو و تعميرات آن نيز افزايش قابل توجه داشت. روغن موتور، لاستيك خودرو و... نيز به شدت بالا رفت. كارمندان و كارگران انتظار نداشته و ندارند كه با توجه به افزايش مختصر حقوق و دستمزد، قيمت اقلام مورد نيازشان در برخي كالاها به طور سرسام آور بالا برود، اما با شروع سال 92، متأسفانه شاهد افزايش قيمت كالاها و خدمات هستيم.


شاهد اين مطلب افزايش قيمت مرغ و روغن طي روزهاي گذشته بود. در اقدامي جديد، معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به رشد قيمت لوازم يدكي ناوگان عمومي و تورم ساليانه اعلام كرده، براي حفظ كيفيت خدمات ناوگان مسافري بين شهري و جبران زيان ناوگان حمل بار جاده اي، افزايش نرخ بليت و كرايه حمل بار اعمال مي شود.

گرانی حمل و نقل

شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس درباره افزايش نرخ بليت هاي اتوبوس بين شهري و كرايه حمل در كاميون ها به دليل افزايش تورم در سال جاري، اظهار داشت: رانندگان حمل و نقل عمومي همكاري مطلوبي با دولت در اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها داشتند.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اضافه كرد: در ايام نوروز نرخ بليت هاي اتوبوس حداكثر تا سقف 20 درصد افزايش يافت، اما طبق وعده سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي پس از پايان طرح نوروزي اين نرخ كاهش يافت.

معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: اما به هر حال به دليل شرايط اقتصادي موجود، تورم ساليانه، رشد قيمت قطعات فني ناوگان و برخي مشكلات پيش روي انواع ناوگان برون شهري، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، جلساتي را با كانون ها و انجمن هاي شركت هاي حمل و نقلي برگزار كرد كه اين جلسات كماكان ادامه دارد.

افندي زاده اظهار داشت: تورم بر نرخ انواع كالاها تأثيرگذار بوده و قطعاً هزينه هاي شركت هاي حمل و نقلي نيز افزايش يافته است.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تأكيد كرد: در راستاي افزايش كيفيت خدمات شركت ها و سهولت در تهيه لوازم يدكي و قطعاتي نظير لاستيك و روغن، نرخ هاي كرايه بايد واقعي تر شود.

معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: هم اكنون در اين جلسات موضوع حداقل ميزان افزايش نرخ بليت ناوگان عمومي مسافري بين شهري بررسي مي شود و مواردي مطرح است.
وي اظهار داشت: اين جلسات كماكان در حال برگزاري است و به محض توافق در اصلاح قيمت ها، افزايش قيمتي كه احتمالاً وجود خواهد داشت، اعلام رسمي خواهد شد.

افندي زاده با تأكيد بر اينكه پس از اخذ مجوزهاي لازم اين ميزان افزايش نرخ ها اعلام خواهد شد، گفت: قطعاً در ارديبهشت ماه نرخ هاي جديد اعلام رسمي مي شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اظهار داشت: موضوع رشد كرايه، مشمول نرخ هاي جابجايي كالا در بخش كاميوني نيز است.

معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: تلاش مي كنيم با همكاري انجمن ها و اصناف در بخش حمل
به نظر مي رسد عواملي پشت پرده هستند تا موجبات نارضايتي مردم را فراهم كنند. البته شكي نيست كه دشمنان نظام چه در خارج و چه در داخل تلاش مي كنند با اخلال در نظام اقتصادي كشور به اهداف شوم خود برسند، ولي مسئولان بايد در حوزه اجرا ضمن برخورد با سوداگران، تلاش دشمن را ناكام گذارند.
و نقل عمومي بين شهري، كمترين افزايشي در نرخ هاي حمل در بخش باري و مسافري اعمال شود تا هزينه هاي شركت هاي مسافري و باري تأمين شود ضمن آنكه فشار چنداني بر صاحبان كالا و مسافران وارد نشود.

احتمال افزايش قيمت  شير و گوشت

مشاور انجمن صنايع فرآورده هاي لبني با اشاره به اين كه حذف ارز مرجع واردات كره در شرايط كنوني تصميم درستي نيست، گفت: اين تصميم باعث افزايش دستكم 20 درصدي قيمت پايه شير خام خواهد شد.

حسين چمني در گفت وگو با ايسنا پيرامون تأثير حذف ارز مرجع واردات كره روي قيمت شيرخام و فرآورده هاي لبني توضيح داد: با توجه به اين كه كره از جمله مشتقات شيرخام است هرگونه افزايش قيمت آن باعث افزايش قيمت شيرخام نيز خواهد شد.

وي افزود: براساس محاسبات انجام شده حذف ارز مرجع واردات كره بدون احتساب ساير مؤلفه ها باعث افزايش 20 درصدي قيمت پايه شيرخام و در نتيجه افزايش 14 درصدي قيمت فرآورده هاي لبني خواهد شد.

او با اشاره به تأثير 70 درصدي قيمت شيرخام در قيمت تمام شده فرآورده هاي لبني اظهار كرد: حذف ارز مرجع واردات كره مي تواند به افزايش بيش از پيش قيمت انواع محصولات لبني موجود در بازار منجر شود كه با توجه به كاهش قدرت خريد مردم فروش كارخانه ها نيز با افت بيشتري نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگي اعلام كرد كه ارز مرجع براي واردات كره حيواني حذف شده است. كره گياهي به دليل تعرفه 54 درصدي واردات چنداني ندارد و ارز مرجع از ابتدا نيز به آن تعلق نمي گرفت اما سالانه چندين هزار تن كره حيواني وارد كشور مي شود كه سال گذشته اين محصول با ارز مرجع وارد مي شد و هم اكنون براساس تصميم جديد ارز مرجع واردات آن حذف شده است، در همين حال ارز مرجع براي واردات روغن خام نيز حذف شد.

رئيس هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران نيز از احتمال بازنگري در قيمت خريد تضميني گوشت قرمز و شير در جلسات آتي ستاد تنظيم بازار خبر داد.

سيروس روستا اظهار كرد: با توجه به افزايش 30درصدي هزينه هاي توليد و افزايش قيمت نهاده هاي دامي بايد در قيمت خريد تضميني گوشت قرمز و شير تجديدنظر كرد تا دامداران متضرر نشوند.

وي افزود: پيشنهاد بازنگري در قيمت شير و گوشت قرمز به ستاد تنظيم بازار ارائه شده و درصدديم تا در جلسات آتي اين ستاد ضمن بررسي هزينه هاي توليد اين فرآورده هاي پروتئيني ميزان اثرگذاري افزايش قيمت نهاده هاي دامي و هزينه هاي توليد را در قيمت تمام شده شير و گوشت محاسبه كرده و قيمت منطقي براي اين محصولات در نظر بگيريم.

گرچه حسن رادمرو معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در نخستين جلسه ستاد تنظيم بازار در سال 92 اعلام كرد كه برنامه اي براي افزايش قيمت شير در دستور كار قرار ندارد اما براساس مصوبه ستاد تنظيم بازار در سال گذشته شيرخام ممتاز (2/3 درصد و بار ميكروبي 100 هزار) بايد كيلويي 930 تومان از دامدار خريده شود و كارخانه هاي لبني نيز موظف اند بهاي اين محصول را دو ماهه پرداخت كنند كه دامداران از اين قيمت رضايت ندارند.

همچنين سال گذشته وزير جهاد كشاورزي قيمت خريد تضميني گوشت قرمز را كيلويي 11 هزار تومان عنوان كرده بود كه تاكنون اجرا نشده است اما به گفته رئيس هيئت مديره اتحاديه دامداران با توجه به هزينه هاي توليد اين قيمت نمي تواند انگيزه دامداران را براي افزايش توليد بيشتر كند.
اين گزارش حاكي است: مدير عامل شركت شبكه الكترونيكي پرداخت كارت (شاپرك) نيز اعلام كرده، در صورت موافقت بانك مركزي از خدمات كارت خوان ها كارمزد دريافت مي شود.

واكنش به افزايش قيمت روغن

محمدرضا حريري، رئيس كميسيون واردات اتاق ايران در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: به طور قطع پس از عدم اختصاص ارز مرجع به واردات روغن و واردات آن با ارز مبادله اي قيمت مواد اوليه براي واردكنندگان و توليدكنندگان افزايش مي يابد.وي ادامه داد: از اين پس روغن خام با دو برابر قيمت قبل وارد مي شود و قيمت آن با لحاظ كردن هزينه هاي حمل و نقل و تسويه مي تواند 40 تا 60 درصد افزايش قيمت داشته باشد.

حريري با بيان اينكه اين افزايش قيمت مختص به زماني است كه ديگر تمامي روغن هاي وارد شده با ارز مرجع توزيع شده و صرفاً واردات آن با ارز مبادله اي انجام مي شود، گفت: در حال حاضر اين كه به طور ناگهاني اعلام شده ارز مرجع روغن حذف شده و 40 درصد افزايش قيمت آن مطرح مي شود، صرفاً بار رواني دارد.

رئيس كميسيون واردات اتاق ايران درباره افزايش 60 درصدي قيمت گوشت نيز خاطرنشان كرد: قيمت تمام شده گوشت گرم براي واردكننده رقمي حدود هشت دلار است و پيش از اين كه اختصاص ارز مرجع به آن منتفي شود نيز گوشت براساس ارز مرجع به دست مصرف كننده نمي رسيد.

وي تصريح كرد: در حال حاضر نيز اگر قيمت تمام شده واردات گوشت تا زماني كه به تهران مي رسد را هشت دلار حساب كنيم و با فرض دلار مبادله اي 2500 توماني، قيمت تمام شده آن براي واردكننده در حدود
با توجه به اينكه اعلام نشده از ابتداي ارديبهشت اختصاص ارز مرجع به روغن متوقف مي شود، با بالا رفتن قيمت تمام شده آن براي واردكنندگان رشد 40درصدي قيمت آن طبيعي است، ولي اعلام اين موضوع صرفاً بعد رواني دارد.
20 هزار تومان مي شود.

حريري در پايان با بيان اين كه با احتساب سود و قيمت خرده فروشي، گوشت نبايد بيش از 30 هزار تومان توزيع شود، بيان كرد: با توجه به اين شرايط افزايش 50 تا 60 درصدي قيمت گوشت در اين مقطع زمان نيز طبيعي است زيرا اختصاص ارز مبادله اي براي آن از چند ماه قبل آغاز شده بود.

نقش برخي كسبه در گراني

در بررسي قيمت برخي اجناس در واحدهاي صنفي سطح شهر، درمي يابيم بخشي از گرانيها را كسبه دامن مي زنند.

بطور مثال: تفاوت قيمت ميوه و گوشت در برخي واحدهاي صنفي از زمين تا آسمان است. قيمت اقلام ديگر نيز به همين منوال است و متأسفانه نظارتي بر كار اصناف نيست. قيمت خدمات نيز به همين شكل است. نرخ لباسشويي ها، آرايشگران و خدماتي از اين نوع تابع هيچ قانوني نيست و هر كس ساز خود را مي نوازد.

برخورد مي كنيم

با توجه به اعلام خبرهايي مبني بر افزايش 40 درصدي قيمت روغن در بازار، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرد كه هرگونه افزايش قيمت روغن خوراكي تخلف است و با اين تخلفات به شدت برخورد مي شود.

مجتبي فراهاني در گفت گو با ايسنا، درباره افزايش قيمت روغن نباتي در بازار اظهار كرد: تا زمان اعلام افزايش قيمت جديد روغن هرگونه افزايش قيمت روغن خوراكي در سطح عمده فروشي، كارخانه ها و خرده فروشي تخلف است.

وي ادامه داد: در حال حاضر به كل بازرسان در سراسر كشور اعلام شده با هرگونه افزايش قيمت روغن به شدت برخورد كنند.

فراهاني در پاسخ به اين سؤال كه قيمت هاي جديد روغن چه زماني اعلام مي شود خاطرنشان كرد: فعلاً مشخص نيست چه زماني قيمت هاي جديد اعلام مي شود و فعلاً مبناي ما همان نرخ هاي قبلي است.

معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت با تأكيد بر اين كه مردم به محض مشاهده افزايش قيمت با شماره 124 تماس بگيرند و گزارش كنند، گفت: به محض هرگونه تماسي از سوي مردم بازرسان ما در محل حاضر و با متخلفان به شدت برخورد مي كنند.

بنابراين گزارش، تجربه نشان داده، اعلام افزايش قيمت كالاها از سوي مراجع رسمي حتي بعد از اعلام سازمان حمايت مبني بر تخلف آن، پس از مدتي عمل شده است. مردم در اين شرايط انتظار دارند سازمان هاي تصميم گير با افزايش غيرمنطقي قيمت ها موافقت نكنند و حتي با زياده خواهان برخورد شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها