کد خبر: ۱۲۹۷۱۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
یک تحلیلگر آمریکایی در واکنش به ادعای اخیر رسانه‌های غربی مبنی بر استفاده نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان، خواستار تهاجم دیپلماتیک آمریکا علیه دمشق شده است.

به گزارش 598، خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «یو اس نیوز»، «پیتر جول» تحلیلگر سیاسی فعال در مرکز مطالعاتی «صندوق اقدام پیشرفت آمریکا» (Center for American Progress Action Fund)، در قالب مقاله ای ضد سوری پیشنهاد تهاجم دیپلماتیک علیه دولت دمشق را مطرح کرده و مدعی شده است که گزارش های منتشر شده مبنی بر استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی مانند سارین در مقیاس کوچک باید منجر به تغییر محاسبات سیاسی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا شود.

درحالیکه اوباما پیشتر استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی را خط قرمز کاخ سفید توصیف کرده است، این تحلیلگر سیاسی مدعی شد که همزمان که دولت واشنگتن برای دسترسی به تمام حقایق پیرامون گزارش های منتشر شده مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تلاش می کند، اقدامات پر اهمیت دیگری نیز وجود دارد که دولت اوباما می تواند از طریق آنها اسد را مسئول تمام اقداماتش و پیامدهای منطقه ای ناشی از جنگ داخلی جاری سوریه بداند.

بر اساس ادعای این تحلیلگر، اولین اقدامی که دولت اوباما می تواند عملی کند، راه اندازی یک تهاجم دیپلماتیک علیه سوریه از طریق شورای امنیت سازمان ملل است.

جول در ادامه با اشاره به اینکه تیم بازرسی سازمان ملل که هم اکنون بی هدف در قبرس به سر می برد و منتظر صدور مجوز اسد برای ورود به سوریه و بررسی اخباری است که پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در این کشور گزارش شده است، اعلام کرد که آمریکا باید خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت با هدف طرح درخواست دسترسی نامحدود بازرسان سازمان ملل به تمام مکان هایی شود که احتمالا گاز سارین در آنجا مورد استفاده قرار گرفته است.

جول همچنین گفته است که آمریکا باید از برگزاری این جلسه اضطراری شورای امنیت برای تحت فشار قرار دادن روسیه و متوقف کردن پشتیبانی های مسکو از نظام دمشق استفاده کند.

در ادامه این مقاله این تحلیلگر سیاسی به راه دوم پیش روی اوباما در قبال سوریه اشاره کرده و مدعی شده است که آمریکا باید برنامه ریزی با ناتو و شرکای منطقه ای خود را برای آمادگی جهت پاسخگویی متعاقب استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی آغاز کند.

جول با اشاره به اینکه برنامه ریزی باید با سرعت انجام شود، ادعا کرده است که اقدام علیه سوریه نیازمند برنامه ریزی دقیق، رهبری و سرپرستی قاطعانه آمریکا و مشارکت یک اتحاد گسترده و آماده برای مهار هر گونه استفاده بیشتر از تسلیحات شیمیایی در سوریه است که این هدف از طریق نابود کردن اهداف مناسب نظامی از جمله سیستم های حمل و انتقال مهمات،‌ سیستم‌های لجستیک، مرکز فرماندهی و نظارتی محقق می‌شود.

اقدام سومی که جول مدعی شده است اوباما باید آن را علیه سوریه عملی کند، این است که‌ آمریکا باید به ناتو تاکید کند که ماموریت مهم تری را برای تامین کمک های انسان دوستانه به مهاجران سوری در اردن برنامه ریزی کند.

اردن در حال حاضر فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را متعاقب میزبانی از نیم میلیون مهاجر سوری متحمل شده است و ناتو باید آماده کمک رسانی از طریق حمل و نقل هوایی، زمینی و کمک های پزشکی و تامین قابلیت های امنیتی برای از بین بردن این فشارها باشد.

در ادامه این مقاله اینطور ادعا شده است که استفاده احتمالی دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی این تاکید کننده این حقیقت است که هیچ گزینه سیاسی مناسبی در سوریه وجود ندارد ولی با این حال آمریکا می تواند اقدامات مهمی را از طریق تلاش های دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل جهت بررسی های بیشتر تسلیحات شیمیایی دمشق و همچنین تسریع برنامه ریزی ناتو برای مقابله با حوادث مربوطه عملی کند.

این مقاله ضد سوری در شرایطی گزارش می شود که جدیدترین گزارش ها خبر می دهند که دولت آمریکا که تاکید کرده است هنوز نمی داند چه کسی در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده، در حال بررسی تامین تسلیحاتی مخالفان سوریه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها