کد خبر: ۱۳۰۰۲۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگرانی از بابت حضور خاتمی در انتخابات ندارد، گفت: ‌جمع‌بندی ایشان البته ادامه ‌رهبری اصلاحات است ‌به نظرم اهمیت این کار کمتر از ریاست جمهوری نخواهد بود.
به گزارش 598 به نقل از فارس، محمدرضا عارف چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران با تاکید بر برگزاری انتخاباتی پرشور و فراگیر، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم که انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای پرشور و فراگیر برگزار شود که بتوان با حرکتی جهشی و شجاعانه نام حماسه را بر آن گذاشت.

وی با اشاره به انتخابات ۸۸، افزود: در انتخابات ۸۸ برخی از دوستان به دلایلی هزینه‌های غیرضروری دادند که تلاش ما در این مرحله این است که آن‌ها را تشویق کنیم تا با عبور از گذشته و نگاه به آینده در صحنه بیایند و حضور جدی داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما با واژه سران فتنه موافق هستید یا نه، اضافه کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم در دی ماه ۸۹، سران فتنه آمریکا و انگلیس هستند اما باید این موضوع در فضای مناسب کارشناسی و سهم گروه‌ها و افراد مختلف با نگاه به آینده مشخص شود اما بر این باوریم که تریبون باید در اختیار عده‌ای خاص نباشد.

عارف در ادامه سخنان خود با تشریح برخی از برنامه‌های خود بر تشکیل هیئت منتقدان در کنار هیئت مشاوران تاکید کرد و اظهار داشت: استفاده از مشاوران جوان در دولت ضروری است، از طرفی نگاه ما به اداره کشور شایسته‌سالاری است و بنا داریم در مدیریت‌ها از افراد شایسته استفاده کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین مبارزه با فساد اقتصادی را از برنامه‌های اولویت‌دار خود عنوان و تاکید کرد: برنامه‌ی کامل پنج ماده‌ای در زمینه فساد اقتصادی تدوین شده است.

به گفته وی شفاف‌سازی در مسیر اطلاعات، حذف برگزاری مناقصه‌ها و رانت‌هایی که عده‌ای از این مسیر برخوردار می‌شوند‌، اصلاح برخی قوانین چه بسا باورمان بر این است که نیاز به قانون جدید نداریم در عین حال که برخی از قوانین به دلیل ابهام زمینه فساد را فراهم می‌کنند و برخورد با دانه درشت‌ها از برنامه‌های اولویت‌دار ما در زمینه فساد اقتصادی است.

عارف در بخش دیگری از سخنان خود در دفاع از عملکرد خاتمی، تصریح کرد: خاتمی شخصیت برجسته‌ای است که در طول هشت سال دوران ریاست جمهوری عملکرد درخشانی دارد و در طول سال‌های پس از انقلاب وفاداری‌اش را به امام و آرمان‌هایش نشان داده است از این رو چرا باید چنین شخصیتی رد صلاحیت شود؟ اگر جمع‌بندی آقای خاتمی این باشد که حضور یابد، من نگرانی ندارم اما شاید جمع‌بندی ایشان این باشد که به رهبری اصلاحات ادامه دهد و این جریان را جلو ببرد که به نظرم اهمیت این کار کمتر از ریاست جمهوری نخواهد بود.

معاون اول دولت اصلاحات در واکنش به سرمقاله کیهان، یادآور شد: در مقاله کیهان اخلاق و جایگاه حقوقی فرد رعایت نشده بود، نویسنده خود را در جایگاه مدعی‌العموم قرار داده و قضاوت زشتی کرده بود.

وی اظهار امیدواری کرد همه نویسندگان اخلاق را رعایت کنند و گفت: ما مدعی فرهنگ اصیل هستیم پس باید با توجه به عقبه فرهنگی عمل کنیم و آرامش کشور را به هم نزنیم، آقای خاتمی هم خدماتش بر همه آشکار است.

تشریح مشکلات کشور دیگر سؤال خبرنگاران بود که وی پاسخ داد: مشکل کشور ما عقلانیت است اگر عقلانیت بر همه امور حاکم بود کمتر با مشکلات مواجه بودیم.

عارف با تاکید بر اداره کشور بر اساس خرد جمعی، خاطرنشان کرد: در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و روابط بین‌الملل مشکلاتی وجود دارد که با عقلانیت می‌توان آن‌ها را رفع کرد از این رو باید شعار ما حاکمیت و عقلانیت بر همه امور باشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فعالیت احزاب فراگیر از ضرورت‌های هر جامعه‌ای است، تصریح کرد: مردم نقش مهمی در انتخابات دارند به طوری که انتخاب تمام مسئولان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انجام می‌گیرد لذا راه‌حلی جز داشتن احزاب فراگیر نداریم و رویکرد کشور باید به سمت احزاب فراگیر باشد، احزابی که قائل به فرد نباشند در این صورت گرفتاری تعدد کاندیدا را نیز نخواهیم داشت.

عارف با تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات، یادآور شد: حضور کاندیداها با گرایش‌های مختلف می‌تواند نقش مهمی در حضور پررنگ مردم تا مرحله ثبت‌نام داشته باشد اما بعد از مرحله ثبت‌نام نیز باید کمک کنیم که مردم به راحتی بتوانند انتخاب کنند اگر تعداد کاندیداها از تعداد محدودی بیشتر شود مردم در انتخاب یاری نمی‌شوند و فردی هم که رای حداقلی می‌آورد، انتخاب می‌شود و نگاه دنیا به این رئیس جمهور هم نگاه حداقلی خواهد بود بنابراین ائتلاف‌ جریان‌های سیاسی به مردم کمک می‌کند و من برای اجماع خوش‌بین هستم به طوری که حتی توصیه ما اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود.

وی همچنین بر ضرورت انرژی هسته‌ای نیز تاکید و اضافه کرد: اعتقاد ما تعامل با دنیا است در عین حال موظف هستیم در مجامع بین‌المللی از حقوقمان دفاع کنیم.

عارف یادآور شد: در تعامل با کشورها هم به حقوق خود و هم دیگران توجه داریم، صحیح نیست خود را در موضع رهبری دنیا قرار دهیم و رهنمود به دنیا بدهیم در حالی که توانایی حل مشکلات خود را نداشته باشیم.

وی در عین حال اظهار داشت: ما مسئول چهاردیواری کشورمان هستیم و باید از حقوق آن دفاع کنیم، در موضع ضعف مذاکره نخواهیم کرد چرا که اگر در موضع ضعف مذاکره کنیم شرایطی به ما تحمیل می‌شود.

معاون اول دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود به موقعیت ژئوپلتیکی آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: استان آذربایجان غربی با توجه به موقعیت جغرافیایی خود دارای ظرفیت‌های بالقوه بی‌شماری است که متأسفانه نتوانستیم از آن‌ها درست استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری‌ آذربایجان غربی در حال حاضر ۱۲ درصد است، اضافه کرد: بخش گردشگری، کشاورزی و صنعت استان ظرفیت‌های خوبی برای اشتغال‌زایی هستند که تاکنون مورد غفلت واقع شده‌اند.

عارف خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در بخش کشاورزی ظرفیت خوبی دارد به شرطی که این بخش به صورت علمی اداره شود در این صورت تولیدات استان می‌تواند صادر شود.

وی با بیان اینکه در تمام استان‌های کشور به نوعی مشکل وجود دارد، تصریح کرد: راه برون رفت از مشکلات استان‌ها اولویت‌بندی آن‌هاست در این صورت می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها