کد خبر: ۱۳۰۳۸۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
رئیس‌ جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری در کشور «کاستاریکا» تأکید کرد تا مشخص شدن تحقیقات درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه هیچ‌گونه سناریوی اعزام نظامیان آمریکایی به سوریه را پیش‌بینی نمی‌کند.

به گزارش 598، خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «باراک اوباما» روز جمعه اعلام کرد که در حال حاضر نمی‌تواند سناریویی را پیش‌بینی کند که در آن نیاز به اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه باشد.

وی تصریح کرد که آمریکا در عین اینکه در حال بررسی این مسئله است که دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، هیچ گزینه‌ای را در رویارویی با سوریه نادیده نمی گیرد.

اوباما که به کاستاریکا سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت به عنوان فرمانده کل قوا نمی‌تواند هیچ گزینه‌ای را رد کند، چرا که به گفته او شرایط متغیر است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر تأکید کرده بود در صورتیکه شواهد نشان دهد اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است، قاعده بازی تغییر خواهد کرد.

اوباما که بیشتر دوره ریاست‌جمهوری خود صرف کاهش شدت جنگ‌های عراق و افغانستان کرده است که تمایلی به اعزام نظامیان آمریکایی به سوریه ندارد و تأکید کرد: من چنین سناریویی پیش‌بینی نمی‌کنم.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که شواهدی مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه وجود دارد اما مشخص نیست که چه زمانی، در چه محلی و چگونه از این سلاح‌ها استفاده شده است.

وی اینگونه ادامه داد: در صورت به دست آمدن شواهد محکم، قواعد بازی عوض خواهد شد، چون احتمال دارد که این تسلیحات به دست گروه‌هایی مانند حزب الله در لبنان بیافتد.

اوباما تصریح کرد: رهبران منطقه که در این خصوص با یکدیگر به شور نشستند با من موافقند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص رویکرد کشورش در خصوص وجود سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت: ما منتظر نمی‌مانیم. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا هرگونه فشار ممکن را به سوریه وارد کنیم.

وی در کنفرانس خبری با «لورا چینچیلا» رئیس‌جمهور کاستاریکا گفت که شواهد بیشتری باید در خصوص اینکه سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد، به دست بیاید.

اوباما در این باره گفت: اگر واقعاً یک نوع استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی درون سوریه وجود داشته باشد، امیدواریم بتوانیم شواهد بیشتری به دست آوریم و در آن نقطه به طور قطع آن اطلاعات را در اختیار جامعه بین‌الملل قرار می‌دهیم.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد که هرگونه اقدامات آمریکا بر اساس وقایع موجود در سوریه و همچنین بر اساس منافع مردم آمریکا و امنیت ملی این کشور خواهد بود.

وی تأکید کرد که از روی عجله و نابهنگام در خصوص مداخله عمیق‌تر در سوریه تحت فشار قرار نخواهد گرفت و گفت: من این تصمیمات را بر اساس بهترین شواهد و پس از مشورت محتاطانه اتخاذ می‌کنم زیرا وقتی در خصوص مسائل عجله کنیم، وقتی قبل از بررسی خیز برداریم، نه تنها باید هزینه آن را بپردازیم بلکه اغلب با پیامدهای ناخواسته‌ای مواجهه می‌شویم، بنابراین حائز اهمیت است که اقدام درستی صورت دهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها