کد خبر: ۱۳۰۳۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا درباره خط قرمزی که رئیس‌جمهور آمریکا درباره سوریه تعیین کرده بود گفت: تعیین خط قرمز اقدامی حساب شده نبود.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، «زبیگنیو برژینسکی»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «بلومبرگ» گفت: تعیین خط قرمز توسط اوباما درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، اقدامی «حساب شده» نبود.

وی در خصوص ارائه تسلیحات کشنده بیشتر به تروریستها در سوریه گفت: شاید ما الان باید کمی در این زمینه عقب بنشینیم.

برژینسکی بعنوان مشاور امنیت ملی «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا فعالیت می‌کرده است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» که قرار است اواخر هفته جاری پخش شود، تصریح کرد که تعیین خط قرمز «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای سوریه در شرایطی که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، حساب شده نبوده است.

وی تصریح کرد: اگر آنها (سوریه) از این سلاح‌ها استفاده کنند، اگر آنها از این سلاح‌ها علیه دو نفر، 5 نفر، 100 نفر و 10 هزار نفر استفاده کنند، آیا فرقی می‌کند؟ و اگر کسی از آن استفاده کند، خواه یک واحد متمرکز باشد که از دمشق فرماندهی می‌شود یا یک واحدی باشد که از جایی بغیر از سوریه فرماندهی می شود. منظورم این است که این به تصمیم‌گیری شما کمکی نمی‌کند.

برژینسکی ضمن انتقاد از تعیین خط قرمز برای سوریه در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی، در خصوص بهره گیری از گزینه‌های دیگر، به‌عنوان مثال ارسال سلاح‌های مرگبار برای شورشیان گفت: کدام شورشیان؟ هم‌اکنون، شاید بهتر باشد یک مقدار عقب بکشیم. شورش‌ در سوریه توسط چه کسی انجام می‌شود؟ فکر می‌کنم آنها گروههای مختلفی هستند. اول از همه، شورشیانی هستند که حمایت عربستان و قطر پشت آنها است، برخی از آنها، جنگجویان سنی هستند که می‌خواهند یک دولت سنی داشته باشند اما احتمالاً گروههای متعصب مذهبی یا همان سلفی‌ها نیز وجود دارند که واقعاً به نوعی به تعریف فرعی از تعصب مذهبی خشک اعتقاد دارند و همچنین عناصر القاعده نیز در سوریه وجود دارند که می‌خواهند علیه رژیم اسد مبارزه کنند.

برژینسکی با اشاره به اینکه انتخاب گروه‌هایی که می‌توان به آنها در سوریه کمک کرد، یک گزینه سخت است، گفت: در مقابل شورشیان سوریه، ما مردم خود را داریم که گویی بسیاری از آنها سوری‌های مهربان هستند و بسیاری از آنها در آمریکا زندگی می‌کنند و دموکراتیک هستند اما تحت فرماندهی واحدهای قوی نیستند. از میان سه گروه از مخالفان اسد، آنها احتمالاً مخالفان شماره 3 محسوب می‌شوند و بنابراین ما در اینجا یک مشکل (برای تشخیص گروههای شورشی که می‌توانیم به آنها کمک کنیم) داریم.

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا ضمن اشاره به این موارد تصریح کرد، آنچه که آمریکا باید انجام دهد این است که تاحدودی نفوذ خود را حفظ کند اما باید دقت کند که به نوعی مداخله نکند که به یک بازیگر عمده در سوریه و حتی در منطقه تبدیل شود، زیرا در صورتیکه سوریه منفجر شود کشورهای وابسته به آن نیز منفجر خواهند شد.

بلومبرگ در ارتباط با گزینه‌های دیگر پیش روی سوریه از جمله جنگ هوایی، منطقه پرواز ممنوع و بمباران کاخ ریاست‌جمهوری اسد، گفت: اگر نتیجه این اقدامات بعنوان مثال این باشد که عناصر افراطی‌تر و سلفی‌ها از نظر نظامی قوی‌تر شوند، حاصل و دستاورد این اقدامات چه خواهد بود؟

این شبکه تلویزیونی سپس در ادامه سوال خود مطرح کرد: بنابراین این راه خطرناک است. تأثیر احتمالی بر اردن، کردها و لبنان چه خواهد بود؟

برژینسکی ادامه داد: فکر می‌کنم آنچه که باید درک کنیم این است که ما با منطقه‌ای روبرو هستیم که بی‌ثبات‌تر شده است زیرا این منطقه در یکصد سال گذشته، از زمان جنگ جهانی اول، بر اساس طرحی سازماندهی شده است که توسط انگلیس و فرانسه در زمینه اینکه چگونه خاورمیانه را بین خود تقسیم کنند، طرح‌ریزی شده است و آنها این کشورهای مصنوعی را ایجاد کردند که از مذهب‌ها، قومیت‌ها، الهامات متفاوت ادغام شدند و این کشورها از یکدیگر جدا شدند.

وی با اشاره به این موارد گفت: اگر ما بدون فکر و به اسم دموکراسی و با دلیلی در سوریه مداخله کنیم که نتوانیم بدون استقرار تعداد زیادی از نیروهایمان به پیروزی برسیم، در نتیجه بطور کلی در منطقه وارد مداخله شدیم و فاجعه‌ای در مقیاس وسیع‌تر برای آمریکا به وجود خواهد آمد.

مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در ارتباط با سخنان اخیر رئیس‌جمهور چین درباره ادعاهای ارضی چین گفت که اینگونه اظهارات، خطر درگیری در آسیا را به همراه دارد و باید بسیار مراقب آن باشیم و در صورتیکه به اندازه کافی به تمامی این دشمنی‌های بالقوه حساس نباشیم، به طور ناآگاهانه در واقع آنها را تشویق و ترغیب کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم، برخی از اقداماتی که اخیراً انجام دادیم، احتمالاً سیگنال‌های اشتباهی به برخی از مخالفان منطقه‌ای چین ارسال می‌کند، این پیش‌فرض را به وجود می‌آورد که ما از آنها حمایت می‌کنیم و به نوعی این سیگنال‌ها را به چین می‌فرستد که ما می‌خواهیم به نوعی علیه آنها ائتلاف تشکیل دهیم. من فکر نمی‌کنم که قصد دولت آمریکا چنین چیزی باشد. واقعا چنین اعتقادی ندارم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها