کد خبر: ۱۳۱۵۵۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
آمریکا با استفاده و آزمایش نسل جدید بالگردهای بدون سرنشین خود در افغانستان به دنبال کاهش تعداد تلفات خود در این کشور است.

به گزارش 598، فارس، به نقل از پایگاه خبری «mcclatchy» نیروهای آمریکایی تصمیم دارند از بالگردهای بدون سرنشین مانند هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام مأموریت‌های دشوار و دقیق در افغانستان استفاده کنند.

بالگردهای K-MAX که تنها بالگردهای باری بدون سرنشین ناوگان هوایی آمریکا است، می‌تواند مسافت‌های طولانی را پرواز کرده و در هر بار پرواز لوازم و مهمات زیادی را جابجا کند.

حدود 16 ماه قبل 2 فروند از بالگردهای بدون سرنشین K-MAX برای آزمایش به افغانستان ارسال شد در این مدت، این بالگردها با انجام بیش از 1000 پرواز و مأموریت، حدود هزار و 300 تن بار و محموله را در سراسر ولایت «هلمند» افغانستان جابجا کردند.

این اقدام باعث کاهش تعداد کاروان‌های تدارکاتی در جاده‌های مناطق ناامن هلمند که با مین آلوده بودند، شد.

هواپیماهای بدون سرنشین پیش از این اثبات کرده بودند که امن‌تر، اقتصادی‌تر و دقیق‌تر هستند.

«پیتر سینگر» مدیر طرح «دفاع قرن بیست‌و‌یکم» در مؤسسه تحقیقات «بروکینز» در ارتباط با این بالگرد جدید گفت: در جهان به سرعت در حال رشد تجهیزات بدون سرنشین، موفقیت K-MAX یک گام بلند به جلو است که انتظار می‌رود از آن در بخش‌های نظامی و غیر نظامی در حمل محموله استفاده شود.

ارتش آمریکا برای انجام برخی عملیات‌های خود از جمله جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی و حمله به مواضع طالبان و القاعده در نقاط مرزی افغانستان و پاکستان از جنگنده‌های بدون سرنشین استفاده می‌کرد.

اکنون با ورود بالگردهای بدون سرنشین به این چرخه، این کشور امیدوار است که اطلاعات جدید و بیشتری از فعالیت‌های طالبان و القاعده در افغانستان و پاکستان بدست آورد و به احتمال زیاد آمریکا قصد دارد از این بالگردها در انتقال تجهیزات خود از افغانستان نیز استفاده کند.

بر پایه برخی گزارش‌ها، اقدامات و عملیات‌های دقیقی که از طریق نظامیان در روی زمین قابل اجرا نیست، بوسیله این بالگردهای بدون سرنشین به راحتی و با دقت زیادی انجام می‌شود و این مسئله در کاهش تلفات نیروهای نظامی نیروهای آمریکایی بسیار مؤثر است.

این در حالی است که آمریکا وسایل و تکنولوژی‌های نظامی نوین خود را در مقیاس‌های مختلف در کشورهای درگیر جنگ مانند افغانستان آزمایش می‌کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، گسترش استفاده از تجهیزات بدون سرنشین در افغانستان نشانه‌ای بر عدم توانایی و افزایش ترس نیروهای خارجی در رویارویی با گروه‌های تروریستی حاضر در این کشور است.

چندی پیش طالبان با حمله به یک بالگرد نیروهای آیساف در ولایت «قندهار» افغانستان 9 تن از سرنشینان این بالگرد را به اسارت گرفته و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها