کد خبر: ۱۳۳۸۴۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
معاون سفیر آمریکا در کابل با رد اظهارات رئیس جمهور افغانستان در خصوص قصد آمریکا برای حفظ 9 پایگاه در برخی شهرهای افغانستان گفت: آمریکا هنوز در این خصوص تصمیمی نگرفته است.

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس و به نقل از «آواپرس»، هفته گذشته حامد کرزی در اظهاراتی گفت: آمریکا در نظر دارد 9 پایگاه نظامی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله «کابل»، «بلخ»، «قندهار»، «هرات» و «ننگرهار» ایجاد کند اما این گفته‌ها که از سوی معاون سفیر آمریکا در کابل رد شد.

«هوگو لورنز»، معاون سفیر آمریکا در کابل در گفت‌وگو با «بی.بی.سی» درخصوص پایگاه‌های نیروهای خارجی در شهرهای افغانستان گفت: اظهارات رئیس جمهور افغانستان صحیح نیست.

وی افزود: پیش از هر مسئله‌ای می‌خواهم روشن کنم که ما هیچ علاقه‌ای به پایگاه نظامی دائمی در افغانستان نداریم، ما در موافقتنامه امنیتی دوجانبه درباره قواعد مأموریت نیروهای آمریکایی مذاکره می‌کنیم.

لورنز خاطر نشان کرد که در موافقتنامه امنیتی درباره اختیارات نیروهای آمریکایی پس از سال 2014 رایزنی می‌شود، این‎ که چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم و چه کارهایی را نمی‌توانیم.

این مقام آمریکایی تصریح کرد در این پیمان روی مسائلی بحث می‌شود که در سراسر جهان از جمله در آسیا، اروپا و آمریکای مرکزی و... مورد موافقت ما بوده است و موافقتنامه‌هایی درباره شرایط کاری سربازان خود داریم.

وی درخصوص تصمیم آمریکا در مورد مناطقی از افغانستان که می‌خواهند پایگاه‌های خود را در آنها حفظ کنند، گفت:کشورش در این زمینه چنین تصمیمی نگرفته است.

لورنز تأکید که همان ‎طور ‌که در کنفرانس‌های «لیسبون» و «شیکاگو» تصمیم‌گیری شده، نقش نظامی آمریکا تا پایان سال 2014 به پایان می‌رسد و نقش اصلی ما بیشتر آموزشی و مشورتی خواهد بود.

معاون سفیر آمریکا در کابل گفت: در این بین مسئله مهم برای ما دسترسی به پادگان‎های نیروهای افغانستان برای انجام این کار است و مذاکرات ما بیشتر روی این محور است.

وی افزود: مسئله مذاکره درباره وضعیت سربازان خیلی پیچیده و فنی است و مذاکره‌کنندگان سرگرم توافق در این خصوص هستند و هیچ تصمیمی گرفته نشده که آمریکا در افغانستان پس از 2014 چند پایگاه خواهد داشت.

لورنز بار دیگر تأکید کرد: مسئله اصلی این است که ما تنها در صورتی در افغانستان باقی می‎مانیم که افغانستانی‌ها بخواهند.

معاون سفیر آمریکا در کابل گفت: موافقتنامه‌ای امنیتی باید مطابق با قانون اساسی 2 کشور باشد و من مطمئنم که سرانجام موافقتنامه امنیتی به سود افغانستان و آمریکا خواهد بود و خوشبینم که این موافقتنامه در زمان خود نهایی شود.

این مقام آمریکایی در مورد انتخابات آینده افغانستان گفت: فکر می‌کنم برگزاری انتخابات یک نیاز است و در قانون اساسی هم همین‌طور آمده است.

وی افزود: انتخابات برگزار خواهد شد و این چیزی است که همه افغانستانی‌ها می‎خواهند اما این که روند انتخاب کاندیداها و ائتلاف‎بندی‌ها چگونه می‎شود، کار سیاستمداران است که در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

مسئله ادامه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان از موضعات مهم و حساس هم برای افغانستان و هم برای کشورهای منطقه است.

پس از امضای پیمان استراتژیک با افغانستان، آمریکا اکنون مذاکرات درخصوص موافقتنامه امنیتی دوجانبه را در اولویت‌های کاری خود قرار داده است و در چند روز اخیر چند مقام آمریکایی نیز در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند که در این بین می‌توان به اظهارات «جی‌کارنی» سخنگوی کاخ سفید اشاره کرد که سخنانی مانند سخنان لورنز را مطرح کرد و گفت: آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی در افغانستان نیست.

مذاکرات در خصوص امضای موافقتنامه امنیتی ادامه دارد و در این راستا 3 روز پیش معاون وزیر دفاع آمریکا به افغانستان سفر کرد و با وزیر امور خارجه افغانستان و حامد کرزی در این خصوص گفت‌وگو و مذاکره کرد.

حامد کرزی در دیدار خود با معاون وزیر دفاع آمریکا با تأکید بر ضرورت تقویت نیروی هوایی افغانستان اظهار داشت که این مسئله بر امضای موافقتنامه امنیتی تأثیر دارد.

در توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن در کنار مسائلی چون ادامه کمک‌های نظامی و مالی آمریکا، بحث مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی، دفاع از افغانستان در صورت بروز تهدید خارجی، شمار و محل پایگاه‌های نظامی احتمالی آمریکا از جمله مسائل مهم و جنجالی هستند که باید در مورد آنها توافق صورت گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها