کد خبر: ۱۴۱۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۲۵ خرداد ۱۳۹۰
حجت‌الاسلام محسن غرويان در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
حکومت و حاکمیت مانند سوزان بان ریل قطار است که مسیر حرکت جامعه را عوض می کند و حاکمیت و ولایت فقیه در جمهوری اسلامی نقش اساسی در جهت گیری نظام به سمت معنویات و اخلاقیات دینی دارد و به نظر بنده علت ازدهام جوانان به سمت این گونه مراسم های مذهبی تاثیر انقلاب اسلامی و نفس ولی فقیه و قبل از ایشان حضرت امام است که جهت کلی مسیر جامعه را به سمت معنویت و ارزش های اخلاقی تعیین می کنند.
انقطاع از مادیات و امور دنیوى و ملازمت مسجد و دوام ذكر و عبادت خدا، به تنهایى و بدون اعتكاف نیز داراى ارزشى والا و اهمیتى فراوان است كه در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادى را با چنین مضمونى مى‏توان یافت، اما اهمیت اعتكاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تاكید قرار گرفته است.

در فرهنگ اسلامى روى آوردن به اعتكاف، علاوه بر بهره بردارى از فیض معنوى آن، جهاد مقدس نیز هست؛ زیرا این مراسم عبادى - معنوى، نقش بسیار مهمى در رویارویى با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا مى‏كند.جوانى كه در مراسم اعتكاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را مى چشد، لذت‏هاى مادى و شهوانى در دیدگانش، حقیر و بى‏ارزش مى‏شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضد دینى گرفتار نمى ‏شود.



حال در با نزدیکی به ایام اعتکاف و به دنبال حضور پرشور جوانان در این مراسم عبادی – معنوی پایگاه 598 در گفتگویی با حجت‌الاسلام والمسلمين محسن غرويان، عضو هيئت علمي جامعة‌المصطفي العالميه به بررسی علل اشتیاق بالای جوانان برای حضور در این گونه مراسمات پرداخته است که در ذیل می آید:

به نظر حضرتعالی میل و اشتیاق بالای جوانان ما به اعتکاف و دیگر مراسمات معنوی و مذهبی از کجا نشأت می گیرد؟

عشق دینی و عشق به عالم قدسی ریشه در فطرت انسانها دارد و همه انسانها یک گرایش به عالم بالا و معنویت در وجودشان است. در حقیقت اعتکاف همان تبلور عشق الهی است که در وجود انسانهاست و انسان تمایل دارد که به یک عالم برتر متصل بشود و این اتصال از طریق عبادت و راز و نیاز حاصل می شود که در نهاد انسان نهادینه شده و اعتکاف هم یکی از برنامه هایی است که این عشق به معنویت را در انسان متبلور می کند.

نقش انقلاب اسلامی در بالا بردن سطح معنویت خواهی در بین جوانان و به عنوان نمونه تمایل بالای جوانان برای حضور در برنامه های معنوی و دینی مانند اعتکاف داشته است؟

طبق همان عبارت معروف که می فرمایند: مردم بر دین حاکمان خودشان هستند معتقدیم که حکومت و حاکمیت مانند سوزان بان ریل قطار است که مسیر حرکت جامعه را عوض می کند و حاکمیت و ولایت فقیه در جمهوری اسلامی نقش اساسی در جهت گیری نظام به سمت معنویات و اخلاقیات دینی دارد و به نظر بنده علت ازدهام جوانان به سمت این گونه مراسم های مذهبی تاثیر انقلاب اسلامی و نفس ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب و قبل از ایشان حضرت امام است که جهت کلی مسیر جامعه را به سمت معنویت و ارزش های اخلاقی تعیین می کنند.

توصیه حضرتعالی برای معتکفین و بخصوص جوانان معتکف چه می باشد؟

سه کار اساسی در ایام اعتکاف باید صورت بگیرد:

نکته اول این است که آثار اعتکاف باید از ظاهر به باطن افراد نفوذ پیدا کند، حالات تزلزل و تضرع در برابر خداوند از مناسک ظاهری عبود کند و به عمق و باطن برود و هدف اصلی اعتکاف هم باید همین باشد.

نکته دوم این است که در ایام اعتکاف معرفت آموزی و روشن گری نسبت به مسائل اخلاقی و معنوی زیاد باشد یعنی سخنرانانی که در این یام برای معتکفین صحبت می کنند در همین محور معنویت و قدسیت انسان و بالا بردن سطح معرفت مورد توجه شان باشد. و نکته سوم آشنایی معتکفین با شخصیت های عارف و اهل سیر و سلوک بسیار مناسب است و شرح حال علما و بزرگانی چون آیت الله بهجت و مرعشی که بسیاری از جوانان ما آنها را درک نکرده اند می تواند به عنوان توشه ای خوب برای معتکفین محترم باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
salam vaghan bhtarin kari ke jomhOory eslami az zaman taesis karde hamin etekafe vaghan dameshOon garm .
in site mane khaterete khateratam az etekafe sar bezanid
www. hastya2.blogfa.com
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها