کد خبر: ۱۴۴۴۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۹ تير ۱۳۹۲
یک روزنامه حامی دولت ترکیه شکایتی رسمی را علیه شبکه خبری سی‌.ان‌.ان آمریکا و کریستین امان‌پور به دلیل پوشش کذب تظاهرات ضد دولتی ترکیه ارائه کرده است.
به گزارش 598 به نقل از ایسنا،  مدیر روزنامه "تقویم" چاپ ترکیه که این دادخواست شکایت را به دفتر دادستانی استانبول ارائه کرده، گفت: ما شکایتی را روز پنج‌شنبه هفته گذشته علیه شبکه خبری سی‌.ان.ان آمریکا و کریستین امان‌پور، خبرنگار این شبکه خبری به اتهام تحریک و تشویش اذهان عمومی به انزجار و دشمنی با دولت آنکارا به وسیله انتشار اخبار کذب تنظیم و ارائه کردیم.

در دادخواست این روزنامه، سی.ان.ان و کریستین امان‌پور به لکه دار کردن نهادهای دولتی ترکیه، استفاده از آزادی بیان به روشی غیرقابل توجیه و راه‌هایی نامحدود و صدمه زدن و تخریب اموال عمومی به واسطه تحریک اذهان عمومی با انتشار اخبار نادرست و کذب از تظاهرات در این کشور متهم شده‌اند.

مقم‌های دولتی ترکیه مکررا رسانه‌های خارجی را به خاطر پوشش نادرست اخبار و انتشار خبرهای کذب از تظاهرات در ترکیه مورد انتقاد قرار داده‌اند.

شهردار آنکارا هفته گذشته علیه خبرنگار بی‌.بی‌.سی ترک که به جاسوسی برای انگلیس متهم است، کمپینی در وب‌سایت توییتر به راه انداخت.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز که به شدت از سوی منتقدان فردی "خودکامه و مستبد" خوانده می‌شود، رسانه‌های خارجی را به خاطر پوشش نامناسب و انتشار اخبار کذب از تظاهرات گسترده در ترکیه متهم کرده است.

وی این تظاهرات و ناآرامی‌ها را که تاکنون چهار کشته و حدود 8000 زخمی بر جای گذاشته است، "توطئه افراد خائن و همدستان خارجی آن‌ها" توصیف می‌کند.

این که در ترکیه سانسور دولتی به‌طور غیررسمی اعمال می‌شود و دولت این کشور با خبرنگاران داخلی با خشونت برخورد می‌کند، امر تازه‌ای نیست. بر اساس گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز، ترکیه بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.

در این گزارش آمده است که بیش از ۸۰۰ روزنامه‌نگار ترک و کرد در سال گذشته در این کشور بازداشت شده‌اند و صدها روزنامه‌نگار دیگر نیز مورد تهدید و فشار قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر اشپیگل آنلاین نیز در گزارشی مدعی شده است که دولت رجب طیب اردوغان و رهبر حزب محافظه‌کار اسلامی عدالت و توسعه، اکنون دستگیری و توهین، ضرب و شتم و اتهام‌زنی به خبرنگاران خارجی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته اشپیگل، این "سیاست ویرانگر" از زمانی که رسانه‌های خارجی به انتشار اعتراضات گسترده‌ی مردم در میدان «تقسیم» استانبول و دیگر شهرهای ترکیه دست زده‌اند، آغاز شده است.

بر اساس آمار، تاکنون دو فیلم‌بردار تلویزیون الجزیرة زخمی و یک عکاس ایتالیایی از ترکیه اخراج شده‌اند. خبرنگار روزنامه‌ انگلیسی اکونومیست در ترکیه، در مصاحبه‌ای مدعی شده است که در طول فعالیت‌های خود، "تاکنون شاهد اعمال چنین خشونت وحشیانه‌ای" نبوده است.

از سوی دیگر، خبرنگاران خارجی، در رسانه‌های نزدیک به دولت، اغلب به "جاسوسی"، "همدستی با گروه‌های تروریست" و "نشر اکاذیب" متهم می‌شوند. این رسانه‌ها هم‌چنین از "توطئه‌ی‌ صهیونیست‌ها و دیگر نیروهای مخوف" خبر می‌دهند.

نخست‌وزیر ترکیه، در یکی از سخنرانی‌های خود در استانبول، پس از "بی‌ثمر" خواندن این توطئه‌ها گفت: «سی‌.ان‌.ان و رویترز، با دروغ‌های خود تنها بمانید.» وی هم‌چنین افزود: «کسانی که از بهار ترکی سخن می‌گویند، به اهداف خود نخواهند رسید. ما خبرنگاران خارجی را که قصد تخریب چهره‌ی دولت ترکیه را دارند، به دستگاه قضایی محول می‌کنیم.»

مسئولان شبکه تلویزیونی بی.بی.سی در بیانیه‌ای این کارزار "نفرت‌انگیز" را محکوم کردند و آن را "تلاشی در جهت بی‌اعتبار کردن این رسانه و مرعوب ساختن خبرنگار آن" خواندند. در این بیانیه هم‌چنین آمده است: «این قابل پذیرش نیست که خبرنگار ما این گونه مورد حمله قرار گیرد.»

کریستین امان‌پور، خبرنگار سی.ان.ان نیز به دلیل انجام مصاحبه‌ای انتقادی با یکی از مشاوران اردوغان، آماج حملات روزنامه‌ی "تقویم" که نزدیک به دولت ترکیه است، قرار گرفت. این روزنامه در "مصاحبه‌ای خیالی" با کریستین امان‌پور با عنوان "اعتراف کثیف"، نوشته که این خبرنگار اعتراف کرده است، گزارش‌های خود را درباره‌ی تظاهرات گسترده‌ی شهروندان ترکیه علیه دولت اردوغان، به "دستور سهام‌داران بورس‌های نفت و الکل" تهیه‌ کرده است.

اشپیگل آنلاین در این رابطه خبر می‌دهد که تحریریه‌ی نسخه‌ی چاپی این مجله، برای نخستین بار در طول انتشار خود، برخی از مطالب سیاسی شماره‌ی هفته‌ی پیش خود از جمله مطالب مربوط به اعتراضات شهروندان ترکیه را به دو زبان آلمانی و ترکی منتشر ساخته است.

در پی آن، "زمان"، یکی از روزنامه‌های محافظه‌کار ترکیه با کارشناسی مصاحبه کرده و به نقل از او نوشته است که «اشپیگل، از سوی شبکه‌ی مخوف سیاسی‌ای که در درون دولت آلمان عمل می‌کند، هدایت می‌شود.»

برخی دیگر از رسانه‌های ترکیه، در این رابطه نوشتند: «اشپیگل می‌خواهد ترکیه را به هرج‌و‌مرج بکشاند و از این‌ طریق شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا را در رقابت با شرکت هواپیمایی ترکیه حمایت کند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها